Terve kaikille,
Minkäslaisia reivausjärjestelyitä matkaveneistänne löytyy?
Itse olen lähinnä kietonut pitkää narua puomin ympäri muutamaan kertaan ison takareiän läpi, sitten siksakkia puomin ali ja isossa olevista rei'istä kunnes ollaan mastolla jossa teen perän kaltaisen vyyhden. Ihan jees mutta hidas tehdä varsinkin merellä.
Sain veneeseeni kuitenkin perintönä myös pikareivin. Siinä ilmeisesti naru sidotaan ensin puomiin (tässä tapauksessa ainoa kiinnike on pikareivin vaunu, sanokaa jos on vaarallista), sitten puomin ali ison reiästä takaisin pikareivivaunulle, josta pylpyrällä puomin mastonpään pylpyrään josta ylös ison reikään ja toista puolta alas maston juuressa olevaan pylpyrään josta lukkoon sitlooran etuosaan. Tämä pikareivinaru pitäisi olla paikalla valmiina vedettäväksi kun keli on epävakaista, arvelen. Tämän jälkeen vielä pitäisi kai eri narulla reivata ison keskellä olevat pikkureiät. Kuulostaako toimivalta vai voisiko tuo toimia nopeamminkin?
Reivatessa yleensäkin toisaalla käyty keskustelu ratsastajista alkaa olla hiukka ajankohtainen, tällä hetkellä purjeen ratsastajat ovat ylhäällä narusilmukalla spinnun renkaan kautta mutta reivatessa silmukkaa joutuu avaamaan että alin ratsastaja menisi alemmas. No, jotain pitäisi siihenkin keksiä vaikka tuo väliaikaisratkaisu on muuten ollut passeli...
Pitempi reisu edessä joten näillä eväillä ajattelin lähteä harrastamaan rodeota Suomen epävakaisiin kesäkeleihin.
Reivausjärjestelyt ja pikareivi
Moderator: Kristian
Meillä on siten, että purjeen takakulmassa on normaali reivireikä, jossa on paksuhko köysilenkki. Tämä pujotetaan / solmitaan puomin ympärille. Puomiliikki kiinnitetään nykyisellään myös lenkkiin, kun se ei yllä reivireikään. Maston pää vedetään alas kännärillä.
Systeemi on nopea virittää, mutta purje ei pysy kovinkaan kauniisti muodossa. Toisaalta, jos purjeesta yritetään ottaa ominaisuuksia irti, sitä ei reivata.
Systeemi on nopea virittää, mutta purje ei pysy kovinkaan kauniisti muodossa. Toisaalta, jos purjeesta yritetään ottaa ominaisuuksia irti, sitä ei reivata.
Meillä on Kittwakella samanlainen pikareivi kuin 306:lla. Se on pelastanut nahkamme monta kerta
. En ensin tiennyt mitä se oli, ja reivit ilman sitä olivat vaivalloiset, erityisesti siksi että oli tavallisesti jo huono keli silloin.
Jotta purje saa taas hyvän muodon, lisään köysilenkin etummaisesta reivireiästä maston ympäri, ja kiristän sillä purjeen alareunan.

Jotta purje saa taas hyvän muodon, lisään köysilenkin etummaisesta reivireiästä maston ympäri, ja kiristän sillä purjeen alareunan.
Minulla on purjeessa valmiina reivi, mutta puomista puuttuu plokit sitä varten. Pystyykö tuollaiset tavalliset Bilteman popniitti pistoolit rosteriniitteihin?
Isompi ongelma reivin tekemiseen minullakin on ratsastajat. Onko joku keksinyt hyvän ja helpon tavan jatkaa maston uraa alemmaksi? Tällä hetkellä ratsastajia pitää ylhäällä kiristyshihna, toimii muuten hyvin mutta reivatessa joutuisi menemään mastolle..
-Jussi
FIN-764
uusi tulokas foorumilla
Isompi ongelma reivin tekemiseen minullakin on ratsastajat. Onko joku keksinyt hyvän ja helpon tavan jatkaa maston uraa alemmaksi? Tällä hetkellä ratsastajia pitää ylhäällä kiristyshihna, toimii muuten hyvin mutta reivatessa joutuisi menemään mastolle..
-Jussi
FIN-764
uusi tulokas foorumilla
Pikkusen harhauttavasti parhaat keskustelut ongelmastasi on käyty täällä.FIN-764 wrote:Minulla on purjeessa valmiina reivi, mutta puomista puuttuu plokit sitä varten. Pystyykö tuollaiset tavalliset Bilteman popniitti pistoolit rosteriniitteihin?
Isompi ongelma reivin tekemiseen minullakin on ratsastajat. Onko joku keksinyt hyvän ja helpon tavan jatkaa maston uraa alemmaksi? Tällä hetkellä ratsastajia pitää ylhäällä kiristyshihna, toimii muuten hyvin mutta reivatessa joutuisi menemään mastolle..
-Jussi
FIN-764
uusi tulokas foorumilla
hfoorumi/viewtopic.php?t=51
306
Hienoa että samat systeemit löytyy muiltakin!David wrote:Meillä on Kittwakella samanlainen pikareivi kuin 306:lla. Se on pelastanut nahkamme monta kerta. En ensin tiennyt mitä se oli, ja reivit ilman sitä olivat vaivalloiset, erityisesti siksi että oli tavallisesti jo huono keli silloin.
Jotta purje saa taas hyvän muodon, lisään köysilenkin etummaisesta reivireiästä maston ympäri, ja kiristän sillä purjeen alareunan.
Eli tuulen voimistuessa pujotatte köyden paikalleen? Pikareivi siis nopeuttaa reivaamista mutta köyden pujotus pitää tehdä vielä veneen liikkuessa? Entäs onko teillä pikareiville oma lukko vai käytättekö cunninghamin lukkoa kuten itse ajattelin tehdä?
Harmi kun yksi lukko on hajonnut ja pitäis vaihtaa tähän liittyen. Yllätys oli suuri kun paikallaan oleva lukko on isompi kun keskikokoinen mutta pienempi kun suuri eli yli 70mm ja alle 95mm (Maritimin lukkoja), lisäksi tässä on semmoinen metallivankku lukon edessä josta köysi pujotetaan lävitse.. Onkohan kukaan nähnyt mistä tommosia saisi? Koitan ottaa kuva ja laittaa forumille pian ellette tiedä mitä tarkoitan.
Oma lukko-layouttini on seuraava:
Vasen laidalta: ison nostin, cunningham/pikareivi (rikki), kikkitalja
Oikea laidalta: fokan nostin, alakaija, yläkaija ja spinnun nostin
Pikareiville en haluaisi uutta lukkoa laittaa ja sitä käytettäessä cunningham on joka tapauksessa tarpeeton. Löytyisi nyt vaan se kumman kokoinen lukko niin ei tarvitsisi porata uutta reikää kanteen..
306
Olen vetänyt etupään reivireiästä sakkelilla puominivelen lenkkiin. Takareiästä kuormansidontaremmillä puomin ympäri, ja outhaulin olen siirtänyt reivireikään, joten alaliikin säätö käy ihan kuten täydelläkin purjeella. Toimii hyvin sitten kun on laitettu, mutta käytännössä mahdotonta laittaa kovassa kelissä laskematta purjetta.
Tässä kuva Kittiwaken reivausjärjestelmästä.4xS wrote:Ymmärtäisin tuon reivausjutun kuvan kera paremmin....