Purje/runkonumero?
Moderator: Kristian
Purje/runkonumero?
Olisi kiva kuulla lähinnä vanhojen H-veneiden purje/runkonumerot& vuosimalli. Itsellä kun ei oikeasta purjenumerosta sekä vuosimallista ole tarkkaa tietoa.
Arteknon runkonumero laatassa meillä on 168 (vm. 76-78?). Purjeisiin joskus joku ripustanut numeron L-89, mutta purjehtijaliitossa purjehtii jo kaksi venettä tällä numerolla, joten tuskin se on oikea.
Arteknon runkonumero laatassa meillä on 168 (vm. 76-78?). Purjeisiin joskus joku ripustanut numeron L-89, mutta purjehtijaliitossa purjehtii jo kaksi venettä tällä numerolla, joten tuskin se on oikea.
Purjehtijaliiton venehaku tosiaan tuo näkyville kaksi L-89 numeroa kantavaa venettä, mutta toinen on Hai ja toinen tyyppiä "muu". Hailla taitaa olla oma numerointisarjansa, aivan kuten H-veneilläkin.
Eli ei sieltä nettiluettelosta ainakaan mitään syytä löydy sille että L-89 ei voisi olla teidän veneen numero. Vai tarkoititko, että purjehtijaliitossa tiedetään muuten jo joku toinen H-vene joka käyttää samaa numeroa?
Eikö veneen mukana tullut mitään papereita, esim. vanhoja venetodistuksia?
Eli ei sieltä nettiluettelosta ainakaan mitään syytä löydy sille että L-89 ei voisi olla teidän veneen numero. Vai tarkoititko, että purjehtijaliitossa tiedetään muuten jo joku toinen H-vene joka käyttää samaa numeroa?
Eikö veneen mukana tullut mitään papereita, esim. vanhoja venetodistuksia?
Veneestä ei muita papereita ole kuin kauppakirja, mutta myyjä sanoi sen olevan vm. about 76-78 ja purjenumeron olevan ilmeisesti väärä.
Näin sitä tyhmää taas on viety. Tosin tuskinpa se olisi ostamiseen vaikuttanut, sillä runko on yhä hyvässä kunnossa jne. Toki vieläkin kiinnostaisi tuo tarkka vuosimalli veneelle, niin voi seuraavalle omistajalle kertoa ihan oikean vuosimallin.
Näin sitä tyhmää taas on viety. Tosin tuskinpa se olisi ostamiseen vaikuttanut, sillä runko on yhä hyvässä kunnossa jne. Toki vieläkin kiinnostaisi tuo tarkka vuosimalli veneelle, niin voi seuraavalle omistajalle kertoa ihan oikean vuosimallin.

Mutta jos ostaa vanhat purjeet toiselta, niin kuinka moni tavallinen tallaaja ja purjehtijaliiton säännöistä välittämätön sitten oikeasti vaihtaa tuon purjeeseen ommellun purjetunnuksen oman veneensä alkuperäisen mukaiseksi?Pualikas wrote:Veneestä ei muita papereita ole kuin kauppakirja, mutta myyjä sanoi sen olevan vm. about 76-78 ja purjenumeron olevan ilmeisesti väärä.....
4xS wrote:Mutta jos ostaa vanhat purjeet toiselta, niin kuinka moni tavallinen tallaaja ja purjehtijaliiton säännöistä välittämätön sitten oikeasti vaihtaa tuon purjeeseen ommellun purjetunnuksen oman veneensä alkuperäisen mukaiseksi?Pualikas wrote:Veneestä ei muita papereita ole kuin kauppakirja, mutta myyjä sanoi sen olevan vm. about 76-78 ja purjenumeron olevan ilmeisesti väärä.....
...niin, no, oman veneen alkuperäinen numerohan säilyy aina veneen numerona, jos nyt suunnilleen koitetaan perinteitä noudattaa. Muuten voi oikeesti tulla ihmettelemistä kauppoja tehdessä että mikä vene on myyty. Kuten täälläkin, useimmiten purjetunnus on itse veneen tunnus eikä kukaan tiedä tai ainakaan muista veneensä runkonumeroa.
Mutta jos veneen alkuperäinen numero on epäselvä niin tiedä sitten jos purjehtijaliitosta sen voisi runkonumeron kautta selvittää... joskin voi olla aika homma.
306
Ihan ensimmäisissä veneissä runkonumero vastaa varmaankin purjenumeroa 1:1, koska kaikki alkupään veneet taisivat jäädä suomeen (?)
Myöhemmissä veneissä runkonumero voi olla suurempi kuin purjenumero, koska vientiin on mennyt välistä veneitä. Ja ulkomaisilla liitoilla on omat numerosarjansa purjenumeroita varten. Mutta silloin 70-luvulla myös valmistajia oli useampia, joten avainkysymys tässä on se, että onko runkonumero ollut valmistajakohtainen vai onko se globaalista sarjasta (ts. numeron saisi joltakin keskitetyltä taholta). Jos numero on valmistajakohtainen, niin silloin se runkonumero voi hyvin olla pienempikin kuin purjenumero. Purjehtijaliitossa voisivat tietää tuonkin.
Minulla on yhteen aikaisempaan venetodistukseen merkitty runkonumero joka on yli 2000 (kyseessä siis -79 artekno). Veneessä oleva laatta on niin epäselvä, että siitä en ole vielä sitä numeroa onnistunut lukemaan.
Myöhemmissä veneissä runkonumero voi olla suurempi kuin purjenumero, koska vientiin on mennyt välistä veneitä. Ja ulkomaisilla liitoilla on omat numerosarjansa purjenumeroita varten. Mutta silloin 70-luvulla myös valmistajia oli useampia, joten avainkysymys tässä on se, että onko runkonumero ollut valmistajakohtainen vai onko se globaalista sarjasta (ts. numeron saisi joltakin keskitetyltä taholta). Jos numero on valmistajakohtainen, niin silloin se runkonumero voi hyvin olla pienempikin kuin purjenumero. Purjehtijaliitossa voisivat tietää tuonkin.
Minulla on yhteen aikaisempaan venetodistukseen merkitty runkonumero joka on yli 2000 (kyseessä siis -79 artekno). Veneessä oleva laatta on niin epäselvä, että siitä en ole vielä sitä numeroa onnistunut lukemaan.
Kyllä mää ainakin haluan mun uuteen purjeeseen, joka on kaverin vanha (nro tällä hetkellä purjeessa 770) niin oikean numeron. Kyse on itsellä vaan siitä etten tiedä varmaksi onko vanhoissa purjeissa oleva 89 se oikea numero. Ja sinun 4xS kysymykseen, niin luulenpa että jokainen purjehdusta kunnioittava ihminen vaihtaa sen numeroin sieltä purjeesta joko itse tai liikkeessä.Mutta jos ostaa vanhat purjeet toiselta, niin kuinka moni tavallinen tallaaja ja purjehtijaliiton säännöistä välittämätön sitten oikeasti vaihtaa tuon purjeeseen ommellun purjetunnuksen oman veneensä alkuperäisen mukaiseksi?
Oikeata purjetunnusta haluaisin tunnustaa itsekin. Mutta kuinka tuo tehdään? Omassa isossani on numerot joko maalattu vai olisiko ne sittenkin jonkinlaista ohutta tarraa. Suditaanko valkoista päälle ja sitten uusi numero sabluunoilla? Vai saako tuon vanhan maalauksen poistettua jollain maalinpoistoaineella itse kangasta rikkomatta?Pualikas wrote:niin luulenpa että jokainen purjehdusta kunnioittava ihminen vaihtaa sen numeroin sieltä purjeesta joko itse tai liikkeessä.
Re: Purje/runkonumero?
Hei! Meillä purjenumero hukassa... vene on runkonumeroltaan n. 400 ja purjenumeroksi on merkitty numero joka on alle 100. Tämä tuskin on mahdollista? Onkohan mistään nykypäivänä mahdollista selvittää oikeaa purjenumeroa uusiin purjeisiin? Täällä oli joku linkki vanhaan SPV:n hakuun joka ei enää toimi..
Last edited by quakerfin on Fri 1.4.2016 23.53, edited 1 time in total.
Re: Purje/runkonumero?
No sitten on nämä tapaukset, jotka on myyty ulkomaille ja palanneet takaisin, jolloin purjenumero voi olla esim. joku aiemmin poistunut numero.quakerfin wrote:Hei! Meillä purjenumero hukassa... vene on Scanboatin runkonumero 390 ja purjenumeroksi on merkitty numero joka on alle 100. Tämä tuskin on mahdollista? Onkohan mistään nykypäivänä mahdollista selvittää oikeaa purjenumeroa uusiin purjeisiin? Täällä oli joku linkki vanhaan SPV:n hakuun joka ei enää toimi..
Eli perusperiaate on se, että
- veneitä ei ole ollut pakko rekisteröidä purjehtijaliittoon (nykyinen SPV), jolloin veneellä ei välttämättä ole ollut heti purjenumeroa.
- Jos joku veneen myöhempi omistaja on halunnut kilpailla veneellä, on se rekisteröity myöhemmin ja saanut siten purjenumerokseen tuoreemman kuin itse vene.
- jos vene on ollut poissa suomalaisesta rekisteristä, se on voinut saada numerokseen käyttämättömän pienemmän numeron, jolloin purjenumero viittaa vanhempaan veneeseen kuin on itse asiassa kyseessä. Veneitä katosi sankoin joukoin 90-luvun markan kellutuksen johdosta Keski-Eurooppaan, tiedä sitten onko veneitä palannut takaisin. Sama tosin pätee esim. Suomen ja Ruotsin väliseen venekauppaan, mutta vapaa-ajan lorvimiseen hommattavat veneet eivät välttämättä palaa enää rekisteriin.
- Puhtaiden huviveneiden purjenumerot voivat olla mitä sattuu, eikä kaikissa ole numeroita lainkaan. Tämä johtuu käytettyinä ostetuista kilpapurjeista ja heikosta motivaatiosta korjailla purjenumeroita oikeiksi jälkikäteen.
- veneen runkonumero on ja säilyy, minkä lisäksi veneellä on myös kölinumero, sillä köli ja runko rakennettiin sarjatuotannossa erillään ja yhdistettiin vasta itse prosessissa. Ainakin Arteknolta oli näitä tietoja vielä saatavana joku vuosi sitten, mutta en tiedä kuinka kauan. Heidän aikakirjoissaan on veneet järjestetty sekä runko- että kölinumeroiden mukaan.
Toinen kirjanpidollinen kummajaisuus on mm. siinä, että SPV omistaa muistaakseni nykyään H-veneen lisenssin eli heillä pitäisi olla tarkka tieto valmistettujen H-veneiden lukumäärästä ym. Tieto tuntuu kuitenkin olevan jonkinlainen salaisuus, jota arvotaan aina silloin tällöin eri tahoilla. Hans Groop vaikuttaa vielä keskuudessamme ja sanotaan, että hänkin voisi olla vielä kärryillä valmistusmääristä, mutta tiedä sitten miksei tuota "yli 5000 venettä maailmanlaajuisesti" ole mahdollista tarkentaa tarkkaan lukuun esim. "vuoteen 2015 mennessä".
306
Re: Purje/runkonumero?
Meidän Arteknon runkonumero on 160 ja purjenumero on 97.
Veneessä on keltaiseksi eloksoitu masto joka toimii hyvänä tuntomerkkinä.
Aikalispurjehtijoiden mukaan 97 numerossa on aina ollut tämä keltainen masto.
Osaisiko joku kertoa syytä erikoiseen väriin, kovin yleinen tämä ei holkeissa ole.
Suomen urheilumuseossa on SL:n arkistot. Siellä on tiedot veneille annetuista luokkatodistuksia, purjenumerosta ja omistajasta. Ainakin Hai veneet ja 22 löytyy.(kaivoin joskus)
Kukahan hallinnoin holkkien dataa, vai museo. Valitettavasti olympiastadion on remontissa ja
väistötiloihin ei ilmeisesti pääse itse tutkimaan.
Edellisen vastaajan kommenttiin viitaten, mitenhän Arteknolta saisi runkonumerotiedot vaikka tänne palstalle käyttöön ?
Veneessä on keltaiseksi eloksoitu masto joka toimii hyvänä tuntomerkkinä.
Aikalispurjehtijoiden mukaan 97 numerossa on aina ollut tämä keltainen masto.
Osaisiko joku kertoa syytä erikoiseen väriin, kovin yleinen tämä ei holkeissa ole.
Suomen urheilumuseossa on SL:n arkistot. Siellä on tiedot veneille annetuista luokkatodistuksia, purjenumerosta ja omistajasta. Ainakin Hai veneet ja 22 löytyy.(kaivoin joskus)
Kukahan hallinnoin holkkien dataa, vai museo. Valitettavasti olympiastadion on remontissa ja
väistötiloihin ei ilmeisesti pääse itse tutkimaan.
Edellisen vastaajan kommenttiin viitaten, mitenhän Arteknolta saisi runkonumerotiedot vaikka tänne palstalle käyttöön ?
FIN-97 ÄÄNI
Re: Purje/runkonumero?
Joskus oli semmoinenkin muoti, että kaikki oli kultaa mikä kiiltää.. Taitaa olla ihan vaan tyylikysymys.Veke wrote: Aikalispurjehtijoiden mukaan 97 numerossa on aina ollut tämä keltainen masto.
Osaisiko joku kertoa syytä erikoiseen väriin, kovin yleinen tämä ei holkeissa ole.

Itse kaivelin veneeni historian urheilumuseon Purjehtijain vuosikirjoista, jossa purjenumerolla voi katsella omistajia eri vuosina. Joitakin kirjoja muistaakseni puuttui, mutta itse olin saanut lisätiedon venetodistuksieni kautta.Veke wrote:Suomen urheilumuseossa on SL:n arkistot. Siellä on tiedot veneille annetuista luokkatodistuksia, purjenumerosta ja omistajasta. Ainakin Hai veneet ja 22 löytyy.(kaivoin joskus)
Kukahan hallinnoin holkkien dataa, vai museo. Valitettavasti olympiastadion on remontissa ja
väistötiloihin ei ilmeisesti pääse itse tutkimaan.
Tietoa on ilmeisesti ihan sikana, sillä Artekno on ollut kappalemääräisesti maailman suurin H-valmistaja. Jokaisesta veneestä löytyy siis em. tietojen lisäksi myös tiedot runkojen rakenteesta ja väreistä, valmistumispäivänmääristä yms. Tiedot on heillä mapeissa ja jonkun pitäisi ylipuhua heidät skannaamaan tuon tietomäärän tavalla tai toisella. Artekno tekee nykyään pakasterasioita, joten heidän toimintansa ydin ja varmasti myös ammatillinen mielenkiinto on varmasti toisaalla.Veke wrote:Edellisen vastaajan kommenttiin viitaten, mitenhän Arteknolta saisi runkonumerotiedot vaikka tänne palstalle käyttöön ?
...kysyä toki voi. Kysykää YV:llä tarkempia tietoja, jos joku haluaa koittaa neuvotella nuo tiedot tänne esim. pdf-vihkoksi tms.
306
Re: Purje/runkonumero?
H ku hoo itellä vuonne 83 valmistunut holkki ja silti tarkettina Hmm ,eikä vaa pökänä oleminen,vaan oikeasti kisata,vuodella koska se H on tehty ei oo väliä sen H kunnollla on väliä ja miten sitä porukka vie.