Spinnufallin lukko
Moderator: Kristian
Spinnufallin lukko
Mihin olette sijoittaneet spinnufallin lukon? Suunnittelen lukon siirtämistä kajuutan katolta mastolle. Onko aiheesta huonoja kokemuksia?
Miksi haluat lukon mastolle?
Eikö sillä lähinnä haeta nopeutta spinnun nostamiseen, ja tyypillisesti hiukan isommissa veneissä? En ainakaan osaa kuvitella, että spinnu nousisi meillä yhtään nykyistä nopeammin mastolta. Meillä falli tosin tuleen ulos mastolta ihan maston juuresta, että eipä siihen mitään lukkoa saisikaan. Tai ainakaan siitä ei olisi purjeen nostossa mitään apua.
Meillä on siis lukko kajuutan katolla (keskimmäisenä oleva harmaa köysi).

Ja eikö se "kaikissa" h-veneissä ole siinä?
Kerro toki mikä on siirron tarkoitus niin voidaan sitten matkia kun huomataan että siirrosta on ollut apua
Osaako kukaan muuten arvailla minkä takia joku on asentanut kuvassa näkyvät kaksi plokin "kiinnitysjalkaa" kajuutan katolle? toinen on keskellä (spinnufallin alla) ja toinen parikymmentä senttiä vasemmalla ja vähän edempänä? Itse en ole keksinyt niille mitään käyttöä/selitystä.
Eikö sillä lähinnä haeta nopeutta spinnun nostamiseen, ja tyypillisesti hiukan isommissa veneissä? En ainakaan osaa kuvitella, että spinnu nousisi meillä yhtään nykyistä nopeammin mastolta. Meillä falli tosin tuleen ulos mastolta ihan maston juuresta, että eipä siihen mitään lukkoa saisikaan. Tai ainakaan siitä ei olisi purjeen nostossa mitään apua.
Meillä on siis lukko kajuutan katolla (keskimmäisenä oleva harmaa köysi).
Ja eikö se "kaikissa" h-veneissä ole siinä?
Kerro toki mikä on siirron tarkoitus niin voidaan sitten matkia kun huomataan että siirrosta on ollut apua

Osaako kukaan muuten arvailla minkä takia joku on asentanut kuvassa näkyvät kaksi plokin "kiinnitysjalkaa" kajuutan katolle? toinen on keskellä (spinnufallin alla) ja toinen parikymmentä senttiä vasemmalla ja vähän edempänä? Itse en ole keksinyt niille mitään käyttöä/selitystä.
Last edited by Erkka on Sun 1.4.2007 20.40, edited 1 time in total.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Oikeastaan tarkemmin kerrottuna olen ajattelut lisätä toisen lukon spinnufallille mastolle keulagastin käytettäväksi. Eli normaali kajuutan katon lukko olisi yhä käytettävissä, mutta lisäksi keulagastilla olisi mahdollisuus lukita falli olleessaan keulakannella.
Lisäksi viereen tulisi vielä pieni ploki ylägaijalle samasta syystä. Eli siis spinnun nostosta enemmän tekemistä keulagastille.
Ajatus on kopio kaverin suht samankokoisesta mestaruusveneestä, jossa rikausta on viilattu varsin toimivaksi.
Lisäksi viereen tulisi vielä pieni ploki ylägaijalle samasta syystä. Eli siis spinnun nostosta enemmän tekemistä keulagastille.
Ajatus on kopio kaverin suht samankokoisesta mestaruusveneestä, jossa rikausta on viilattu varsin toimivaksi.
spinnufallin lukko
Mastolle ei kannata asentaa mitään ylimääräistä: lukkoja, blokeja yms.
H-veneissä spinnu nostetaan perinteisesti istuma-aukosta. Fallia vetää joko kippari tai toinen gasteista.
Katariinan systeemi spinnun nostoon kutakuinkin seuraava: keulagasti asetettua puomin hän jää maston kohdalle ja painaa toisella kädellä spinnupuomia etuvanttia vasten ja toisella kädellä vetää tuulenpuolen skuutia (spinnupuomin pysyessä etuvantissa tuulenpuolen skuuti ei kinnaa etuvanttiin vaan tulee sujuvasti esille, mikä estää spinnun kiertymise: purje vetää heti sen noustua). Keskigasti nostaa spinnun pussista kajuutan katolle ja vetää sen fallista ylös. Suojanpuolen skuuti on merkin mukaisesti suojanpuolen lukossa. Perämies ohjaa venettä, löysää isoa ja vetää tuulen puolen skuutia. Barduunat on aiemmin säädetty niin, että tuulen puolen "parska" on kannessa ja suojan puolen löysällä. Jos spinnua tarttee skuutata noston jälkeen, suojanpuolen skuutiin tarttuu joko keskigasti tai perämies
H-veneissä spinnu nostetaan perinteisesti istuma-aukosta. Fallia vetää joko kippari tai toinen gasteista.
Katariinan systeemi spinnun nostoon kutakuinkin seuraava: keulagasti asetettua puomin hän jää maston kohdalle ja painaa toisella kädellä spinnupuomia etuvanttia vasten ja toisella kädellä vetää tuulenpuolen skuutia (spinnupuomin pysyessä etuvantissa tuulenpuolen skuuti ei kinnaa etuvanttiin vaan tulee sujuvasti esille, mikä estää spinnun kiertymise: purje vetää heti sen noustua). Keskigasti nostaa spinnun pussista kajuutan katolle ja vetää sen fallista ylös. Suojanpuolen skuuti on merkin mukaisesti suojanpuolen lukossa. Perämies ohjaa venettä, löysää isoa ja vetää tuulen puolen skuutia. Barduunat on aiemmin säädetty niin, että tuulen puolen "parska" on kannessa ja suojan puolen löysällä. Jos spinnua tarttee skuutata noston jälkeen, suojanpuolen skuutiin tarttuu joko keskigasti tai perämies
spinnufallin lukko
Näin kotona flunssanena punkan pohjalla makaillessa on hyvää aikaa
katsella vaikka muiden veneistään lähettämiä kuvia. Erkan lähettämässä kuvassa spinnufallin edessä oleva plokanjalka on tarkoitettu spinnufallia ohjaavalle plokille. Jos Erkka irrottaisi nykyisestä spinnufallin lukosta ohjarin, kiinnittäisi plokin spinnunfallin lukon edessä olevaan jalkaan ja vetäisi falliköyden tämän plokan läpi, hänen spinnunsa laskisi nykyistä nopeammin. Kuvan mukaisessa ratkaisussa lukon edessä oleva ohjari painaa paksun köyden lukon kielten hampaita vasten, mikä lisää kitkaa spinnua laskettaessa: purjetta pitänee vetää alas, sen sijaan, että se laskisi omia aikojaan. Samaan parannuksen saisi aikaiseksi jos siirtäisi ohjarin lukon edestä sen päälle. Jonkinlainen ohjari/ploka on tarpeen fallin ohjaamiseksi, muutoin fallia ei kovan kelin nostossa saisi välttämättä riittävän nopeasti lukkoon
katsella vaikka muiden veneistään lähettämiä kuvia. Erkan lähettämässä kuvassa spinnufallin edessä oleva plokanjalka on tarkoitettu spinnufallia ohjaavalle plokille. Jos Erkka irrottaisi nykyisestä spinnufallin lukosta ohjarin, kiinnittäisi plokin spinnunfallin lukon edessä olevaan jalkaan ja vetäisi falliköyden tämän plokan läpi, hänen spinnunsa laskisi nykyistä nopeammin. Kuvan mukaisessa ratkaisussa lukon edessä oleva ohjari painaa paksun köyden lukon kielten hampaita vasten, mikä lisää kitkaa spinnua laskettaessa: purjetta pitänee vetää alas, sen sijaan, että se laskisi omia aikojaan. Samaan parannuksen saisi aikaiseksi jos siirtäisi ohjarin lukon edestä sen päälle. Jonkinlainen ohjari/ploka on tarpeen fallin ohjaamiseksi, muutoin fallia ei kovan kelin nostossa saisi välttämättä riittävän nopeasti lukkoon