Meidän ison purjen heloituksesta kuulemma puuttuu jokin vekotin isonpurjeen ollessa yläasennossa. Kun iso on nostettu yläasentoon, pitäisi nostovaijerin jäädä jotenkin lukon taakse. Ja 'lukko' sitten avautuu ison nostoköyttä hiukan vedettäessä ja purje pääsee sitten vasta putoamaan alas. Mekanismi on siis jotain vastaavaa kuin on joissakin sälekaihtimissa.
Meidän veneessä ei ole mitään vastaavaa vekotinta, vaan purje hulmahtaa heti alas kun alapäästä köyttä höllentää. Minkälainen tuo vekotin on, onko sen olemassaolo elämää helpottava, vai onko se vaan varuste, jota on joissakin venevuosikerroissa?
Isonpurjeen nosto; yläpään heloitus ('lukko')
Moderator: Kristian
Toppilukko
Ns. toppilukko on ollut ison nostimessa jostain 80-luvun puolivälistä asti. Vanhemmissa veneissä on maston kyljessä "linkku", jossa olevaan koukkuun ison nostimen vaijerin lenkki pujotetaan ja kiristetään linkulla. Konstruktio on paljon kestävämpi kuin toppilukko, joka syö vähitellen nostimen poikki ja vaijeri-köysi -liitoksella varustettu nostin on arvokas uusia.
Ainakin kolmenlaista systeemiä on ollut käytössä: Hanun mainitsema linkkusysteemi oli esim. 306:ssa alunperin (artekno -75), sitten artekno on käyttänyt maston jalassa ollutta "haarukkaa" (minulla on sellainen) ennen siihen toppilukkoon siirtymistä. Asiaa on sivuttu myös aikaisemmassa ketjussa joka koski nostinten vaihtoa: hfoorumi/viewtopic.php?t=321
En ole koskaan lähemmin perehtynyt toppilukon rakenteeseen, mutta teoriassa en pidä sellaisista mekanismeistä jotka on piilossa paikoissa joihin ei millään voi ylettyä. Ei liene mahdotonta, että purje jää jumiin ylös juuri väärällä hetkellä kun se toppilukko ei aukeakaan nostimesta nykäisemällä?
Ainoa teoreettinen hyöty toppilukon eduksi tulee siitä, että nostimen venymästä aiheutuva virityksen muuttuminen jää pois. Kisaajille sillä ehkä on jotakin merkitystä, luulisin että ainakin se psykologista etua siitä tulee? Matkaveneilyssä sillä mahdolisen venymisen aiheuttamalla minimaalisella säätötarpeella ei ole yhtään mitään merkitystä, mutta toimintavarmuudella (tai sen puutteella) sen sijaan on. Minun näkövinkkelistä siis alhaalta lukittavat systeemit on parempia.
En ole koskaan lähemmin perehtynyt toppilukon rakenteeseen, mutta teoriassa en pidä sellaisista mekanismeistä jotka on piilossa paikoissa joihin ei millään voi ylettyä. Ei liene mahdotonta, että purje jää jumiin ylös juuri väärällä hetkellä kun se toppilukko ei aukeakaan nostimesta nykäisemällä?
Ainoa teoreettinen hyöty toppilukon eduksi tulee siitä, että nostimen venymästä aiheutuva virityksen muuttuminen jää pois. Kisaajille sillä ehkä on jotakin merkitystä, luulisin että ainakin se psykologista etua siitä tulee? Matkaveneilyssä sillä mahdolisen venymisen aiheuttamalla minimaalisella säätötarpeella ei ole yhtään mitään merkitystä, mutta toimintavarmuudella (tai sen puutteella) sen sijaan on. Minun näkövinkkelistä siis alhaalta lukittavat systeemit on parempia.
toppilukon rakenteesta?
Tietääkö kukaan onko lukosta haittaa, kun haluaisin vaihtaa köyden vaijerin paikalle. Syökö maston huipussa oleva toppilukko köyden rikki tai jotain? Maston huipussa olevaan lukkoon en enään rispaantunutta vaijeria uskalla vetää juuri sen takia ettei vaijeri tule yksin alas ja purje jää ylös juuri väärässä paikassa. Tekisi mieli avata mastonhuippu ja tarkistaa mikä se laite oikein on. Jos joku tietäisi niin säästyisi monelta pulmalta.
toppilukko
Toppilukko on ruostumatonta terästä oleva hahlo, jossa on muistaakseni myös jonkinlainen saranamekanismi. Jos se on paikallaan, se syö kyllä köysifallin poikki alta aikayksikön. Lisäksi toppihelan pylpyrä on kapea vaijerille tarkoitettu, jossa ei toimi kuin hyvin ohut köysi.
Ison falli on purjeiden jälkeen H-veneen kallein kulutusosa. Muutaman vuoden välein falli pitää uusia, kun toppilukko on syönyt vaijeirin rikki helmen vierestä. Falli on teetettävä, koska köyden ja vaijerin liitos on useimmille harrastajille liian vaikea tehdä.
Ison falli on purjeiden jälkeen H-veneen kallein kulutusosa. Muutaman vuoden välein falli pitää uusia, kun toppilukko on syönyt vaijeirin rikki helmen vierestä. Falli on teetettävä, koska köyden ja vaijerin liitos on useimmille harrastajille liian vaikea tehdä.
Re: toppilukko
306:een on sittemmin vaihdettu kaukalosta nostettavat purjeet. Ajattelin niiden olevan ihan normaaleja mutta ainakaan tässä yhteydessä samanlaisista ei ole puhuttu.Hanu wrote:Toppilukko on ruostumatonta terästä oleva hahlo, jossa on muistaakseni myös jonkinlainen saranamekanismi. Jos se on paikallaan, se syö kyllä köysifallin poikki alta aikayksikön. Lisäksi toppihelan pylpyrä on kapea vaijerille tarkoitettu, jossa ei toimi kuin hyvin ohut köysi.
Ison falli on purjeiden jälkeen H-veneen kallein kulutusosa. Muutaman vuoden välein falli pitää uusia, kun toppilukko on syönyt vaijeirin rikki helmen vierestä. Falli on teetettävä, koska köyden ja vaijerin liitos on useimmille harrastajille liian vaikea tehdä.
Eli aiemmin purjeet nostettiin mastolta, jonne köydet (ilmeisesti silloin köysi-vaijerit) tulee ulos suoraan sivulle maston jalasta. Nyt kannelle on asennettu ploki joka kääntää köydet taakse kaukaloon jossa on tavallinen lukko. Siinä missä aiemmin vaijeri vähensi nostinten venymistä, on tässä köydessä koko ajan veto. Myyjä vakuutti että riki oli priimakunnossa mutta toisen (viime-) kesän jälkeen piti nostimet vaihtaa kun venyivät vaarallisesti ja purjetta piti aina nostaa uudelleen n. 10min noston jälkeen kun naru oli antanut periksi n. 5cm.
Teetin uudet dyneemat syksyllä, nyt tuli tosin huoli siitä ettei taas ole käynyt niinkun aina; mitä tahansa tilaankin niin aina on yleinen käytäntö toinen kun omassa veneessäni. Tilatessa pitäisi speksailla kaikki semmoisetkin jutut joita ei ikinä tulisi ajatelleeksi. Tällä kertaa unohtui muistuttaa, että köysien pitää ylettyä kaukaloon asti. No, toivo elää, eipä noita vissiin pääse tarkistamaan kun vasta keväällä..
Kertokaa jos kellään on tämmöistä systeemiä. Kätevä käyttää, toivon mukaan uudet köydet kestää yli kaksi vuotta tai muuten pistän minkä vaan lukkosysteemin sen tilalle..

306
fallit
Ei syytä huoleen. 306 on sen verran iäkäs vene, että siinä ei ole toppilukkoa.toivon mukaan uudet köydet kestää yli kaksi vuotta tai muuten pistän minkä vaan lukkosysteemin sen tilalle..
Minulla on retkiveneenä Sunwind 26 ja siinä on istumalaatikosta nostettavat purjeet. Fallit olivat alunperin polyesteriä ja venyivät kuin kuminauha. Vaihdoin ison fallin kevlariin ja fokkafallin vaijeriin, niin venyminen loppui. Ovat kestäneet noin 20 vuotta, vaikka fokkafalli oli jo alunperin käytetty. On siitä pari säiettä poikki, mutta pari kierrosta teippiä auttaa, ettei revi sormiaan.
Re: toppilukko
Ilmeisesti nuo mastolta nostettavat purjeet edustavat jotain 60-70-lukua? Arteknon -84:ssä on ainakin jo kaukalosta nosto sekä taikalaatikko. Oli hauska saada tietää tuollaisen mastolta nostonkin olevan osa H:n historiaa. Niin erilaisia virityksiä kun yhteen konseptiin saa tehtyäkin.306 wrote: 306:een on sittemmin vaihdettu kaukalosta nostettavat purjeet. ...zip