Tulipa mieleeni, että voiko (ja miten) vanhaan -84 4HP Yamahan perämoottoriin vaihtaa jälkikäteen bensatankin irtoversioon? Ei huvittaisi aina läträillä (ja sotkea) takakannella bensakanisterin kanssa.
Varsinkin, kun satamasta on sen verta matkaa avoimiin vesiin, että tankkaamista joutuu harrastamaan lähes joka kerta kun lähtee satamasta.
Perämoottoriin irtotankki?
Moderator: Kristian
Jos moottori on alunperin ollut pelkällä kiinteällä tankilla, ei siinä todennäköisesti ole bensapumppua. Näin ollen irtotankin käyttäminen vaatii pumpun asentamisen. Pienkoneita korjaavasta liikkeestä saattaisi saada ostettua painevaihtelulla toimivan pumpun, johon käyttöpaine ohjattaisiin letkulla kampikammioon poratusta reiästä.
Itsekin kyllästyin bensan kanssa läträämiseen jo ensimmäisen tankkauksen yhteydessä. Tyydyin kuitenkin kompromissiratkaisuun. Laitoin kiinteästä tankista kaasuttimelle tulevaan letkuun haaran ja siihen samanlaisen liittimen kuin irtotankkimoottoreissakin. Irtotankista moottorille menevään letkuun laitoin 12 voltilla toimivan bensapumpun. Tankkaus käy nyt siis siististi ja helposti tökkäämällä letku kiinni moottoriin ja laittamalla pumppu päälle.
Järjestelmääni voi tutustua vaikkapa ensi viikonlopun kokoontumispurjehduksen yhteydessä Stora Svartössa.
Itsekin kyllästyin bensan kanssa läträämiseen jo ensimmäisen tankkauksen yhteydessä. Tyydyin kuitenkin kompromissiratkaisuun. Laitoin kiinteästä tankista kaasuttimelle tulevaan letkuun haaran ja siihen samanlaisen liittimen kuin irtotankkimoottoreissakin. Irtotankista moottorille menevään letkuun laitoin 12 voltilla toimivan bensapumpun. Tankkaus käy nyt siis siististi ja helposti tökkäämällä letku kiinni moottoriin ja laittamalla pumppu päälle.
Järjestelmääni voi tutustua vaikkapa ensi viikonlopun kokoontumispurjehduksen yhteydessä Stora Svartössa.
Lisäsin siis muovisella T-kappaleella tankkaushaaran moottorin kiinteän tankin ja kaasuttimen väliseen letkuun. Moottorini koppa on epäkäytännöllistä ruuvein kiinnitettyä mallia, joten en jaksanut avata sitä kuvaamista varten. Tankkausletkun päässä on liitin, jonka ruuvasin moottorin kantokahvaan:

Irtotankista tulee letku bensapumpulle (Motonet, 24 euroa):

Pumpulta menee letku peräpeilin läpi. Tankkausta varten tökätään letku kiinni moottorissa olevaan liittimeen:

Ja sitten vaan virtaa pumpulle. Puolentoista litran tankki täyttyy noin minuutissa.
Periaattessahan moottoria voisi käyttää suoraan irtotankista tuolla sähköpumpulla (moottorin bensahana kiinni), mutta kyseinen pumppu on siihen ehkä vähän ylimitoitettu. Sähköäkin tuo syö käydessään 1,3 amppeeria.
Irtotankista tulee letku bensapumpulle (Motonet, 24 euroa):
Pumpulta menee letku peräpeilin läpi. Tankkausta varten tökätään letku kiinni moottorissa olevaan liittimeen:
Ja sitten vaan virtaa pumpulle. Puolentoista litran tankki täyttyy noin minuutissa.
Periaattessahan moottoria voisi käyttää suoraan irtotankista tuolla sähköpumpulla (moottorin bensahana kiinni), mutta kyseinen pumppu on siihen ehkä vähän ylimitoitettu. Sähköäkin tuo syö käydessään 1,3 amppeeria.
Vähän off-topicina mutta mitenkäs olette saaneet irtotankit pysymään paikoillaan? Oma tankki kun rymistelee pitkin takalootaa krysin jokaisella vendalla. Vai säilytättekö tankkia avotilan penkin alla? Oma ei sinne mahdu.
Oma ratkaisuni on laiminoida keväällä jonkin sortin remmi takalootan lattiaan peräsinakselin taakse jolla sitten voisi kirrata bensatankin paikoilleen ja sitten taas irrottaa tankkausta varten.
Oma ratkaisuni on laiminoida keväällä jonkin sortin remmi takalootan lattiaan peräsinakselin taakse jolla sitten voisi kirrata bensatankin paikoilleen ja sitten taas irrottaa tankkausta varten.
Meillä 12 litran tankki on takalaatikossa, peräsinakselin etupuolella, johon se juuri mahtuu. Takalaatikon etu-pystyseinässä on neljä ruuveilla kiinni olevaa kiinnityssilmukkaa, joissa tankki on kahdella hihnalla kiinni.
Takakannella on lisäksi läpivienti bensaletkulle (sellainen tavallinen tankkausaukon korkki).
Takakannella on lisäksi läpivienti bensaletkulle (sellainen tavallinen tankkausaukon korkki).
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: Perämoottoriin irtotankki?
Vanhaa topikkia ylös!
Meillä on tällä hetkellä kanssa iso tankki takalootassa peräsinakselin etupuolella. Mutta haluja olisi siirtää se istuinlaatikkoon koska käyttö on sen verran vaivalloista + tulevaisuuden haaveissa asentaa Wallas ko. paikkaan. Mutta ongelma on se että mistä löytää sopiva tankki joka mahtuu sitloodan laatikoihin? Te joilla on ko. paikassa polttoainetankkia, minkämerkkistä, mistä olette hankkineet, mitä maksaneet?
Bilteman ja motonetin halvimmat tankit taitavat kaikki vuotaa / käyttöikä vain joitain vuosia ja toimivatkohan edes pystyyn istutettuina kuinka hyvin?
Lisäksi amatöörin jatkokysymys, kun matka bensatankilta koneelle kasvaa tarvitaan tietenkin pidempi polttoaineletku. Tarviiko letkun kokoa ja pumppua kasvattaa samalla kun matka kasvaa? Nykyinen on 5/16":nen.
Meillä on tällä hetkellä kanssa iso tankki takalootassa peräsinakselin etupuolella. Mutta haluja olisi siirtää se istuinlaatikkoon koska käyttö on sen verran vaivalloista + tulevaisuuden haaveissa asentaa Wallas ko. paikkaan. Mutta ongelma on se että mistä löytää sopiva tankki joka mahtuu sitloodan laatikoihin? Te joilla on ko. paikassa polttoainetankkia, minkämerkkistä, mistä olette hankkineet, mitä maksaneet?
Bilteman ja motonetin halvimmat tankit taitavat kaikki vuotaa / käyttöikä vain joitain vuosia ja toimivatkohan edes pystyyn istutettuina kuinka hyvin?
Lisäksi amatöörin jatkokysymys, kun matka bensatankilta koneelle kasvaa tarvitaan tietenkin pidempi polttoaineletku. Tarviiko letkun kokoa ja pumppua kasvattaa samalla kun matka kasvaa? Nykyinen on 5/16":nen.