Tervetuloa foorumille. Mukavasti olette päässeet h-veneilyn alkuun
Pari kysymystä on noussut esiin.
1. Keulan laipio. Mikä tämän funktio on? Voiko purkaa/siirtää? Onko joku tehnyt?
Miksi se laipio pitäisi siirtää tai poistaa?
Yleisesti ottaen laipiot ovat aina tukirakenteita. Tuon nimenomaisen laipion osalta olen vain kuullut tarinoita: Ihan ensimmäisistä H-veneistä kerrotaan, että tukirakenteita ei ollut sisällä mutta niissä olisi ollut ongelmia kovassa aallokossa; veneen kyljet ovat ihan edestä sen verran tasaiset että ne "paukkuivat" sisään ja ulos ilman erillisiä jäykisteitä, joita lisättiin sitten jälkikäteen + tehtiin vakiona kaikkiin myöhempiin veneisiin. Olen sittemmin aina kuvitellut, että ko. puolilaipio liittyy tuohon. Kiva olisi, jos joku voisi vahvistaa tuon legendan.
Joka tapauksessa H:ssa ei ole mitään turhaa, kaikilla tuollaisilla on tarkoituksensa, joten ihan helpolla sitä ei kannata poistaa. Tarviiko sen laipion sitten olla juuri täsmälleen sillä paikalla missä se on, vai voisiko sitä siirtää hieman, siihen en osaa vastata. Eri valmistajien veneistä otettujen valokuvien perusteella minusta näyttää siltä, että laipion paikassa saattaa olla eroja. Valokuvista on tietysti mahdotonta sanoa mitään varmaa, pitäisi katsoa jos piirustuksissa olisi jotakin, mutta linkkikokoelmassa oleva linkki alkuperäisiin piirustuksiin ei toimi enää.
2. Keulassa oleva tukirauta. Mikä tämän funktio on, onko muuta kuin tukea kantta?
Tähän on aika helppo vastata, että kannen tukirakenne se ei ole, vaan takilan. Tukiraudan yläpään kohdalta pitäisi kannelta löytyä se hela mihin etustaagi tulee kiinni. Sen raudan kautta siis johdetaan rasituksia takilasta runkoon. Suht. tasainen keulakansi ei varmasti yksinään kestäisi keulastaagin vetoa.
Tukiraudan poistaminen siis tarkoittaisi, että vähänkin kovemmalla tuulella masto kaatuu taaksepäin ja repii varmasti mukaansa palan keulakantta, ihan sieltä edestä.
Eli jotakin tukea juuri sillä kohdalla pitää olla. Ja tukeminen tarkoittaa tässä vetoa kestävää joustamatonta rakennetta, koska vetorasitus lienee moninkertaisesti suurempi kuin sinne voi koskaan tulla esim. seisomalla päällä.
Käytännössä järkeviä vaihtoehtoja lienee kaksi: Joko se rauta on säilytettävä paikallaan, tai sitten siihen voi vaihtaa tilalle esim. kannen alle asennettavan keulapurjerullan mekanismin. Jälkimmäinenkin tietysti tulee alapäästä kiinni samaan paikkaa missä se rauta on nyt kiinni.
3. Jos laipion (ja tukiraudan) purkaa, voiko tehdä ihan vaan halutun mallisen itse vaikka puusta ja kiinnittää epoxilla?
Kaikkeahan aina
voi tehdä, mutta kannattaa pitää myös mielessä että jotkut muutokset H-veneeseen muuttavat sen veneeksi joka joskus oli H, mutta ei ole enää. Eli osa sisustuksesta on määritelty luokkasäännöissä (mm. sivuilla olevat hyllyt taitavat olla pakolliset, mutta niiden muoto saattaa olla vapaa jne).
Kannattaa katsella säännöt läpi remonttia suunnitellessa. Kuvan perusteella tässä on kuitenkin kyseessä vanhempi H, joten onko 100% kilpailukelpoisuus edes tavoite? Omistaja päättää.
Laipion ja tukiraudan poiston ajatteleminen viittaa siihen, että taustalla olisi tilan käyttäminen johonkin muuhun. Mihin? Ainakaan mitään painavaa ei kannata keulaan edes ajatella.