Viirejä salkoon?
Moderator: Kristian
Viirejä salkoon?
Hei.
Alkaa olla jo monenlaista viiriä ja joitain voisi ehkää pitää näytilläkin. Minkälaisia virityksiä viirien nostoon olisi? Saalinkiin varmaan jonkilainen lenkki, siihen viiri kiinni ja tiukka naru jonnekin alas kiinni. Lähinnä mietityttää, miten viritelmän alakiinnitys olisi mahdollisimman vähän tiellä. Ehkä jossain maston ulokkeessa?
Luulisi ruttoa laivalla -lipun pitävän varkaat poissa veneestä, ainakin jos ovat käyneet jotain merenkulkuopistoa ennen rikolliselle uralle ryhtymistään.
Alkaa olla jo monenlaista viiriä ja joitain voisi ehkää pitää näytilläkin. Minkälaisia virityksiä viirien nostoon olisi? Saalinkiin varmaan jonkilainen lenkki, siihen viiri kiinni ja tiukka naru jonnekin alas kiinni. Lähinnä mietityttää, miten viritelmän alakiinnitys olisi mahdollisimman vähän tiellä. Ehkä jossain maston ulokkeessa?
Luulisi ruttoa laivalla -lipun pitävän varkaat poissa veneestä, ainakin jos ovat käyneet jotain merenkulkuopistoa ennen rikolliselle uralle ryhtymistään.
Ale
s/y Tiikerhai
s/y Tiikerhai
Re: Viirejä salkoon?
Minulla on molemmissa saalingeissa keskellä narusta tehty kiinnike: Sellaista n. 2-3mm lippunarua yli 10 kierrosta saalingin ympäri, niin syntyy tiukka sidos joka ei liiku. Sidoksen narun päistä saa sitten tehtyä lenkin, josta vedetään viirien nostonaru läpi. Isompien veneiden saalingeissa on joskus jopa valmiit reiät keskellä, mutta H:n saalingeissa sellaisia ei ole näkynyt eikä niitä kannata ruveta porailemaankaan.
Kannattaa mitoittaa viirin paikka siten, ettei se pääse hakkaamaan vantteihin. Saalinkiin hakkaava viiri on n. toiseksi ärsyttävin juttu kun yrittää nukahtaa (mastoon hakkaavat fallit on tietysti se pahempi vaihtoehto)
Viirin nostonarun alapään saa parhaiten sidottua vanttiruuviin kiinni. Siinä ei ainakaan ole tiellä. Sitominen jonnekin alas mastolle on tietysti toinen vaihtoehto.
Kannattaa mitoittaa viirin paikka siten, ettei se pääse hakkaamaan vantteihin. Saalinkiin hakkaava viiri on n. toiseksi ärsyttävin juttu kun yrittää nukahtaa (mastoon hakkaavat fallit on tietysti se pahempi vaihtoehto)
Viirin nostonarun alapään saa parhaiten sidottua vanttiruuviin kiinni. Siinä ei ainakaan ole tiellä. Sitominen jonnekin alas mastolle on tietysti toinen vaihtoehto.
Re: Viirejä salkoon?
Argh, ei pitäisi kirjoitella väsyneenä. Piti kirjoittaa vanttiin hakkaava viiri tähän:
en tiedä mistä tuollainen järjettömyys tuli, eihän ne viirit mitään ylöpäin suuntautuvaa liikettä tee edes kovassa tuulessa joten ei se saalinkiin ota kiinni missään tapauksessa.Lauri wrote: Saalinkiin hakkaava viiri on n. toiseksi ärsyttävin juttu kun yrittää nukahtaa
Re: Viirejä salkoon?
Heh, aivoni taisivat korjata epätarkkuden automaattisesti, kun en asiaan sen kummempaa huomiota kiinnittänyt.
Ale
s/y Tiikerhai
s/y Tiikerhai
Re: Viirejä salkoon?
Terve ja orastavaa kevättä!L464 wrote:Heh, aivoni taisivat korjata epätarkkuden automaattisesti, kun en asiaan sen kummempaa huomiota kiinnittänyt.
Sattuipa sopivasti, kekkasin itselleni aika passelin viirisysteemin viime kesäksi ja kuvat puhukoot enemmän kun näppäilyt:
Eli: Mastossa oli pari turhaa knaapia niiltä ajoilta kun nostimet oli vielä mastolla. Knaapit on mielestäni hyvä tapa saada lippusiimat kireälle, joten mielessä alkoi askarrella ajatus niiden käyttämisestä hyödyksi.
Lisäarvo tuli myös siitä, että minulla on "kotomaan puolella" viirejä mastossa ja kun seilailee esim. Tallinnaan tai Ahvenanmaalle, pitää ne siirtää oikeasta vasempaa saalinkiin --edit-- pois kohteliaisuuslipun tieltä --edit--. Viirithän --edit-- ja kohteliaisuuslippu-- lasketaan yöksi sotilaallisen kurin mukaisesti niin, että perälippu lasketaan viimeisenä. Näppärää tässä on se, että ne voi vetää "puolitankoon" puomipeitteen alle josta ne ovat taas aamulla valmiit nostettavaksi ilman isompaa hikeä.
Spinnun renkaaseen pistin joustimesta tuommoisen lenkin, joka ohjaa viirinarut pois silmiltä ja jonkin verran pois vanteistakin. Viirinarut menevät vanttien takapuolelta, joten naputusta ei esiintynyt.
Saalingin päähän laitoin pienen pylpyrän. Todettakoot, että se voisi olla myös keskemmällä saalinkia, jolloin viiri ei pärrää purjetta vasten eikä sotkeudu vanttiin niinkun muuten saattaa käydä.
Toinen mielessä pyörinyt ratkaisu on hommata semmonen isompien veneiden mallinen vanttiin kiinnitettävä "knaapi", jolloin narut menee tietty esitetystä poiketen, mutta kiristäminen sujuu samalla periaatteella.
306
Re: Viirejä salkoon?
Syy tuohon viirien siirtoon "oikealta vasemmalle" mentäessä ulkomaille tai ahvenanmaalle on tietysti se, että siihen perinteisesti arvokkaampana pidettyyn saalinkiin nostetaan silloin minikokoinen ko. kohdemaan lippu, ns. kohteliaisuuslippu. Ellei sellaista ole tai haluta käyttää, niin ei viirejäkään silloin siirrellä puolelta toiselle.306 wrote:Lisäarvo tuli myös siitä, että minulla on "kotomaan puolella" viirejä mastossa ja kun seilailee esim. Tallinnaan tai Ahvenanmaalle, pitää ne siirtää oikeasta vasempaa saalinkiin. Viirithän lasketaan yöksi sotilaallisen kurin mukaisesti niin, että perälippu lasketaan viimeisenä.
Tuosta viirien yöksi laskemisesta olen kuitenkin vahvasti eri mieltä. Yöksi laskeminen koskee sitä kohteliaisuuslippua ja sellaista käytettäessä se tosiaan lasketaan ennen perälippua ja nostetaan taas aamulla perälipun nostamisen jälkeen. Kohteliaisuuslippu ei kuitenkaan ole viiri, vaan lippu. Ja laskeminen johtuu käsittääkseni siitä, että aluksessa ei pidä olla ainoana nostettuna valtion lippuna sellaista, joka ei ole aluksen kotimaan lippu.
Viirit on yleensä tapana pitää nostettuina vuorokauden ympäri purjehduskauden aikana. Viirin antanut seura tms voi toki antaa ohjeita sen käytöstä. Mutta ainoa tätä aihetta sivuava ohje, joka nyt tulee mieleen, koskee merikarhujen jäsenyyslippua (joka siis on lippu, vaikka käytetäänkin saalingin alla samaan tapaan kuin viirit); merikarhulippu nimenomaan pidetään liputusohjeen mukaan nostettuna aina kauden aikana.
Re: Viirejä salkoon?
Lauri puhuu tässä ihan asiaa, lukekaa toki lisää vuonna 2012 uudistuneesta liputusohjeesta mitä ei harmi kyllä ole saatavilla kun tilaamalla SPV:stä. Vanha lippuohje on pitkälti saman suuntainen, tarkennuksia on tainnut tulla ainakin monikansallisten veneiden kansallisuuslippuun muun muassa. Kohteiliaisuuslippua ei tosiaan pitäisi rinnastaa viireihin kun tein tuossa edellä, se ei olisi kohteliasta..Lauri wrote:Syy tuohon viirien siirtoon "oikealta vasemmalle" mentäessä ulkomaille tai ahvenanmaalle on tietysti se, että siihen perinteisesti arvokkaampana pidettyyn saalinkiin nostetaan silloin minikokoinen ko. kohdemaan lippu, ns. kohteliaisuuslippu. Ellei sellaista ole tai haluta käyttää, niin ei viirejäkään silloin siirrellä puolelta toiselle.306 wrote:Lisäarvo tuli myös siitä, että minulla on "kotomaan puolella" viirejä mastossa ja kun seilailee esim. Tallinnaan tai Ahvenanmaalle, pitää ne siirtää oikeasta vasempaa saalinkiin. Viirithän lasketaan yöksi sotilaallisen kurin mukaisesti niin, että perälippu lasketaan viimeisenä.
...

- Eli, kohteliaisuuslippu tosiaan lasketaan yöksi ja se on oikeassa saalingissa. Kohteliaisuuslipun ollessa ylhäällä, viirit ja kerholiput on vasemmassa saalingissa. Liputusohje ei kuitenkaan ohjeista mitä vasemman saalingin viirelle pitäisi tehdä yön aikana, sillä periaatteessa ne pitäisi siirtää takaisin oikeaan saalinkiin koska kohteliaisuuslippua ei siinä ole mikä on mielestäni turhaa askartelua. Siispä vedän viirit ja pikkuliput ulkomailla ollessa puomipeitteen alle yöksi ja vedän ne normaalisti ylös taas aamulla lipunnoston jälkeen sillä sitä ei ainakaan ole ohjeissa kielletty.
- Normaalisti kotimaassa viirit ovat tosiaan ylhäällä jatkuvasti eikä kukaan pistä hanttiin vaikka siinä sivussa liputellaan Karhuillekin.
Tämmöinen tarkennus vaikka mielestäni noiden vuoksi nyt ei kannata yöuniaan menettää, sen verran on käytäntö tuolla luonnontilassa kirjavaa.
306
Re: Viirejä salkoon?
Juu, yöunet on kyllä se tärkein juttu. Olen muuten myös tavannut sellaisenkin merikarhun, jolla oli tapana ottaa se karhulippu alas joka yöksi. Ainakin ko. yhdistyksen satamien ulkopuolella. Ja syy liittyi juuri yöuniin; hänen veneessään se lippu pääsi hakkaamaan vantteihin jos tuuli sivuilta. Vene oli muistaakseni Albin Vega, joka tapauksessa lähellä H:n kokoluokkaa oleva vene.306 wrote: - Normaalisti kotimaassa viirit ovat tosiaan ylhäällä jatkuvasti eikä kukaan pistä hanttiin vaikka siinä sivussa liputellaan Karhuillekin.
Tämmöinen tarkennus vaikka mielestäni noiden vuoksi nyt ei kannata yöuniaan menettää, sen verran on käytäntö tuolla luonnontilassa kirjavaa.
Re: Viirejä salkoon?
Löytyi vielä yksi kuva, jossa näkyy tuo oma patenttini kokonaisuudessaan (enemmän tai vähemmän).306 wrote: - Normaalisti kotimaassa viirit ...
306
Re: Viirejä salkoon?
...ja tämähän kulkee nimellä "Vanttisakara" tai "shroud cleat" eikä hintakaan ole paha.306 wrote:Toinen mielessä pyörinyt ratkaisu on hommata semmonen isompien veneiden mallinen vanttiin kiinnitettävä "knaapi", jolloin narut menee tietty esitetystä poiketen, mutta kiristäminen sujuu samalla periaatteella.
306
Re: Viirejä salkoon?
Aihetta sivuten tuli mieleen kun katselin tuossa svb -nettikaupan kataloogia, minkä kokoista juhlaliputusta olette h-veneessä käyttäneet?
Tuolla on kaksi vaihtoehtoista settiä, 20cm leveät liput tai 30cm leveät (a-z, 1-10).
Tuolla on kaksi vaihtoehtoista settiä, 20cm leveät liput tai 30cm leveät (a-z, 1-10).
Re: Viirejä salkoon?
Minulla tais olla "toiseksi pienimmät" (Adria Bandiere), mutta en muista mittaa. Saattoi olla tuo 30cm. Pienimmät jäi vähän nolosti lyhyeksi (letka oli keulassa ja perässä melkein 2m kannesta nostettuna kaikkine lisäyksineen). Nykyisillä on oikeaoppinen sarja ehkä metrin irti tms.L96 wrote:Aihetta sivuten tuli mieleen kun katselin tuossa svb -nettikaupan kataloogia, minkä kokoista juhlaliputusta olette h-veneessä käyttäneet?
Tuolla on kaksi vaihtoehtoista settiä, 20cm leveät liput tai 30cm leveät (a-z, 1-10).
Koitan muistaa kaivella kuvia lipuista esimerkiksi. Meinasin niitä hankkiessa kirjoitella hWikiin aiheesta artikkelinkin. Osastolla "hyvä tietää" on mm. perälipun koosta semmoista, että se tulee lipputangon mitan mukaan. Käytännössä lipun diagonaali halkaisija on yhtä pitkä kuin lipputangon pituus. Oman veneeni 120cm tankoon laitettuun lippuun oli hetken totuttelu, mutta toisaalta suuuuri on kaunista!

306
Re: Viirejä salkoon?
Hmm, pienen googletuksen tuloksena kyseessä olevalla firmalla näyttää olevan lippusettien koot 9x12, 12x15, 14x21, 20x30, 30x45, 40x60.. and so on.
Jos lippuja on setissä 36 kpl. (36x20 =720) Lippujen väliksi voinee laskea toisen 20cm? Tästä tulee pituudeksi sitten tuollainen 14m. Etustaagin pituus on n. 8m. Eli kyllä taitaa tuolla 20cm leveällä lipulla tosiaan jäädä hieman lyhkäiseksi?
Jos lippuja on setissä 36 kpl. (36x20 =720) Lippujen väliksi voinee laskea toisen 20cm? Tästä tulee pituudeksi sitten tuollainen 14m. Etustaagin pituus on n. 8m. Eli kyllä taitaa tuolla 20cm leveällä lipulla tosiaan jäädä hieman lyhkäiseksi?