Vanttien uusiminen
Moderator: Kristian
Vanttien uusiminen
Onkos kukaan uusinut viime aikoina vantteja ja staageja? Missä hintaluokassa pyörii.
Täytyisi mahdollisesti pistää uusiksi etustaagi sekä ylä- ja alavantit.
Onko hinnassa merkittävää eroa ottaako vantin päähän kierteen vanttiruuville vai "lenkin"? Nykyiset vantit on kierrepäällä mutta henkilökohtaisesti pitäisin enemmän lenkkiratkaisusta. Luultavasti uusittava myös nuo eriparia olevat vanttiruuvit, joten valinnanvaraa riittää.
Täytyisi mahdollisesti pistää uusiksi etustaagi sekä ylä- ja alavantit.
Onko hinnassa merkittävää eroa ottaako vantin päähän kierteen vanttiruuville vai "lenkin"? Nykyiset vantit on kierrepäällä mutta henkilökohtaisesti pitäisin enemmän lenkkiratkaisusta. Luultavasti uusittava myös nuo eriparia olevat vanttiruuvit, joten valinnanvaraa riittää.
Re: Vanttien uusiminen
Itse olen ollut niin pedantti, että olen uusinut vanttejani vääräoppisesti yksi kerrallaan tarpeen vaatiessa ruuvillisiksi sillä seurauksella, että ylä- ja alavanteissa ei ole enää yhtään paria, ts. jokaiseen tarvii tavalla tai toisella erilaisen avaimen. Eli: kaikki kannattaa vaihtaa kerrallan tai ainakin pareittain.khs wrote: Onko hinnassa merkittävää eroa ottaako vantin päähän kierteen vanttiruuville vai "lenkin"?
Lenkkiruuveihin vaihtoa puoltaa mm. se, että uusia ruuveja saa varaosina eikä siis tarvitse vaihdattaa ruuveja vanttimaakarilla ja se, että koska lenkit on hitusen ruuveja pitempiä, voi vanhoja vantteja käyttää mitä luultavimmin uudelleen ja näin ostettavaksi jää vaan uudet lenkit, ruuvit ja työ.
Ruuvien puolesta ei taida puhua kun ulkonäkö, mutta silloinkin kannattaa vaihdattaa koko satsi kerralla. Oma virheeni oli vaatia rosteriruuvia kun niitä oli vielä saatavilla ja seuraavaa vanttia uusiessa oli tyytyminen paremmin pyöriviin messinkisiin. Myöhemmin huomasin, että alavantitkin oli eriparia jo entuudestaan..

Tuohon aikaan tais uuden vantin hinta päineen ja vaijereineen pyöriä satasen korvilla. Pääkaupunkiseudulla Vene-Bremer on ollut hyvä paja, mutta taisi toinenkin puoti löytyä Itä-Helsingistä Sarvaston nurkilta (muistaako joku?).
306
Re: Vanttien uusiminen
Niin on tainnut edellinenkin omistaja olla... Tältä näyttää ruuvikokoonpano nyt: klik.306 wrote:Itse olen ollut niin pedantti, että olen uusinut vanttejani vääräoppisesti yksi kerrallaan tarpeen vaatiessa ruuvillisiksi sillä seurauksella, että ylä- ja alavanteissa ei ole enää yhtään paria, ts. jokaiseen tarvii tavalla tai toisella erilaisen avaimen. Eli: kaikki kannattaa vaihtaa kerrallan tai ainakin pareittain.khs wrote: Onko hinnassa merkittävää eroa ottaako vantin päähän kierteen vanttiruuville vai "lenkin"?
Keskimmäinen on etustaagin ruuvi, ainut noista joka on yhtään luotettavassa kunnossa. Muiden kanssa hirvitti kovemmassa kelissä reissata jo viime kesänä. Kuvasta ei hyvin näy, mutta jonkin verran vääntyneitä nuo vanttien kierrepäät ovat...
Näin minäkin mielessäni tuumailin!306 wrote:Lenkkiruuveihin vaihtoa puoltaa mm. se, että uusia ruuveja saa varaosina eikä siis tarvitse vaihdattaa ruuveja vanttimaakarilla
Tämähän on nerokas idea. Itse vaijerit on kunnossa, myös yläpään T-lenkit etustaagia lukuunottamatta. Luuletko että selviäisin vain vaihdattamalla vantteihin etustaagia vastaavat lenkkipäät ja hankkimalla uudet kunnolliset ruuvit?306 wrote: ja se, että koska lenkit on hitusen ruuveja pitempiä, voi vanhoja vantteja käyttää mitä luultavimmin uudelleen ja näin ostettavaksi jää vaan uudet lenkit, ruuvit ja työ.
Käytännössä lähin ja järkevin vaihtoehto taitaa minulle olla Tampereen Neb Sails, Jyväskylässä ei taida vanttimaakareita olla?306 wrote:Ruuvien puolesta ei taida puhua kun ulkonäkö, mutta silloinkin kannattaa vaihdattaa koko satsi kerralla. Oma virheeni oli vaatia rosteriruuvia kun niitä oli vielä saatavilla ja seuraavaa vanttia uusiessa oli tyytyminen paremmin pyöriviin messinkisiin. Myöhemmin huomasin, että alavantitkin oli eriparia jo entuudestaan..
Tuohon aikaan tais uuden vantin hinta päineen ja vaijereineen pyöriä satasen korvilla. Pääkaupunkiseudulla Vene-Bremer on ollut hyvä paja, mutta taisi toinenkin puoti löytyä Itä-Helsingistä Sarvaston nurkilta (muistaako joku?).
Entäs tuo rustirautaan tuleva vanttiruuvin pää? Näemmä niitäkin on minun sekamelskassa kahta sorttia, saranalla ja ilman... Saranalliset ei varmaankaan ole niin nuukia rustiraudan asennosta, mutta onko suositusta kumman tyyppisellä päällä hankin uudet ruuvit? Saranallisia en mielestäni ole ainakaan liikkeissä juuri bongaillut.
Re: Vanttien uusiminen
No, tohon sanoisin, että mitä vähemmän liikkuvia osia sen varmempi viritys. Eipä noiden juurikaan tarvi liikua kun vantti on kerran kiristetty. Mitä sanoo raati?khs wrote:Entäs tuo rustirautaan tuleva vanttiruuvin pää? Näemmä niitäkin on minun sekamelskassa kahta sorttia, saranalla ja ilman... Saranalliset ei varmaankaan ole niin nuukia rustiraudan asennosta, mutta onko suositusta kumman tyyppisellä päällä hankin uudet ruuvit? Saranallisia en mielestäni ole ainakaan liikkeissä juuri bongaillut.
306
Re: Vanttien uusiminen
Ei, vaan päinvastoin. "Saranallinen" on paljon parempi, sillä kiinteästi rustin päässä olevaan silmukkaan laitettu tavallisen haarukkaruuvin pää ei pääse kääntyilemään vapaasti. Sen takia ruuveja on helppo tuhota tahattomasti mastoa nostettaessa:306 wrote:No, tohon sanoisin, että mitä vähemmän liikkuvia osia sen varmempi viritys. Eipä noiden juurikaan tarvi liikua kun vantti on kerran kiristetty. Mitä sanoo raati?khs wrote:Entäs tuo rustirautaan tuleva vanttiruuvin pää? Näemmä niitäkin on minun sekamelskassa kahta sorttia, saranalla ja ilman... Saranalliset ei varmaankaan ole niin nuukia rustiraudan asennosta, mutta onko suositusta kumman tyyppisellä päällä hankin uudet ruuvit? Saranallisia en mielestäni ole ainakaan liikkeissä juuri bongaillut.
Jos tulee vetoa vähänkin väärästä suunnasta on ruuvi heti kierona. Niin pääsee käymään helposti silloin kun mastoa nostetaan tai lasketaan ja vantit roikkuvat löysinä, mutta ruuvit on jo laitettu kiinni veneeseen. Seurauksena on matka vanttiruuvikauppaan... missä tilanteessa on tietysti kivempi olla sellaiset ruuvit, joissa on haarukat päissä, ettei tarvitse vaihtaa myös vanttia.
Saranakysymyksen saa kyllä ratkaistua irto-osallakin, ei tarvitse ostaa erikoisruuveja. Osan nimi on tokkeli. Esim. meredinin web-luettelosta löytyy kuvia. Tokkelin laittaminen tietysti tuo myös vähän lisää pituutta, joten se saattaa auttaa myös jos vanhoihin vantteihin uusien päiden laittaminen muuten lyhentäisi vantteja hieman liikaa.
Vanttiruuveja ei kyllä tietääkseni tehdä messingistä, vaan vaihtoehtoja ovat lähinnä ruostumaton teräs tai pronssi. Jälkimmäinen on kuulemma se parempi vaihtoehto, koska rosteriruuveilla on taipumus leikata kiinni. Omaan veneeseeni ostin uudet vantit ja kaikki ruuvit n. 6 vuotta sitten ja silloin hintaeroa prossisilla ja rosterisilla vanttiruuveilla oli muistaakseni n. euro/kpl, joten ei ollut edes kustannuskysymys. Muistaakseni pronssisia hasselforssin ruuveja sai silloin purjeneulomo Niinirannalta parhaiten. Nykytilanteesta en tiedä.
Re: Vanttien uusiminen
Viime keväänä onnistuin yhden vanttiruuvin tällä konstilla tuhoamaan, onneksi löytyi korvaava vanha ruuvi. Tästä oppineena en kuitenkaan edes saranallisia uskalla enää pitää kannessa kiinni mastoa nostettaessa vaikka helpottaahan tuo toki nostoa.Lauri wrote:Ei, vaan päinvastoin. "Saranallinen" on paljon parempi, sillä kiinteästi rustin päässä olevaan silmukkaan laitettu tavallisen haarukkaruuvin pää ei pääse kääntyilemään vapaasti. Sen takia ruuveja on helppo tuhota tahattomasti mastoa nostettaessa:306 wrote:No, tohon sanoisin, että mitä vähemmän liikkuvia osia sen varmempi viritys. Eipä noiden juurikaan tarvi liikua kun vantti on kerran kiristetty. Mitä sanoo raati?khs wrote:Entäs tuo rustirautaan tuleva vanttiruuvin pää? Näemmä niitäkin on minun sekamelskassa kahta sorttia, saranalla ja ilman... Saranalliset ei varmaankaan ole niin nuukia rustiraudan asennosta, mutta onko suositusta kumman tyyppisellä päällä hankin uudet ruuvit? Saranallisia en mielestäni ole ainakaan liikkeissä juuri bongaillut.
Jos tulee vetoa vähänkin väärästä suunnasta on ruuvi heti kierona. Niin pääsee käymään helposti silloin kun mastoa nostetaan tai lasketaan ja vantit roikkuvat löysinä, mutta ruuvit on jo laitettu kiinni veneeseen. Seurauksena on matka vanttiruuvikauppaan... missä tilanteessa on tietysti kivempi olla sellaiset ruuvit, joissa on haarukat päissä, ettei tarvitse vaihtaa myös vanttia.
Taidan vaihdattaa nykyisiin vantteihin vain uudet päät ja hankkia Blue Waven 5/16"-ruuvit (http://www.svb24.com/index.php?cl=detai ... ttype=list). Silmämääräisesti mitattuna pituuden ei pitäisi merkittävästi muuttua. Eli vantit kainalossa Neb Sailsin mielipide kuuntelemaan.
Re: Vanttien uusiminen
Itse laitan vantit kiinni vasta maston ollessa pystyssä, joten reikiä on tullut nolla sen suhteen ilman saranoitakin. Riittävää öljyämistä tosin ei aina ole tullut harrastettua ja kun vielä joku edellinen omistaja oli käyttänyt erikierteisiä vanttiruuveja (on siis mahdollista) niin ruuvit oli kuluneet sileiksi siihen päivään mennessä kun ruuvi sanoi "plop" ja pomppasi irti, onneksi laiturissa ollessa!Lauri wrote:Ei, vaan päinvastoin. "Saranallinen" on paljon parempi, sillä kiinteästi rustin päässä olevaan silmukkaan laitettu tavallisen haarukkaruuvin pää ei pääse kääntyilemään vapaasti. Sen takia ruuveja on helppo tuhota tahattomasti mastoa nostettaessa:
...
Vanttiruuveja ei kyllä tietääkseni tehdä messingistä, vaan vaihtoehtoja ovat lähinnä ruostumaton teräs tai pronssi.
...

Ja juu, pronssiahan ne uudet hasselforssit tietty oli. Voin suositella, rosterit on vallan eri malliin jäykkiä pyöritellä.
306
Re: Vanttien uusiminen
Tapojahan on monia, mutta ainakin siinä vaihtoehdossa missä masto pystytetään ilman nosturia, on siis parasta ja kätevintä laittaa vantit kiinni jo maston ollessa vaakatasossa..
(Maston pystyttämisestä on ollut keskustelua tällä foorumilla aikaisemminkin.)
(Maston pystyttämisestä on ollut keskustelua tällä foorumilla aikaisemminkin.)
-
- Posts: 172
- Joined: Mon 17.5.2010 09.25
- Location: Jyväskylä JVS
Re: Vanttien uusiminen
Mää tässä miettiny että kukahan khs on? Keski-Suomesta??
Aattelin, kun se NepSails taitaa käyttää Jyväskylän vanttimaakaria...
Omasta kokemuksesta suosittelen lämpimästi Raksiharesta
Aattelin, kun se NepSails taitaa käyttää Jyväskylän vanttimaakaria...
Omasta kokemuksesta suosittelen lämpimästi Raksiharesta
Vesa Karhusaari
Jyväskylän Kilpapurjehtijat ry JKP
FIN - 863
Jyväskylän Kilpapurjehtijat ry JKP
FIN - 863
Re: Vanttien uusiminen
Karhusaari wrote:Mää tässä miettiny että kukahan khs on? Keski-Suomesta??
Aattelin, kun se NepSails taitaa käyttää Jyväskylän vanttimaakaria...
Omasta kokemuksesta suosittelen lämpimästi Raksiharesta
Jääköön henkilöllisyys salaisuudeksi...

Nebi tekee vanttihommat itse, eilen toimitin vantit päiden vaihtoon ja muutaman tunnin päästä kuittasivat että vaijerit valmiina. Nopsaa toimintaa!
-
- Posts: 172
- Joined: Mon 17.5.2010 09.25
- Location: Jyväskylä JVS