Tuossa kesän purjehdusreissujen aikana tuli huomattua, että pilssiin kerääntyy hieman vettä. Tihkuminen ei ole kovinkaan nopeaa, semmoinen puolikas kahvikupillinen pilssin takimmaisessa osastossa yleensä on. Jos vene on satamassa esim. viikon, voi pilssi olla aivan kuivakin, mutta yleensä merellä käymisen jälkeen vettä on tuo pikku liraus kertynyt. Keskimmäinen ja etummainen osasto ovat aina täysin kuivat.
Eli jotenkin vettä kertyy nimenomaan liikkeellä ollessa - tällöinhän köli rasittuu veneen kallistellessa ja jostain tätä tihkua tulee, ehkä takimmaisten kölipulttien kautta. Onko palstan tietäjillä mielipidettä, pitäisikö tämän johtaa toimenpiteisiin? Onko H-veneen pilssi yleensä pölykuiva myös purjehduksen jälkeen?
Kölipulttien kiristäminen tuli itsellä ensimmäisenä mieleen, mutta kölipultit eivät ole näkyvissä vaan laminoitu piiloon siten, että kiristäminen ei tule kysymykseen. Muistaakseni tällä palstalla jollakin muullakin on kölipultit laminoitu piiloon, liekö alkuperäisenä ajatuksena ollut että niitä ei tarvitse koskaan kiristää. Toinen mahdollisuus veden alkuperäksi lienee kölisauma, pitänee noston jälkeen tarkastaa kölisauman kunto. Onneksi tältä foorumilta löytyy hyvä ohje tähänkin remonttiin.
L-277
Vettä pilssissä
Moderator: Kristian
Re: Vettä pilssissä
Moi,
Ennen kuin ryhtyy kölipultteihin ja -saumaan kannattaa varmistaa ettei istumakaukalon tyhjennysputket vuoda. Saumat, tiivisteet, venttiilit, koko hoito tarkkailuun. Kölisaumasta tulee käsittääkseni hyvin harvoin vettä sisälle.
Ennen kuin ryhtyy kölipultteihin ja -saumaan kannattaa varmistaa ettei istumakaukalon tyhjennysputket vuoda. Saumat, tiivisteet, venttiilit, koko hoito tarkkailuun. Kölisaumasta tulee käsittääkseni hyvin harvoin vettä sisälle.
Re: Vettä pilssissä
Veneeseeni oli ilmestynyt sama ongelma täksi kesäksi. Veden pinta nousi n. sentin viikon aikana siinä takimmaisessa lokerossa, eli todellakaan suuresta vuodosta ei ollut kyse. Silti vika oli helppo selvittää:
Olen täysin samaa mieltä SamF:n kanssa, on erittäin todennäköistä että vesi tulee jostakin ihan muualta kuin kölin saumasta. Ensimmäinen tehtävä onkin ryömiä pää edellä pistopunkkaan, josta pääsee kokeilemaan kädellä tyhjennysputket. Minulla toinen oli päältä kuiva, toinen kostea. Työlistalla onkin nyt sekä venttiilien että letkujen vaihtaminen; kummatkaan eivät ole ikuisia muutenkaan ja jokseenkin kaikki H-veneet ovat jo sen ikäisiä, että ko. osat on hyvä vaihtaa muutenkin.
Olen täysin samaa mieltä SamF:n kanssa, on erittäin todennäköistä että vesi tulee jostakin ihan muualta kuin kölin saumasta. Ensimmäinen tehtävä onkin ryömiä pää edellä pistopunkkaan, josta pääsee kokeilemaan kädellä tyhjennysputket. Minulla toinen oli päältä kuiva, toinen kostea. Työlistalla onkin nyt sekä venttiilien että letkujen vaihtaminen; kummatkaan eivät ole ikuisia muutenkaan ja jokseenkin kaikki H-veneet ovat jo sen ikäisiä, että ko. osat on hyvä vaihtaa muutenkin.
Re: Vettä pilssissä
Terve kaikille,Lauri wrote:Veneeseeni oli ilmestynyt sama ongelma täksi kesäksi.
Vanha hyvä niksi on tökätä sormi veteen ja maistaa onko se suolaista (ainakin merellä). Yleensä maku on jotain muuta, ja silloin voi ongelmana olla tämmöinenkin omassa veneessän todettu:
Itseäni ihmetytti, miten pressun alla telakalla olevan veneen pilssiin kertyi vettä ja syyksi selvisi istumakaukalon alla oleva lähes tiiviiksi laminoitu säiliö, jonka reikä on kohti pilssiä (kaukalon letkujen takanaseinässä). Sinne tiivistyy ilmeisesti vettä ja veneen heiluessa sitä lorahtaa yli aika ajoin ja valuu pilssiin.
Tilanteen toteaminen onnistuu jälleen tökkäämällä sormi reikään. Jos heti reiän takana on vedenpinta, diagnoosi täsmää. Lääkkeeksi suosittelen vaikka puuvillasuikaletta, joka laitetaan reiän poikki. Se imee kapillaarisesti vedet umpinaisesta tilasta ja lorottelee pilssiin viikon päivät ja sitten tulee pitempi tauko kun riepu pitää paikat kuivana.
306
Re: Vettä pilssissä
Talviteloille noston jälkeen huomasin, että vettä oli kertynyt ennen peittelyä samalla tavalla, takimmaiseen osastoon puolikas kahvikupillinen. Nähtävästi se on tosiaan tullut muualta kuin kölisauman kautta. Pressuttamisen jälkeen ei vettä ole näkynyt.
Kölisaumaremontti on kuitenkin edessä, vai mitä raati allaoalevan kuvan perusteella arvioi? Onko syytä tehdä se pitkän kaavan mukaan, kuten wikissä on opastettu?
https://www.dropbox.com/s/stwnxjrmhin5u ... 135827.jpg
Kölisaumaremontti on kuitenkin edessä, vai mitä raati allaoalevan kuvan perusteella arvioi? Onko syytä tehdä se pitkän kaavan mukaan, kuten wikissä on opastettu?
https://www.dropbox.com/s/stwnxjrmhin5u ... 135827.jpg
Re: Vettä pilssissä
Huomenta,Käikäle wrote:Talviteloille noston jälkeen huomasin, että vettä oli kertynyt ennen peittelyä samalla tavalla, takimmaiseen osastoon puolikas kahvikupillinen. Nähtävästi se on tosiaan tullut muualta kuin kölisauman kautta. Pressuttamisen jälkeen ei vettä ole näkynyt.
Kölisaumaremontti on kuitenkin edessä, vai mitä raati allaoalevan kuvan perusteella arvioi? Onko syytä tehdä se pitkän kaavan mukaan, kuten wikissä on opastettu?
https://www.dropbox.com/s/stwnxjrmhin5u ... 135827.jpg
Taidettiin tuosta jutellakin tiistaina ja kuva selvensi paljon.
Ruosteisia kohtia lukuunottamatta köli näyttäisi olevan priimakunnossa. Itse sanoisin, että wikin mukaisella sutilla vaan ruosteet pois ja teräspinnalle, rasvan ja kosteuden poisto liuottimella, kitti ja uudet primerit. Muualla kölissä riittää, kun mahdolliset myrkkymaalit ottaa vanhan primerin päältä pois niiltä osin, kun primeria tulee päälle. On myös hyvä muistaa, että myrkkymaalit ei tartu kun nihkeälle primerille, joten primeria pitäisi laittaa kaikkialle, jossa aikoo päälle maalata.
...vai mitä sanoo raati?
306
Re: Vettä pilssissä
Kuvassa oleva sauma ei mielestäni näytä kovinkaan pahalta, mutta jossain vaiheessa se kannatta varman laittaa kuntoon. Oma kölisaumani näytti muutama vuosi sitten tuosta selvästi rähjäisemmältä. Paatti on puhtaasti hupi, matka, ja sunnuntaikäytössä, joten kilpurin teknisiä vaatimuksia tämä ohje ei ehkä tyydytä. Mutta suoritin umpiamatöörin varmuudella seuraavat vaiheet:
1) Rälläköin pois ruosteiset kohdat. Pyörivä kupinmuotoinen teräsharja oli tehokas ja helppo käyttää. Alussa kannattaa ottaa hellästi ettei pure turhan syvälle. Hengitystiet ja silmät kannattaa todellakin suojata tässä vaiheessa.
2) Asetonipesu.
3) Primeria pari kerrosta, teräspintoihin ASAP hionnan jälkeen. Tässä vaiheessa ei saa olla liian kylmää.
4) Kittaus epoksikitillä. Jostain jämäjemmasta löysin epoksia ja rovingia, joten laminoin pari kerrosta, ihan kokeilumielessä.
5) Pintatasoitus epoksitasoitetta.
6) Hionta 80- tai 100-paperilla.
7) Lisää primeria.
8) Viimeiseen kosteaan primeriin kerros myrkkyä.
Olen ollut lopputulokseen hyvin tyytyväinen. Pari pientä ruosteläikkää ilmestyi ekan vuoden jälkeen, mutta niihin vaan rutiinilla sama hoito uudestaan. Nyt ei ole ainakaan kahteen vuoteen tarvinnut miettiä koko asiaa: sauma on siisti ja ruosteeton. Näin tehtynä koko operaatio oli loppujenlopuksi nopea, helppo ja halpa, eikä vaatinut mitään erityisosaamista. Kaikki kemikaalit ja tarvikkeet hain biltemasta, paitsi myrkyt (blakes, suosittelen!). Purkeissa on käyttöohjeet, joita noudatin suurpiirteisesti mutta kuitenkin. Ainoa asia jota joutui murehtimaan oli ulkoilma: kannattaa odottaa kunnes ulkolämpötila lähenee +10, ja ilma on mahdollisimman kuiva.
Eli teet nyt tai myöhemmin, työ on täysin tehtävissä. Onnea matkan!
1) Rälläköin pois ruosteiset kohdat. Pyörivä kupinmuotoinen teräsharja oli tehokas ja helppo käyttää. Alussa kannattaa ottaa hellästi ettei pure turhan syvälle. Hengitystiet ja silmät kannattaa todellakin suojata tässä vaiheessa.
2) Asetonipesu.
3) Primeria pari kerrosta, teräspintoihin ASAP hionnan jälkeen. Tässä vaiheessa ei saa olla liian kylmää.
4) Kittaus epoksikitillä. Jostain jämäjemmasta löysin epoksia ja rovingia, joten laminoin pari kerrosta, ihan kokeilumielessä.
5) Pintatasoitus epoksitasoitetta.
6) Hionta 80- tai 100-paperilla.
7) Lisää primeria.
8) Viimeiseen kosteaan primeriin kerros myrkkyä.
Olen ollut lopputulokseen hyvin tyytyväinen. Pari pientä ruosteläikkää ilmestyi ekan vuoden jälkeen, mutta niihin vaan rutiinilla sama hoito uudestaan. Nyt ei ole ainakaan kahteen vuoteen tarvinnut miettiä koko asiaa: sauma on siisti ja ruosteeton. Näin tehtynä koko operaatio oli loppujenlopuksi nopea, helppo ja halpa, eikä vaatinut mitään erityisosaamista. Kaikki kemikaalit ja tarvikkeet hain biltemasta, paitsi myrkyt (blakes, suosittelen!). Purkeissa on käyttöohjeet, joita noudatin suurpiirteisesti mutta kuitenkin. Ainoa asia jota joutui murehtimaan oli ulkoilma: kannattaa odottaa kunnes ulkolämpötila lähenee +10, ja ilma on mahdollisimman kuiva.
Eli teet nyt tai myöhemmin, työ on täysin tehtävissä. Onnea matkan!