Edessä ensimmäinen H-veneen trailerointi kilpailupaikalle ja maston kiinnitys pohdituttaa. Ratkaisu löytyi Roskilden sataman H-fleetistä. Metodi: muotoon leikattu styroksi katolle, masto sen päälle ja naruilla maston päät kiinni kanteen. Kätevää. Kokemuksia?
Maston kiinnitys traileroitaessa
Moderator: Kristian
Maston kiinnitys traileroitaessa
Edessä ensimmäinen H-veneen trailerointi kilpailupaikalle ja maston kiinnitys pohdituttaa. Ratkaisu löytyi Roskilden sataman H-fleetistä. Metodi: muotoon leikattu styroksi katolle, masto sen päälle ja naruilla maston päät kiinni kanteen. Kätevää. Kokemuksia?
H:n masto on alumiinikeppi, joka kuljetettaessa kestää kutakuinkin kaiken.Spiidareita, maston alapään blokeja ja erityisesti vantteja on kuitenkin syytä varjella.
Spriidarien osalta on varottava, ettei maston paino ole niiden varassa: voisivat pahukset vaikka taipua. Alapään blokeja on hyvä varjella erillaisilta "partikkeleilta" vaikkapä mastonalapään yli vedettävällä purjepussilla. Vanttien osalta on syytä katsoa, ettei niihin tule jyrkkiä mutkia. Maston putki on - kaikeksi onneksi alumiinia -, joten H ei oo mikään Meklu, jossa mastoputken voi tuhota vaikka sitä vasten hakkaavilla vanteilla. Mastoputki on sidottava kiinni niin, että se on vielä määränpäässä veneen päällä ja vieläpä taipumattomana: putki kestää pitkittäistä taivutusta, sivuttaisen taipumisen kestoa en oikein tiedä.
VPL, te mietitte varmaan miten masto olisi syytä sitoa Päitsi- reissua varten. Näin kirjallisesti annettavista ohjeista yksinkertaisin lienee Heikkilän Roopen tapa kuljettaa mastoa: Kajuutan katolle muovinen kaljakori, kutakuinkin kuvan styroksin palan kohdalle. Ja sitten masto kiinni edestä ja takaa kiinnitysköysikiinnikkeisiin. Toisin kuin kuvassa, kaljakori on syytä asettaa siten, ettei se nojaa spriidareihin. Mastoa voi tarvittaessa sitoa keskivaiheiltakin kiinni. Maston pitkittäinen taipuma mastoa sidottaessa on pelkästään eduksi.
Me irrotetaan alavantit mastolta ja tämän jälkee kierretään molemmat sivuvantit yhdessä n.1m halkaisijaltaan olevalle rullalle noudattaen vanttien luonnollista kiertosuuntaa ja sidotaan rullat kiinni niin ettei ne tarpeettomasti pääse hakkaamaan venettä tai mastoa. Pitkät ylävantit on lisäksi kiinnitettävä istuma-aukon kulmilla toisiinsa/maston ympäri teioppi tms.lenkillä niin, etteivät ne tarpeettomasti lepata kuljetuksen aikana.
H:n sisäosan pakkaamista me on pyritty ajattelemaan siten, että veneen mahdollisesti hypätessä hyllyltä yms. ei irtotavarat lennä ympäriinsä. Ison puomi on kuorman alimmaisena. Purjeet on puomi päällä pitämässä sitä paikallaan, spinnut on kiilattu suojamaan veneen sisäosia puomin sivuttaisilta heilahteluilta. Ja koko pakettia sitoo kasaan puomin ja purjeiden ympärille sidotut purjehdusliivit.
Padasjoella tavataan.
Spriidarien osalta on varottava, ettei maston paino ole niiden varassa: voisivat pahukset vaikka taipua. Alapään blokeja on hyvä varjella erillaisilta "partikkeleilta" vaikkapä mastonalapään yli vedettävällä purjepussilla. Vanttien osalta on syytä katsoa, ettei niihin tule jyrkkiä mutkia. Maston putki on - kaikeksi onneksi alumiinia -, joten H ei oo mikään Meklu, jossa mastoputken voi tuhota vaikka sitä vasten hakkaavilla vanteilla. Mastoputki on sidottava kiinni niin, että se on vielä määränpäässä veneen päällä ja vieläpä taipumattomana: putki kestää pitkittäistä taivutusta, sivuttaisen taipumisen kestoa en oikein tiedä.
VPL, te mietitte varmaan miten masto olisi syytä sitoa Päitsi- reissua varten. Näin kirjallisesti annettavista ohjeista yksinkertaisin lienee Heikkilän Roopen tapa kuljettaa mastoa: Kajuutan katolle muovinen kaljakori, kutakuinkin kuvan styroksin palan kohdalle. Ja sitten masto kiinni edestä ja takaa kiinnitysköysikiinnikkeisiin. Toisin kuin kuvassa, kaljakori on syytä asettaa siten, ettei se nojaa spriidareihin. Mastoa voi tarvittaessa sitoa keskivaiheiltakin kiinni. Maston pitkittäinen taipuma mastoa sidottaessa on pelkästään eduksi.
Me irrotetaan alavantit mastolta ja tämän jälkee kierretään molemmat sivuvantit yhdessä n.1m halkaisijaltaan olevalle rullalle noudattaen vanttien luonnollista kiertosuuntaa ja sidotaan rullat kiinni niin ettei ne tarpeettomasti pääse hakkaamaan venettä tai mastoa. Pitkät ylävantit on lisäksi kiinnitettävä istuma-aukon kulmilla toisiinsa/maston ympäri teioppi tms.lenkillä niin, etteivät ne tarpeettomasti lepata kuljetuksen aikana.
H:n sisäosan pakkaamista me on pyritty ajattelemaan siten, että veneen mahdollisesti hypätessä hyllyltä yms. ei irtotavarat lennä ympäriinsä. Ison puomi on kuorman alimmaisena. Purjeet on puomi päällä pitämässä sitä paikallaan, spinnut on kiilattu suojamaan veneen sisäosia puomin sivuttaisilta heilahteluilta. Ja koko pakettia sitoo kasaan puomin ja purjeiden ympärille sidotut purjehdusliivit.
Padasjoella tavataan.