Artekno -73 ja takastagi

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Veke
Posts: 53
Joined: Thu 4.9.2014 12.14
Location: Lahti

Artekno -73 ja takastagi

Post by Veke »

Nyt on FIN-97 saatu veteen ja 44 mpk on takana. Pysyy pinnalla ja kulkee mutta näyttäisi siltä että riki aiheuttaa ahdistusta.Veneessä ei ole ilmeisesti koskaan ollut mitään taljaa takana joka olisi mennyt kannen alle.
Ahterissa varvaslistassa on kolme kiinnikettä yksi staagin linjassa ja kaksi liki kulmissa.(Spinnun plokit ovat erikseen). Onkohan näissä ollut joskus "kukonjalka" talja ? Tuntuu siltä että oma äly ei kyllä riitäkkään minkään taljan suunnitteluun, tekoon kannen alle.

Isopurjeen takaliikki on tässä vedetty puomin etupäästä kannelle rapulukkoon.Outoa mutta puomi on joskus kadonnut säilytyksessä ja tämä puomi on tehty Lauttasaaressa eikää siinä jostain syystä ole knaappia , pitäisikö olla ? Samoin puomin mukana kadonnut "sarana" mastoon on persoonallinen ja itsetehty.

Lisäksi ainakin alavantit pitäisi vaihtaa.
Eli paljon asioita jotka pitää selvittää.
FIN-97 ÄÄNI
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Artekno -73 ja takastagi

Post by Lauri »

Tuollaiset kolme kiinnikettä tosiaan kuulostaisivat kukonjalalta, vaikka se erikoinen juttu olisikin H:ssa. Keskellä oleva kiinnityspiste antaisi ehkä vinkin myös kiristystavasta; kukonjalkaa voi kiristää ainakin kahdella erilaisella tavalla: Ensinnäkin toisen haaran päähän voidaan laittaa talja tms. jolla kukonjalan pituutta säädellään. Se toinen tapa on laittaa "kelkka" vaijerien väliin, jota alaspäin vetämällä kukonjalan reunat lähenevät toisiaan ts. systeemi kiristyy. Sanallisesti vähän vaikea kuvata, mutta jos kuvitellaan kukonjalka A-kirjaimen malliseksi, niin silloin se A:ssa oleva vaakaviiva on se "kelkka" jonka alaspäin vetäminen kiristää takastaagia.
Koko ajatuksessa on vain yksi suuri ongelma H-veneesi kannalta: Kukonjalka ja perämoottori eivät sovi samaan veneeseen helpolla. Kuvassa näyttäisi olevan perämoottoriteline...

Miten se takastaagin kiristys nyt hoidetaan? Talja siinä keskimmäisessä kiinnikkeessä? Ei taida olla mitään sääntöä, että taljan pitäisi olla kannen alla, mutta siellä se on tietysti vähemmän tiellä kuin kannen päällä, varsinkin jos säätököysi halutaan vetää istumalaatikkoon asti kuten yleensä tehdään (esim. keskellä takakantta istumalaatikon takareunalle tuleva köysi estäisi peräkannen luukun avaamista, jne)
Veke
Posts: 53
Joined: Thu 4.9.2014 12.14
Location: Lahti

Re: Artekno -73 ja takastagi

Post by Veke »

Moi
Tällä hetkellä takastaakissa ei ole minkään laista säätöä.Edellinen omistaja joka ilmeisesti ei asioista ollut niin perillä kertoi että staaki oli häneltä katkennut, mielestäni staaki on kyllä ehjä mutta luultavasti staakin ja kannen välistä on jotain hajonnut johon on sitten sepitetty vanttiruuvi ja kettinki siihen väliin.
Vaikka veneellä onkin kunniakas kilpailuhistoria Jyväskylän seudulla niin viimeinen omistus helsingin seudulla oli ollut joku omistuskimppa jolta henkilö jolta ostin veneen oli ostanut takaisin päijänteelle.Eli veneen takila on voinut olla silloin jo sitäsun tätä.Helsingissä puomikin oli "vaihtunut" säilytyksessä johonkin pätkään.

Muuten miten ison takaliesman kiristysköysi oikeasti kuuluu mennä h- veneessä. Folkkarissa se tuli puomin kyljestöä läpi knaappiin.

Pitäisi ilmeisesti tustustua johonkin lahtelaiseen h-veneilijään niin visi saada apuja.
Kiitos vastauksesta.
FIN-97 ÄÄNI
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Artekno -73 ja takastagi

Post by Lauri »

H-veneen heloituksessa ei ole vain yhtä oikeaa tapaa, jota kuuluisi käyttää. Vanhemmissa veneissä on tyypillistä, että nostimet on mastolla, ja myös puomilla oleviin knaappeihin kiristettäviä voi olla. Uudemmissa veneissä nostimet ja säädöt tyypillisesti tulevat kajuutan katon takareunalle. Jälkimmäistä pidetään usein mukavampana/parempana.

Takastaagiin kannattaa kyllä laittaa säätö.
Post Reply