Takilan huoltoa

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Veke
Posts: 53
Joined: Thu 4.9.2014 12.14
Location: Lahti

Takilan huoltoa

Post by Veke »

Pikku hiljaa on selvinnyt että se pommi tässä veneessä on takila.Pitkät vantit pitää vaihtaa ja ilmeisesti kannattaa samalla uusia muutkin.Onko baltic riggin paikka jonka puoleen voi kääntyä, vai joku muu.Meillä Päijät Hämeessä ei tietääksen tälläisiä palveluja saa.

Mastosta näyttäisi puuttuvan spinnun nostin.En tidä tarvinko koskaan koska yleensä yksin liikkeellä mutta jos sen sinne laittaa niin varmaan kannattaa uusia fokan ja ison nostimetkin samalla.

Alkujaan on 73 Arteknon mastosta on tullut nostimet kyljestä ulos ja koukkuihin mutta maston alapää on ruuveista (ei niittattu) päätellen avattu ja laitettu rissat sinne josta nostimet nyt tulevat ulos.

Olen täältä lukenut että toppi rissa pitäisi vaihtaa jos vaihtaa vaijerit köyteen.Onko paha homma ? Mikä on olkean kokoinen rissa ? Nostimista on kirjoitettu että 8 mm dyneema olisi sopiva ?

Lisäksi maston juuressa pitäisi olla alakaijaa varten bloki ? mutta ei ole on vain niitin jäljet.
FIN-97 ÄÄNI
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Takilan huoltoa

Post by Lauri »

Baltic rigging tai Vene-Bremer pääkaupunkiseudulla, tai Neb-Sails Tampereella, he käsittääkseni tekivät rikin Arteknon veneisiin jo alunperin.

Vaihdoin ison nostimen dyneemaan 2013, rissassa oli vähän hakemista. Ensin kyselin rikipajoista, mutta lopulta sopiva löytyi Maritimin hyllystä. Operaatio on halpa ja helppo kunhan sopiva löytyy. Muistaakseni rissan leveys oli 11mm ja minulla nostin on 10mm köyttä, mutta 8mm nostin toimii varmasti myös - itse suosin paksumpia köysiä vain sen takia, että ovat mukavampia käsitellä.

Mastoa huollettaessa yksi tärkeimpiä tarkistettavia (ja tarvittaessa vaihdettavia kohteita) on T-päätelevyt, eli ne maston sisällä olevat pienet levyt mihin vantit kiinnittyvät. Useassa veneessä ne ovat olleet 20-30 vuoden käytön jälkeen jopa halki ja mastoja tullut alas sen takia. Ja tämä koskee kaikkia veneitä, ei vain H-veneitä, sillä takilan komponentit ovat hyvin samankaltaisia venetyypistä riippumatta.
Post Reply