Kölin tiivistys
Posted: Thu 5.8.2021 16.01
Uusi h-veneilijä ilmoittauutuu. Hommasin pitkään seisoneen veneen ja nyt oikeastaan koko tekniikka pitää käydä läpi. Tyyppikilven numeroista ei ota selvää, mutta hytin laatikoiden sisäpuolella lukee H-467 / K. Kyhälä; liekö tehtaan vai ex-omistajan merkintöjä? 70-luvun loppupuolen Botnia pitäisi olla kyseessä.
Ensimmäisenä remonttitoimena otin kölin irti kun perimätiedon mukaan saumasta tuli vähän vettä läpi ja koko köli oli pienessä ruosteessa. Köli lähti suht helposti irti, mitä nyt paikoin tehtaalla laitettu liima ei antanut periksi vaan mukaan lähti parin millin kerros lasikuitua. Köli on nyt viety hiekkapuhallukseen ja seuraavaksi pitäisi miettiä miten sen saa takaisin. Sikaflexin neuvonnassa suosittelivat Sika Primer-207 -tartunta-ainetta ja Sikaflex-292i -massaa. Ohjeessa https://industry.sika.com/content/dam/d ... cation.pdf (s. 18) näyttäisi olevan aika rajulta tuntuva 10 mm saumanpaksuus. Tavallaan tämä tuntuu ihan järkevältä kun vanhan selvästi ohuemman sauman elastisuus ei ole riittänyt, niin kasvatetaan paksuutta. Vai olisiko joku toinen ratkaisu suositeltavampi?
Samalla voisin kysyä myös veneen mukana tulleesta paddle-wheel lokista. Tällä hetkellä fiilis sanoo että se kannattaisi ottaa pois ja hommata joku gps-pohjainen nopeusmittari. Näin jäisi yksi vuotopaikka pois ja pohjasta saisi kerralla siistin ilman ylimääräisiä läpivientejä. Onko todellisen vesinopeuden mittaamisesta mitään iloa?
Ensimmäisenä remonttitoimena otin kölin irti kun perimätiedon mukaan saumasta tuli vähän vettä läpi ja koko köli oli pienessä ruosteessa. Köli lähti suht helposti irti, mitä nyt paikoin tehtaalla laitettu liima ei antanut periksi vaan mukaan lähti parin millin kerros lasikuitua. Köli on nyt viety hiekkapuhallukseen ja seuraavaksi pitäisi miettiä miten sen saa takaisin. Sikaflexin neuvonnassa suosittelivat Sika Primer-207 -tartunta-ainetta ja Sikaflex-292i -massaa. Ohjeessa https://industry.sika.com/content/dam/d ... cation.pdf (s. 18) näyttäisi olevan aika rajulta tuntuva 10 mm saumanpaksuus. Tavallaan tämä tuntuu ihan järkevältä kun vanhan selvästi ohuemman sauman elastisuus ei ole riittänyt, niin kasvatetaan paksuutta. Vai olisiko joku toinen ratkaisu suositeltavampi?
Samalla voisin kysyä myös veneen mukana tulleesta paddle-wheel lokista. Tällä hetkellä fiilis sanoo että se kannattaisi ottaa pois ja hommata joku gps-pohjainen nopeusmittari. Näin jäisi yksi vuotopaikka pois ja pohjasta saisi kerralla siistin ilman ylimääräisiä läpivientejä. Onko todellisen vesinopeuden mittaamisesta mitään iloa?