Page 1 of 1
Peräsimen irrotus
Posted: Sat 23.2.2008 16.29
by hoopo
Mikähän on oikeaoppinen tapa irrottaa peräsin H-veneestä? Vene on -77 Evlström.
Tarkoitus olisi korjata lasikuiturutto peräsimestä mukavissa sisätiloissa ja samalla korjata väljyys alimmasta ripustuskohdasta (en tiedä, onko siinä laakeri vai ei, mutta väljyyttää alaosassa on jonkin verran).
Re: Peräsimen irrotus
Posted: Sat 23.2.2008 22.21
by HAL
Moi,
myös itselläni on edessä peräsimen laakeriholkkien uusinta. Käsittääkseni peräsin irtoaa seuraavasti: ensin irrotetaan pinna peräsinakselista. Tämän jälkeen peräsimen alasarana irrotetaan. Alasarana on kiinni ruuvilla / pultilla, johon pääsee käsiksi nakertamalla sitä suojaavaan pakkelin irti. Asiaan liittyvä jumppatekijä on peräsinakselin pituus, joka estää peräsimen pudottamisen. Tähän ratkaisu on kaivuu-urakointi, jotta saavutetaan riittävä syvyys akselin vapauttamiseksi läpivienneistään. Itse taidan laiskotella ja nostattaa veneen ylös peräsimen tipauttamiseksi.
Oikeaoppisuudesta en tiedä, mutta näin aion yrittää. Seuraava mietintä onkin, mistä saa sopivat nylon-holkit laakereiksi. Ellei kukaan osaa parempia ideoita heittää (tervetuloa!), taidan soitella Helsingin Plastic:iin ja kysyä hintaa holkkien valmistamiselle.
Posted: Sat 23.2.2008 22.34
by Erkka
Nuo kannattaa ehkä lukea jos et jo ole huomannut, tietty joku remontin tehnyt voisi kertoa h-vene-spesifit ohjeetkin
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=435
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=442
Posted: Sun 24.2.2008 17.12
by Lauri
Jonkun H-veneen olen joskus nähnyt ilman peräsintä ja siinä irroitus oli varmasti tapahtunut juuri HAL:n kuvaamalla tavalla. Se alasaranan pultti tai ruuvi löytyi siis skegin etupuolelta = sarana oli kiinnitetty pulttaamalla läpi skegistä (HAL:n kuvaamaa pakkelin nakertamista ei pidä kohdistaa heti peräsimeen
En kylläkään tiedä onko elvströmmin tekemissä veneissä eroa tuon kiinnitystavan suhteen vai ei.
Ja minullekin on kerrottu, että se merioloihin sopiva laakerimateriaali ei tosiaan ole nailonia, vaan jotakin muuta, esim. sitä mitä saa kauppanimellä "delrin". Aivan samoin kuin venekäyttöön sopivat teräsruuvitkin on haponkestävää terästä, ei tavallista, ja silläkin on merkitystä..
Posted: Tue 1.4.2008 22.09
by HAL
Ohi kulkiessani nappaama kuva yhden purren peräsimen kiinnityksestä.
Omassa Arteknossani pulttien vastinpinta on porrastettu siten, että ylempi pulteista on pitempi ja sen kanta asettuu parikymmentä millimetriä alemman pultin päätä ulommas.
Kiitokset muuten tähänastisista neuvoista.
Re: Peräsimen irrotus
Posted: Sat 27.10.2012 09.08
by remonttimake
Peräsimessä oli halkeamia pinnassa ja se imi vettä sisäänsä, joten otin sen syksyllä irti, hiekkapuhalsin ja avasin. Tein kylkeen luukun, josta hiekkapuhalsin vaahdot pois. Nyt peräsin on kuivumassa ja pian täytän sen ja laminoin kiinni. Minulla kävi tuuri ja satuin avaamaan oikean kyljen peräsimestä ja peräsinakselin tuet oli laminoitu vasemmalle puolelle. Halkeamat olivat pintapakkelissa, eikä mitään rakenteellisesti kriittistä olisi ollut.
Pari kuvaa peräsimen irroituksesta:
https://picasaweb.google.com/1121951276 ... directlink