Page 1 of 1
uusi peräsin ?
Posted: Sat 26.4.2008 07.38
by anita
Hej
Olen juuri ostanut vanhan H-veneen 1970 (t:mi Mauri Kolho). Peräsin on melko huonossa kunnossa. Siitä on irronnut 5 cm pala sisäpuolelta. Voidaanko sitä korjata, vai onko mahdollista saada uutta peräsintä? Muuten vene on hyvässä kunnossa.
terv anita
Posted: Sat 26.4.2008 08.13
by Vpl
Pistäpä tuonne hGalleriaan kuva peräsimestä, niin saat varmasti paljon hyviä neuvoja.
Posted: Sat 26.4.2008 08.55
by Lauri
Uusimmassa Vene-lehdessä oli juuri artikkeli peräsimien korjauksesta. Tuossa tilanteessa kannattaa varmasti käydä ostamassa se irtonumerona. Simäilin artikkelia kioskilla ja minusta se vaikutti ihan asialliselta.
Yhteenvetona voi todeta, että se peräsimen korjaaminen on ihan mahdollista ja myös syytä tehdä. On sitten eri juttu että tekeekö sen korjauksen lehden ohjeiden mukaan (ottamalla koko systeemin auki ihan palasiksi) vai vain paikkaamalla sen reiän toistaiseksi. Joku ammattimainen veneenkorjaaja sertoi joskus, että tuollaisissa tavallisissa peräsimissä, joissa on kahden lasikuitukerroksen välissä vaahto, olisi kosteusmittarin mukaan tavallisempaa että veneiden peräsimet ovat vuotaneet vettä sisäänsä kuin että ve olisivat sisältä kuivia. Silti ne toimivat yhä..mutta selväähän on, ettei peräsimen sisälle päässyt vesi ole hyväksi, varsinkaan talvella.
Uuden peräsimen löytäminen tuon aikakauden veneeseen sen sijaan voi olla mahdotonta. Noissa ihan alkupään veneissä oleva on kuulemma malliltaan vähän erilainen ja matalampi kuin uudemmissa veneissä, tuo oli kuulemma yksi niitä muutoksia joita Elvströmin aloitteesta veneeseen tehtiin.
Peräsin
Posted: Sat 26.4.2008 22.52
by Hanu
Olen kerran hinannut rantaan H-veneen, joka oli menettänyt ohjailukykynsä rikkkoutuneen peräsimen takia. Oli kova tuuli ja perämoottori ei lähtenyt käyntiin, rantakalliot olivat jo muutaman kymmenen metrin päässä, kun ehdin paikalle. Itselläkin oli virta-avain katkennut Sunwindin virtalukkoon, joten purjeilla hinattiin hoo lähimpään rantaan. Oli se melkoista nykimistä. Sain pelätä, että knaapit irtoavat kannesta.
Tämä tapahtui muistaakseni vuonna 1987 ja hinattu H-vene oli vuosimallia 1980. Peräsin oli kuulemma imenyt vettä ja jäätynyt talvella.
Nykyäänkin on yleistä, että peräsimet ovat täynnä vettä syksyllä, mutta vastaavista jäätymisongelmista en ole kuullut tuon tapauksen jälkeen.
H-veneen peräsin
Posted: Sun 27.4.2008 21.49
by anita
Kiitos että olette vastanneet. Olen ollut venettä hiomassa koko viikonlopun. Olen aivan poikki.
Peräsin on pidennetty jälkeenpäin ja siinä näkyy sauma. Sauman kohdasta on lähtenyt irti puolet sen paksuudesta. En kyllä luota sen kestävyyteen, vaan sen täytyy kestää vähän kovempiakin säitä.. Huomaan, että on pakko ottaa ammattifirmaan yhteyttä huomenna.
Kerron teille miten käy.
Anita
Posted: Sat 3.5.2008 23.15
by 239
Lauri wrote: Joku ammattimainen veneenkorjaaja sertoi joskus, että tuollaisissa tavallisissa peräsimissä, joissa on kahden lasikuitukerroksen välissä vaahto, olisi kosteusmittarin mukaan tavallisempaa että veneiden peräsimet ovat vuotaneet vettä sisäänsä kuin että ve olisivat sisältä kuivia.
Kävin tänään kosteusmittarin kanssa tarkistamassa, että veneemme lasikuituruttoinen pohja on kuivunut talven aikana. Muuten oli kuivaa, mutta peräsin ja skegi saivat mittarin näyttämään maksimiarvoa. Mittailin sitten vertailun vuoksi 6-7 H-venettä Pajalahdessa ja Suomenojalla. Löysin vain yhden kuivan peräsimen!
Posted: Sun 4.5.2008 20.35
by Lauri
Kosteusmittarit on hyvin herkkiä vehkeitä. Lukema ei välttämättä tarkoita, että mittarin löytämä kosteus olisi lasikuidussa, mittari kuulemma löytää mm. veneen tankit joissa on tilkka vettä, pilssissä olevan veden, jne. Peräsimen tapauksessa se kosteus on varmasti siellä sisällä, täyteaineessa.
Sinänsä mittaus oli hyvä tehdä nyt kun on ollut pitkään kuivaa (kai täällä helsingissäkin on ollut sateetonta? olin muutaman päivän keski-suomessa)
Posted: Sun 4.5.2008 23.08
by 239
Juu kyllä tuo peräsimen kosteus on varmasti sisällä. Koko pohja peräsin mukaan luettuna on ollut talven paljaalla kuidulla pressukatoksen alla ja pahimmatkin ruttokohdat olivat nyt ihan kuivia. Peräsimen sisukset eivät tietenkään kuivu halkaisematta peräsintä.
Kun peräsimet näyttäisivät lähes poikkeuksetta olevan märkiä eikä peräsinvaurioista juuri kuule puhuttavan, niin enpä taida tuolle mitään tehdä. Tässä alkaa pikkuhiljaa oppia, ettei pidä korjata sellaista mikä ei ole rikki...
Posted: Sun 4.5.2008 23.13
by Lauri
Milloinkas alat maalailla sitä ja mitä ajattelit käyttää tällä kertaa? Minun pohjaremontti etenee myös kohti maalausvaihetta, pitäisi päättää tikkurilan ja teknoksen teollisuusepoksien välillä..
Posted: Sun 4.5.2008 23.29
by 239
Nyt meni ajanpuute hintaoptimoinnin edelle ja ostin Hempelin High Protectia. Vedin tänään ensimmäisen kerroksen. Seuraavaksi olisi vuorossa kittailua ja hiontaa, ja sitten uutta kerrosta kun kelit taas sallivat.
Posted: Mon 19.5.2008 10.42
by ismo
kosteusmittari on myös erittäin herkkä metallille ja löytää kyllä ne peräsimen siällä olevat poikittaiset latat samoin kui skegissä sen saranan pultin,sekä tietysti kölipultit pilssin tienoilta.
peräsin
Posted: Mon 23.6.2008 18.44
by anita
Hej
Aikaa on kulunut ja veneeni on valmiiksi maalattu ja peräsin korjattu. Näin asia meni eteenpäin:
Myin puolet veneestä toiselle ja aloitimme rahan tuhlaamisen.
Pohja hiekkapuhallettiin, se oli täynnä osmoosia. Valitettavasti en hoksannut jättää sitä kuivumaan muutamaksi päiväksi ennen maalausta. Maalasimme Hempelin Light primerilla 4 kerrosta ja Hard racingillä 2 kierrosta. Ensi keväällä pitää tehdä varmaan mittauksia.
Toinen omistaja paikkasi paikan päällä peräsimen lasikuitumatolla. Oli ensin ajatus irroittaa peräsin. Tuttava oli nimittäin juuri paikannut toinen vastaavasti ja oli valmis auttamaan. Hän kertoi miten peräsintä irroitetaan, mutta halusimme yrittää ensin omalla konstilla.
Nyt olen seilannut kovassa tuulessa ja hyvin meni, paitsi että mastoa pitää trimmata taaksepäin, ehkä pidentämällä etu vaijeria 10 sentillä? Vene kaatui erittäin äkkiä puuskissa.
