Page 1 of 1

Nostimen vaihto

Posted: Sat 26.4.2008 11.31
by sapaha
Nyt olisi tarkoituksena vaihtaa ison purjeen nostin uuteen kun vanha on pikkaisen rispaantunut/muutama metalli säie poikki. Nostin perusmallia normaali köysi yhdistettynä metalliseen vaijeriin. Ilmiselvästi misään ei myydä valmiina kyseistä yhdistelmää joten se täytyy varmaan tehdä itse?

Elikkä alustavasti laskeskellut että 10 metrin vaijjeri olisi varmaan sopiva ja siihen perään sitten köytää nostimen jatkoksi. Huomasin Biltemassa 10 metrin vaijjerin joka alustavasti näytti sopivalta, mutta tietty en ihan varma sen sopivuudesta (VAIJERI 10M Tuotenro 15867 14,99 €). Mites tuo liittäminen toimii? Kun tämä on saatu tehtyä niin olisi varmaan asennuksen aika. Olen hommaa suunnitellut tyylillä: vedän uuden nostimen maston läpi vanhan nostimen perässä (vanha nostin pois ja uusi perässä tilalle).

Neuvoja/ideoita tilanteeseen :)

Posted: Sat 26.4.2008 20.34
by Linksu
Itse ainakin laittaisin ruostumattoman vaijerin. ei taida galvanoitu kovin kauan hyvänä pysyä. Biltemasta löytyy tuotenumerolla 19081

Posted: Sat 26.4.2008 22.50
by Heikki_A
H:n maston pituus on tietääkseni 9,4 m, joten kymmenen metrin vaijeri kuulostaa sopivalta. Eri asia on sitten kannattaako hommaa lähteä itse tekemään. Köyden ja vaijerin liitos kun ei välttämättä ole niitä helpoimpia tehdä. Sen kun pitäisi sitten myös kestää. Muistaakseni uusi nostin maksoi purjeneulomossa joku 50€. Suosittelisin selvittämään sen vaihtoehdon ensin. Ja nykyisin voi vaijerin korvata myös kokonaan venymättömällä köydellä. (ellei ns. rullaverho-mekanismia)

Uusi nostin kannattaa vetää mastoon vanhan avulla tai jos se ei ole kokonaan köyttä, niin apuköyttä (min. 20m) käyttäen. Eli ensin vedät vanhalla nostimella apuköyden nostimen paikalle (suuntaan mastonjuuresta ylöspäin) ja sillä sitten uuden nostimen tilalle (mastonhuipusta alaspäin). Nostimen päässä oleva silmukka sakkelia varten ei nimittäin kulje maston läpi. Ainakaan helposti. Köydet kannattaa liittää yhteen ompelemalla paksulla langalla niin, että päät tulevat vastakkain ja tämä liitos vielä peittää teipillä. Ideana on, ettei mikään voisi jäädä kiinni maston sisällä. Jos liitos nimittäin pettää mastoputken sisällä tulee hommasta sata kertaa vaikeampi.

Posted: Sun 27.4.2008 17.15
by 239
Ei se vaijerin ja köyden liittäminen mikään mahdoton tehtävä ole. Ison nostimen liitos alkoi näyttää epäilyttävältä, joten katkaisin nostimen liitoksen molemmin puolin ja peissasin uudelleen yhteen netistä löytyneen videon ohjeistamana. En nyt muista, mistä tuon videon löysin, mutta jotain ohjeita varmasti löytyy googlella.

Liitos on nyt kestänyt pari vuotta, joten eiköhän se ollut ihan onnistunut. Työkaluna käytetyn sukkapuikon pinta tosin kärsi vaijerin säikeiden välissä sen verran, että työkalun omistajalta en saanut suurta kiitosta...

Nyt tuo nostin on yläpäästään rispaantunut, joten vaihdan sen kunhan saan aikaiseksi. Vaijeria en enää halua, vaan laitan köyden. Kaikissa köysi- ja vaijeri asioissa kannattaa pyytää tarjous myös Karamalmilla sijaitsevasta Baltic Riggingistä. Tuntuisi olevan edullinen paikka.

Posted: Sun 27.4.2008 20.02
by hmoilanen
Aura Sailsilla maksoi fokan nostimen uusiminen tänä keväänä 99€. Jos olisin vaihtanut nostimen kokonaan dyneemaan, olisi hinta ollut hieman enemmän ja käyttöikä kuulemma lyhyempi.

Posted: Sun 27.4.2008 20.19
by 239
Kuulostaa kalliilta. Viimekeväänä hankin uudet spinnun skuutit 8mm dyneemaa hintaan 2,5 €/metri, eli nostimen mittaiselle pätkälle tulisi hintaa noin 50 euroa. Paikka oli tuo mainitsemani Baltic Rigging.

Posted: Mon 28.4.2008 16.35
by rtervo
Itse uusin nostimet viimekeväänä. Vaihdoin kaikki vaijerit köysiin. Ison nostinta varten ei tarvinnut edes vaihtaa yhtään helaa. Etupurjeen ja spinnunnostinta varten piti sen sijaan vaihtaa yläpään helat, mutta se ei ollut kovin paha rasti.

Posted: Mon 28.4.2008 19.57
by Vpl
Suosittelen pelkkää Dyneemaa nostimiin. Vaijeri painaa ja ajan myötä rispaantuessa vain aukoo sormia verille.

Vaihdettaessa fallit Dyneemaksi kannattaa tarkistaa lukkojen pitävyys.

Posted: Mon 28.4.2008 21.19
by Lauri
Ei ole ihan suoraviivaista tuo nostinten vaihto dyneemaköysiin kaikissa H-veneissä: Tuossa meidän -79 arteknossa molemmat nostimet lukitaan vetämällä vaijerin alapäässä oleva "helmi" (jos on oikeat termit) "haarukkaan" , jossa on juuri vaijerin levyinen ura. Ison nostimen haarukka on maston jalassa, fokan nostimen taas n. 20cm mastosta, katolla olevan taljaboksin perässä. Minulle ei ole toistaiseksi selvinnyt miten keskelle sellaista dyneemaköyttä laitettaisiin helmi, joka kestäsi kulutustakin samalla tavalla kuin tuollainen vaijerin päälle puristettu palikka. Eli vaihto dyneemaan olisi johtanut myös tavallista suurempaan heloitusremonttiin. Vaihdettiin sitten vain köysiosat vanhoihin vaijereihin.

ison nostin

Posted: Mon 28.4.2008 22.49
by Hanu
Ei ole ihan suoraviivaista tuo nostinten vaihto dyneemaköysiin kaikissa H-veneissä:
Ei ainakaan silloin, jos isossa purjeessa on toppilukko kuten ainakin 80-luvun puolivälistä asti on ollut.

Nostimien pituus ja paksuus?

Posted: Mon 21.7.2008 11.41
by memo
Olisin vaihtamassa veneeseeni nostimia ja kiitos täältä saamista hyvistä vinkeistä, löysin hyvän paikan tilata uudet. Osaisiko joku kuitenkin kertoa kuinka pitkä ja paksu vaijerin & köyden tulisi olla niin fokkaa kuin isoakin varten? Vene on kaukana tällä hetkellä enkä saa tilausta tehtyä ilman tarkkoja mittoja..

Re: Nostimien pituus ja paksuus?

Posted: Sun 10.5.2009 22.45
by 4xS
Saako tuota vaijeri ja köysiyhdistelmän liitoskohtaa ulos muuten kuin poistamalla yläpään tai alapään heloituksen niitit ja poistamalla hela irti mastosta? pelkkä yläpään vaijerirullan poisto ei väljentänyt aukkoa riittävästi, jotta solmukohta olisi tullut pihalle.