Reivausjärjestelyt ja pikareivi
Posted: Wed 2.7.2008 16.48
Terve kaikille,
Minkäslaisia reivausjärjestelyitä matkaveneistänne löytyy?
Itse olen lähinnä kietonut pitkää narua puomin ympäri muutamaan kertaan ison takareiän läpi, sitten siksakkia puomin ali ja isossa olevista rei'istä kunnes ollaan mastolla jossa teen perän kaltaisen vyyhden. Ihan jees mutta hidas tehdä varsinkin merellä.
Sain veneeseeni kuitenkin perintönä myös pikareivin. Siinä ilmeisesti naru sidotaan ensin puomiin (tässä tapauksessa ainoa kiinnike on pikareivin vaunu, sanokaa jos on vaarallista), sitten puomin ali ison reiästä takaisin pikareivivaunulle, josta pylpyrällä puomin mastonpään pylpyrään josta ylös ison reikään ja toista puolta alas maston juuressa olevaan pylpyrään josta lukkoon sitlooran etuosaan. Tämä pikareivinaru pitäisi olla paikalla valmiina vedettäväksi kun keli on epävakaista, arvelen. Tämän jälkeen vielä pitäisi kai eri narulla reivata ison keskellä olevat pikkureiät. Kuulostaako toimivalta vai voisiko tuo toimia nopeamminkin?
Reivatessa yleensäkin toisaalla käyty keskustelu ratsastajista alkaa olla hiukka ajankohtainen, tällä hetkellä purjeen ratsastajat ovat ylhäällä narusilmukalla spinnun renkaan kautta mutta reivatessa silmukkaa joutuu avaamaan että alin ratsastaja menisi alemmas. No, jotain pitäisi siihenkin keksiä vaikka tuo väliaikaisratkaisu on muuten ollut passeli...
Pitempi reisu edessä joten näillä eväillä ajattelin lähteä harrastamaan rodeota Suomen epävakaisiin kesäkeleihin.
Minkäslaisia reivausjärjestelyitä matkaveneistänne löytyy?
Itse olen lähinnä kietonut pitkää narua puomin ympäri muutamaan kertaan ison takareiän läpi, sitten siksakkia puomin ali ja isossa olevista rei'istä kunnes ollaan mastolla jossa teen perän kaltaisen vyyhden. Ihan jees mutta hidas tehdä varsinkin merellä.
Sain veneeseeni kuitenkin perintönä myös pikareivin. Siinä ilmeisesti naru sidotaan ensin puomiin (tässä tapauksessa ainoa kiinnike on pikareivin vaunu, sanokaa jos on vaarallista), sitten puomin ali ison reiästä takaisin pikareivivaunulle, josta pylpyrällä puomin mastonpään pylpyrään josta ylös ison reikään ja toista puolta alas maston juuressa olevaan pylpyrään josta lukkoon sitlooran etuosaan. Tämä pikareivinaru pitäisi olla paikalla valmiina vedettäväksi kun keli on epävakaista, arvelen. Tämän jälkeen vielä pitäisi kai eri narulla reivata ison keskellä olevat pikkureiät. Kuulostaako toimivalta vai voisiko tuo toimia nopeamminkin?
Reivatessa yleensäkin toisaalla käyty keskustelu ratsastajista alkaa olla hiukka ajankohtainen, tällä hetkellä purjeen ratsastajat ovat ylhäällä narusilmukalla spinnun renkaan kautta mutta reivatessa silmukkaa joutuu avaamaan että alin ratsastaja menisi alemmas. No, jotain pitäisi siihenkin keksiä vaikka tuo väliaikaisratkaisu on muuten ollut passeli...
Pitempi reisu edessä joten näillä eväillä ajattelin lähteä harrastamaan rodeota Suomen epävakaisiin kesäkeleihin.