Sähkövehkeitten maadoitus ja invertterit
Moderator: Kristian
Sähkövehkeitten maadoitus ja invertterit
Terve kaikille,
Ennen "suurta matkaa" aloin huolestua miten saisin mm. puhelimet ladattua ja lisää virtaa kannettavaan (joka on kiinni gps:ssä) pulmatilanteissa. Elektoriniikkakauppias suositteli veneisiinkin pakkauksien kylkiä luettuaan tasavirta-vaihtovirta-invertteriä jonka ostin kun hinta oli kohtuullinen.
Nyt invertterin ohjeita lukiessa kuitenkin huomasin, että sähköt pitäisi olla maadoitettu. Moottriveneissähän sähköt maadoitetaan koneeseen (?) mutta meillä on probleemi. Jos sähköjärjestelmän maadoittaa köliin niin kuuluukohan poks vai onko koko maadoitus huuhaata kunhan invertteriin liitettävät sähkölaitteet toimii oikein?
Hö, muuten kyllä kuulostais kelpo ratkaisulta tommoinen invertteri, säästyis monelta tupakansytyttimeen sopivalta lisälaitteelta. Teknisestihän vehje ei ole mikään virran säästäjä, enempi tårta på tårta kun ensin se toimii "muuntajana" (virtaa kuluttaen) akusta vaihtovirraksi ja sitten kannettavan oma muuntaja kuluttaa lisää virtaa muuntaen vaihtovirran taas tasavirraksi... Muilla vehkeillä toki vähän vähemmän idioottimainen (niinkun toinen tärkeä toiminta kun puhelimen laturi muuttaa vaihtovirtaa tasavirraksi, hehheh...)
Ennen "suurta matkaa" aloin huolestua miten saisin mm. puhelimet ladattua ja lisää virtaa kannettavaan (joka on kiinni gps:ssä) pulmatilanteissa. Elektoriniikkakauppias suositteli veneisiinkin pakkauksien kylkiä luettuaan tasavirta-vaihtovirta-invertteriä jonka ostin kun hinta oli kohtuullinen.
Nyt invertterin ohjeita lukiessa kuitenkin huomasin, että sähköt pitäisi olla maadoitettu. Moottriveneissähän sähköt maadoitetaan koneeseen (?) mutta meillä on probleemi. Jos sähköjärjestelmän maadoittaa köliin niin kuuluukohan poks vai onko koko maadoitus huuhaata kunhan invertteriin liitettävät sähkölaitteet toimii oikein?
Hö, muuten kyllä kuulostais kelpo ratkaisulta tommoinen invertteri, säästyis monelta tupakansytyttimeen sopivalta lisälaitteelta. Teknisestihän vehje ei ole mikään virran säästäjä, enempi tårta på tårta kun ensin se toimii "muuntajana" (virtaa kuluttaen) akusta vaihtovirraksi ja sitten kannettavan oma muuntaja kuluttaa lisää virtaa muuntaen vaihtovirran taas tasavirraksi... Muilla vehkeillä toki vähän vähemmän idioottimainen (niinkun toinen tärkeä toiminta kun puhelimen laturi muuttaa vaihtovirtaa tasavirraksi, hehheh...)
306
Tässähän on nyt kyse suojamaadoituksesta, vai kuinka? Sähkölaitteet toimii varmankin "oikein" ilman suojamaadoitusta siihen asti, kunnes sitä maadoitusta oikeasti tarvitaan. Ilman asianmukaista maadoitusta se sähkö kyllä päättää itse miten maadoittaa itsensä lähimpään sopivaan paikkaan, veneessä yleensä veteen, ja reitti on yleensä se helpoin, eli suoraan sähkölaitteen käyttäjän läpi. En suosittele, sillä aika pienikin määrä sähköä riittää tappamaan. Lisää tietoa googlen kautta, sopivia hakusanoja ovat ainakin "sydänkammiovärinä" ja "työturvallisuus" (tuli vähän pitkä tarina, mutta maadoitus ei siis ole mitään "huuhaata" ja H-veneessä ei taida olla oikein muita mahdollisuuksia kuin köli, joten sinne kai sitten)
Minulla ei ole invertteriä ollut, mutta kuulemani perusteella niitä on kahdenlaisia; halvat tuottavat yleensä kanttiaaltoa ja kalliimmat siniaaltoa. "Tavallinen seinästä tuleva" sähkö on siis siniaaltoa, sillä toimii kaikki sähkölaitteet. Kanttiaallollakin toimii useimmat, mutta joskus se saattaa kuulemma aiheuttaa yhteensopivuusongelmia.
Kannettavia koneita varten saa myös yleismallisia autolatureita, ei nekään mitään mahdottoman kalliita ole.
Minulla ei ole invertteriä ollut, mutta kuulemani perusteella niitä on kahdenlaisia; halvat tuottavat yleensä kanttiaaltoa ja kalliimmat siniaaltoa. "Tavallinen seinästä tuleva" sähkö on siis siniaaltoa, sillä toimii kaikki sähkölaitteet. Kanttiaallollakin toimii useimmat, mutta joskus se saattaa kuulemma aiheuttaa yhteensopivuusongelmia.
Kannettavia koneita varten saa myös yleismallisia autolatureita, ei nekään mitään mahdottoman kalliita ole.
No rähmä. Semmosta olin hankkimassa kun myyjämokoma tuli väliin. Vehkeen käyttöohjeissa muistutettiin maadoituksesta moneen kertaan joten tiedä sitten pitäskö viedään kauppaan takas koko keksintö.. Tämä tietty käyttöohjeissa pakkauksen avattuani.Lauri wrote: Kannettavia koneita varten saa myös yleismallisia autolatureita, ei nekään mitään mahdottoman kalliita ole.
Maadoitus ei varmaan ole kuitenkaan mikään ameriikantemppu. 306:n sähkötaulu on oven vieressä ja siitä vaan johto kölille kun vaan tietäis mistä kohtaa ja niin ettei itse akku vuoda omia aikojaan. Onko vinkkejä?
306
Ok, selvennetääs.. Eli 12V taulusta otetaan virta invertterille tupakkasytkäristä. Mitenhän tommonen kokonaisuus maadoitetaan? Itse invertterissähän ei ole maata koska se on pelkästään sytytinlkugin kautta veneessä kiinni. Käyttöohjeissa tosin vannotetaan maadoittamaan 12V puoli enkä oikein tiedä miten se tehdään.Lauri wrote:Siis minkä maadoituksesta tässä nyt puhutaan?
12V DC ei ole mitään tappavan vaarallista, 230V AC on. Oletin, että kyse on jälkimmäisen suojamaadoittamisesta, mutta sillä invertteristä tulevalla 230 voltilla ei pitäisi olla mitään tekemistä veneesi sähkötaulussa?
Netistä en löytänyt kun oheisen saksankielisen sivun:
http://www.klumpp-edv.de/AM/AM_Power_In ... 44217db95/
Yhtiön tanskalaiset kotisivut ovat aika ympäripyöreät
http://www.am-denmark.com/sort/engelsk/ ... 15207.html
http://www.dooyoo.co.uk/ups-power-devic ... 7/details/
Vehje on tarkoitettu etupäässä autoihin ja asuntovaunuihin mutta myös veneisiin. Veneen sähköthän on siitä ikäviä että virtaa pääsee vuotamaan joten jos tekisi kuten autoissa ja maadoittaisi runkoon niin tyhjeniskö vastaavasti köliin maadoitettu veneen sähköjärjestelmä omia aikojaan? En myöskään tiedä tarkalleen kuinka ja mistä kohtaa virtapiiriä sen maadoittaisi..
306
Re: Sähkövehkeitten maadoitus ja invertterit
Kannettavan kuvaruutua ei tahdo päivänpaisteessa nähdä muuta kuin hytin pimennoissa. Reaaliaikaiseen gps suunnistukseen on siis aika hyödytön laite. Sama ongelma on Nokian E90:ssäkin. Olisi kiva tietää mikä laite on lukukelpoinen auringonvalossakin? Vanhanajan kännykät mustavalkoisella näytöllä taisi olla sittenkin hyviä vehkeitä.306 wrote:zip.. virtaa kannettavaan (joka on kiinni gps:ssä) pulmatilanteissa. ...zip
Re: Sähkövehkeitten maadoitus ja invertterit
Kannattaakos muuten mitään inverttereitä hommatakaan. Matkatietokoneihin tarkoitettua yleismallista tupakansytytinlaturia katselin eräässä marketissa. Ei ollut järin kallis, lähes sama hinta oli invertterissä. ja kännykän autolaturithan on lähes ilmaisia... Ja jos varaa retkelle sähkökaapelia mukaan, niin saa oikeaa virtaa vierasvenesatamissa.306 wrote:zip...miten saisin mm. puhelimet ladattua ja lisää virtaa kannettavaan (joka on kiinni gps:ssä) ..zip
Hommasin sytkärilaturin, nyt vaan pitäis käydä purkamassa invertterikaupat tai keksiä ostaja. Harmi kun välillä on muka niin kiire että tekee tommosia hyviä valintoja "maakrapujen" suosituksilla..Linksu wrote:Ei kannata inventteriä hommata jos läppäriin on saatavilla tup.syt laturi. vie vähempi virtaa sillä.
306
Tuossa mallissa näkyy olevan sellainen littana kuusikulmainen lähtö, johon sopii vain suojaeristettyjen laitteiden töpselit. Eli ei siinä ainakaan suojamaata käytettävälle laitteelle kaivata, joten en oikein ymmärrä miksi niissä ohjeissa sitä maadoitusta niin painoitettiin (mikä ei tietenkään tarkoita, että se ei olisi tärkeä). Useimmissa näkemissäni inverttereissä on ollut maadoitettu pistorasia ja niihinhän se suojamaa on jollakin tavalla järjestettävä.
Jep, kaupat sai peruttua ja yli jääneellä karkkirahalla ostin sitten adaptereita joka lähtöön. No, eipä tuota yleensä tarvikaan kun läppärille ja puhelimelle. Kameroiden laturit sitten onkin syytä vaan korvata vara-akuilla tai visiitillä verkkovirran äärellä. Läppäriäkään emme tosin käyttäneet kun vieraslaitureiden töpseleiden ääressä sadepäivinä.Lauri wrote:Tuossa mallissa näkyy olevan sellainen littana kuusikulmainen lähtö, johon sopii vain suojaeristettyjen laitteiden töpselit. Eli ei siinä ainakaan suojamaata käytettävälle laitteelle kaivata, joten en oikein ymmärrä miksi niissä ohjeissa sitä maadoitusta niin painoitettiin (mikä ei tietenkään tarkoita, että se ei olisi tärkeä). Useimmissa näkemissäni inverttereissä on ollut maadoitettu pistorasia ja niihinhän se suojamaa on jollakin tavalla järjestettävä.
Minkätehoisia akkuja teillä yleensä on? Omani taitaa olla Bilteman 40Ah akku jota voin ladata vaan verkkolaturilla (voisi siis olla kapasiteetiltaan isompikin). Akun ikää pidentääkseni olen jättänyt muut moottorilaturit, aurinkokennot yms. jatkuvasti vähän lataavat vehkeet hankkimatta ja käytän myrskylyhtyä sen sijaan.
306
Tavallinen Bilteman 60Ah autonakku. Taisi maksaa 45e, kun pienemmät ja suuremmat olisivat olleet reilusti kalliimpia. Tuollaisen lyijyakun elinikä venekäytössä ei ole mikään erityisen pitkä, mutta ajattelin että on kuitenkin kustannustehokkaampaa ostaa halpisakkuja kuin kertaluokkaa kalliimpia "veneakkuja" jotka ei välttämättä kuitenkaan kestä paljoa pitempään. Ainoa latausmahdollisuus on meilläkin automaattilaturilla verkkovirrasta.306 wrote: Minkätehoisia akkuja teillä yleensä on? Omani taitaa olla Bilteman 40Ah akku jota voin ladata vaan verkkolaturilla (voisi siis olla kapasiteetiltaan isompikin).
Voisi se akkusi olla suurempikin kuin 40Ah kun veneessä on lämmitin...
Kerro ihmeessä lisää! En ole koskaan kuullut miten myrskylyhtyä käytetään laturina?306 wrote: Akun ikää pidentääkseni olen jättänyt muut moottorilaturit, aurinkokennot yms. jatkuvasti vähän lataavat vehkeet hankkimatta ja käytän myrskylyhtyä sen sijaan.


(sorry, en millään malttanut...)