Page 1 of 1

Löysä peräsin

Posted: Mon 28.7.2008 20.40
by ArtoI
Peärimeen on tullut seuraavanlaista vikaa, kun pinnaa kääntää tarpeeksi rivakasti vasemmalle, niin se "irtoaa" peräsimestä ja ottaa uuden asennon sen suhteen. Tämä sama tapahtuu myös helposti kun koittaa ohjata venettä.

En itse enää muista peräsimen veden alaisia kiinnityksiä, mutta onko peräsimessä jokin kiristys mutteri tms. jolla kiinnitystä voisi kiristää harrastelijasukeltajan avulla vai onko peräisin todennäköisemmin hajonnut enemmänkin, jolloin nostaminen olisi ainoa mahdollisuus korjata peräsintä.

Re: Löysä peräsin

Posted: Mon 28.7.2008 23.17
by Erkka
ArtoI wrote:Peärimeen on tullut seuraavanlaista vikaa, kun pinnaa kääntää tarpeeksi rivakasti vasemmalle, niin se "irtoaa" peräsimestä ja ottaa uuden asennon sen suhteen. Tämä sama tapahtuu myös helposti kun koittaa ohjata venettä.
Ainakin minulla samanlaiset oireet ilmenevät säännöllisesti, jos peräsinakselin ja pinnan välissä olevaa helaa ei ole kiristänyt hetkeen.

Meillä peräsinakselin yläpään ympärille on kahdella kuusikolopultilla kiristetty hela, johon pinna tulee kiinni. Varsinaisten kiristyspulttien lisäksi tuossa on vielä pienempi akselin läpi tuleva pultti, joka estää peräsimen putoamisen mereen vaikka kiristyspultit löystyisivätkin. Mutta läpipultin reikä on senverran väljä että pinnan reilusti nykäistäessä se pääsee kiertymään jonkinverran akselin ympärillä, jos kiristyspultit ovat löysällä.

Käsittääkseni missään h-veneiden peräsimissä ei veden alla ole mitään kiristettäviä osia, vaan peräsinakseliin on peräsimen sisällä kaiketi hitsattu lattarautoja vahvikkeeksi:
(http://www.h-boat.nu/filearchive/2/227/baadA33.pdf)

Peräsinakselin alapään laakerista juttua tuolla:
hfoorumi/viewtopic.php?t=258

Re: Löysä peräsin

Posted: Tue 23.7.2013 09.33
by kuutonen
Nyt löystyi meidänkin peräsin, kun osuttiin vähän kovempaan puuskaan. Lapa kääntyi tangentin suuntaan, löystyi ja tulikin vähän kiirus napata purjeet alas.

Veden päällisissä osissa ei ainakaan näkyvästi kuitenkaan mikään näytä/tunnu olevan löysällä ja peräsin naksahtelee sitä kääntäessä tietyn kulman yli. Täytyy nostaa vene ja tutkia lähemmin...

Re: Löysä peräsin

Posted: Wed 24.7.2013 17.21
by 306
kuutonen wrote:Täytyy nostaa vene ja tutkia lähemmin...
Oho, sieltä voi löytyä kyllä vaikka mitä karmeuksia...

Jos veikata pitää niin olisko metallilaipat murtuneet muoviperäsimestä irti? Niin vois periaattees käydä jos peräsin on ollu muuten rapeassa kunnossa ja hyvä niin, tuleepa korjattua taas soivaan kuntoon!

Re: Löysä peräsin

Posted: Sat 30.5.2015 18.41
by Kaiku
Aika on mennyt eteenpäin ja yhtäkään firmaa ei ole tänään enää toiminnassa, joista täällä ja fe83 sivulla kovanaamat höpisee. Eikä viestien linkit peräsimen piirustuksiin lähetä oikeaseen paikkaan. Omassa entisöintiprojektissa löytyi lösyä peräsin. Niin, miten sen suhteen, lähdenkö suoraan sahamaan akselia irti, tai löytyiskö joltakin piirustukset tai edes kokemuksia, miten työn kanssa kannattaa edetä? Muuten peräsin melko ok, ettei tarvitsee lähteä koko peräsintä avamaan.
Joo, ja mä tiedän kyllä, että kohta on kesäkuu, ei tarte muistuttaa ...

Re: Löysä peräsin

Posted: Sat 30.5.2015 23.42
by Lauri
Siis millä tavalla peräsin on "löysä"? Tarkoittaako se, että pinnan kiinnitys akseliin luistaa, peräsimen saranoinnissa on klappia, vai että peräsimen sisäisissä rakenteissa on vikaa?

Re: Löysä peräsin

Posted: Sun 31.5.2015 00.19
by Kaiku
Peräsimen klapi/akseli (mikä se nyt onkaan) hölskyy ja peräsintä väännetty reunojen yli. En saa tänne kuvia kun täällä maksimikoko on se 256 KiB
Toisaalta on niin kiire jo veteen, että taidan vaan pistää koko komeuden takaisin paikalle ja aloittaa projektia ensi syksynä.

Re: Löysä peräsin

Posted: Sun 31.5.2015 01.16
by 306
Kaiku wrote:Peräsimen klapi/akseli (mikä se nyt onkaan) hölskyy ja peräsintä väännetty reunojen yli. En saa tänne kuvia kun täällä maksimikoko on se 256 KiB
Toisaalta on niin kiire jo veteen, että taidan vaan pistää koko komeuden takaisin paikalle ja aloittaa projektia ensi syksynä.
Kuulostaa kummalta. Siis peräsin hölskyy (sivuttaissuunnasako?) ja on väännetty yli (mitä hä?)

En ole huomannut, että täällä olisi mitään kovin perusjärjestelmästä poikkeavaa kuvarajoitetta eli kaikki n. 800xn-pikselistä kuvaa tulee kyllä läpi. Jos koitat saada jotain mammuttikuvaa tulemaan, rajoitin voi heittää kilobittirajoja, joita siis terveellä järjellä pystyy kiertämään.

Peräsimessä tuskin pääsee sattumaan isompia ongelmia, ellei itse peräsimen akseli pyöri tyhjää peräsintä kääntäessä.

Re: Löysä peräsin

Posted: Sun 31.5.2015 02.33
by Kaiku
Tunutuu, että mulla on peräsimen sanasto hukassa, eli ei akseli, vaan laakeri heiluu, ja sitä ei saa edes ruuveja kiristämllä pysymään paikallaan kun ruuveja ei pystynyt kiristämään. Ja päätyin nyt siihen, että kittaan halkeamat ja pistän peräsimen takaisin paikalleen, ei ole kuitenkaan rikki, joten koitan vaan laittaa kannelle merkit, ettei vääntäisi jatkossa peräsimen pesäreunoja (naisellista ad hoc terminologiaa hiukan, oisko oikea sana skegi?) rikki. Arrgh, pääsis jo maalausvaiheseen!

Re: Löysä peräsin

Posted: Sun 31.5.2015 10.05
by Lauri
Monta juttua voi tosiaan laittaa kuntoon myöhemminkin, kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla. Kölin kunnostus on tyypillinen esimerkki tästä; kaikkiahan ruostejäljet kiusaavat, mutta se yli 700kg rautaa ei kyllä ruostumalla häviä meressä vaikka odottelisi eläkeikään asti.

Peräsimen alalaakeri olisi kuitenkin hyvä saada kunnolla kiinni. Kuvan perusteellakaan en ymmärrä miksi sitä ei saa kiristettyä? Pitäisikö ruuvit vaihtaa?

Re: Löysä peräsin

Posted: Tue 2.6.2015 15.02
by L96
Meillä olisi sellainen tilanne peräsimen kanssa että alin kiinnityskohta - joka on pultattu kiinni skegiin - on huonosti / melko olemattomasti kiinni. Skegi on päässyt kostumaan ja sen sisällä oleva pulttaus tämän myötä löystynyt. Todettiin asia hieman avaamalla ja päädyttiin kittaamaan se umpeen.

Keväällä ei ollut aikaa alkaa avaamaan ja remontoimaan peräsintä / skegiä kun paatti piti saada ajoissa vesille. Ajatus oli että koska peräsin on kahdesta paikasta laminoitu kiinni veneeseen, runkoon ja kanteen, se riittäisi vielä täksi kesäksi. Nyt kovemmilla keleilä hieman tuntuu peräsinpinnassa "luistamista" kun skegin kiinnityspiste oletettavasti "hölskynee" ja hakee paikkaansa.

Kuinka turvallisin mielin tuollaisella peräsimellä yhden kesän uskaltaa purjehtia jossa ei ole oikeaa kolmatta ja samalla alinta tukipistettä skegiin vaan on kiinni tukipisteiltään vain pohjassa ja kannessa?

Re: Löysä peräsin

Posted: Tue 2.6.2015 15.47
by Seilari
Minulla on samanlainen tilanne edessä varmaan loppukesästä. Laskupaineista johtuen skegin takareunassa on sauma melkein koko skegin matkalta lasikuidulla ilman primeriä. Lisäksi skegin ruuvit jäi nyt kittaamatta piiloon ja sekin kohta on paljaana.

Oletan, että lasikuitu imee kesän aikana skegin näistä kohdista täyteen vettä ja rakenteellinen kestävyys heikkenee. Korjaan vauriot sitten syksyllä ja laminoin skegin takareunan uudelleen, joka nyt on rosoinen.

Vastaus siis yllä olevaan kysymykseen kiinnostaa minuakin, jos skegin rakenteellinen vahvuus kesän lopulla on heikko.

Loppumainintana vielä, että pinnatuntuma on minulla hyvä ja klappia ei ole milliäkään, mutta käännettäessa venettä paapuuriin niin ääriasennossa pinnassa tuntuu pientä vastustusta tai hankausta. Olen yrittänyt miettiä syytä tähän, ehkä joku osa hankaa ja vastustus vähenee kesän mittaan kun hankaava osa kuluttaa itselleen tilaa. Peräsimen ja skegin välissä voi olla liian paksusti maalia tai jotain vastaavaa?

Re: Löysä peräsin

Posted: Tue 2.6.2015 17.43
by Lauri
L96 wrote: Kuinka turvallisin mielin tuollaisella peräsimellä yhden kesän uskaltaa purjehtia jossa ei ole oikeaa kolmatta ja samalla alinta tukipistettä skegiin vaan on kiinni tukipisteiltään vain pohjassa ja kannessa?
Onko siellä varmasti laakeri myös peräsimen akselin alapäässä, eli varmasti 3 tukipistettä eikä vain kaksi (se skegissä oleva sarana ja akselin yläpäässä)?

Re: Löysä peräsin

Posted: Tue 9.6.2015 00.33
by Kaiku
No niih, joo, mulla siis löytyi kans kun kävi kunnolla hiomaan halkeama skegissä ja peräsimen laakerin reunat oli kans korjausta vaille. Hioin, putsasin ja eiku aina kerrosta Hempelin Epoxy Filleria, hionta, lisää kittiä, kuivaus, hionta ja primerit päälle. Nyt jo myrkkymaalitkin. Nyt laakeri on just hyvin ja vikat maalit ehtii kaksi päivää kuivua ennen vesillelaskua. Kerron sitten, miltä vedessä tuntuu. Onneksi en lähtenyt turhaan sahamaan peräsintö auki, huh!