mistä uusi levanki?
Moderator: Kristian
mistä uusi levanki?
Irroitin levangin lakkausta varten, ja huomasin että siinä on murtuma hekin kohdalla eli keskellä. Levanki on Arteknon puinen (tiikki) korkea malli. Mistähän kannattaisi lähteä kyselemään uutta? Puukeskuksesta?
Jos jollakulla on myydä levankia, laittakaa vaikka privaa.
Nythän tietenkin voisi vaihtaa lyhyeen malliin jotta saisi sitlooraan lisää tilaa..
-jussi
FIN-764
Jos jollakulla on myydä levankia, laittakaa vaikka privaa.
Nythän tietenkin voisi vaihtaa lyhyeen malliin jotta saisi sitlooraan lisää tilaa..
-jussi
FIN-764
Noin ajattelinkin sen täksi kaudeksi korjata, mutta talven aikana täytenee tehdä/teettää/jostain hommata uusi. Levanki on kaarevaa mallia. Sen päälle pultataan sitten itse kisko, joka tukevoittaa kyllä aika hyvin murtumakohdan.
Alkaakohan vaunu tökkiä pahasti, jos levangin korvaa suoralla mallilla?
-jussi
FIN-764
Alkaakohan vaunu tökkiä pahasti, jos levangin korvaa suoralla mallilla?
-jussi
FIN-764
Miksi vaunu alkaisi takkuilla suoralla levangilla? En usko että olisi erikseen suorien ja kaarevien levankien vaunuja olemassa.
Suurimmassa osassa veneistä joissa on levanki on suora levanki, ei tuolllaisia kaarevia ole kuin hienoimmissa/kalliimmissa veneissä, sellaisen valmistushan maksaa aika paljon enemmän. Jo senkin takia, että sitä palkkia ei voi tehdä sirkkelillä ja höylällä, vaan se pitää laminoida listoista, ja siihen tarvitaan jigi. Jollaisen tietysti saa helpoiten tehtyä siitä vanhasta levangista.
Muistelen nähneeni sekä yläkautta että alakautta kaartuvia levankeja h-veneissä (ts. "koveria" ja "kuperia") suorien lisäksi, joten teoria siitä millainen sen pitäisi olla lienee vaihdellut. Juhani Seppällä näkyi olevan alakautta kaartuva ja hän muistaakseni sanoi, että he ovat olleet oikein tyytyväisiä siihen: ajavat joskus venettä puuskissa pelkällä levangin säätököysillä eli levangin laskeminen tuossa samalla avaa purjetta ylhäältä. Yläkautta kaartuvalla levangilla se tietysti toimii päinvastoin ja silloin kai pitää koskea myös ison skuuttiin? Trimmaamisesta enemmän ymmärtävät korjatkoon, jos olen käsittänyt asian jotenkin väärin.
Joka tapauksessa meilläkin levangin puupalkin vaihto lähestyy. Nykyinen on suora penkkien tasossa oleva (pitkä, laidalta laidalle). Tuon puomiteltan takia taidan pitääkin sen alhaalla, mutta olen nyt alkanyt miettiä alhaalla olevan alakautta kaartuvan levangin laittamista. Alä siis hävitä sitä vanhaa levankiasi jos se menee kokonaan uusiksi, jigin lainaamistavetta voisi olla useammallakin...
Suurimmassa osassa veneistä joissa on levanki on suora levanki, ei tuolllaisia kaarevia ole kuin hienoimmissa/kalliimmissa veneissä, sellaisen valmistushan maksaa aika paljon enemmän. Jo senkin takia, että sitä palkkia ei voi tehdä sirkkelillä ja höylällä, vaan se pitää laminoida listoista, ja siihen tarvitaan jigi. Jollaisen tietysti saa helpoiten tehtyä siitä vanhasta levangista.
Muistelen nähneeni sekä yläkautta että alakautta kaartuvia levankeja h-veneissä (ts. "koveria" ja "kuperia") suorien lisäksi, joten teoria siitä millainen sen pitäisi olla lienee vaihdellut. Juhani Seppällä näkyi olevan alakautta kaartuva ja hän muistaakseni sanoi, että he ovat olleet oikein tyytyväisiä siihen: ajavat joskus venettä puuskissa pelkällä levangin säätököysillä eli levangin laskeminen tuossa samalla avaa purjetta ylhäältä. Yläkautta kaartuvalla levangilla se tietysti toimii päinvastoin ja silloin kai pitää koskea myös ison skuuttiin? Trimmaamisesta enemmän ymmärtävät korjatkoon, jos olen käsittänyt asian jotenkin väärin.
Joka tapauksessa meilläkin levangin puupalkin vaihto lähestyy. Nykyinen on suora penkkien tasossa oleva (pitkä, laidalta laidalle). Tuon puomiteltan takia taidan pitääkin sen alhaalla, mutta olen nyt alkanyt miettiä alhaalla olevan alakautta kaartuvan levangin laittamista. Alä siis hävitä sitä vanhaa levankiasi jos se menee kokonaan uusiksi, jigin lainaamistavetta voisi olla useammallakin...
En usko. Meillä alakautta kaartuvan levangin kisko on jännitetty pulteilla kaarelle siihen puuosaan. Eli jos sen ottaa irti, niin se palautuu suoraksi. Todennäköisesti vaunukaan ei ole siis mitään erikoistyyppiä, vaan ihan normaali suoran kiskon vaunu. Kaarevuus on kuitenkin niin pieni, että se ei siis ongelmia aiheuta.FIN-764 wrote:Alkaakohan vaunu tökkiä pahasti, jos levangin korvaa suoralla mallilla?
Ei meillä ainakaan levangin päästäminen suojanpuolelle avaa purjetta. Lähinnä kiskon nouseminen sitlooran laidoilla kompensoi sitä, että viimeinen skuutin ploki on aina keskellä venettä, jolloin levangin päästäminen laitaan vaatisi suoralla kiskolla löysää skuuttiin. Skuutti kun joutuu silloin kulkemaan myös sivuttain eikä vain ylös-alas.Lauri wrote:Muistelen nähneeni sekä yläkautta että alakautta kaartuvia levankeja h-veneissä (ts. "koveria" ja "kuperia") suorien lisäksi, joten teoria siitä millainen sen pitäisi olla lienee vaihdellut. Juhani Seppällä näkyi olevan alakautta kaartuva ja hän muistaakseni sanoi, että he ovat olleet oikein tyytyväisiä siihen: ajavat joskus venettä puuskissa pelkällä levangin säätököysillä eli levangin laskeminen tuossa samalla avaa purjetta ylhäältä. Yläkautta kaartuvalla levangilla se tietysti toimii päinvastoin ja silloin kai pitää koskea myös ison skuuttiin? Trimmaamisesta enemmän ymmärtävät korjatkoon, jos olen käsittänyt asian jotenkin väärin.
Niin varmaankin käy, kun skuutti kiertää sen kiinteästi veneen keskellä olevan plokin kautta. Meidän veneessä se ei mene niin, vaan skuuttitalja on kokonaisuudessaan levankivaunun ja puomin välissä, taisin ajatella sitä purjeen avautumista vain tuollaisessa tapauksessa.-Heikki- wrote: Ei meillä ainakaan levangin päästäminen suojanpuolelle avaa purjetta. Lähinnä kiskon nouseminen sitlooran laidoilla kompensoi sitä, että viimeinen skuutin ploki on aina keskellä venettä, jolloin levangin päästäminen laitaan vaatisi suoralla kiskolla löysää skuuttiin. Skuutti kun joutuu silloin kulkemaan myös sivuttain eikä vain ylös-alas.
Re: mistä uusi levanki?
Laita vahvikkeeksi pultti levankin läpi. Ja vielä niin että pultti jää puun sisään kiskon alle. siten saat halvalla lisää elinikää levankille. Oma levankini on myös pultattu mutta ei keskeltä vaan toisesta päästään.FIN-764 wrote:Irroitin levangin lakkausta varten, ja huomasin että siinä on murtuma hekin kohdalla eli keskellä.
FIN-764
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Alla on kuva Fuuga II:n "uudesta" levangista, josko siitä olisi jotain ideoita jollekulle.
Tämä on siis ainakin Botnian 80-luvulla (?) käyttämä malli.
Aiemmin meillä oli suora puinen palkki, jossa on jo jonkinverran pitkittäissuuntaisia halkeamia.
Tässä uudessa on levangin säätöön kaksinkertainen välitys, ja on huomattavasti kevyempi säätää kuin vanha kolminkertaisella välityksellä. Säätököysien päät ovat kiinni laitojen lähellä, jotta köysi olisi aina käden ulottuvilla.
Vaunu ja kisko ovat harkenia, ja vaunussa on mekanismi, joka avaa automaattisesti alapuolen lukon. Tuo on ainakin minusta ollut erittäin kätevää. Tietääkö kukaan onko tuo vaunun automaatti Harkenin tuote, vai kenen tekemiä nuo automaatin muodostavat rosterilevyt yms. ovat?
Takastaagin säätököydet tulevat molemmille laidoille, palkissa oli myös paikka tuoda säätö keskelle palkin etupuolelle. Skuutin "viimeinen" ploki on kiinteästi keskellä, joten levangin laskeminen alaspäin kiristää samalla hiukan skuuttia. Kahvat levangin yhteydessä ovat tuntuneet tosi hyödyllisisltä, tosin vievät havaittavasti tilaa sitloodasta.


Vanha puinen palkki+vaunu+kisko ovat tallessa Espoossa, jos joku haluaa niin voi tulla noutamaan, olisko pari kymppiä tms. sopiva hinta?
Tämä on siis ainakin Botnian 80-luvulla (?) käyttämä malli.
Aiemmin meillä oli suora puinen palkki, jossa on jo jonkinverran pitkittäissuuntaisia halkeamia.
Tässä uudessa on levangin säätöön kaksinkertainen välitys, ja on huomattavasti kevyempi säätää kuin vanha kolminkertaisella välityksellä. Säätököysien päät ovat kiinni laitojen lähellä, jotta köysi olisi aina käden ulottuvilla.
Vaunu ja kisko ovat harkenia, ja vaunussa on mekanismi, joka avaa automaattisesti alapuolen lukon. Tuo on ainakin minusta ollut erittäin kätevää. Tietääkö kukaan onko tuo vaunun automaatti Harkenin tuote, vai kenen tekemiä nuo automaatin muodostavat rosterilevyt yms. ovat?
Takastaagin säätököydet tulevat molemmille laidoille, palkissa oli myös paikka tuoda säätö keskelle palkin etupuolelle. Skuutin "viimeinen" ploki on kiinteästi keskellä, joten levangin laskeminen alaspäin kiristää samalla hiukan skuuttia. Kahvat levangin yhteydessä ovat tuntuneet tosi hyödyllisisltä, tosin vievät havaittavasti tilaa sitloodasta.
Vanha puinen palkki+vaunu+kisko ovat tallessa Espoossa, jos joku haluaa niin voi tulla noutamaan, olisko pari kymppiä tms. sopiva hinta?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: mistä uusi levanki?
Etsimme 85/Botnia veneeseemme uutta levankia, joka kestäisi myös kisakäyttöä.
Suosituksia? Mistä kannattaa hankkia? Millainen?
@Erkka - veneesi Harken-levanki vaikuttaa hyvältä. Oletko ollut tyytyväinen? Mukavaa, jos ehdi kertomaan, mistä levangin hankit.
Suosituksia? Mistä kannattaa hankkia? Millainen?
@Erkka - veneesi Harken-levanki vaikuttaa hyvältä. Oletko ollut tyytyväinen? Mukavaa, jos ehdi kertomaan, mistä levangin hankit.
Re: mistä uusi levanki?
Ostin tuon meidän levangin käytettynä.
Jos uuden haluaa ostaa niin tuolta:
http://www.eaglemarine.fi/
tai
http://www.printerduo.de/offline/ssk_al ... balken.jpg
Olisko niin että nykymuodin mukaan kisakäytössäkään levangin ei tarvi olla pitkä, riittää siis penkin "sisäreunojen välille", mutta pitää nostaa ylös penkin tasolta.
Pitkä ja korkealla oleva hankaloittaa liikkumista veneessä jonkin verran, ja ainakin meillä retkeillessä haittaa myös avotilan pöydän käyttöä.
Ehdottomasta kannattaa olla "automaattinen", jossa alapuolen lukko aukeaa itsellään. Eli levankia voi aina säätää pelkästään yläpuolen köydestä.
Ja takastaagin säätö kannattaa varmaankin tuoda levangin luokse, jos se nyt on jossain kauempana takana. Ja kannatta huomioida säätääkö takastaagia pinnamies vai keskigasti.
Jos uuden haluaa ostaa niin tuolta:
http://www.eaglemarine.fi/
tai
http://www.printerduo.de/offline/ssk_al ... balken.jpg
Olisko niin että nykymuodin mukaan kisakäytössäkään levangin ei tarvi olla pitkä, riittää siis penkin "sisäreunojen välille", mutta pitää nostaa ylös penkin tasolta.
Pitkä ja korkealla oleva hankaloittaa liikkumista veneessä jonkin verran, ja ainakin meillä retkeillessä haittaa myös avotilan pöydän käyttöä.
Ehdottomasta kannattaa olla "automaattinen", jossa alapuolen lukko aukeaa itsellään. Eli levankia voi aina säätää pelkästään yläpuolen köydestä.
Ja takastaagin säätö kannattaa varmaankin tuoda levangin luokse, jos se nyt on jossain kauempana takana. Ja kannatta huomioida säätääkö takastaagia pinnamies vai keskigasti.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: mistä uusi levanki?
Minäkin ostin käytettynä samanlaisen alumiinilevangin kuin Erkan kuvissa on. Sen saa helposti irti, jolloin satamassa oleskelu helpottuu. Tein myös alumiinista saman mittaisen tukiputken, jonka avulla levangista saa tehtyä puomiteltan tukisysteemin. Se olikin minulla näytillä viime syksyn H-illassa:

Vanha puupalkkiin kiinnitetty levanki jäi ylimääräiseksi, sen voisin vaikka myydäkin jos jollakin on tarvetta (puuosa huono, mutta Pfeifferin kisko, stopparit ja vaunu käyttökelpoisia).
Minulla on myös yksi ylimääräinen automaattilukkosysteemi, vastaava kuin Erkan kuvissa, mutta siinä ei ole kiinteää levankivaunua vaan on tarkoitettu kiinnitettäväksi jo olemassa olevaan levankisysteemiin. Ostin sen käytettynä ennen kuin löysin em. alumiinilevangin, jossa tuli mukana vastaava.. eli senkin voisin myydä omakustannushintaan tarvittaessa.
Edit: automaattilukkosysteemi näyttäisi jo löytävän uuden kodin...
Vanha puupalkkiin kiinnitetty levanki jäi ylimääräiseksi, sen voisin vaikka myydäkin jos jollakin on tarvetta (puuosa huono, mutta Pfeifferin kisko, stopparit ja vaunu käyttökelpoisia).
Minulla on myös yksi ylimääräinen automaattilukkosysteemi, vastaava kuin Erkan kuvissa, mutta siinä ei ole kiinteää levankivaunua vaan on tarkoitettu kiinnitettäväksi jo olemassa olevaan levankisysteemiin. Ostin sen käytettynä ennen kuin löysin em. alumiinilevangin, jossa tuli mukana vastaava.. eli senkin voisin myydä omakustannushintaan tarvittaessa.
Edit: automaattilukkosysteemi näyttäisi jo löytävän uuden kodin...
Re: mistä uusi levanki?
Erkka ja Lauri - Kiitokset hyvistä ja nopeista neuvoista! Kunhan saamme uuden levangin, vapautunee meiltäkin yksi kokenut ja osiltaan ehjä puinen levanki.
Re: mistä uusi levanki?
täällä tuore, ensimmäistä kokonaista kauttaan aloitteleva h-veneilijä joka uutta levankia vailla.
jos jollakulla sellainen pyörii nurkissa tai on vinkata korvaavan osan löytämisessä, niin kiitollisena otan vastaan vaikka yksityisviestiä.
malliltaan levankini on ylöspäin kaareva.

jos jollakulla sellainen pyörii nurkissa tai on vinkata korvaavan osan löytämisessä, niin kiitollisena otan vastaan vaikka yksityisviestiä.
malliltaan levankini on ylöspäin kaareva.