Lars Larsson ja Rolf E Eliasson kirjoittavat kirjassa Principles of Yacht Design 2nd ed., että 5-8 solmun vauhdissa sallittu pohjan tasaisuus (roughness) saa olla 0,04 - 0,025 millimetriä, jotta lisävastusta ei muodostu. Pinnan tasaisuuden vaatimus siis kasvaa nopeuden kasvaessa.
Samaiset Larsson ja Eliasson kirjoittavat myös, että veden aiheuttama kitka kasvaa esimerkiksi 0,5 millimetrin pohjan tasaisuudella 4 solmun vauhdissa 55% ja 7 solmun vauhdissa 80%.
Nämä huikeat prosenttiluvut tietäen, kuka palstan lukijoista rohkeaa väittää, että H-veneen pohja ei pitäisi olla niin tasainen kuin mahdollista? Onko sinun veneesi pohja mahdollisimman tasainen? Vai pystyisitkö vielä parantamaan?

Valentinan omistajat tulivat kesällä 08 yksimieliseen päätökseen, että pohja pitää saada tasaiseksi. Päätös finalisoitiin Kuopion SM-kilpailuiden yhteydessä katsoessa Paletti-veneen miehistön pohjan vahausta.
Valentinan pohjassa oli kauden 08 ajan vedessä kiillottuva LeFantin teflon-maali vesihiotun vanhan primerin päällä. Kaudella 09 pohjassa tulee olemaan vain ja ainoastaan LeFantin GoGo Fast vahaa.

Vanhat maalit muodostavat Valentinan pohjaan 1-1,5 millimetrin paksuisen kerroksen. Kerroksen, joka yllä olevassa kuvassa on karkeasti irroitettu pieneltä alalta.
Maalikerrokset poistettiin aluksi muoviskraballa mekaanisesti ja lopuksi Hempelin maalinpoistoaineella kemiallisesti. Koko remontin aikana pohjaan ei tulla missään tapauksessa koskemaan metallisella skraballa.
Lopputulos puhdistusoperaation jälkeen näyttää tältä. Perinteinen nappulahanska on kuvassa tarkoituksella puhdistetun pinnan kiillon havainnollistamiseksi.
Paljonko arvioisitte pinnan tasaisuuden olevan millimetreissä ylimmässä kuvassa vanhan maalikerroksen päällä? Entäpä paljonko pinnan tasaisuus on alimmassa kuvassa kiiltävässä kohdassa? Ja lopuksi pyytäisi vielä arviotanne, että onko tällä kaikella mitään merkitystä ensi vuoden kilpailuvauhtia silmälläpitäen?
