Katon verhoilu

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
kalle
Posts: 11
Joined: Wed 28.3.2007 15.26
Location: Helsinki / Tervasaari

Katon verhoilu

Post by kalle »

Olen päättänyt poistaa katosta vanhan osittain irronneen verhoilun. Onko arvon raadilla komemusta kuinka paljon katto "hikoilee" ilman verhoilua?

Verhoiluni on sen verran pahoin irronnut että "tekohengittäminen" liiman ja injektioneulan avulla ei taida enää onnistua. Uuden verhoilun asennus tunuu äkkipäätä hankalalta hommalta koska katto on moneen suuntaan kaareva, kupera ja monimutkainen pinta. Toivottavasti verhoilu lähtisi kokonaisena irti jotta saisin kaavat.

Voisin otta hommasta kuvat ja lyhyet ohjeet mikäli homma onnistuu kohtuullisesti. Nyt kaipaisin apua tai kommentteja seuraaviin asioihin.


1) Verhoilu materiaali. Mitä ja Mistä? Tarvitseeko olla venyvää tavaraa?

2) Liima. Mitä ja Mistä? Voiko olla verhoilu aineessa kiinni teipin tapaan? Jos liimataan levitettävällä liimalla miten kappaleet saadaan puristettua tasaisesti?

3) Navigare taisi tehdä joskus ohjelmassaan kyseisen remontin. Jos joku sattuu muistamaan milloin kyseiset jaksot julkaistiin, saattaisi ne saada ladattua jostain.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Pistä kuva, niin kommentoidaan sen perusteella.
Klas
Posts: 86
Joined: Thu 15.3.2007 11.48
Location: Espoo

Post by Klas »

Kokonaisena se vanha matto tuskin lähtee irti, kannattaisi tehdä kaavat etukäteen ohuesta paperista kun vanha matto on vielä paikoillaan. Silloin saa kaavapaperin kiinnitettyä väliaikaisesti paikoilleen esim nuppineuloilla, vanhaan mattoon tökäten.

Liimaksi suositellaan ihan tavallista kontaktiliimaa, ainakin maritimissa myytäville verhoilumatoille.

___/)/)___(\_(\___
Klas
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Olen tuota verhoilujen uusimista miettinyt jo pitkään, mutta nyt on jo vähän pakko, kun salongin :wink: katon korkkimatot alkoivat tippua itsekseen. Loput lähtivät helpohkosti repimällä.

Verhoilemattajättäminen ei liene kovin hyvä vaihtoehto. Meillä oli katon reunat sieltä hyllyjen kohdalta verhoilematta, ja kostealla ilmalla hikoili aika paljonkin. Toinen ongelma on se, että vanhojen liimojen täydellinen poistaminen on työlästä ja epäterveellistä. Asetonilla lähtee, mutta samalla haihtuu kumihanskat käsistä, eikä hengittäminenkään tunnu kivalta. Itse luovuin tuosta liiman poistosta lyhyen yrittämisen jälkeen ja skrabasin vaan möykyt pois.

Myös seinäverhoilut ovat meillä epäsiistissä kunnossa, mutta todella tiukassa. Taidan luovuttaa irroitusyritykset ja liimata uudet matot vanhojen päälle, ettei tarvitse aloittaa purjehduskautta vasta syksyllä. Lopputulos ei varmastikaan ole yhtä tasainen, mutta varmasti siistimpi kuin nyt. Keulapiikki jää kokonaisuudessaan tänä keväänä laittamatta.

Materiaaleja en ole vielä hankkinut, mutta kontaktiliimalla kiinnitettäviä vinyylimattojahan noihin on ollut tapana laittaa. Jossain vanhemmassa Venemestarissa oli asiasta artikkeli, ja muistaakseni myös tuolla FE83.org -sivustollakin on jotain juttua kuvien kera.

EDIT:
http://fe83.org/forum/viewtopic.php?t=3 ... 94787c76d1
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Verhoilin katon Maritimin myymällä valkoisella vinyylillä. Seinät ovat vielä verhoilematta, koska Maritimissa oli materiaalia vain katon verran, eikä lisää ole vielä tullut lupauksista huolimatta. Jäänee siis kesään / syksyyn / ensi vuoteen.

Homma oli loppujen lopuksi varsin helppo, joskin raskas, kuten kaikki vaakasuoriin alapintoihin kohdistuvat työt. Liimana käytin sitä tavallista Bostikin keltaista kontaktiliimaa. Asetonilla tuota kai voisi ohentaa, mutta en nähnyt sille tarvetta, kun ilmankin levisi helposti pensselillä. Mitään kaavoja en tehnyt, vaan leikkasin matosta palat hyvin karkeiden mittojen perusteella ja leikkasin sitten liimauksen jälkeen ylimääräiset pois. Katon tein kolmesta kappaleesta niin, että saumat tulivat katolla olevien tartuntakahvojen ruuvirivien suuntaisiksi. Saumojen päälle on tarkoitus ruuvata listat, jotka käsitellään samalla teakin värisellä petsilakalla kuin ikkunankarmitkin.

Materiaalin tulee olla venyvää, jos haluaa välttää saumoja. Venymättömällä materiaalilla (kuten veneemme vanha korkkiverhoilu) saumoja tulee moneen suuntaan kaarevilla pinnoilla todella paljon. Käyttämäni matto oli varsin löysää ja ohutta, joten katon laminaatin epätasaisuudet kopioituvat verhoilun pintaan. Vähän paksumpi ja jäykempi materiaali voisi siinä mielessä olla parempi.
Antti
Posts: 8
Joined: Mon 16.4.2007 19.37
Location: Lahti/ Myllysaari/ LPS

Post by Antti »

Sigmaan on tarkoitus tehdä samainen operaation kevään korvilla. Tai oikeastaan on osa veneeseen tehtävää "faceliftiä", josta tarkoitus laitella vähän kertomusta ja kuviakin tänne.

Verhoilujen osalta tein edellisellä talvitarkastuskäynnillä pientä alustavaa tutkimusta (reunasta kiinni pari napakkaa nykäisyä) ja totesin, että veneessä on itseasiassa kaksi kattoverhoilua päällekkäin. Eli alkuperäisen upean lokkikuvioisen päälle on vedetty melkeinpä kaikista veneistä tuttu "korkki-lookkeri" verhoilu. Myös kylkien p***anruskeat verhoilut on tarkoitus vaihtaa/ poistaa. Veneen sisusta on tarkoitus säilyttää asennossa "race", joten suuriin uudelleenverhoiluoperaatioihin ei olla ryhtymässä.

Sigman kattoverhoilut ovat jo osittain irronnet ajan saatossa, joten loputkin lähtenevät pääasiassa raa-alla voimalla. Jos/ kun meno jossain vaiheessa tökkää, niin parhaiten selvinnee kuumailmapuhaltimella? Vai löytyykö jotain pehmentimiä tai muita mukavia myrkkyjä?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Antti wrote:Jos/ kun meno jossain vaiheessa tökkää, niin parhaiten selvinnee kuumailmapuhaltimella? Vai löytyykö jotain pehmentimiä tai muita mukavia myrkkyjä?
Miten mahtaa olla tuo kuumailmapuhallus kattomaton alkuperäismateriaalin suhteen? Omani on vielä muuten hienossa kunnossa mutta läjään kuroutunut. Optimistina mietin, olisiko kattomattoa mahdollista venyttää lämmittämällä niin sen saisi yllämainituilla injektiokonsteilla vielä soivaan kuntoon jatkossakin?

Onko teillä vielä kuvia remontin vaiheista tai arvioita kustannuksista? 239:n paikallaan asentaminen kuulosti järkevältä mutta jos vanhoista matoista saa tehtyä kaavat, onko kokemusta paljonko mitat falskaa kuroutumisen seurauksena?

Wiki-sivun voisi tuostakin aiheesta pyöräyttää..?
306
Ahokani
Posts: 23
Joined: Fri 25.9.2009 20.43

Re: Katon verhoilu

Post by Ahokani »

Moi. Mulla (L330) on kyseinen projekti parhaillaan menossa. Verhoilun repiminen on aika työlästä hommaa ja meinaa kyllä usko loppua. Mietinkin voiko uuden vinyylin asentaa vanhan päälle? Suurinosa vanhasta vinyylista on poistettu, katot ja seinät, mutta pistopunkkien ja keulapiikin katoissa on vielä vanhaa vinyyliä jonkun verran. Ajattelin jättää ne sinne jos ei löydy mitään konstia miten sen sais irti, ilman puuduttavaa nykertämistä. Poistamisessa olen käyttänyt kittauslastaa, jolla saa pieniä paloja kerrallaan irti.

Ajatuksena oli pestä vanhat vinyylit kloriitilla varmuudeksi, ettei jäisi hometta piloon, jota on nyt talven aikana päässyt yhteen nurkkaan syntymään. Esteettista haittaa ratkaisusta ei synny, kun kaikki pinnat joihin tulee tuplavinyylit, on aikalailla pois silmistä.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Katon verhoilu

Post by Lauri »

Ahokani wrote:Mietinkin voiko uuden vinyylin asentaa vanhan päälle? Suurinosa vanhasta vinyylista on poistettu, katot ja seinät, mutta pistopunkkien ja keulapiikin katoissa on vielä vanhaa vinyyliä jonkun verran.
Kaikkea varmankin voi tehdä, mutta onko järkevää? Se vanha verhoilumateriaali näkyy aika selvästi uuden läpi kohoumana. "saarekkeiden" jättäminen saisi siis veneen sisäpinnat muistuttamaan topologista karttaa. Lisäksi jää avoimeksi että onko se vanha verhoilu kuitenkaan joka paikasta kunnolla kiinni.

Paremmin veneesi säilyttää arvonsa kun pyrit tekemään mahdollisimman siistiä jälkeä ja poistat kaiken.
Ajattelin jättää ne sinne jos ei löydy mitään konstia miten sen sais irti, ilman puuduttavaa nykertämistä. Poistamisessa olen käyttänyt kittauslastaa, jolla saa pieniä paloja kerrallaan irti.
Kittauslastan käyttäminen saa tuon työn kuulostamaan voimailulajilta.

Skraba eli kaavin on todennäköisesti paljonkin tehokkaampi, jos mekaaniseen poistamiseen keskitytään. Pieneksi ongelmaksi muodostuu sisäpintojen kaarevuus, jolloin skraban suora terä leikkaa liikaa reunoilta ja tuloksena on syvät naarmut veneen sisäpuolella. En ole kuullut että kaarevia teriä olisi myynnissä, mutta tavallisesta teräksestä tehdyn riittävän kapeaa terää voisi pyöristää nurkista, ettei se raavi kylkiä pilalle.

Esimerkikki bilteman valikoimasta:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=16450
Tuohon saa varaosana tavallista ja kovametalliterää, ja vaikka se kovametalliterä onkin yleensä joka tarkoitukseen parempi, niin juuri tähän hommaan ostaisin tavallista terästä olevan varaterän ja muotoilisin sitä vähän kulmista pyöreämmäksi. Tai oikeastaan ostaisin Biltemasta myös leveämmän version (50mm) tuosta työkalusta ja kokeilisin kumpi on parempi leveys käytännössä, nuo bilteman skrabat kun eivät niin paljoa maksa.

Huom. edellä kirjoittamani on teoriaa jonka sopivuutta kyseisen veneen liimausten irroittamiseen on aika mahdotonta taata käytännössä. Olosuhteet vaihtelevat ja niin ovat vaihdelleet käytetyt liimatkin jne, mutta jos olet kerran saanut kittauslastalla suurimmaksi osaksi verhoilut irti, niin olettaisin että paremmilla työkaluilla homma sujuisi paljonkin joutuisammin.
Ahokani
Posts: 23
Joined: Fri 25.9.2009 20.43

Re: Katon verhoilu

Post by Ahokani »

Aivan loistavaa :D Ei tullut pieneen mieleenkään tuollainen kaavin. Pitää kokeilla heti huomenna. Sen verran kerkesi jo masennus iskeä kesken urakan, että hyväksyin jo nuo pienet kohoumat uudessa verhoilussa, mutta tuo ajatus on nyt haudattu.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Katon verhoilu

Post by 306 »

Ahokani wrote:Aivan loistavaa :D Ei tullut pieneen mieleenkään tuollainen kaavin. Pitää kokeilla heti huomenna. Sen verran kerkesi jo masennus iskeä kesken urakan, että hyväksyin jo nuo pienet kohoumat uudessa verhoilussa, mutta tuo ajatus on nyt haudattu.
Tämmönen peli:

Image

Tais olla Ohlsonilla semmosta alle 10€ hintaluokkaa ja on oikein kelpo vehje myös mm. puuosien hoitoon ja pohjaremontteihin (tietyllä varovaisuudella sillä vehje on kova rouskimaan myös gelcoatia).
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Katon verhoilu

Post by Lauri »

Muistin tänään, että koneellinenkin vaihtoehto taitaa löytyä ihan omasta työkaluvalikoimastanikin: Fein Multimasterin mukana tuli terä joka on tarkoitettu mm. muovimattoliimojen poistamiseen: kts. jäykkä lasta lisävarustelistalla. Juuri tuota terää en ole koskaan kokeillut, mutta melkein kaikkea muuta mitä siinä paketissa oli kylläkin. Multimaster on aika ehdottoman hyvä laite näissä veneenrakennus ja -kunnostushommissa. Valmistajalla näkyy nykyisin olevan jopa opastussivut veneenrakentajille.

Ei ole halpa laite, mutta ainakin minun käytössä on ollut ehdottomasti hintantansa arvoinen tai enemmänkin.
Ahokani
Posts: 23
Joined: Fri 25.9.2009 20.43

Re: Katon verhoilu

Post by Ahokani »

Katoppas vaan. Juuri tuollaista olen myös etsinyt. Näin vastaavan laitteen joskus tv-shopissa ja olenkin kuumeisesti yrittänyt tuollaista löytää tuttavilta. Kaavin toimii noin: alta 1m2/h, vauhdilla. Tätä vauhtia menee noin viikko kun kaikki vanha poistettu. Hiljaa hyvä tulee.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Katon verhoilu

Post by Lauri »

Ahokani wrote:Näin vastaavan laitteen joskus tv-shopissa...
On aika hyvä kysymys milloin laite on "vastaava" ja milloin vain "saman näköinen". Tässä tapauksessa olen olut ymmärtävinäni, että tuo Feinin tekemä on se alkuperäinen ja sittemmin on ilmestynyt markkinoille myös kopioita.

Kummallinen sattuma, että juuri eilen tuli postissa TM Rakennusmaailma, jossa tuon tyyppisiä koneita oli testattu "Remontti-Reiska testaa"-palstalla (s.70-73). Mukana oli vain kolme kopiota, merkeiltään Bosch, Einhell ja Horse Power. Reiska piti niitä eräänlaisina linkkaria vastaavina laitteina eikä oikein tuntunut ottavan vakavasti ollenkaan. Ei vastannut minun kokemuksia tuosta alkuperäisestä laitteesta, johon olen ollut oikein tyytyväinen. Mutta kai hintakin jotakin pitäisi kertoa, testissä mukana olleista laitteista halvin maksoi n. 10% multimasterin hinnasta ja kalleinkin vain n. kolmasosan (joka olikin sitten ollut paras Reiskan testaamasta joukosta). Minulla ei kuitenkaan ole yhdestäkään noista kopioista kokemuksia, joten en osaa oikeasti verrata näitä toisiinsa.

Joskus olen kyllä kokeillut halpojakin työkaluja: Viime ksänä tarvitsin käsisirkkeliä maalle, ja ostin sitten Bauhausin 35 euron koneen. Se kuuluu ehdottomasti siihen "sirkkelin näköinen, mutta ei oikeasti vastaava"-kategoriaan. Saa sillä kyllä lautoja poikki, mutta juuri enempää ei voi sanoa.
Ahokani
Posts: 23
Joined: Fri 25.9.2009 20.43

Re: Katon verhoilu

Post by Ahokani »

Tällänen jäi motonetistä käteen ja vanha verhoilu irtosi alta tunnissa. Työssä käytin kyseiseen laitteeseen myytävää maalinpoistoterää.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=78-9110

Lisäksi olen metsästänyt uutta pinnan helaa. Kalliilla olisi saannut uutta, mutta teetin tutulla metallimiehellä rosterista uuden 50€ hintaan. Täytyy sanoa että tuli aika hieno. 8)
Attachments
Hela.JPG
Hela.JPG (55.39 KiB) Viewed 29694 times
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Katon verhoilu

Post by Lauri »

Varmasti hyvä hankinta. Ostamasi kone oli ollut TM Rakennusmaailmassa pikakokeessakin aikaisemmin: http://www.rakennusmaailma.fi/artikkeli ... 180e-multi. Kirjoittivat, että ihan niin tarkka se ei ole kuin esikuvansa (Fein), mutta harrastushommin sopiva eikä hintakaan tietysti ole niin kamala.

Alunperin ostin muuten sen Multimasterin, kun piti sahata muutama aukko lasikuituun veneen sisällä. Se kaareva sahanterä on oikein hyvä siihen(kin) tarkoitukseen, olen sittemmin sahannut sillä myös puuta, muovia ja metallia hyvällä menestyksellä. Mikä tässä yhteydessä tarkoittaa siistiä ja tarkkaa sahausjälkeä. Kovin nopea se ei ole, mutta veneistä puhuttaessa kyse onkin puusepän- eikä kirvesmiehen töistä, joten nopeus ei todellakaan ole se tärkein asia.
JPM
Posts: 9
Joined: Wed 16.4.2014 23.45
Location: Tervasaari, Helsinki

Re: Katon verhoilu

Post by JPM »

Olisi pari kysymystä verhoilusta:

Onkohan vanha kuivunut liima välttämätöntä poistaa _kokonaan_ ennen verhoilun liimausta? Xyleenillä liima ei lähtenyt (ilman lämpötila oli n. +5) joten vaihtoehdoksi jäänee koneellinen
hionta tai uusi yritys asetonilla? Ajattelin käyttää Tixo kontaktiliimaa liimaamiseen, mahtaako tulla tarttuvuusongelmia jos vanha liima on alla?

Ikkunat on kiinnitetty ruuveilla, kannattaisiko jättää suosiolla verhoilu laittamatta ruuvien kohdalle ja käyttää leveämpää listaa, tai onko ruuvien avaamisesta ja kiristämisestä verhoilun päälle mitään hyötyä?
Attachments
ikkuna
ikkuna
WP_20140831_15_24_17_Pro.jpg (240.51 KiB) Viewed 22922 times
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Katon verhoilu

Post by remonttimake »

Kaikkea vanhaa liimaa ei tarvitse ottaa pois, paitsi kokkareet.

Kuulemma hyytelömäinen kontaktiliima on parempaa kuin juokseva.

Yksi tapa on että verhoilukangas painetaan sieltä täältä kattoon kiinni, eikä kaulita sitä joka paikasta tiukasti kiinni. Siten saa ruuvien kannat ja epämuodostumat häivytettyä.
Post Reply