Page 1 of 1
H-veneen läpimenoputket?
Posted: Tue 4.11.2008 19.12
by kuustu63
Kysyisin sellaista että tietääkö kukaan saako jostain H-veneeseen niitä messinkisiä läpimenoputkia? Kyse on nyt siitä messinki putkesta joka tulee pohjasta sisälle sitloodan alle johon kiinnitetään venttiili. Omassa veneessä (vuoden 75 artekno) toinen venttileistä on rikki eikä sitä saa irti putkesta ollenkaan. Kaasulla en uskalla lähteä lämmittämään. Nyt pitäisi putki sahata poikki ja uusi putki jostain tilalle..
Posted: Tue 4.11.2008 19.21
by 239
Maritimista sai ainakin pari vuotta sitten.
Posted: Tue 4.11.2008 20.23
by kuustu63
239 wrote:Maritimista sai ainakin pari vuotta sitten.
Joo kiitos! yhdenlainen sieltä löytyikin. sivulla 292 oli TYHJENNYSTULPPA - DYVIKA - DRAIN PLUG
Messinkilaipan Ø 40 mm, 1/2"R - sisä Ø 14 mm, koko pituus 59 mm. En ole mitannut veneen putkea, mutta ulkonäön puolesta tämä näyttää samalta. Olenko oikeassa?
Posted: Tue 4.11.2008 20.25
by kuustu63
kuustu63 wrote:239 wrote:Maritimista sai ainakin pari vuotta sitten.
Joo kiitos! yhdenlainen sieltä löytyikin. sivulla 292 oli TYHJENNYSTULPPA - DYVIKA - DRAIN PLUG
Messinkilaipan Ø 40 mm, 1/2"R - sisä Ø 14 mm, koko pituus 59 mm. En ole mitannut veneen putkea, mutta ulkonäön puolesta tämä näyttää samalta. Olenko oikeassa?
Selailin sivua vielä alaspäin ja oikea löytyi. Kiitos vinkistä!
Posted: Tue 4.11.2008 21.20
by Lauri
kuustu63 wrote:239 wrote:Maritimista sai ainakin pari vuotta sitten.
Joo kiitos! yhdenlainen sieltä löytyikin. sivulla 292 oli TYHJENNYSTULPPA - DYVIKA - DRAIN PLUG
Messinkilaipan Ø 40 mm, 1/2"R - sisä Ø 14 mm, koko pituus 59 mm. En ole mitannut veneen putkea, mutta ulkonäön puolesta tämä näyttää samalta. Olenko oikeassa?
Mitojenkin perusteella varmasti liian pieni, 14mm sisähalkaisijalla olevasta putkesta ei mene vesi läpi riittävän nopeasti.
Luulisin, että joku sivun 293 messinkisistä uppokantaisista läpivienneistä voisi olla sopiva. H:ssa istumalaatikon tyhjennysputkien läpiviennit on upotettu pohjaan toisin kuin useimmat muut läpiviennit, pinta-asennettavat on niin paljon helpompia veistämölle laittaa... En kyllä ole koskaan ottanut tuollaista irti H:n pohjasta, joten en ole varma noiden maritimin läpivientien sopivuudesta (niitä pinta-asennettavia olen isompiin veneisiin muutaman vaihtanut). Veikkaisin että koko H:ssa voisi olla 1 1/4" tai 1 1/2", mutta parempi varmistaa mittaamalla.
Re: H-veneen läpimenoputket?
Posted: Wed 5.11.2008 10.21
by 306
kuustu63 wrote:Kysyisin sellaista että tietääkö kukaan saako jostain H-veneeseen niitä messinkisiä läpimenoputkia? Kyse on nyt siitä messinki putkesta joka tulee pohjasta sisälle sitloodan alle johon kiinnitetään venttiili. Omassa veneessä (vuoden 75 artekno) toinen venttileistä on rikki eikä sitä saa irti putkesta ollenkaan. Kaasulla en uskalla lähteä lämmittämään. Nyt pitäisi putki sahata poikki ja uusi putki jostain tilalle..
Tätä aihetta on käsitelty myös seuraavasssa keskustelussa:
hfoorumi/viewtopic.php?t=300
Ellei muuta, niin venttiilin kiinnittämisestä tuolla on yhtä ja toista. Keväällä ilmestyi myös Venemestari-lehti (en muista nyt numeroa mutta olisiko ollut huhti- tai toukokuun numero) jossa läpivientien liimailusta oli tietoa. Itse luin jutun vasta liimailun tehtyäni ja varman päälle toimiessa olisi pitänyt kiinni kiristelyä vähän hillitä mutta toistaiseksi vesi on pysynyt ulkopuolella...
Sinänsä kohtalotovereita ollaan, että itsellänikin on -75 Artekno. Omasta rikkinäisestä venttiilistäni selvisin liuottelemalla sitä huolella muutamia päiviä asianmukaisella öljyllä mutta siinä touhussa venttiili irtosi liimauksestaan jne.
Onkos sinulla jo "moderni" pitkä pleksi-ikkuna veneessäsi? Lauri on omani entinen omistaja ja kertoi, että se taitaa olla vanhin moinen. Eli jos purjenumerosi on pienempi kun 306 ja sinulla on pitkä ikkuna niin se olisi mielenkiintoista kuulla. Oma runkonumeroni (Sitlooran oikean säilytyslokeron sisällä etuosassa olevassa kilvessä) on 801.
Posted: Wed 5.11.2008 22.51
by Lauri
Ei minulla mitään varmaa tietoa siitä ole, että 306 olisi vanhin pleksi-ikkunalinen. Mutta muistelen nähneeni arteknon valmistaman veneen purjenumerolla L-30x, missä x < 5 ja siinä oli vielä erilliset ikkunat. Eli muutos on tapahtunut joskus noihin aikoihin. Toisaalta silloin 70-luvulla myytiin arteknoltakin veneitä puolivalmiina ja veneen valmiiksi rakentaja on sitten voinut laittaa ihan millaiset ikkunat vain, mielensä mukaan. Luokkasääntö ei muistaakseni sano ikkunoista muuta kuin että ikkunat on oltava.
Posted: Thu 6.11.2008 07.57
by remonttimake
Jotenkin arvaisin, että läpiviennin uusiminen on suurempi työ kuin messinki-rauta liitoksen avaaminen. Onko ollut tarpeeksi järeät putkipihdit käytössä? Jos sähköä ei ole saatavilla lämmitykseen, niin ehkä kynämallista kaasutohotinta uskaltaisi käyttää (sammutin lähellä).
Posted: Thu 6.11.2008 09.53
by 306
remonttimake wrote:Jotenkin arvaisin, että läpiviennin uusiminen on suurempi työ kuin messinki-rauta liitoksen avaaminen. Onko ollut tarpeeksi järeät putkipihdit käytössä? Jos sähköä ei ole saatavilla lämmitykseen, niin ehkä kynämallista kaasutohotinta uskaltaisi käyttää (sammutin lähellä).
Riippuu liitoksesta. Oma läpivienti irtosi pohjasta melkein itsestään, oli ilmeisesti kiinni alkuperäisillä 33v silikoneilla. Sen helojen irroitteluun käytin n. 50mm jakoavainta ja saman koon putkipihtejä varovaisuutta noudattaen.
Sen sijaan venttiilin ja putken irroitus toisistaan oli sen verta hankalaa, että päätin jättää venttiilin uusimatta varsinkin kun se pienellä liuotuksella alkoi taas toimimaan (semmonen venttiili jonka kahvana on semmonen mahdollisimman epäkäytännöllinen metallikukkanen). Tästä seurauksena pohjanpuolen helalle varatun kolon putsaaminen silikonista oli aika ähellystä irtonaisen putken kolistessa aukossa. Tätä irroitustako mahdat tarkoittaa?
Itse kiinnityksessä käytin kaikkien suosittelemaa sikafleksiä joskin tuossa mainitsemassani Venemestarissa (kirjastoista vois löytyä) neuvottiin tarkemmin. Sikaflex kai tarttuu ihan hyvin puhtaaseen pintaan mutta silikonipas saattaa olla pinnan alla. Joka tapauksessa sauma on pitänyt ja tuttujen vinkin perusteella en ole edes yrittänyt irroittaa venttiiliä nyt syksyllä, sen verta tiukkaan matsku ottaa kiinni. Jos läpivienti on semmoisella laitettu niin homma on varmasti hikinen.
Posted: Thu 6.11.2008 11.59
by remonttimake
ok, uskotaan. En ole omassa veneessä vielä kajonnut sinne suuntaan ja toivottavasti ei tarvitsekaan ihan pian. Testaan sulkujen toimivuuden kunhan paatti nostetaan kuiville.
Re: H-veneen läpimenoputket?
Posted: Fri 7.11.2008 12.29
by kuustu63
306 wrote:kuustu63 wrote:Kysyisin sellaista että tietääkö kukaan saako jostain H-veneeseen niitä messinkisiä läpimenoputkia? Kyse on nyt siitä messinki putkesta joka tulee pohjasta sisälle sitloodan alle johon kiinnitetään venttiili. Omassa veneessä (vuoden 75 artekno) toinen venttileistä on rikki eikä sitä saa irti putkesta ollenkaan. Kaasulla en uskalla lähteä lämmittämään. Nyt pitäisi putki sahata poikki ja uusi putki jostain tilalle..
Tätä aihetta on käsitelty myös seuraavasssa keskustelussa:
hfoorumi/viewtopic.php?t=300
Ellei muuta, niin venttiilin kiinnittämisestä tuolla on yhtä ja toista. Keväällä ilmestyi myös Venemestari-lehti (en muista nyt numeroa mutta olisiko ollut huhti- tai toukokuun numero) jossa läpivientien liimailusta oli tietoa. Itse luin jutun vasta liimailun tehtyäni ja varman päälle toimiessa olisi pitänyt kiinni kiristelyä vähän hillitä mutta toistaiseksi vesi on pysynyt ulkopuolella...
Sinänsä kohtalotovereita ollaan, että itsellänikin on -75 Artekno. Omasta rikkinäisestä venttiilistäni selvisin liuottelemalla sitä huolella muutamia päiviä asianmukaisella öljyllä mutta siinä touhussa venttiili irtosi liimauksestaan jne.
Onkos sinulla jo "moderni" pitkä pleksi-ikkuna veneessäsi? Lauri on omani entinen omistaja ja kertoi, että se taitaa olla vanhin moinen. Eli jos purjenumerosi on pienempi kun 306 ja sinulla on pitkä ikkuna niin se olisi mielenkiintoista kuulla. Oma runkonumeroni (Sitlooran oikean säilytyslokeron sisällä etuosassa olevassa kilvessä) on 801.
Itselläni Artekno on pitkäikkunainen malli. Purjenumero on L-452 johtuen siitä että veneestä ei ole heti tehty luokkatodistusta vaan se tehtiin 18.5.1979. Papereissä lukee valmistajan numero 540, että voisiko se olla runkonumero? Veneen ostin elokuussa Lauttasaaresta ja nyt sitä kunnostellaan Kurikassa ensi kesää varten. Sisusta, puuosat, suurin osa köysistä ja falleista, pohjan maalit ja muu pieni tilpehöörä menee uusiksi tässä talven aikana. Pohjan venttiili oli liossa hyvissä öljyissä pari viikkoa, mutta ei auennut talon suurimmilla putkipihdeillä. Läpimenoputki irtosi silikooneista, joten ajattelin vaihtaa koko putken ja venttiilin. Putki ja venttiili ei ole hirveän suuri sijoitus siihen nähden mikä hyöty/turvallisuustekijä niillä on verrattuna rikkinäisiin osiin.
Re: H-veneen läpimenoputket?
Posted: Fri 7.11.2008 13.09
by 306
kuustu63 wrote:
Itselläni Artekno on pitkäikkunainen malli. Purjenumero on L-452 johtuen siitä että veneestä ei ole heti tehty luokkatodistusta vaan se tehtiin 18.5.1979. Papereissä lukee valmistajan numero 540, että voisiko se olla runkonumero? Veneen ostin elokuussa Lauttasaaresta ja nyt sitä kunnostellaan Kurikassa ensi kesää varten. Sisusta, puuosat, suurin osa köysistä ja falleista, pohjan maalit ja muu pieni tilpehöörä menee uusiksi tässä talven aikana. Pohjan venttiili oli liossa hyvissä öljyissä pari viikkoa, mutta ei auennut talon suurimmilla putkipihdeillä. Läpimenoputki irtosi silikooneista, joten ajattelin vaihtaa koko putken ja venttiilin. Putki ja venttiili ei ole hirveän suuri sijoitus siihen nähden mikä hyöty/turvallisuustekijä niillä on verrattuna rikkinäisiin osiin.
Runkonumero löytyy tosiaan sitlooran oikeanpuoleisen säilytyslaatikon etuseinässä olevasta metallilevystä. Aika tahtia noita veneitä on tehty jos 540 on oma runkonumerosi, se kun tarkoittaisi sitten n.300 venettä vuodessa. Huippuvuosina tahti oli kyllä hurjaa ja näkyyhän samansuuntaisia juttuja myös purjenumeroissa. Voi olla, että numero kannattaa vielä tarkistaa levystäkin.
Siis remppaat veneen Kurikassa Etelä-Pohjanmaalla? Siellä ainakin huonekalutimpurit osaa hommansa.
Oma venttiili alkoi löystyä sitkeällä nitkuttamisella mutta kuten todettu, itse venttiili on jo turvallisuusriski, semmoista kukanmuotoista levyä ikuisuudet avoimesta kiinni ruuvatessa alkaa yhden heilautuksen kuulaventtiilejä kaipailemaan.
Posted: Fri 7.11.2008 13.56
by remonttimake
Minun vene on FIN-15 (runkonumero 194) vm 1970 ja tuolla myyntipalstalla on L-16 vm 1969. Ilmeisesti purjenumerot eivät aivan peräjälkeen ole menneet?
Posted: Fri 7.11.2008 14.05
by 306
remonttimake wrote:Minun vene on FIN-15 (runkonumero 194) vm 1970 ja tuolla myyntipalstalla on L-16 vm 1969. Ilmeisesti purjenumerot eivät aivan peräjälkeen ole menneet?
Runkonumerot taitavat olla valmistajakohtaisia. Purjenumeroita ei kai ole tarvinnut ellei ole purjehtijaliiton jäsen tai toisin sanoen kilpaillut veneellään. Purjehtijaliitto kun rokottaa jotain moisista rekisteröinneistä niinkun kisan henkeen kuuluu.
Posted: Fri 7.11.2008 14.09
by remonttimake
niinhän se tosiaan loogisesti menee, ei vaan järki kulje tukevan lounaan jälkeen.
Posted: Fri 7.11.2008 14.31
by 306
remonttimake wrote:niinhän se tosiaan loogisesti menee, ei vaan järki kulje tukevan lounaan jälkeen.
Juu, itse olen ollut pursiseurojen jäsenenä käytetyillä veneillä jo kuutisen vuotta eikä niitäkään kiinnosta välittää tietoja Purjehtijaliiton suuntaan joten omia tietojani tai purjenumeroita ei rekistereistä löydy. Tämä tietenkin riippuu seuran tavoista ja siitä, haluaako ilmoittaa niitä henkilökohtaisesti. Purjenumero taitaa kuitenkin kuulua katsastusvarusteisiin joten semmoinen kai seurassa olijoilta vaaditaan. Omani joka tapauksessa on tullut kaupan päälle aikanaan enkä niistä tämän enempää osaa sanoa.
Tuoltahan noita löytyy (tai ei löydy):
http://www.purjehtija.fi/asp/system/emp ... =0&C=26964