Home-keskustelussa
hfoorumi/viewtopic.php?t=433
aihetta on jo sivuttukin mutta lienee viisainta puhua asioista näin asioiden oikeilla nimilläkin.
Eli: onko jollakulla noudatettu sanantarkasti Wallaksen 1300-lämmittimen asennusohjetta jonka mukaan veneen alaosaan pitäisi järjestää raikasta korvausilmaa ja poistoventtiili pitäisi olla veneen yläosassa?
http://www.wallas.com/contentlibrary/PD ... s_1300.pdf
Itselläni lämmin ilma poistuu (kai) alkuperäisen Arteknon luukun räppänän ja luukun reunojen kautta mutta varsinaista korvausilmaa ei alhaalta tule (koska keulan tuuletusventtiili on käytännössä samalla korkeudella kun luukkukin). Tokihan lämmitin lämmittää mutta veneen kuivatukseen on varmasti paremmatkin ilmankierrot kehitettävissä.
Mietin suljettavia tuuletusluukkuja sitlooran sivulaatikoiden seinistä pistopunkan alaosaan mutta ainakin itselläni toisessa luukussa on bensaa ja toisessa mätäneviä naruja joten se huonon ilmanvaihdon päänsärky saadaan varmasti aikaan myös hyvällä tuuletuksella tuota kautta.
Niksinä voisi toimia myös tuuletusputki kannesta jonnekin pilssin nurkille jonne kylmä ilma ulkoa "laskeutuisi".
Onko muita ja parempia patentteja tai toimivatko ideani jonkun veneessä käytännössä?
Lämmitin ja ilmanvaihto
Moderator: Kristian
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Tässäpä mielenkiintoinen asennusvaihtoehto joka tuli telakalla vastaan.
Ajatuksena kai, että kannen venttiilillä voi säätää otetaanko ulkoa raikasta ilmaa (kuiva, viileä päivä) vai kierrätetäänkö sisäilmaa sitä kuivattaen (sadepäivä). Savupiippu on hiukka hassussa paikassa mutta voisi olla toki huonomminkin.
Oletteko moista nähnyt/onko veneen omistajaa kuuluvilla. Pitääpä varmuuden vuoksi viedä mainoslappu sillekin.
Mielenkiintoien vaihtoehto, olisi hyvä kuulla miten hyvin systeemi käytännössä toimii?
(Ja jos omistaja on kuuluvilla niin piippu kannattaisi laittaa talveksi kiinni..)

Mikähän tuo lenkki piipun edessä kannella on? Fokan alasvedin vai turvavaljaan kiinnityspiste vai molempia?
Ajatuksena kai, että kannen venttiilillä voi säätää otetaanko ulkoa raikasta ilmaa (kuiva, viileä päivä) vai kierrätetäänkö sisäilmaa sitä kuivattaen (sadepäivä). Savupiippu on hiukka hassussa paikassa mutta voisi olla toki huonomminkin.
Oletteko moista nähnyt/onko veneen omistajaa kuuluvilla. Pitääpä varmuuden vuoksi viedä mainoslappu sillekin.
Mielenkiintoien vaihtoehto, olisi hyvä kuulla miten hyvin systeemi käytännössä toimii?
(Ja jos omistaja on kuuluvilla niin piippu kannattaisi laittaa talveksi kiinni..)
Mikähän tuo lenkki piipun edessä kannella on? Fokan alasvedin vai turvavaljaan kiinnityspiste vai molempia?
306
Re: Lämmitin ja ilmanvaihto
Ajatukset alkavat näin parin vuoden mietintöjen jälkeen kiteytyä.
Ajattelin siirtä lämmittimen nykyiseltä paikaltaan keulapiikin laipiosta varsinaiseen keulapiikkiin keulan venttiilin viereen. Näin venttiilistä tuleva raitis ilma lämmitettäisiin ja puhallettaisiin kohti kajuuttaa. Kylmällä kelillä venttiilin voisi sulkea, jolloin lämmitin kierrättää hytin "esilämmitettyä" ilmaa tehokkaammin. Lisäksi vehje käynnistysnappuloineen olisi turvallisemmassa paikassa kun perheenlisäyksemme saattaisi nykyisellään asennettuun laitteeseen itseään kolhia tahi laitetta turhaan käynnistellä hienon napsuvan kytkimen löydettyään.
Helsingissä on toinenkin puna-valkoinen vene, jossa lämmitin on asennettu näin, olisikohan omistaja täällä kuulolla? Kiinnostaisi käytännön kokemukset, onko edellä mainittu teoria myös hyvää käytäntöä. Tässä kuva kyseisestä veneestä telakalla:

Oman veneeni piippu on nykyisellään näin:

Toinen asiaan liittyvä mutta olisi se, että hytin katon sandwich-rakenteen reikä pitäisi saada tukittua ja siistittyä. Laminointiin ei malttaisi ryhtyä, vaan mahtaako joku muu täyteaine riittää katon osalla?
Kolmas kysymys liittyisi keskelle keulaa venttiilistä n. 30cm taaemmas tuleva uusi savupiipun paikka reikineen. Näettekö sen poraamisessa ja asentamisessa ongelmia? Toisessa keskustelussa mainittu hanhenkaula kanteen ei taida tuohon paikkaa oikein mahtua, kun savupiipustaan roikkuvan lämmittimen korkeus täyttää jo korkeustilan sisällä melko täysin.
Ajattelin siirtä lämmittimen nykyiseltä paikaltaan keulapiikin laipiosta varsinaiseen keulapiikkiin keulan venttiilin viereen. Näin venttiilistä tuleva raitis ilma lämmitettäisiin ja puhallettaisiin kohti kajuuttaa. Kylmällä kelillä venttiilin voisi sulkea, jolloin lämmitin kierrättää hytin "esilämmitettyä" ilmaa tehokkaammin. Lisäksi vehje käynnistysnappuloineen olisi turvallisemmassa paikassa kun perheenlisäyksemme saattaisi nykyisellään asennettuun laitteeseen itseään kolhia tahi laitetta turhaan käynnistellä hienon napsuvan kytkimen löydettyään.
Helsingissä on toinenkin puna-valkoinen vene, jossa lämmitin on asennettu näin, olisikohan omistaja täällä kuulolla? Kiinnostaisi käytännön kokemukset, onko edellä mainittu teoria myös hyvää käytäntöä. Tässä kuva kyseisestä veneestä telakalla:
Oman veneeni piippu on nykyisellään näin:
Toinen asiaan liittyvä mutta olisi se, että hytin katon sandwich-rakenteen reikä pitäisi saada tukittua ja siistittyä. Laminointiin ei malttaisi ryhtyä, vaan mahtaako joku muu täyteaine riittää katon osalla?
Kolmas kysymys liittyisi keskelle keulaa venttiilistä n. 30cm taaemmas tuleva uusi savupiipun paikka reikineen. Näettekö sen poraamisessa ja asentamisessa ongelmia? Toisessa keskustelussa mainittu hanhenkaula kanteen ei taida tuohon paikkaa oikein mahtua, kun savupiipustaan roikkuvan lämmittimen korkeus täyttää jo korkeustilan sisällä melko täysin.
306