H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
78
Posts: 18
Joined: Fri 16.1.2009 19.02
Location: Sipoo / Pernaja

H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...

Post by 78 »

Muutamia kysymyksiä liittyen Arteknon valmistamaan H-veneeseen ja sen takilaan.
Vene on valmistettu 1972 ja rungon numeroltaan 154. Maston jalka on mallia jossa ei ole mitään saranointia. Kajuutan katossa on metallinen kisko

Image

Ja maston jalka...

Image

Mastohan lukitaan paikalleen kahdella pultilla jolloin se ei pääse liikkumaan eteen eikä taaksi ollessaan pystyssä.

.. kuinka tälläisen jalan kanssa kannattaa suunnitella maston kaatamista ja pystytystä ilman nosturia... Lähinnä kait suurin haaste on maston alapään pysyminen paikallaan noston ja laskun ajan.

Onko kenelläkään kokemuksia tähän mastotyyppiin fallien vaihtamisesta dynema-köyteen? Kuinka mastossa olevat pylpyrät soveltuvat köydelle? Alkuperäisten fallien kanssa joissa vaijeri on pleisattu kiinni falliköyteen on ollut aina vaikeuksia. Lähinna jatkos on takertunut milloin minnekin, eikä se koskaan ole ollut kovin käyttäjäystävällinen... erityisesti yksinpurjehtijalle.

Entäpä vanttien uusiminen?

Image

Image

Vantit on käsittääksen kiinnitetty sekä saalingin kohdalla että ylhäällä maston läpi menevällä läpipultilla. Niissä muutamia katkenneita säikeitä, joten ne lienee syytä uusia ennen maston pystytystä. Yläpään kiinnityksessä on ilmeisesti muitakin tapoja, mutta saavutetaanko niillä jotain oleellista etua verrattuna alkuperäiseen ratkaisuun... paitsi että tässä ratkaisussa vantin päässä olevan koussin pujottaminen pienestä kolosta + pulttaus ei ehkä ole niitä kaikkein helpoimpia vaihtoehtoja...
Timo
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...

Post by 306 »

78 wrote:Muutamia kysymyksiä liittyen Arteknon valmistamaan H-veneeseen ja sen takilaan.
Vene on valmistettu 1972 ja rungon numeroltaan 154. Maston jalka on mallia jossa ei ole mitään saranointia. Kajuutan katossa on metallinen kisko

Mastohan lukitaan paikalleen kahdella pultilla jolloin se ei pääse liikkumaan eteen eikä taaksi ollessaan pystyssä.

.. kuinka tälläisen jalan kanssa kannattaa suunnitella maston kaatamista ja pystytystä ilman nosturia... Lähinnä kait suurin haaste on maston alapään pysyminen paikallaan noston ja laskun ajan.
Paras tietotaito taitaa olla summattuna tuonne:

hfoorumi/viewtopic.php?t=219

Itselläni on pari vuotta uudempi Artekno, jossa kenkä on jo erilainen, joskaan siinäkään mastonkaato ei ole ollut helppoa hommaa. Kiinteässä kengässäsi on vaarana, että painollaan kaatuva masto repäisee rikki koko vehkeen kun se ei meinaa pysyä hanskassa itsellänikään (vaikka masto pääsee pomppaamaan pois jalastaan). Laurilla taisi olla joku vipuvarsipatentti?

Onko kenelläkään kokemuksia tähän mastotyyppiin fallien vaihtamisesta dynema-köyteen? Kuinka mastossa olevat pylpyrät soveltuvat köydelle? Alkuperäisten fallien kanssa joissa vaijeri on pleisattu kiinni falliköyteen on ollut aina vaikeuksia. Lähinna jatkos on takertunut milloin minnekin, eikä se koskaan ole ollut kovin käyttäjäystävällinen... erityisesti yksinpurjehtijalle.
Omassa veneessäni oli systeemi vaihdettu juuri sen ostaessani. Ilmeisesti pylpyrät pitäisi vaihtaa samassa yhteydessä, narut kai pitävät enempi muovisista pylpyröistä vailla rosoja. Ehdoton etu on, että purjeet voi nostaa kaukalosta, huonompi juttu, että köydessä on vetoa koko matkan kaukalon lukolle asti ja venymistä luulisi tapahtuvan enemmän.
Entäpä vanttien uusiminen?

Vantit on käsittääksen kiinnitetty sekä saalingin kohdalla että ylhäällä maston läpi menevällä läpipultilla. Niissä muutamia katkenneita säikeitä, joten ne lienee syytä uusia ennen maston pystytystä. Yläpään kiinnityksessä on ilmeisesti muitakin tapoja, mutta saavutetaanko niillä jotain oleellista etua verrattuna alkuperäiseen ratkaisuun... paitsi että tässä ratkaisussa vantin päässä olevan koussin pujottaminen pienestä kolosta + pulttaus ei ehkä ole niitä kaikkein helpoimpia vaihtoehtoja...

Yläosa näyttää eksoottiselta ja vaijeri pujottelu voi olla haasteellista. Pultatuilla vanteilla on ainakin se hyvä puoli, että pysyvät kiinni mastossa, nykyaikaisemman t-kiinnikevantin sai sukeltaja hakea altaan pohjasta kun mastoa kaataessa luiskahti irti. Toki vantit kannattaa uusia jos epäilystä on.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...

Post by Lauri »

306 wrote:
78 wrote: .. kuinka tälläisen jalan kanssa kannattaa suunnitella maston kaatamista ja pystytystä ilman nosturia... Lähinnä kait suurin haaste on maston alapään pysyminen paikallaan noston ja laskun ajan.
.... Laurilla taisi olla joku vipuvarsipatentti?
Minusta tuo näyttää hyvin yksinkertaiselta ratkaistavalta, kun mastonjalassa on noita reikiä riittävästi. Tee palikka, jonka saat kiinni niihin reikiin. Siihen palikkaan ruuvataan sitten tukeva sarana ja saranan toiseen puoleen pätkä kourua, joka muodoltaan vastaa mastoa. Maston alapää sitten hihnoilla tiukasti kiinni systeemin noston/laskun ajaksi. Kun masto on pystyssä, niin systeemi irti ja ne mastonjalan läpi työnnettävät pultit tilalle maston etu- ja takapuolelle.

Se "vipuvarsipatentti" minkä tein on muutamasta vanerisuikaleesta yms. osista kasattu tuki, jolla spinnupuomin saa kiinni aivan maston juurelle n. 90 asteen kulmassa mastoon nähden. Helpottaa noston alkuvaihetta, kun sen spinnupuomin avulla saa vähän paremmin momenttia pystyynkampeamiseen. Sen adapterin koko on ehkä n. 40*10*10 cm, oleellisin ominaisuus siinä on toiseen päähän muotoilu kolo joka istuu tukevasti mastoprofiilia vasten.
78
Posts: 18
Joined: Fri 16.1.2009 19.02
Location: Sipoo / Pernaja

Post by 78 »

Tuosta saranasysteemistä ja vipuvarresta kannnattaa varmaankin tehdä sellainen rakenteeltaan että maston takareunassa on tiukka profiili saranaa varten ja etureunassa vastaavasti tuki vipuvartta varten. Kiinnitys sitten joko remmeillä tai suoraan profiilit toisiinsa ruuvaamalla jolloin rakenne on varsin tukeva. Pitänee mitata paljonko mastonjalassa on säätövaraa, eli monenko reiän matkalle saranan jaluksen saa kiinni. Yksi mahdollisuus olis tietty käyttää vain yhtä pulttia saranatappina, mutta siinä on helposti vaarana vääntää mastonjalka solmuun. Useampaan reikään kiinnitettyvä vääntymisriski pienenee oleellisesti.
Timo
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Post by remonttimake »

Minulla on lähes samanlainen masto ja jalusta. Voin ottaa kuvia, jos tarvitset asennuskuvan jostain erityisesti.

Vantit täytyy uusia, jos ne on rispaantuneet. Turkulaisessa purjeneulomossa takstaagi maksoi viime syksynä 20-30eur.
78
Posts: 18
Joined: Fri 16.1.2009 19.02
Location: Sipoo / Pernaja

Post by 78 »

En vielä ehtinyt tutkia maston alapään rakennetta tarkemmin, mutta onko alumiiniprofiilin sisään työnnetyn maston alaosan irroittamisessa jokin niksi jolla se irtoaa helpoiten ja profiilia rikkomatta. Irroitus lienee välttämätön sisällä olevien plokien vaihtamiseksi. Muut osa taitavat irrota kun poraa niittaukset auki tai irroittaa ruuvit joilla ne on kiinnitetty mastoon.

Vanttien uusimisen yhteydessä tulee mieleen yläpään vaihtaminen T-malliseksi silläkin uhalla että se irtoaa myös silloin kun sen ei tarvitsisi irrota... Onko uuden vastinkappaleen kiinnittäminen järkevintä tehdä niittaamalla, vai ruuvikiinnityksellä? Niitteinä lienee syytä käyttää HST/RST niittejä eikä alumiininiittejä vai kuinka?
Timo
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Vaikea sanoa pelkän pienen kuvan perusteella miten se kenkä on maston alapäähän kiinnitetty, eikö siinä ole niittejä näkyvissä? Molemmissa mastoissa jotka olen vuosien varrella avannut oli se kiinnitys hoidettu niittaamalla sivulta. Palikan sovitus voi kyllä olla hyvinkin ahdas. Irroittamiseen jouduin käyttämään kumivasaraa yms puoliväkivaltaisia menetelmiä.

Ei ainakaan alumiininiittejä siihen helojen niittaamiseen. Ostin kerran yhdestä mastopajasta niittejä maston helojen kiinnittämistä varten, ne on jotakin seosmetallia. Taisin kirjoittaa pussin päälle koostumuksen, mutta se pussi on nyt varastoituna talveksi muiden venetarvikkeiden joukkoon enkä pääse tarkistamaan. RST- tai HST niittejä ne ei kuitenkaan olleet, vaikka HST uskoakseni käy myös.

Voisit kysellä noita asioita jostakin mastopajasta. T-päätteillä olevia vantteja varten maston sisäpuolelle yleensä pujotetaan haponkestävästä tehty tukipala (niitataan kiinni ulkopuolelta), sellaisia tuskin myydäänkään muualla kuin mastopajoissa.
78
Posts: 18
Joined: Fri 16.1.2009 19.02
Location: Sipoo / Pernaja

Post by 78 »

Meredinin luettelossa löytyy vaijeripäätteitä T-kiinnikkeellä ja niille sopivia mastokiinnikkeitä 0510 / s104. Ainakin kuvasta päätellen tuo mastokiinnike niitataan suoraan maston kylkeen kiinni. Toki rakenteesta tulisi lujempi mikäli sisäpuolella olisi HST vastakappale, mutta sellaisen saaminen oikeaan paikkaan lienee melkoisen vaikeaa...
Timo
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Tarkoittanet sivun 104 vasemmassa alakulmassa olevaa vantin mastokiinnikettä?

Kyllä se maston sisäpuolelle asennetaan eikä asennus sen enempää kuin kohdan löytäminenkään ole vaikeaa: Mastoon porataan iso reikä (muistinvaraisesti arviolta 30mm?) josta tuo hst-pala pujotetaan sisään, käännellään maston sisällä kohdalleen ja niitataan kiinni. Niittien reiät on luonnollisesti helppo porata valmiiksi sen ison reiän avulla ja helaa mallina käyttäen siinä välissä.

Sen kiinnikkeen kuvassa näkyvä iso ympyrä (keskellä helaa) vastaa juuri sitä mastoon tulevaa reikää, siltä kohtaa ko. hela on koholla jolloin ympyrän kohdalla oleva teräs tulee jokseenkin maston ulkopinnan tasalle.

Vähän vaikea kuvata tekstimuotoisesti, mutta jos käyt katsomassa jossakin venekerholla mastoja niin useammassa kuin puolessa mastoista varmasti on tuollaiset asenettuna. Epäilen, ettei sellaista helaa ja niittejä löydykään, joka kestäisi vanteista tulevan vedon pelkkien niittien varassa mastoputken ulkopuolella.

minun kokemuksen mukaan mastoon ja takilaan tulevien osien ostaminen on onnistunut paremmin ja edullisemminkin mastopajalta kuin noista venetarvikelikkeistä. Mastopajalta saa yleensä mukaan myös täsmälliset neuvot aiheesta. Näin ainakin helsingissä, missä lauttasaaressa on jokseenkin vastakkain maritim ja vene-bremerin mastopaja.
78
Posts: 18
Joined: Fri 16.1.2009 19.02
Location: Sipoo / Pernaja

Post by 78 »

OK, kiitosia. Pitänee poiketa tuolla keräilemässä tavaraa, niin saa laittaa takilan kuntoon ennenkuin on aika käydä rungon kimppuun. Jos vaikka ehtis saada kaikki välittömästi kunnostettavat kohteet valmiiksi kevääseen mennessä. Tosin tekemistä kyllä riittää...
Timo
M.D.
Posts: 18
Joined: Tue 22.9.2015 14.59

Re: H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...

Post by M.D. »

Tervehdys kaikille! Uutena H-veneilijänä ensimmäistä viestiä täällä kirjoittelen. Uusi perheenjäsenemme on vuoden 1975 Artekno runkonumerolla 217. Kertakaikkiaan mahtava foorumi, josta näin ensimmäisen H-veneen omistajalle todella paljon apua.

Maston kiinnitystä tässä ihmettelen. Tämän ketjun kuvauksen perusteella veneessäni on samanlainen mastonjalka kuten alkuperäisellä kysyjällä. Kuten oheisessa kuvassa:
h-vene/g/main.php?g2_view=core.Download ... alNumber=3

Eli kaksi vierekkäistä evää täynnä reikiä. Edellinen omistaja hoiti veneen noston ja otti maston pois. Mastossa ei ole mitään kiinnikkeitä, millä se olisi ollut mastonjalassa kiinni. Olisiko jollain tietoa, millaiset kiinnikkeet siihen hankin: pultit, sokalliset tapit vai jotain muuta (linkin kuvassa on erikoisen näköinen hela)? Mastokengässä on kaksi reikää (edessä ja takana), mutta takimmainen reikä on osittain murtunut (kengästä ilmeisesti puuttuu takapäästä pieni pala). Riittääkö, että kiinnitän maston etummaisista rei'istä? Entä mihin kohtaan pituussuunnassa? Paras vaihtoehto tietysti olisi, jos mastokengän voisi vaihtaa, mutta epäilen, ettei sellaisia enää mistään saa. Sen niittaukset ovat hieman antaneet periksi, ja se heiluu irrallaan. Paikalleen kiristettynä tuo ei liene suuri ongelma.
M.D.
Posts: 18
Joined: Tue 22.9.2015 14.59

Re: H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...

Post by M.D. »

... ja toisena kysymyksenä vielä lisään, että miten iso pitäisi kiinnittää etualakulmastaan kun minulla ei ainakaan ole puomin kiinnityshelassa koukkua purjeelle.
Velimies
Posts: 129
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...

Post by Velimies »

M.D. wrote:... ja toisena kysymyksenä vielä lisään, että miten iso pitäisi kiinnittää etualakulmastaan kun minulla ei ainakaan ole puomin kiinnityshelassa koukkua purjeelle.
Siitä halssikulmassa olevasta reiästä menee meillä ainakin sakkeli, joka on ... jotenkin siinä puomihelassa kiinni. Ei siinä koukkua ole (paitsi meillä reiviä varten), reikä tai lenkki ennemminkin, mutta nämähän ovat kai vähän erilaisia erimerkkisissä venheissä.

Ei nyt löydy kuvaakaan.

(Muistikuvatkin ovat hatarat, kun purje on ollut puomissa kiinni vuodesta 2009.)
Tommi,
S/y Tiikerhai
Post Reply