Page 1 of 1
Vanttien lyhentäminen
Posted: Thu 22.1.2009 20.43
by Linksu
kuinka tuo vantien lyhentäminen käytännössä vois onnistua?
maritiimissä myydään noita uusia päitä mutta jäi mietityttään millaisella laitteella ne puristetaan?
Re: Vanttien lyhentäminen
Posted: Thu 22.1.2009 23.05
by Erkka
Linksu wrote:kuinka tuo vantien lyhentäminen käytännössä vois onnistua?
maritiimissä myydään noita uusia päitä mutta jäi mietityttään millaisella laitteella ne puristetaan?
Ainakin yhdellä purje/riki -kauppialla näytti olevan sellaisen kokoinen puristin, että en omaan varastooni sellaista haluaisi. Jos uusi etustaagi maksoi n 40 euroa (vaijeri+molemmat päät +työ), niin en luulisi lyhentämisen kovin paljon kustantavan. Vantti tietysti lyhenee sitten vähintään sen verran mitä vanttia on siellä pään sisällä.
Posted: Thu 22.1.2009 23.12
by Linksu
no ei kyllä kovin hinnakas ollut. voiko muuten sivuvantti vaijerit venyä kun tuossa omassa veneessä entinen omistaja on uusinut noi ja nyt niitä ei saa riittävän kireelle. noin 5cm liian pitkät.
Posted: Thu 22.1.2009 23.18
by Erkka
Linksu wrote:no ei kyllä kovin hinnakas ollut. voiko muuten sivuvantti vaijerit venyä kun tuossa omassa veneessä entinen omistaja on uusinut noi ja nyt niitä ei saa riittävän kireelle. noin 5cm liian pitkät.
Joku varmaan korjaa jos olen väärässä, mutta vahva arvaus on että ei vantit senttejä veny. Onko kyse vain siitä että edellisellä omistajalla on etustaagi ollut lyhyemmällä, kun mitä itse haluasit pitää? Monissa venetyypeissä maston takanojaa halutaan jatkuvasti vain lisää ja lisää, jolloin etustaagia pidennetään ja vantteja joudutaan jossakin vaiheessa lyhentämään.
Oletko lukenut tuon:
h-vene/f/viewtopic.php?p=2356
Posted: Thu 22.1.2009 23.23
by Linksu
kyllä etustaaki on samassa kohdassa kuin entisellä omistajalla. ja se entinen omistaja oli tehnyt ihme patentin niihin sitonut narulla yhteen että ne lyhenis.
Posted: Fri 23.1.2009 01.06
by Lauri
Voi niitä lyhennyttää, olen sellaisen operaation kerran teetättänyt. Vaijeri pannaan poikki juuri sen puristettavan pään yläpuolelta ja sitten puristetaan uusi paikalleen. Jos uusittu vantti on sitten vähän liian lyhyt niin se on aika helppo korjata, tokkelit vain vanttiruuvien ja rustien väliin. Tokkelit siellä sietäisi olla muutenkin.
Se puristin millä niitä laitetaan on aika kallis eikä sillä normaaliveneilijä tee mitään, joten kannattaa suosiolla hankkia palvelu ja osat samasta paikasta. Linksu, taisit olla Tampereella? Siellä olevan Neb-sailsin Rikard Bjurstrom kuulemma aikoinaan teki rikityöt Arteknon veneisiin, kysy lyhennysmahdollisuutta vaikka sieltä (sain häneltä postitse toimitettuna uuden etustaagin toissavuonna, teki oikean kokoisen arkistotietojensa perusteella)
Posted: Fri 23.1.2009 09.27
by remonttimake
Tarkista myös ettei vanttien kiinnikkeet mastossa ole antaneet periksi tai ruffi maston alla.
Päitä saa myös ruuvattavina, jolloin ne saa itse asennettua. Ne ovat ilmeisesti sen verran kalliimpia kuin puristettavat, että teettämällä tulee halvempi (ja ainakin luotettavampi) liitos. Etenkin jos vaijerin katkaisupihtejä ei ennestään omista. Purjemaakari sanoi, että ruuvattavatkin ovat kertakäyttöisiä liitoksia.
Vanttiruuvit
Posted: Fri 23.1.2009 09.42
by Hanu
Hei!
Yksi helppo mahdollisuus voi olla vanttiruuvien vaihtaminen lyhyempiin. Me vaihdoimme vanttiruuvit pronssisiin, jotka eivät leikkaa kiinni ja samalla saatiin kaupanpäälle lisää säätövaraa.
Posted: Fri 23.1.2009 12.03
by Lauri
Ruuvin pituus todellakin vaihtelee malleittain. Esim. Hasselforsin (eli Seldenin) pronssiset ruuvit taisivat olla sentin pitemmät kuin saman valmistajan rosteriset. Rike kysyikin sitä staagia tilatessani, että kuinka pitkä ruuvi siihen tulee.
Sitten on myös niitä vanttiruuveja, joissa toisessa päässä on haarukkakiinnitys ja toisessa päässä suoraan vanttiin puristettava ruuvi. H-veneissä on käytetty tuollaista tyyppiäkin, se on teoriassa vähän kevyempi kuin silmukkapää vaijerissa + haarukkapää ruuvin molemmissa päissä (Muistaakseni 306:ssa oli ainakin siloin 18 vuotta sitten sellaiset suoraan vantiin liittyvät ruuvit?)
Vantteja ja vanttiruuveja uusiessani olen kuitenkin aina suosinut silmukallista tyyppiä ja erillistä ruuvia. On helpompi korvata vain toinen sitten kun jompikumpi vaurioituu. Yleensä se on se ruuvi jossa tulee "kierrokset täyteen" jossakin vaiheessa. Kuten Hanu kirjoitti, niin kiinnileikkaamisen mahdollisuus on ihan todellinen (pari mennyt viimeisten 15v aikana sen takia) ja toinen tapa tuhota ruuveja vahingossa on jättää se ruuvin pää lojumaan nostossa esim. laiturin lankkujen väliin ja vähän nykäistä kiristyvällä vantilla - kaareva vanttiruuvi ei ole kovikaan helppo kiristettävä...
Posted: Fri 23.1.2009 20.25
by Linksu
Pitää kysyä paljon lyhennys maksais kun uudet oli meikäläisen pussille aika arvokkaat sielä neb sailsissa.
Posted: Tue 26.5.2009 19.36
by L464
Tiikerhain molemmat vantit on operoitu, kun saatiin toissa keväänä huolimattomuuttamme sössittyä ruuvit melko tunnistamattomaan kuntoon. Lyhentäminen ei ollut pääasia, mutta samasta tekniikasta lienee kyse.
Vanhoihin vantteihin asennettiin Vene-Bremerillä lenkit, niin että ruuvi ei ole enää kiinteästi kiinni. Toisin sanoen vääntyneen tilalle voi laittaa ihan itse mitä tahansa Bilteman tavaraa. Alavantteihin tuli myös tokkelit.
Hinta oli mielestäni aika suolainen: alavantit 100 € viime vuonna ja ylävantit 120 € tänä keväänä. Jonkinlaista korotuspainetta näkyy olleen tasan 20 %; voi tietysti olla, että kyseessä oli jotenkin aivan eri homma. Valita siinä sitten.
Posted: Tue 2.6.2009 23.13
by Erkka
Laitetaan tähän maksamaton mainos, itse sain aikanaan hyvää ja edullista palvelua vanttiasioissa tuolta:
http://www.aurasails.fi/yhteystiedot.html
Ja on näköjään web-sivulla kattavasti tietoa vaijeriasioista.