Page 1 of 1

Painojakauma

Posted: Sat 7.4.2007 10.55
by Vpl
Image

Erkan lähettämässä kuvassa havainnollistuu hyvin miten perämoottori vaikuttaa veneen painojakaumaan. Keula "hyndii" n. 15 cm ylöspäin. Tuohon kun lisätään miehistönpaino hieman liian taakse, niin purjehdusominaisuudet kärsii merkittävästi.

Tämä painojakauman epäsuhta vaikuttaa myös matkapurjehduksessa melkoisesti. Veneestä tulee todella nousuherkkä ja puuskat saattavat tuottaa enemmänkin peräsimen käyttöä kuin eteenpäin vievää voimaa.

Hyvällä balanssilla on veneen mukavan ja nautittavan purjehduksen kannalta todella suuri merkitys. Kilpailuolosuhteissa tämä balanssivirhe aiheuttaa väistämättä merkittävästi hidastuneen vauhdin.

Posted: Sat 7.4.2007 11.51
by 239
Perämoottorin lisäksi peräpainoisuutta saattaa lisätä takaluukun ja penkkejen alla oleva roina. Ainakin meillä siellä on yleensä ankkuri ketjuineen, peräköysi, polttoaineet, grilli, kaasupullo ym. Valitettavasti H-veneen ainoat ulkosäilytystilat sijaitsevat takana...

Posted: Tue 10.4.2007 21.54
by Erkka
Myönnetään että vene vähän keulii. Moottorin lisäksi veneessä on kahden viikon varusteet, n 40 litraa vettä, 20l bensaa, 5 litraa valopetrolia, 10 kg lomalukemista, varapurjekerta, vara-ankkuri ja luultavimmin vaimo :D

Täytyy kuitenkin tunnustaa, että ainakaan viimekesän kokeilujen perusteella en pystynyt havaitsemaan veneen käytöksessä tai vauhdissa mitään eroa, oli moottori sitten veneen perässä, sisällä veneessä tai auton peräluukussa. Ainoastaan tuulen tyyntymistodennäköisyys kisan jälkeen lisääntyy "moottori auton perässä" -tapauksessa.

Tuon keulimiskuvan ottamisen jälkeen siirsin kyllä akun peräboksista keulapunkan alle, ja juuri käytiin hakemassa kaupasta uusi n. 17 kg kevyempi kisa-akku, kun kerran Mojitossakin on :P

Posted: Tue 24.4.2007 10.30
by ismo
moe...minä olen joskus pitänyt yönylikisoissa prätkäakkua.painaa vain 5 kiloa.sillä saa kulkuvalot mutta ei tietenkään jääkaappia ja muutasemmosta viihdettä.