Page 1 of 1

Roikkumaremmit

Posted: Tue 10.4.2007 22.47
by Erkka
Onko kaikissa tosissaan kisaavissa h-veneissä roikkumaremmit?

Vinkkejä remmien asentamiseen? Yksi remmi keskelle vai kahdet remmit kauemmas keskilinjalta?

remmi keskellä:
http://www.frauscherboats.com/bilder/segel/h/03.jpg
http://www.ott-yacht.de/en/main/fotogal ... 20-%20Boat

EDIT:
ja remmi sivussa:
http://picasaweb.google.com/SwedishHboa ... 9811878530

Posted: Wed 11.4.2007 09.28
by FIN931
Viime vuoden suomenmestareilla, Leinosen Jarin miehistöllä (Bantzai, ex.Fennia, ex.Starkki) ei taida olla veneessä roikkumaremmejä. Muissa SM-kisoissa olevilla veneissä remmit taisivat olla. Katariinassa on pinnamiehellä yksi pitkäremmi keskellä ja gasteilla taas erilliset remmit kummallakin kyljellä. Ensi kesäksi on suunnitteilla asentaa kummallekkin gastille oma remmi ja keulagastille vielä roikkumakahva. Mun mielestä roikkumisesta on selkeästi hyötyä kryssillä tuulen ollessa 6m\s tai enemmän

Posted: Mon 16.4.2007 20.24
by rtervo
Sivussa näkyvässä kuvassa olevat remmiä ylhäällä pitävät kuminauhat ovat tärkeitä, jotta jalat saa pujotettua helposti remmeihin.

.Roope

Posted: Tue 5.6.2007 22.43
by Vpl
Alla FIN-931:n erittäin toimiva roikkumaremmijärjestelmä kuvattuna.

Image

Posted: Mon 10.9.2007 10.46
by vellu
Mistä kannattaa tehdä nuo remmit? Saksasta saa tilattua setin, mutta hinta on aika suolainen. (325€) Millainen pitää olla kiinnitys, ettei remmi irtoa kesken kaiken? Remmin kiinnitykseen kohdistunee melko suuri rasitus.
Tuolla siis noita valmiita remmejä.
http://www.segelservicekausen.de/artike ... ml#cockpit

Posted: Mon 10.9.2007 12.28
by Vpl
vellu wrote:Mistä kannattaa tehdä nuo remmit?Millainen pitää olla kiinnitys, ettei remmi irtoa kesken kaiken? Remmin kiinnitykseen kohdistunee melko suuri rasitus.
Itse sorvasin alkukaudesta Flipperiin normifalliköydestä remmit. Päällysteeksi muutaman juuron putkieristepehmennittä (saa Etolasta). Viimeistely korkeamman voiman hesus-teipillä. Toiminut pirun hyvin ja antaa selkeästi lisää laituriuskottavuutta. :)

Kiinnitys on Flipperissä ihan perus köysiohjurilenkkien kautta. H:ssa roikkuminen täydellä painolla remmien varassa on aika haastavaa, me käytetään enemmänkin noita remmejä ylimääräisenä tukena laidalla istuessa. H-liiton pj:n veneessä näyttivät käyttävän jotain säärisyndejä roikkumisen helpottamiseksi...

Posted: Tue 11.9.2007 09.49
by ismo
mutta onko roikkumakahvat lain mukaan sallittuja?remmeille ei liene rajoituksia.

Posted: Tue 11.9.2007 12.16
by Hopeanuoli
Tietääkseni säännöt sallivat ainoastaan kahvat katolla sekä yksi etukannella (nämä löytyvät standardina aika monesta veneestä). Roikkumakahvoja ei saa sijoittaa tai kiinnittää kannelle vaan niiden pitää kiinniittä sittlådaan.

Posted: Tue 11.9.2007 12.25
by Hopeanuoli
Niin, ja remmeille löytyy sellainen rajoitus että ne eivät saa olla kiinteitä vaan pitää tulla irti jaloista kuin vaihtaa puolta veneessä. Eli, "jalkarauta" tyyppiset ratkaisut ovat kiellettyja. :)

Posted: Tue 11.9.2007 16.07
by 239
Säännöt sanovat näin:
3.8.4 Support for crew

When hiking the crew may use only handles and/or footstraps.
All footstraps shall be designed so as to come completely off the feet in the normal act of tacking.
Footstraps shall be open and capable of accommodating both feet at one time.
Handholds of any type are permitted on the deck and cabin only.
Esimerkki roikkumakahvasta: http://h-vene.fi/images/image_iso/korteniemi/11iso.jpg

Re: Roikkumaremmit

Posted: Tue 16.8.2011 17.30
by rveivo
Melko hyvät remmit saatiin helposti ostamalla Etrasta pehmustettu kolmen metrin nostolenkki ja kiinnittämällä se edestä kahteen pisteeseen ja takana yhteen. Lenkki on kestävää ja kevyttä, valmiiksi pehmustettua matskua. Kiinnityspisteissä on valjaita varten laitetut lenkin neljällä pultilla läpi, joten kestää varmasti. Lenkin ja kiinnityspisteiden välissä on köydet, joiden avulla myös remmien kireyden säätö tehdään valmiiksi hyväksi havaittuun kireyteen - yksinpurjehtiessa kireämpi, gastien kanssa löysempi. Gastien kanssa purjehdittaessa kippari käyttää suojan puolen remmiä, joka on levangin takana melkein yhtä lähellä kuin tuulen puoleinen). Remmit ovat päistä (kiinnityspisteiden läheltä) sopivasti koholla, joten jalat saa alle sujuvasti. Tarkoituksena oli laittaa vielä kuminauha kiristämään remmit kokonaan irti lattiasta, mutta ei taida olla tarpeen.