Page 1 of 1

Rustiraudat ja kaukalon lukot

Posted: Sun 3.5.2009 12.03
by 306
Onkos tietoa rustirautojen anatomiasta?

Eilen tiivistin vanttiruuveja ja huomasin, että veneessäni niistä puuttuu prikat sisäpuolelta. Onko siis näin, että rustirauta on laminoitu näkymättömiin vai että se onkin itseasiassa vaan vahvemmin laminoitu lasikuituosa? Mikäli rungossa on metallilaippa (niinkun terveellä järjellä olisi syytä olettaa) niin ei prikkojen puutteestakaan tarvtse olla niin huolissaan..(?)

Itselläni myös kaukalon lukot ihmetyttivät. Otin ne irti kunnostusta varten ja nyt ne sai ruuvattua kiinni vain osittain (liimamassa tietty voi arveluttavasti auttaa hieman. Yksi ruuveistä jäi pyörimään väljästi reikään vaan ei irronnut millään. Sisäpuolella lie sitten jonkinlainen mutteri joka pyörii ruuvin mukana irti päästämättä..? Kumma kyllä. sisäkatossa ei veneessä näy mitään. Onko tämmöisiä tullut vastaan? Itse nostimet on tukevasti kiinni joten korkeintaan irti lähtee spinnun gaijat tms. joten taas ollaan vasta vaaran vyöhykkeellä (ja kai paksumpia ruuveja vailla..)

Posted: Sat 9.5.2009 12.20
by Pualikas
Noitten netistä löytyvien piirustusten perusteella vanttien kiinnityspisteessä ei oo metallia, vaan 60 cm pitkä kovapuu laminoitu sinne väliin.

Re: Rustiraudat ja kaukalon lukot

Posted: Tue 15.12.2015 04.00
by L96
Eipä tullut keväällä kiinnitettyä sen paremmin huomiota rustirautoihin ennen kuin kesällä huomasi lammikoiden ilmestyneen veneen sisäpuolelle kummankin hyllykön pohjalle. Siitä sitten tuli tehtyä kesällä ensihätään pikakorjausta sikaflexillä. Nyt on pahimmat kohdat tukittu sialla.

Mitäs tälläiselle mahtaisi kuulua tehdä fiksuiten? Onko teillä kokemuksia vuotavista rusteista, ja vuosien elämisen jälkien paikkailuista?

Re: Rustiraudat ja kaukalon lukot

Posted: Tue 15.12.2015 11.33
by 306
L96 wrote:Eipä tullut keväällä kiinnitettyä sen paremmin huomiota rustirautoihin ennen kuin kesällä huomasi lammikoiden ilmestyneen veneen sisäpuolelle kummankin hyllykön pohjalle. Siitä sitten pikakorjausta sikaflexillä ensihätään.
Sanoisin, että rikkinäisen kohdan kunnollinen avaaminen, huolellinen kuivattaminen talven yli, ( kosteusmittaus,) hartsia ja paklaus. Sikaflex tuntuu vähän hätäratkaisulta, jota ei sitten saakaan enää pois.

Mitäs muut sanoo?

Re: Rustiraudat ja kaukalon lukot

Posted: Fri 18.12.2015 19.33
by Lauri
306 wrote: Sikaflex tuntuu vähän hätäratkaisulta, jota ei sitten saakaan enää pois.

Mitäs muut sanoo?
Miksi Sikaflex olisi pelkkä hätäratkaisu? Ennemmin silikoni on sellainen; ei kestä pitkään eikä silikonin jämiä saa millään pois niin että millään aineella samaan kohtaan tiivistäminen onnistuisi kunnolla.

Epäilyttää, että millään täysin jäykällä aineella (esim. hartsi) rustien juurta on vaikea saada kestämään täysin tiiviinä.

Re: Rustiraudat ja kaukalon lukot

Posted: Wed 8.2.2017 12.08
by L96
Korjasimme ko. kohdan niin että ensin avattiin kunnolla.
rustien availua
rustien availua
Screen Shot 2017-02-08 at 11.02.01.png (211.48 KiB) Viewed 10715 times
Tämän jälkeen siistittiin suurimmat kolot Marine Epoxy Kitillä. Sen kuivuttua rustien ympärille ja pintaan levitettiin RubberComp nimistä elastista kumivalmistetta. Siisti lopputulos ja kesti vuotamatta ensimmäisen kesän ainakin. Valitettavasti valmiista lopputuloksesta ei löydy kuvaa.

Re: Rustiraudat ja kaukalon lukot

Posted: Mon 15.5.2017 20.51
by L96
Jatketaanhan rustirautojen anatomiaa tänne ketjuun. Meillä on nyt seuraava ongelma rustien kanssa.. ja kyselenkin onkohan kenellekään käynyt samallalailla ja miten olette korjailleet ko. ongelmaa. Eli aloitetaan kuvalla...
170429-1868.jpg
170429-1868.jpg (193.05 KiB) Viewed 10288 times
Eli kyseessä siis rustinrautojen kiinnityskohta. 'Joku on varmaan joskus' vetänyt rikin ylikisakireäksi ja vanttien kiinnitys kyljessä jotenkin 'kärsinyt' kuten kuvasta näkyy. Tämä kylki oli paikkamaalattu ja nyt parin kesän purjehduksen jälkeen alkanut lohkeilla pintamaalit pois. Hieman hion kohtaa auki ja tältä nyt näyttää. Tämä valeansininen väri on siis veneen alkuperäinen kylkiväri. Jatkan hiomista kunhan kerkeän syvemmälle niin katsotaan mitä tulee vastaan.

Mutta kysyn nyt jo tässä vaiheessa onko muille käynyt vastaavaa / vastaavaa lähdetty korjaamaan? Kyllä tuo on pari kesää nyt kestänyt kovaakin kuritusta mutta eihän tuo kivalta näytä jos vuoden parin välein kylkeä joutuu maalailemaan uudelleen rustienkohdalta. Joku aiempi puhui että kylkiin on laminoitu puusoirot mihin rustit on pultattu kiinni? Mitenhän tämä on tapahtunut, voiko liika kireys jotenkin saada puun irti lasikuidusta tms?