FIN-764 wrote:Taitaa jälleen vesille lasku siirtyä kun huomasin että lasikuitu irtoilee sen verran paljon kölin alta ja takaosasta. Hioin tänään suurimmat irtonaiset pois nauhahiomakoneella ja nyt pitäisi päättää miten paikataan.
-jussi
Vastaus piilee varmaan siinä, että kilpailetko vai et ja onko veneesi (rekisteristä päätellen voisi olla) sen verran uusi että jälleenmyyntiarvoa kilpaveneenä voisi olla. Kölin riisuminen raudalle ja maalaaminen ei ole peruuttamaton operaatio ja kuidun saa pintaan myöhemminkin. Minulla on vahva aavistus että näin kuitu korjattaisiin joka tapauksessa pajallakin(?).
Korjatkaa kisamiehet jos olen väärässä, mutta tietääkseni kuidulla haetaan parempaa virtaviivaisuutta. Itse laitoin rautakölin pari vuotta sitten kuntoon (kuitu siis poistettu) ja kyllä siitä siistin paklailemalla saa. Tärkeintä on rautaepoksimaalauksen osuus, ensimmäinen maalikerros pitäisi tehdä päivän aikana niin, että köli on kuiva (kuivaa vaikka asetonilla pyyhkien ennen maalaamista) ja ettei köliin ehdi tulla kastetta ennen maalin levittämistä.
Itse maalaus tapahtuu min. 4 kerroksessa (6 kai parempi) ja kerrosten pitää kuivua vuorokauden verran (ts. n. viikon homma). Monesti suositellaan käyttämään kahta eri väriä että maalatessa näkee mikä osa on jo maalattu. H:n köli on sen verta pieni että itse maalasin samanvärisellä vaalean harmaalla (josta näkee mikä osa maalista on märkää ja mikä kuivaa).
Kölin siloittaminen eli virtaviivaisuuden parantaminen tapahtuu maalikerrosten välillä kolot paklaamalla. Epoksihan on muovia joten kitti tarttuu siihen hyvin ja harmaata vasten näkee epätasaisuudet helpommin.
Eli summasummarum: kuitukölin korjaaminen pitäisi mielestäni tehdä kauttaaltaan tai muuten ruoste irrottaa loputkin kuidut. Epoksimaalaamalla saa siis siistimmän jäljen kunhan malttaa tehdä homman kerran kunnolla. Oma remonttini lorautti ekat ruosteet ulos maalin läpi nyt kahden vuoden jälkeen ja uskon, että remontti pitää uusia noin 5v välein.
Katsohan lisää hommaa helpottavista välineistä
hWikistä.