Kannattaako uutta asentaessa suosista kaataa masto vai pystyykö fallin asentamaan maston ollessa pystyssä?
Antti
Moderator: Kristian
Tervetuloa joukkoon!L380 wrote: Nykyinen falli on vaijeri-köysi-yhdistelmä, jossa hieman rispaantumista havaittavissa, lisäksi haluaisimme ulottaa nostimen sitlooraan asti, tämän saanee viriteltyä asentamalla plokin mastonjuuren renkaisiin?
Totta vie, pleissaukset voisi olla hyvä teettää ammatimaisesti! Saako täällä mainostaa kuka purjemaakari fallit sulle teki? Miten itse asennus; meneekö kiipeilyhommiksi vai saako ujutettua jotenkin?306 wrote:L380 wrote: Tervetuloa joukkoon!
Köyteen en osaa sanoa oikein mitään, 8mm se taitaa olla useimmissa veneissä. Teetin omani H-veneisiin perehtyneellä purjemaakarilla, joka osui arvauksessaan oikeaan. Lähtökohtaisesti ainahan kannattaa teettää mieluummin liian pitkä kun liian lyhyt jos sopivaa ei osaa arvata. Purjemaakari pleissasi nostinten päähän siistit lenkit sakkeleita varten ym. ja kokonaisuuden hinta (fokan ja ison nostimet) nousi hiukan yli satasen, muutamia kymppejä yli itse köyden ostohinnan jossain veneliikkeessä.
Samoin oli ajatus tuoda köysilukon kautta falli sitlooraan. Mutta tarvitseeko vinssiä todella fokan nostossa? Olen nyt ollut vasta kerran testipurjehduklsella ja fokka nostettiin ison jo kääntäessä venettä n. 8 m/s sivutuulessa, ja aika kevyesti tuntui nousevan siitä huolimatta. Ainoa vaan, että tuntuu turvattomalta (ainakin näin H-veneeseen tottumattomalle) kiikkua maston juuressa kapoisella kaistaleella.. Vai tuoko lisäploki myös lisävastusta?!Omassa veneessäni nostimet oli aiemmin mastolla ja homma on korjattu niin, että suoraan mastosta sivulle on asennettu ploki, joka kääntää nostimen taakse kaukaloon. Sen asennuksessa on kuitenkin jäänyt huomiotta semmoinen seikka, että ploki (tai lukot) kannattaa sijoittaa niin, että nostimen saa vinssillä kiristettyä siten, että kireä suora köysi menee köysilukon kautta.
Jos vanha falli on vielä mastossa, niin luulisin että uuden saa helpoiten paikalleen ompelemalla uuden ja vanhan köyden päät päittäin yhteen. Tietty vaijerin/pleissausten osalta pitää miettiä miten päin fallin saa läpi mastosta.L380 wrote:Tästä lähtee se ensimmäinen HFoorumi-postaus...
Tarvitseeko kivuta mastoon, vai onnistuuko apuköysiviritelmien avulla?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
Erittäin hyvä idea. Ei ollut tullut tuollaista mieleenkään, mutta se soveltuisi kyllä hyvin minulle: Nyt on sen magic boxin ja maston välissä juurikin pätkä genoakiskon tyyppistä kiskoa (joskin muistinvaraisesti sanoisin, että kapeampaa). Siinä on liukuri, joka yhdistyy siihen boxiin ehkä 15 cm vaijerinpätkällä. Liukurissa on nyt haarukka fallivaijerissa olevaa helmeä varten. Täytyykin tutkailla jos siihen liukuriin saisi vaihdettua tavallisen fallilukon tilalle joskus.harald wrote: Itse olen haaveillut sellaisesta järjestelmästä missä ruffikaton päällä on genoakisko jossa pari liukuria. Liukuireiden päällä on falli-lukko ja fallilukossa on vuorostaan moninkertainen talja. Tämä olisi magic-boxin kaltainen mutta toimisi ilman helmeä tai simpukkaa fallissa.
Vaihdoin dyneemafalliin vuosi sitten, enkä sen jälkeen ole käyttänyt sakkelia ollenkaan, vaan kiinnitän fallin purjeeseen paalusolmulla. En ole tähän mennessä keksinyt muita huonoja puolia kuin se, että falli on mahdollista vetää maston läpi kun sitä ei ole kiinnitetty mihinkään. Lienee kuitenkin aika epätodennäköistä, kun eipä sitä koskaan tule vapaana roikoteltua. Kop, kop...Lauri wrote:Muistelen myös lukeneeni, että dyneemaan voi laittaa solmun sen pleissauksen sijasta, jolloin köyttä on helppo lyhentää muutaman vuoden välein jos esiintyy kulumista sen solmun, rissan tai vaikkapa köysilukon kohdalla. Kuluma saadaan silloin eri paikalle, mutta edellyttää tietysti että köydessä on jo alkuksi lyhentelyvaraa.
Mulla on siis tuollainen magic boxin kaltainen, mutta pylpyröistä tehty systeemi. Dyneemaan vaihtaessa tein "tilapäisratkaisuna" nostimeen solmun sopivalle kohdalle. Taljan päässä on sakkeli, jonka läpi nostimen solmu ei mahdu. Sakkeli kiinnitetään purjeen nostamisen jälkeen nostimen ympäri solmun purjeenpuolelle, jolloin nostinta siis vedetään taljalla solmusta. Tämä tietysti vaatii, että nostimen kulkuaukko maston sisään on niin suuri, että solmu menee läpi. Tilapäisratkaisu on edelleen käytössä, mutta tarkoituksena on tehdä taljan päähän hela, joka lukittuisi suoraan köyteen. Laitan kuvan sitten kun saan helan tehtyä.Lauri wrote:Yksi yleisessä käytössä oleva ja toimiva systeemi fokan kiristämiseen on ns. magic box, eli koteloitu talja. Erkka ja 239 ovat aikaisemmin selittäneet systeemiä toisessa ketjussa joka myös kannattaa lukaista:
hfoorumi/viewtopic.php?f=11&t=546
Tuollaisen magic boxin takia minulla on yhä vaijeri fokan fallissa, ja varmaan pysyykin sellaisena.
Hyvin toimii.239 wrote:tarkoituksena on tehdä taljan päähän hela, joka lukittuisi suoraan köyteen. Laitan kuvan sitten kun saan helan tehtyä.
Moro!Samoin oli ajatus tuoda köysilukon kautta falli sitlooraan. Mutta tarvitseeko vinssiä todella fokan nostossa? Olen nyt ollut vasta kerran testipurjehduklsella ja fokka nostettiin ison jo kääntäessä venettä n. 8 m/s sivutuulessa, ja aika kevyesti tuntui nousevan siitä huolimatta. Ainoa vaan, että tuntuu turvattomalta (ainakin näin H-veneeseen tottumattomalle) kiikkua maston juuressa kapoisella kaistaleella.. Vai tuoko lisäploki myös lisävastusta?!