Uusien ikkunoiden teettäminen?

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Korra737
Posts: 15
Joined: Tue 12.6.2007 14.09
Location: Helsinki/Nauvo

Uusien ikkunoiden teettäminen?

Post by Korra737 »

Hei, onko joku teettänyt uudet ikkunat ja kenellä, jos ei itse viitsisi tai riitä taidot ikkunoiden askarteluun.
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Post by L464 »

Hei.

Epäilenpä, että jos sellainen löytyy, kalliiksi tulee. Pari kertaa kun suunniteltiin remonttia, kävi kyllä teettäminen mielessä.

Ei ikkunoiden laitto kauhean monimutkaista oikeastaan ollut, mutta aikaa siihen meni melko lailla.

Galleriassa on L464:n kuvakooste, ja foorumissa muotoutuneiden kokemusten - kiitos 306 - ansiosta tuli ihan kelpo jälkeä.
Ale
s/y Tiikerhai
pjs
Posts: 7
Joined: Tue 1.12.2009 12.17

.

Post by pjs »

.
Last edited by pjs on Mon 17.5.2010 18.47, edited 1 time in total.
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Re: Uusien ikkunoiden teettäminen?

Post by L464 »

Ok, omat haasteensa siis edessä. Aioitko saada vanhat lasit ehjinä poistettua? Saisi hyvät muotit, mutta voi olla vaikeaa.

Kuvakoosteita odotellen,
Ale
s/y Tiikerhai
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Uusien ikkunoiden teettäminen?

Post by remonttimake »

Sen, mitä olen pleksiä leikannut, niin sirkelillä onnistuu huonosti ja multimasterilla hyvin. Multimasteri osittain sahaa ja osittain sulattaa pleksiä-jää vaahtopurseita. Loppuhionta nauhakoneella. Muutaman millin mittavirheet korjasin veneellä pikkurälläkällä lamellilaikalla.

Polykarbonaatin sahaamisesta en osaa sanoa.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Uusien ikkunoiden teettäminen?

Post by Lauri »

remonttimake wrote:Sen, mitä olen pleksiä leikannut, niin sirkelillä onnistuu huonosti ja multimasterilla hyvin.
Ettei olisi huono terä sirkkelissä, jos on onnistunut huonosti sellaisella?

Sen perusteella, mitä olen itse sahannut ja mitä olen katsellut sahausta muoviliikkeissä, sopii sirkkeli kyllä ihan hyvin pleksin ja muiden muovien sahaamiseen. Tosin sirkkeleissä on valtavia eroja; joskus aikaisemmin minulla oli pääsy n. 10000 markan pöytäsirkkelille harrastelemaan ja sillä tuntui onnistuvan lähes kaikki ja jälki oli hyvää. Viime kesänä ostin yhtä projektia varten bauhausin 35 euron käsisirkkelin, ja sen sahausjälki on aika kamalaa... mitä muuta voisikaan olettaa, jos koko laite maksaa vähemmän kuin kunnon laitteen terä?

Multimasteri on kyllä ehdottoman hyvä ja monipuolinen laite venehommissa.
Anyman
Posts: 1
Joined: Fri 7.5.2010 16.55

Re: Uusien ikkunoiden teettäminen?

Post by Anyman »

Vaihdoin Arteknoon ikkunat, ja otin samalla vähän tummempi sävy. Helpoiten käy jos irroittaa ikkunat (ehjinä tai palasina) ja vie ne Teollisuus Etolaan, siellä ne ainakin leikkasi pleksit muotoonsa. Ainut homma mikä jäi oli reunan viisto ja kulmien pyöristys, helppo homma nauhahiomakoneella.
-Tämän jälkeen käytin vanhaa ikkunaa porausjiginä että sain reiät kohilleen.
-Ikkunan sovitus ja kiinniteippaus, jotta näkee mihinkä se aukko oikeasti tulee.

**Pieni vinkki: teippaa sisäpuolelta maalarinteipillä se osa mikä jää näkyviin, ja tee huolellinen rajaus(jätä 5mm reunasta jotta saat hienon tiivistereunan.)**

-Karhenna ja puhdista venettä mihin ikkuna tulee.
-Liimasin itse Sika 227 tai 221 mustalla ja vedin ruuvit kiinni.
-Puhdista ylipursuavat makkarat asetonilla ja pidä reilu rulla paperia mukana+jätesäkki(tulee ikävät tahrat veneseen mustasta sikasta)
-Kun ulkopuoli on kunnossa siirry sisäpuolelle ja vedä sormella siisti ja tasainen reuna ikkunan saumakohtaan.
-Poista reunateippi heti tämän jälkeen niin saat siistin leikkausjäljen.

Kustannukset oli luokkaa
-75€ ikkunoista
-10€ leikkauksesta
-10€ Sika 227 tai 221
+ruuvit, asetoni, paperi ja muut tilpehöörit
Post Reply