Terve
Hyvin se 1800 sail menee sinne takaboksiin, tarttee vain katsoa se korkein kohta peräsimen sivulla ja savukaasuletku kannattaa asentaa hanhenkaulalla savupiippuun. Polttoainesäiliö kannattaa olla siellä alhaisimmassa paikassa, jotta on laskua polttoaineen paluuletkulla. Paikka on siis siinä peräsimen etupuolella, istumalaatikon takana keskellä.
Asenna 2 lämminilmaletkua, toinen pistopunkan päätyyn ja toinen pistopunkan alapuolelta vietynä hyvin lattiatasolle mattoa kuivattamaan.
Sähköt ehdottomasti 6 neliön karvalla, niin käynnistyy paremmin. Toki akku kannattaa olla tarpeeksi iso, meillä 120 Ah (toki autopilotti, jääkaappi, stereot, VHF, tietokone, gps, yms. yms. vie kans sähköä), niin riittää hehkutukseen hyvät virrat.
Käytä isopropanolia polttoaineen mukana (vain isopropanolia, ehdottomasti ei etanolia), silloin toimii wallas hyvin. Viime kesänä yli 50 yötä veneessä ja joka ilta lämppäri oli kuivattanut veneen illalla tai lämmitin oli päällä koko yön.
Ilmanvaihdosta muutama sana, wallas 1800 vaihtaa aika nopeasti sen takatilankin ilmat, jos haluat raikkaampaa, niin laita puhallin päälle vähän aikaisemmin (veneen luukut auki) tuulettamaan paikkoja ja tee siihen istuilaatikon takalaatikkoon (pieni laatikko siinä peräsinpinnan alapuolella) lisäreikiä raikasta ilmaa varten. Ilma on raikasta veneen takana ja sisällä ja vene pysyy aika hyvin kuivana 2 hengen porukalla 4 viikon reissullakin.
Ainut ongelma on märät köydet, jotka kuivuvat takatilankin vähän lämmetessä, niistä voi jotain hajuja tulla, mutta jos jaksaa välillä tuuletella ja kuivailla takatilaa, niin ei siitäkään ole ongelmaa.
Wallas antaa aika paljon tehoa h-veneen kokoiseen veneeseen, kesällä yleisin asento on se tuuletin täysillä ja polttoteho puolet, eli manuaalin mukaan 1/3 teho. Meillä on termari siihen wallakseen, joten se vaihtelee täysitehon ja 1/3 tehon välillä ulko/sisälämpötilasta ja nukkujien mieltymyksistä rippuen. Kevät aloitettiin siten, että kansi oli jäässä aamulla (pirun liukas muuten) ja wallas puski sisätilan lämmöt lähelle 20 astetta. Toki noissa lämmöissä vähän kansi alkaa hohkaamaan kylmää ja kondessia esiintyy varmasti.
Onnea asennukseen, kysele tarvittaessa lisää vinkkejä, sen voin sanoa, että kuivia öitä on tuo tarjonnut jo yli 100 kertaa. Laite on 1989 vuodelta, eli puppua taitaa olla ne puheet Wallaksen huonoudesta.
T. Tane
soikkeli wrote:Omassa paatissa laitettiin just 1300 takaboxiin ja sieltä n.1m letkulla puhallus pistobunkan jalkopäähän ylös. Jos laitteeseen saa laittaa (1800) pidemmän letkun, niin puhallus kannattaa hoitaa lattiatasolle bunkan alapuolelta. Lämppärin täytyisi saada raitista ilmaa joten lisää imuilman aukkoja täytyy takaboxin sivuseiniin tehdä, toisaalta kun ilma kiertää, niin kaikki siellä olevat tavarat pysyvät kunnossa. Savupiippu asennetaan jonnekin takakannelle.
Jos veneen takatila tuppaa olemaan homeessa, kamat märkiä jne. niin sen sitten sitä myötä haistaa lämpimässä puhallusilmassa. Myös mahdollinen bensatankki aiheuttaa harmia vaikka olisi kuinka ilmaruuvi kiinni. Myös lämppärin polttoainekannun sijoittelu takatilassa on hankalaa. Paluuletkussa ei saisi olla joutsenenkaulaa. Monilla lämppäri toimii hienosti, vaikka letku on millaisessa asennossa tahansa, mutta siihen liittyy todellinen tulipalon vaara. Läppärin asennus takatilaan ei siis ole aivan yksinkertaista, mutta asentaisin ko. laitteen sinne toistekin. Jos 1800 on fyysisiltä mitoiltaan 1300 isompi, tulee ahdasta.