Laipion vaihto
Moderator: Kristian
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Laipion vaihto
H-varustelua keskustelussa
hfoorumi/viewtopic.php?f=7&t=532
juttu rönsyili varustelusta laipion vaihtoon. Avaan tähän uuden keskustelun laipion vaihdosta.
Olen laittanut jonkin verran kuvia galleriaan:
hfoorumi/gallery2.php?g2_itemId=5059
Vanha laipio lähti helposti multimasterilla pois. Leikkasin laipiot tarkkaan rungon mukaisesti pois. laipiot eivät ole rungossa kiinni, vaan rakoa on 5-10mm. Minulla rako oli täytetty uretaanivaahdolla, kuulemma joissain H veneissä ei ole edes vaahtoa raossa. Jos laipio painaa runkoa vasten, ulkokylkeen saattaa tulla laipion haamukuva. Näin siis Esson baarissa kerrottiin.
Kun Vanha laipio oli poissa, niin rälläköin lamellilaikalla gelcoutit 5+5cm laipioiden molemmilta puolilta, jotta uusi laminaatti tarttuu kiinni. Tehokkaista imureista ja tyvek haalareista huolimatta lasikuitupölyä oli kaikki paikat täynnä. Kutina ei lopu koskaan.
Uuden laipion ääriviivat kopsattiin 15mm koivuvanerilevyyn vanhasta levystä. Uuden laipion aukon muodot löytyivät H veneen piirustuksista:
http://www.h-boat.dk/hbaad.html
http://www.h-boat.dk/h-billeder/baadA51-A35.pdf
Koivuvaneria parempi olisi ollut tehdä jalopuuvanerista, mutta siihen ei lompakko riittänyt. Viilutin vanerin mahonkiviilulla. Sen neliöhinta on puolet tiikkiviilun hinnasta, joten oli vähän varaa harjoitella. Viilut liimattiin Kiillon A3 liimalla (vedenkestävä erikeepperi) ja myöhemmin vaihdoin epoksiin. Erikeepperin huono puoli oli se että liimaa ei saanut telata vanrille liikaa tai se tuli viilusta läpi. Värjääntyneitä liimatarhroja ei pystynyt enää hiomaan. Epoksilla viilutus onnistui, kunhan pensselöi epoksia sekä vanerille, että viilulle. Epoksi tuli viilusta läpi, mutta se ei haittaa. Epoksilla viiluttaessa en viiluttanut kuin toisen puolen. Edes 4mm vaneri ei tuntunut menevän kieroksi. Puristimena minulla on vanha viiluprässi.
Viilutetut levyt epoksoitiin pariin kertaan (etenkin vanerien päädyt), jonka jälkeen ruiskutin pari lakkakerrosta. Aluksi käytin hempelin 2k Diamond Varnishia, mutta hinnan ja huonon saatavuuden takia vaihdoin Tikkurilan kirkkaaseen 2k Temaduriin. Sen ruiskulevityksellä sain parempaa jälkeä kuin Hempelillä. Molemmat siis kovia uretaanilakkoja.
Päälaipio piti katkaista keskeltä, jotta sen sai tuotua luukusta sisään. Ennen paikalleen laminointia pitää hioa laipion reunat, jotta hartsi pitää. Ensimmäisenä päivänä laminoin yhden kerroksen ja loput pari kerrosta seuraavana päivänä. Lopuksi piti vielä hioa törröttävät tikut pois, jonka jälkeen pensselöin vielä yhden epoksikerroksen. Epoksia kului kaikkiaan 7kg.
Laminoinnissa sain suojaamisesta huolimatta tuhrattua uudet vanerit siihen kuntoon, että ne piti vielä kertaalleen hioa ja pari lakkakerrosta päälle.
hfoorumi/viewtopic.php?f=7&t=532
juttu rönsyili varustelusta laipion vaihtoon. Avaan tähän uuden keskustelun laipion vaihdosta.
Olen laittanut jonkin verran kuvia galleriaan:
hfoorumi/gallery2.php?g2_itemId=5059
Vanha laipio lähti helposti multimasterilla pois. Leikkasin laipiot tarkkaan rungon mukaisesti pois. laipiot eivät ole rungossa kiinni, vaan rakoa on 5-10mm. Minulla rako oli täytetty uretaanivaahdolla, kuulemma joissain H veneissä ei ole edes vaahtoa raossa. Jos laipio painaa runkoa vasten, ulkokylkeen saattaa tulla laipion haamukuva. Näin siis Esson baarissa kerrottiin.
Kun Vanha laipio oli poissa, niin rälläköin lamellilaikalla gelcoutit 5+5cm laipioiden molemmilta puolilta, jotta uusi laminaatti tarttuu kiinni. Tehokkaista imureista ja tyvek haalareista huolimatta lasikuitupölyä oli kaikki paikat täynnä. Kutina ei lopu koskaan.
Uuden laipion ääriviivat kopsattiin 15mm koivuvanerilevyyn vanhasta levystä. Uuden laipion aukon muodot löytyivät H veneen piirustuksista:
http://www.h-boat.dk/hbaad.html
http://www.h-boat.dk/h-billeder/baadA51-A35.pdf
Koivuvaneria parempi olisi ollut tehdä jalopuuvanerista, mutta siihen ei lompakko riittänyt. Viilutin vanerin mahonkiviilulla. Sen neliöhinta on puolet tiikkiviilun hinnasta, joten oli vähän varaa harjoitella. Viilut liimattiin Kiillon A3 liimalla (vedenkestävä erikeepperi) ja myöhemmin vaihdoin epoksiin. Erikeepperin huono puoli oli se että liimaa ei saanut telata vanrille liikaa tai se tuli viilusta läpi. Värjääntyneitä liimatarhroja ei pystynyt enää hiomaan. Epoksilla viilutus onnistui, kunhan pensselöi epoksia sekä vanerille, että viilulle. Epoksi tuli viilusta läpi, mutta se ei haittaa. Epoksilla viiluttaessa en viiluttanut kuin toisen puolen. Edes 4mm vaneri ei tuntunut menevän kieroksi. Puristimena minulla on vanha viiluprässi.
Viilutetut levyt epoksoitiin pariin kertaan (etenkin vanerien päädyt), jonka jälkeen ruiskutin pari lakkakerrosta. Aluksi käytin hempelin 2k Diamond Varnishia, mutta hinnan ja huonon saatavuuden takia vaihdoin Tikkurilan kirkkaaseen 2k Temaduriin. Sen ruiskulevityksellä sain parempaa jälkeä kuin Hempelillä. Molemmat siis kovia uretaanilakkoja.
Päälaipio piti katkaista keskeltä, jotta sen sai tuotua luukusta sisään. Ennen paikalleen laminointia pitää hioa laipion reunat, jotta hartsi pitää. Ensimmäisenä päivänä laminoin yhden kerroksen ja loput pari kerrosta seuraavana päivänä. Lopuksi piti vielä hioa törröttävät tikut pois, jonka jälkeen pensselöin vielä yhden epoksikerroksen. Epoksia kului kaikkiaan 7kg.
Laminoinnissa sain suojaamisesta huolimatta tuhrattua uudet vanerit siihen kuntoon, että ne piti vielä kertaalleen hioa ja pari lakkakerrosta päälle.
Last edited by remonttimake on Mon 3.5.2010 15.11, edited 2 times in total.
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Laipion vaihto
Nyt on kaapistojen teko käynnissä. Lopullinen versio kaapistosta:

Vasemmalle tuli kaksi vetolaatikkoa ja alle jäävä hukkatila on jollekin harvoin tarvittavalle, esim vieraiden sadetakit ja hanskat tms. Poraan jokus aukon alas jos siltä alkaa tuntumaan.
Oikea puoli on liukukannella ja klaffiluukulla.
Valokytkimet on hommattu, ne ovat nämä:
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&p ... uctID=3770
siis hopeanväriset momentaarikytkimet. Näille kytkimille olen yrittänyt etsiä sopivat vetolaatikon nupit. parhaat tähän saakka ovat maritimin luettelon s 297 nupit 9516030049k, tai valmistajan linkki:
http://www.southcomarine.com/product/pr ... &pid=17346
Nämä toimivat vetolaatikoissa ja klaffiluukussa, mutta kiilamaisesta lukon kielestä johtuen en keksi miten niitä voisi käyttää liukukannen lukitukseen.
Onko ideaa miten liukukannen saa lukittua kiinni asentoon? Kannen liukurimat on jo paikallaan, eikä kantta saa liikutettua ylös-alas suunnassa.
Klaffin saranointikin on mietinnän alla. Klaffipiirongin saranat olisivat loistavat, mutta ne taitavat olla ruostuvaa rautaa. Missään venetarvikeluettelossa on ole klaffisaranoita nähnyt. Ehkä laitan vaan tavalliset saranat ja joku vaijeriviritys toimimaan stopparina auki -asennossa? Vai miten veneen klaffiluukut on toteutettu?

Vasemmalle tuli kaksi vetolaatikkoa ja alle jäävä hukkatila on jollekin harvoin tarvittavalle, esim vieraiden sadetakit ja hanskat tms. Poraan jokus aukon alas jos siltä alkaa tuntumaan.
Oikea puoli on liukukannella ja klaffiluukulla.
Valokytkimet on hommattu, ne ovat nämä:
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&p ... uctID=3770
siis hopeanväriset momentaarikytkimet. Näille kytkimille olen yrittänyt etsiä sopivat vetolaatikon nupit. parhaat tähän saakka ovat maritimin luettelon s 297 nupit 9516030049k, tai valmistajan linkki:
http://www.southcomarine.com/product/pr ... &pid=17346
Nämä toimivat vetolaatikoissa ja klaffiluukussa, mutta kiilamaisesta lukon kielestä johtuen en keksi miten niitä voisi käyttää liukukannen lukitukseen.
Onko ideaa miten liukukannen saa lukittua kiinni asentoon? Kannen liukurimat on jo paikallaan, eikä kantta saa liikutettua ylös-alas suunnassa.
Klaffin saranointikin on mietinnän alla. Klaffipiirongin saranat olisivat loistavat, mutta ne taitavat olla ruostuvaa rautaa. Missään venetarvikeluettelossa on ole klaffisaranoita nähnyt. Ehkä laitan vaan tavalliset saranat ja joku vaijeriviritys toimimaan stopparina auki -asennossa? Vai miten veneen klaffiluukut on toteutettu?
Re: Laipion vaihto
Kiinnittä kuvassa oleva "ehkä rima" liukukannen etureunaan ja upota se maritimin lukitusnuppi siihen rimaan lähelle liukukannen kulmaa, siten että se lukitsee sivullepäin. Eli vastapala laipioon.remonttimake wrote: Onko ideaa miten liukukannen saa lukittua kiinni asentoon? Kannen liukurimat on jo paikallaan, eikä kantta saa liikutettua ylös-alas suunnassa.
Usein niissä käytetään tavallisia saranoita ja auki pitämistä varten asennetaan kokoon taittuva tai teleskooppimallinen "tanko", tai mikä sen virallinen nimi onkin. Luullakseni Maritimin luettelon sivulla 303 on sellaisia, mutta mittakaavaa on vähän vaikea hahmottaa tuon nettiluettelon avulla. Vastaavia käytetään kansiluukuillekin, mutta ne kaappeihin tarkoitetut on kokoluokkaa pienempiä. Maritimin "jousimalli" voisi olla kaapinovea varten sopiva koko(?)Klaffin saranointikin on mietinnän alla. Klaffipiirongin saranat olisivat loistavat, mutta ne taitavat olla ruostuvaa rautaa. Missään venetarvikeluettelossa on ole klaffisaranoita nähnyt. Ehkä laitan vaan tavalliset saranat ja joku vaijeriviritys toimimaan stopparina auki -asennossa? Vai miten veneen klaffiluukut on toteutettu?
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Laipion vaihto
Kaapisto valmistuu ja ehkä viimeiset lakkaukset ovat kuivumassa.
Klaffissa tavalliset saranat toimivat lopulta hyvin. Itse asiassa laitan sellaiset saranat, joissa on toisessa latassa kynnys-sen saa nätisti piiloon. Sivutangoksi ostin Bilteman teleskooppimallin. Muuten hyvä, mutta sen sisus tulee sukkana läpi (ei pysähdy ääriasentoon, vaan pitää lukita ruuvilla), joten hyöty on niin ja näin. Ainakin se tanko on tarkoitettu ylöspäin aukeavaan luukkuun.
Liukukannen lukituksen taidan tehdä Laurin ideaa mukaellen; ehkä sen saa asennettua pienemmän laipion reunaan toimimaan poikittain liukukannen suuntaan nähden.
Klaffissa tavalliset saranat toimivat lopulta hyvin. Itse asiassa laitan sellaiset saranat, joissa on toisessa latassa kynnys-sen saa nätisti piiloon. Sivutangoksi ostin Bilteman teleskooppimallin. Muuten hyvä, mutta sen sisus tulee sukkana läpi (ei pysähdy ääriasentoon, vaan pitää lukita ruuvilla), joten hyöty on niin ja näin. Ainakin se tanko on tarkoitettu ylöspäin aukeavaan luukkuun.
Liukukannen lukituksen taidan tehdä Laurin ideaa mukaellen; ehkä sen saa asennettua pienemmän laipion reunaan toimimaan poikittain liukukannen suuntaan nähden.
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Laipion vaihto
Meredinistä löytyi toimiva tanko klaffiluukkuun. Oli jopa halvepi kuin Bilteman.
Nupit ovat vielä tilauksessa. Saan ne ensi viikolla ja asennus menee seuraavaan viikkoon. Liukukansi on niin tiukka, että lukko ei aivan välttämätön ole. Mutta ehkä se käytössä notkistuu.
Kylmälaukku sopii kaapin sisään ja sen saa avattua klaffiluukun kautta. Klaffin kanteen voisi laittaa vielä liukuesteen ja tölkille/mukille sopivat upotukset, niin se toimisi paremmin pöytänä.

Nupit ovat vielä tilauksessa. Saan ne ensi viikolla ja asennus menee seuraavaan viikkoon. Liukukansi on niin tiukka, että lukko ei aivan välttämätön ole. Mutta ehkä se käytössä notkistuu.
Kylmälaukku sopii kaapin sisään ja sen saa avattua klaffiluukun kautta. Klaffin kanteen voisi laittaa vielä liukuesteen ja tölkille/mukille sopivat upotukset, niin se toimisi paremmin pöytänä.
Re: Laipion vaihto
Jummijammi!remonttimake wrote: Kylmälaukku sopii kaapin sisään ja sen saa avattua klaffiluukun kautta. Klaffin kanteen voisi laittaa vielä liukuesteen ja tölkille/mukille sopivat upotukset, niin se toimisi paremmin pöytänä.
Komeelta näyttä, tossa joku päivä heräsin kylmälaukkuajatukseen mutta en kehdannut enää muistutella leveydestä ym. Todella toimiva paketti ja näyttää että turhaan olisin viisastellut!
(..tämän rinnalla kevään erikoisspesiaaliasennukseni "teline pelastusrenkaalle takaluukussa" kalpenee pahasti..

306
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Laipion vaihto
Valokuva antaa pienet käsityön jäljet anteeksi 
Minäkin yritin saaada pelastusrenkaan takaboksiin, mutta haaveeksi jäi. Saitko sen sopimaan luukun kannen alapuolelle vai mihin?

Minäkin yritin saaada pelastusrenkaan takaboksiin, mutta haaveeksi jäi. Saitko sen sopimaan luukun kannen alapuolelle vai mihin?
Re: Laipion vaihto
Kyllä lukitus on välttämätön. Kokemuksen perusteella voi sanoa, että mikään veneessä poikittain oleva liukuva systeemi ei pysy paikallaan ikuisesti ilman lukitusta. Ennemmin tai myöhemmin tulee päivä, jolloin keli heittelee venettä ja se liukukansi pamahtaa vauhdilla toisen puolen laatikoihin, jos lukitusta ei ole. Erityisen ikävää jos niin kävisi, tuo tekemäsi sisustus on todella hieno.remonttimake wrote:Liukukansi on niin tiukka, että lukko ei aivan välttämätön ole. Mutta ehkä se käytössä notkistuu.
En tiedä miten 306 asian ratkaisi, mutta minulla hevosenkenkämallinen rengas on ollut muutaman vuoden simppelissä telineessä peräkannen alla. Yhdessä niistä ruuveissa, jolla knaapi on kiinni peräkannella, on minulla lenkki kannen alla ja siihen sidottuna n. 10cm kuminauhaköyttä jonka toisessa päässä on vanerisuikale. Se kuminauha menee läpi vanerinpalan keskeltä. Pelastusrengas siis puristuu peräkannen ja sen vanerinpalan väliin. On poissa tieltä ja samalla pinnamiehen käden ulottuvilla, kuten säännöt taitavat edellyttää, ja bonuksena suunnilleen yksinkertaisin rakenteluprojekti mitä voi keksiä: Ei tarvinnut tehdä reikiä asennusta varten eikä osiakaan tarvittu kuin n. kolme.remonttimake wrote: Minäkin yritin saaada pelastusrenkaan takaboksiin, mutta haaveeksi jäi. Saitko sen sopimaan luukun kannen alapuolelle vai mihin?
Re: Laipion vaihto
Aikalailla samaan tapaan kun Lauri homman tein. Messuilta irtosi punainen hevosenkenkä telineineen 35€ mikä sai innostumaan puuhailusta. Peräknaapin kiinnityksen viereen tein 45mm korkean vanerijalustan johon ruuvasin renkaan oman telineen vaakatasoon siten, että renkaan voi vetää ulos peräkannen alta. Takastaagin hekkiväkipyörätkin menee sopivasti hevosenkengän välistä.Lauri wrote: En tiedä miten 306 asian ratkaisi, mutta minulla hevosenkenkämallinen rengas on ollut muutaman vuoden simppelissä telineessä peräkannen alla.
Aluksi haaveilin kiinnityksestä suoraan luukun sisäpintaan vaan siihen rengas telineineen oli liian iso. Alla muutama kuva asennuksesta. Tulipa samalla mieleen, että kerhokaveri vinkkasi light primerilla maalaamisen helpottavan takaluukun puhtaanapitoa (lian saa pyyhkäisemällä pois ei hometta tule).
306
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Laipion vaihto
Onhan tuo aika komia asennus, mutta kokeilen Laurin versiota, sen saa pienellä vaivalla tehtyä.
Minulla ei ollut takakannen alla poikkivahvistusta ja kansi tuntui aika notkealta. Laminoin talven aikana jokseenkin samanlaisen poikkipalkin kuin 306:lla näkyy olevan-enää ei notku. Maalasin samalla koko takaboksin topcoatilla (se missä on parafiini mukana, kului 2l). Ainakin ennen kauden aloitusta se vaikuttaa helppohoitoiselta ja näyttää hyvältä.
Onko kenelläkään muulla takaboksiin laminoitu lattialle laatikkoa? Minulla sellainen on, enkä mitään järkevää käyttöä ole keksinyt. Akku sinne mahtuisi, mutta painon takia sekin on keulassa. Pitänee leikata se pois.
Minulla ei ollut takakannen alla poikkivahvistusta ja kansi tuntui aika notkealta. Laminoin talven aikana jokseenkin samanlaisen poikkipalkin kuin 306:lla näkyy olevan-enää ei notku. Maalasin samalla koko takaboksin topcoatilla (se missä on parafiini mukana, kului 2l). Ainakin ennen kauden aloitusta se vaikuttaa helppohoitoiselta ja näyttää hyvältä.
Onko kenelläkään muulla takaboksiin laminoitu lattialle laatikkoa? Minulla sellainen on, enkä mitään järkevää käyttöä ole keksinyt. Akku sinne mahtuisi, mutta painon takia sekin on keulassa. Pitänee leikata se pois.
Re: Laipion vaihto
Sama tietysti pätee muihinkin epoksimaaleihin, sellaiseen ei tartu mikään kunnolla sitten kun pinta on kuiva. Sekä tietysti muihinkin maaleihin, kyllä lokeroiden maalaaminen sisäpuolelta on ihan asiallista ainakin kerran 30 vuodessa.306 wrote: Tulipa samalla mieleen, että kerhokaveri vinkkasi light primerilla maalaamisen helpottavan takaluukun puhtaanapitoa (lian saa pyyhkäisemällä pois ei hometta tule).
Light primerin huonoin puoli on hinta. Samaan toimintaan päästään teollisuusepokseilla (Tikkurilan Temacoat RM 40, jota olen itse käyttänyt, tai Teknoksen vastaavat) varsin paljon edullisemmin. Myös esim. Tikkurilan Unica ulkokalustemaali pitäisi valmistajan mukaan sopia tuollaisiin kohteisiin. En ole kokeillut, vielä.
Re: Laipion vaihto
Kerhokaveri suositteli light primeria topcoatin sijaan, topcoat taitaa olla gelcoatin kaltainen huokoisempi aine johon likaa siis tarttuu (tai jota pitää vahailla tms.). Mene ja tiedä, nythän meillä on koeakaniini!remonttimake wrote: Onko kenelläkään muulla takaboksiin laminoitu lattialle laatikkoa? Minulla sellainen on, enkä mitään järkevää käyttöä ole keksinyt. Akku sinne mahtuisi, mutta painon takia sekin on keulassa. Pitänee leikata se pois.

Veikkaisin, että se laatikko voisi liittyä noiden ekojen H:den moottorikaivoon(?).
306
Re: Laipion vaihto
Voisiko kyse olla jostakin perämoottorikaivon jäänteestä, oliko veneesi siltä aikakaudelta jolloin niitä laitettiin?remonttimake wrote: Onko kenelläkään muulla takaboksiin laminoitu lattialle laatikkoa? Minulla sellainen on, enkä mitään järkevää käyttöä ole keksinyt. Akku sinne mahtuisi, mutta painon takia sekin on keulassa. Pitänee leikata se pois.
Joka tapauksessa älä leikkaa sitä kokonaan pois, jätä ainakin parin sentin harjanteet jäljelle. Niihin voi sitten kiinnittää esim. lenkit joihin takaboksissa muuten irtonaisena vellovat tavarat saa kiinni, jne.
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Laipion vaihto
Tämän kuvan löysin koneelta:

romulaatikko tai kalasumppu
romulaatikko tai kalasumppu

Re: Laipion vaihto
Sijainti on kyllä sama kun moottorikaivoilla, olisko pohja jälkeenpäin kiinni laminoitu?remonttimake wrote:Tämän kuvan löysin koneelta:
romulaatikko tai kalasumppu
Kerhokaveri kertoi että oli aika eksoottista pöristellä 8% öljyä käyttävällä seagullilla tuolta käsin, koko peräboksi oli mustana savuttavasta koneesta.

Kai tuo hiukka häiritsi veden virtauksiakin kun siitä sittemmin luovuttiin, täällä piipahtanut L-3 (taitaa olla nyt myynnissä jossain Tampereella?) oli kai samaan tyyliin tukittu. Nykymoottoreilla tuo voisi olla taas ihan ookoo ratkaisu retkiveneelle..?
306
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Laipion vaihto
Ei tullut mieleenkään, että tuo olisi moottorikaivon jämä. Jälkeenpäin tehdystä laminoinnista en ole osannut katsoa merkkejä. Olkoon nyt ainakin tämän kesän vielä tuollaisenaan, jos vaikka keksisi jonkun sähköhydraulisen sisäkoneen tuohon.
Re: Laipion vaihto
Sähkömoottoripatenteista puheenollen, tässä Laurin löytämää inspistä Itävallasta:remonttimake wrote:Ei tullut mieleenkään, että tuo olisi moottorikaivon jämä. Jälkeenpäin tehdystä laminoinnista en ole osannut katsoa merkkejä. Olkoon nyt ainakin tämän kesän vielä tuollaisenaan, jos vaikka keksisi jonkun sähköhydraulisen sisäkoneen tuohon.
http://www.ycs.at/pics/schw.brett_Lenz_H-Boot.jpg
Lisää keskustelussa "H-varustelua" Muissa aiheissa.
Sanoo olevansa ihan Arteknolta tommosena tilattu, köleineen päivineen!

306
Re: Laipion vaihto
Nettiveneestä löytyi myynti-ilmoitus veneestä, jossa on myös tehty suurehko sisäremontti ("totalrenoverad"), sisätiloja on järjestelty uudestaan ja saatu ilmeisesti pieni pesuallaskin mahtumaan:
http://www.nettivene.com/purjevene/h/374422
http://www.nettivene.com/purjevene/h/374422
Re: Laipion vaihto
No huhhuh..Lauri wrote:Nettiveneestä löytyi myynti-ilmoitus veneestä, jossa on myös tehty suurehko sisäremontti ("totalrenoverad"), sisätiloja on järjestelty uudestaan ja saatu ilmeisesti pieni pesuallaskin mahtumaan:
http://www.nettivene.com/purjevene/h/374422
Jotenkin tykkään siitä hajuraosta keulapiikin ja pistopunkkien välissä. Hienoa työtä mutta jotenkin vanhassa vara parempi..
Sitä en kiellä etteikö laatikostoja voisi hiukka kehittää, senhän luokkasääntökin jotenkuten sallii. Toistaiseksi Remonttimaken prokkis nostaa siinä hattua korkeimmalle. Juokseva vesi ja toimiva keitinpatentti vielä niin avot.

306
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Laipion vaihto
Aika rohkeasti tehty sisäremontti.
Sanokaas vielä mistä saan "käärmenauhaa" lasikuituun leikattujen reikien reunaa siistimään. Ongelmana on se, että paksuus on 8mm johtuen pintaan laitetusta vanerista. Olen löytänyt vain 4-6mm paksuudelle sopivaa.
Kunhan nauhat on paikallaan, niin laitan ennen ja jälkeen kuvat projektista.
Eilen muuten oli kauden aloituspurjehdus-26nm. Kommelluksina ainoastaan kaveri sai puomista päähän ja minä pääsin sukeltamaan purjelattaa merestä. Onneksi oli alle 2m syvää. Uudet purjeet on mahtavat, tuntuu että 5-6kn saa pienelläkin tuulenvireellä.
Sanokaas vielä mistä saan "käärmenauhaa" lasikuituun leikattujen reikien reunaa siistimään. Ongelmana on se, että paksuus on 8mm johtuen pintaan laitetusta vanerista. Olen löytänyt vain 4-6mm paksuudelle sopivaa.
Kunhan nauhat on paikallaan, niin laitan ennen ja jälkeen kuvat projektista.
Eilen muuten oli kauden aloituspurjehdus-26nm. Kommelluksina ainoastaan kaveri sai puomista päähän ja minä pääsin sukeltamaan purjelattaa merestä. Onneksi oli alle 2m syvää. Uudet purjeet on mahtavat, tuntuu että 5-6kn saa pienelläkin tuulenvireellä.
Last edited by remonttimake on Fri 11.6.2010 10.21, edited 1 time in total.
Re: Laipion vaihto
Vähän ulalla mistä kyse mutta sehän ei estä vastaamasta!remonttimake wrote:Aika rohkeasti tehty sisäremontti.
Sanokaas vielä mistä saan "käärmenauhaa" lasikuituun leikattujen reikien reunaa siistimään. Ongelmana on se, että paksuus on 8mm johtuen pintaan laitetusta vanerista. Olen löytänyt vain 4-6mm paksuudelle sopivaa.

306
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Laipion vaihto
Tarkoitin U mallista reunalistaa, jolla saa repaleisen aukon reunat siistiksi. Teoriassa törmäyslista voisi olla yksi vaihtoehto, mutta se on aavistuksen kömpelön näköinen.