Puomin alasvetäjä

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Kux
Posts: 32
Joined: Sat 26.9.2009 17.48

Puomin alasvetäjä

Post by Kux »

Moi,

Mun veneestä katkesi puomin alasvetäjä viime viikolla (kesän eka testi purjehdus :) ). Se oli sellainen vaijerista tehty.

Pari kysmystä:
1) mistä saisi uuden? - kokemuksia firmoista yms?
2) mitä vaihtoehtoja kannattaa harkita?
3) mihin se ala-osa kiinnitetään? Se on minulla kiinni katossa, melko pienen näköisellä ruuvilla, ajattelin vaan että kun seillä on melkoisesti voimia niin pitääkö siinä olla joku tukeva kiinnitys?

t.
Peter
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Puomin alasvetäjä

Post by 306 »

Kux wrote: Pari kysmystä:
1) mistä saisi uuden? - kokemuksia firmoista yms?
2) mitä vaihtoehtoja kannattaa harkita?
3) mihin se ala-osa kiinnitetään? Se on minulla kiinni katossa, melko pienen näköisellä ruuvilla, ajattelin vaan että kun seillä on melkoisesti voimia niin pitääkö siinä olla joku tukeva kiinnitys?
Heitetäänpä tämmösiä:
1) Ainakin kuvan malli näyttäisi olevan samanlaisella T-osalla kiinni (ja teipillä varmistus) kun vantitkin. Löytyisköhän vanttipajoilta, teettämällä ainakin?

2) Mikäli oikein ymmärsin, on kyseessä kikkitalja eli se värkki joka sijaitsee puomin etuosassa ja vetää puomia alaspäin:

Image

Tuossa kuvassa taitaa olla tiedustelemasi malli. Itselläni vaijerin korvaa puomissa oleva hela, johon pylpyrän/plokin saa sakkelin avulla kiinni. Voisi olla tukeva vaihtoehto ellei muuta löydy.

3) Itselläni on maston alaosassa (vai oliko se maston ruffin katolla olevassa maston jalkakiskossa, Arteknon masto) reikä, johon plokin saa kiinni sakkelilla.
306
Kux
Posts: 32
Joined: Sat 26.9.2009 17.48

Re: Puomin alasvetäjä

Post by Kux »

Kiitos, juu se on se kikki talja.

Tuo kuva on melko samanlainen. Tein hieman tutkimusta ja olihan siella yks hela johon se tulee kiinni..

Sain vinkin kokeilla baltic rigging nimista firmaa. Käväisen siellä huomenna katsotaan mitä sieltä löytyy.

t.
Peter
L96
Posts: 45
Joined: Tue 2.6.2015 10.47

Re: Puomin alasvetäjä

Post by L96 »

Löytyykö joltain vinkkiä minkälaisella helalla kannattaa puomiin kikkitalja kiinnittää jos haluaa korvata juuri tälläisen puuttuvan vaijerisysteemin? Samalla voisi vinkata vaikka ison skuutin kiinnityshela puomiin.

Tämän kaltaista vai mikä mahtaisi olla paras? http://www.svb-marine.es/en/stainless-s ... -eyes.html

Tuleeko nämä laittaa kiinni RST / Monel niiteillä, alumiiniset huono idea?
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Puomin alasvetäjä

Post by Lauri »

Jos puomissa on T-päätelevy taljaa varten, niin siihen on saatavissa myös liitospaloja joissa on T:n pitkässä sakarassa lenkki, siis ilman vaijeria. Mastopajoista kannattaa kysellä, yleisvenetarvikeliikkeistä tuskin löytyy.

Ison skuutti on minulla kiinni köydellä puomin ympäri, tämä tietenkin toimii vain lentävän alaliikiin kanssa.

Kaikissa helojen kiinnityksissä kannattaa käyttää monel-niittejä. Alumiiniset ei kestä ja rosteriniitit aiheuttavat kaiketi korroosiota, mitä ei tee yhtään mieli kokeilla. Monel-niittien saatavuus vain on heikko, mastopajasta olen niitä ostanut. Hinta on korkeahko, mutta suhteessa koko maston hintaan mitätön. Vinkkejä siitä mistä niitä voisi saada halvemmalla?
Post Reply