Ooohhh.. täällähän on keskustelua! ;o)
Pikaista kommentointia;
- Jatkopinnaa käytän yksinpurjehduksessa 'automaattiohjauksena',, eli olen mieltynyt alumiini vartiseen metallinivellettyyn '80-luvun malliin' joka taittuu pinnan tasosta alaspäin ja jonka saa vasten kaukalon laitaa.
se pitää pinnan suorassa, joten saan trimmattuu veneen kulkemaan suoraan säätämällä purjeita.
Tää ei ehkä ole kaikkein nopeinta/kryssittäessä kaikkein korkeimmalle nousevaa, mutta vene menee itsekseen nätisti todella pitkiä aikoja (tuulen mukaan) suoraan.
En siis koske pinnaan tai jatkopinnaan juurikaan, paitsi käännöksissä irroitan 'automaatin' ja annan veneen nousta tuuleen itsestään ja sitten käännätän fokalla paatin uudelle halssille. Ja mulle jää aikaa säätää iso ja fokka uudelleen (tähän menee yleensä aikaa 2-5s)
Saa olla keliä melko mahdottomasti että ajaisin H:ta pinnasta,,
Venettä voi myös ohjailla omaa painoa siirtämällä eri paikkoihin..
- H:n purjeitten reivaaminen tuntuu myös hieman huvittavalta, mutta tietty jos/kun joutuu isossa aallokossa kovaan tuuleen (yli 15-20 m/s) se voisi olla (ehkä) paikallaan.. Siis yksin seilatessa... Miehistön kanssa ei tulis ees sitten mieleen tehdä moista...
- tuosta swedupellejen mestaruuksista en tainnu oppii muutakuin, että niillä näyttäs olevan enemmän sponssattuja kisaveneitä kuin meillä... Muuten väitän että meillä on kovempia ukkoja seilaan H:ta ku siellä ;o)
- Mitäs vielä,,,hmmm,,, juu paino mahdollisimman keskelle venettä kaikilla miehistö versioilla.
Toin muuten paatin lauantaina(16.10) jyväsmereltä takasin juurikkaan, taas yksin ja oli tosi näpsä keli; aurinkoo,tuulta ja aukkopaikat mäennyppylöillä lumesta valkoisina, vesi syväntummansinisetä mustaan, taivas vaaleen sinisenä, ei palellut yhtään (paitsi kun harjailin jäiset koivunlehdet kannelta alussa).
Ainut nyhveröinti oli kun aattelin etten ajaisi spinnulla äijälänsalmea, jos joku sattuu tuleen vastaan ja tulee ylimääräistä härdelliä, joten laskin sen siinä hyvissä ajoin.
Olis meinaan pitännä ajella vaan, kun sitten nostaessani spinnua uudelleen osui nostimenlukko saalinkiin ja laukaisi spinnun järveen,, ei oo ennen moista sattunut ja taas sattui!
No ei hätiä, meikä kerää kolmella nykäsyllä ennätys vauhtiin spinnun takasin pussiin. Kerkes kastuu vain 1m matkalta topista.
No nostin oli sitten loppumatkan puolessa välissä saalinkia/ylintä kohtaansa, kun totesin alumiinin liian kylmäksi kiivetä...

)
Tästä tulee muuten mieleen, että miten levangin takaa nostellaan/lasketaan spinnuu yksin seilatessa??
No tässäpä tätä taas maanantai aamuksi =o)