Page 1 of 1
Muistakaahan tarkistaa ja varmistaa vanttinne.
Posted: Thu 17.5.2007 20.06
by Klas
Tänään meinasi käydä ikävästi. Varmaankin eilisen westhousecupin jäljiltä oli sakkeli jolla styyran ylävantti on kiinni rustiraudassa kiertänyt itsensä auki. Riki oli skabassa aivan liian löysällä, ja leen vantit vatkasivat hullun lailla, joten tämä voisi selittää auki kiertymisen. Toinen mahdollisuus on tietenkin ilkivalta, mutta sitä on vähän vaikea uskoa.
Auki se kuitenkin oli, ja vantti napsahti irti Rysäkarin ja Torra Lövön välimaastossa. Äkkiä paaralle ennen kuin masto tulee alas ja rikivauriota ihmettelemään. Kaikki osat olivat tallella, vähän tosin vääntyneitä mutta tuskin merkittävästi. Sain vantin kiinnitettyä ja kiristettyä uudelleen, ja matka jatkui.
Oma mokahan se olisi ollut, onneksi ei käynyt hassummin. Seuraava projekti on siis vanttien kaikkien osien varmistus ja lukitus.
Posted: Thu 17.5.2007 20.37
by Erkka
No huh, ehkä kannattaa mennä lottoamaan kun selvisit vantin irtoamisesta noin vähällä:shock:
Mutta sanoit että sakkeli oli kiertynyt auki? Normaalisti kai vanteissa ei pitäisi olla sakkeleita (siis jotakin tuon
http://personal.inet.fi/cool/lwgt/bookshelf/sakkeli.jpg näköistä, vaan vanttiruuvit tulevat rustirautoihin kiinni sokkatapeilla (
http://www.vestek.fi/vene/luettelo/purj ... 100306.jpg)
Sokkatapin reikään tuleva saksisokka (
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww. ... 5-4X50.jpg) tai rengassokka(ei merkitty nuolella
http://www.justfly.com/images/advisoryheartboltnut.gif) kannattaa toki teipata sekä aukeamisen että spinnun repimisen välttämiseksi.
Posted: Thu 17.5.2007 21.11
by Klas
Paatissani on sokkatapin sijasta sakkeli jokaisessa vantissa. Sakkelin tappi on kuormaa kantava osa, ja sakkelin lenkkiosa ei nähdäkseni palvele mitään tehtävää. Löysin kuvankin jossa konstruktio näkyy jotenkuten. Tappi joka irtosi menee siis rustiraudan läpi ja on merkitty nuolella.

Posted: Thu 17.5.2007 21.22
by Erkka
Kierrettävät sakkelit saattavat tosiaan nykivässä kuormituksessa aueta, meillä ainakin isopurjeen skuutin sakkeli löystyy toistuvasti. Eli ehdotan vaihtamaan sakkelien tilalle mahdollisimman paksut sopivan mittaiset sokkatapit varmistettuna joko saksi- tai rengassokilla (+teipillä).
Posted: Thu 17.5.2007 21.37
by Klas
Täytyy vaihtaa tapit ensi tilassa.
Re: Muistakaahan tarkistaa ja varmistaa vanttinne.
Posted: Mon 10.5.2010 20.09
by remonttimake
Tiivistelin kannen läpivientejä. Otin vanttiruuvien kiinnikkeet kannesta irti ja tiivistemassaa väliin. Jätin työn kesken kun yksi kuudesta kiinnikkeestä oli puoliksi murtunut ja muutama muu oli jonkin verran taipunut.
Pitää varmaan vaihtaa kaikki kannen läpi tulevat silmukkaruuvit. Vaan mistä niitä saa? Purjemaakarilla ei ole ja kuvastoista en osaa äkkiseltään etsiä samanlaisia. Vai kelpaako aivan tavalliset M10x80mm ruostumatomat silmukkapultit?
Re: Muistakaahan tarkistaa ja varmistaa vanttinne.
Posted: Mon 10.5.2010 23.08
by 306
remonttimake wrote:
Pitää varmaan vaihtaa kaikki kannen läpi tulevat silmukkaruuvit. Vaan mistä niitä saa? Purjemaakarilla ei ole ja kuvastoista en osaa äkkiseltään etsiä samanlaisia. Vai kelpaako aivan tavalliset M10x80mm ruostumatomat silmukkapultit?
Koitas vanttimaakaria, luulisin, että niiltä ruuvit löytyy.
Muualta hommatuissa silmukkaruuveissa pitää olla tarkkana että ovat haponkestävää rosteria kun tavallinen rst ei taida riittää(?).
Re: Muistakaahan tarkistaa ja varmistaa vanttinne.
Posted: Mon 10.5.2010 23.52
by Lauri
remonttimake wrote:Tiivistelin kannen läpivientejä. Otin vanttiruuvien kiinnikkeet kannesta irti ja tiivistemassaa väliin. Jätin työn kesken kun yksi kuudesta kiinnikkeestä oli puoliksi murtunut ja muutama muu oli jonkin verran taipunut.
Siinä on siis yksi ylimääräinen kiinnikepari. uudemmissa veneissä niitä on vain kaksi paria. En tirdä tarkalleen milloin ne ylimääräiset jätettiin pois, muistaakseni -75 arteknossa sellaiset vielä oli, mutta -79 mallisessa veneessäni niitä ei ole. Varmaankin pärjäät neljälläkin, eli voisit vain tukkia ne ylimääräiset kolot ja valita vanhoista neljä parasta - jos on selvillä mitkä kaksi voi jättää pois.
Ehkä joskus alkuaikoina vaihdeltiin vanttien paikkoja kelien mukaan, mutta nykyisin sitä ei taideta harrastaa?
Re: Muistakaahan tarkistaa ja varmistaa vanttinne.
Posted: Tue 11.5.2010 06.10
by remonttimake
Yksi kiinnikepari on ollut turhan panttina. Voihan sitä laittaa tavallisen silmukkapultin ylimääräiseen paikkaan ja käyttää sitä vaikka barberin apublokin kiinnikkeenä jos kunnon pultteja ei löydy.
Tähän saakka olen arponut alavantit etukiinnikkeesiin ja ylävantit keskelle -> fokka on maannut alavantin päällä. Jatkossa pidän ylävantin keskellä ja alavantti siirtyy taakse, vai miten muut kolmen kiinnikeparin veneet on rikatut?
Re: Muistakaahan tarkistaa ja varmistaa vanttinne.
Posted: Tue 11.5.2010 08.14
by 306
remonttimake wrote:Yksi kiinnikepari on ollut turhan panttina. Voihan sitä laittaa tavallisen silmukkapultin ylimääräiseen paikkaan ja käyttää sitä vaikka barberin apublokin kiinnikkeenä jos kunnon pultteja ei löydy.
Tähän saakka olen arponut alavantit etukiinnikkeesiin ja ylävantit keskelle -> fokka on maannut alavantin päällä. Jatkossa pidän ylävantin keskellä ja alavantti siirtyy taakse, vai miten muut kolmen kiinnikeparin veneet on rikatut?
Masto taipuu siistimmin taakse jos laitat alavantit keskelle ja ylävantit taakse > enempi taaksepäin vetävää momenttia. Näin itse arvailin.
Kolmannet ruuvit odottelevat barbereita itsellänikin. Eipä niistä ole toistaiseksi ollut juuri hyötyä muttei kyllä haittaakaan. Aluslevyt kannattaa laittaa samalla kuntoon kun noita remppailee ja vesitiiveyteen kannattaa kiinnittää huomiota ettei ylhäältä valuva vesi jää rakenteeseen mutta se taitaakin olla meneillään.
Re: Muistakaahan tarkistaa ja varmistaa vanttinne.
Posted: Tue 11.5.2010 09.19
by remonttimake
ok, ehkä kokeilen laittaa vantit niinpäin.
Laipioita pois sahaessa tuli kahvikupillinen vettä rakenteista. Oletin, että vesi on valunut vanttiruuveista sisään. Eikä ne kovin vesitiiviiltä liitoksilta avattaessa vaikuttaneetkaan. Otan vielä ennen vesillelaskua joka ainoan kannen läpiviennin auki ja liimamassaa väliin.
Vanttiruuvien alapuolelle laitoin yhtenäisen 4mm RST lattaraudan ja saman verran kumia väliin tasaamaan kuormaa. Kestännee jos pultit eivät mene poikki.
Re: Muistakaahan tarkistaa ja varmistaa vanttinne.
Posted: Tue 11.5.2010 09.50
by Lauri
remonttimake wrote:
Laipioita pois sahaessa tuli kahvikupillinen vettä rakenteista. Oletin, että vesi on valunut vanttiruuveista sisään. Eikä ne kovin vesitiiviiltä liitoksilta avattaessa vaikuttaneetkaan. Otan vielä ennen vesillelaskua joka ainoan kannen läpiviennin auki ja liimamassaa väliin.
Kannelle ruuvattujen helojen yms irroittaminen ja uudelleentiivistäminen on kyllä hyvä juttu. Ei sikaflexitkään ole ikuisia. Viime vuonna minunkin piti muutamia vuotamaan alkaneita ruuveja irroittaa ja tiivistää uudestaan (mm. kaikki barbereiden kiinnityslenkit)
Onneksi H:ssa on aika vähän heloja kannella, joten mistään mahdottomasta urakasta ei ole kyse. Sen saisi tehtyä yksinkin, jos olisi 2 kpl 4 metrisiä käsiä joissa kummassakin on pari ylimääräistä kyynärpäätä
Vanttiruuvien alapuolelle laitoin yhtenäisen 4mm RST lattaraudan ja saman verran kumia väliin tasaamaan kuormaa. Kestännee jos pultit eivät mene poikki.
En ole varma, mutta epäilyttää että se kumi välissä ei ehkä ole hyvä juttu. Vantteihin tulee purjehdittaessa aika kova vaihteleva rasitus, jonka seurauksena se ruuvi voisi päästä liikkumaan ihan vähän ylös ja alas, jolloin se voisi "pumpata" tiivistemassan irti?
Re: Muistakaahan tarkistaa ja varmistaa vanttinne.
Posted: Tue 11.5.2010 10.03
by 306
Lauri wrote:
En ole varma, mutta epäilyttää että se kumi välissä ei ehkä ole hyvä juttu. Vantteihin tulee purjehdittaessa aika kova vaihteleva rasitus, jonka seurauksena se ruuvi voisi päästä liikkumaan ihan vähän ylös ja alas, jolloin se voisi "pumpata" tiivistemassan irti?
Joku massa varmaan on paikallaan ettei metalli ole suoraan lasikuidun päällä.
Itseäni tuossa huolettaa enemmän se, että ulkopinta varmasti pitää vettä. Jos ei, kertyy kosteus tuon sisäpuolelta massatun patjan päälle ym.. Itsekin haaveilin tuollaisesta rosterilätkästä mutta lopulta laitoin vain isot prikat (aluslevyt) sisäpuolelle ja sen verran massaa väliin, että tuli tiivistettyä molemmilta puolilta.