Veneen omaa sähköä
Posted: Fri 7.1.2011 11.23
Tästä ollaan Remonttimaken kanssa jo käyty keskustelua kahteen pekkaan mutta mitäs tuumitte, miten tuon homman parhaiten hoitaisi?
Eli johto koneen "töpselistä" löytyy, samoin diodisiltatasasuuntaaja.
Sitten on toinen ihmetyksen aihe moottorilta tulevassa johdossa. Siinä on tietty kaksi vaihtovirtanapaa mutta myös maa. Mitäs maalle olisi viisainta tehdä? Kytketäänkö se akun miinukseen vai onko koko keksintö paras laittaa tavalla tai toisella kytkimen taa akun vuotojen estämiseksi?
Ja mitenköhän tuohon käytännössä laitetaan virtaa tasaavat kondensaattorit mukaan? Saamani kondensaattorinappulat on noin 2mm kanttiinsa joten juottamisesta johtojen väliin kuulostaa hankalalta..
Olisiko silloin kyseessä tämmöinen virtapiiri (puoliaaltotasasuuntaaja)?
Tämmöistä tasaista sähjöä (kokoaaltosuuntaus) olisi haaveissa.
Lisäksi kiinnostaisi miten koneen latausvirran saisi selville? Eli kone käyntiin ja ampeerimittari napojen väliin samoin kun jännitettä mitatessa vai kuinka?
Ja edelleen, onko syytä miettiä latauskytkimen laittamista samaan syssyyn? Saman vermeen taa voisi kehittää sitten paneelinkin kun sopiva laite löytyy.
Hirmuamppeereja tuskin irtoaa mutta jos nyt edes sen verran kehittäis että koneen ollessa käynnissä veneen sähköt irtoavat sieltä eikä akusta (eli hifiviilailun parissa ollaan jos kone on käynnissä normaalisti 5+5min/purjehdus ellei lomien pläkäpäiviä lasketa).
Eli johto koneen "töpselistä" löytyy, samoin diodisiltatasasuuntaaja.
Sitten on toinen ihmetyksen aihe moottorilta tulevassa johdossa. Siinä on tietty kaksi vaihtovirtanapaa mutta myös maa. Mitäs maalle olisi viisainta tehdä? Kytketäänkö se akun miinukseen vai onko koko keksintö paras laittaa tavalla tai toisella kytkimen taa akun vuotojen estämiseksi?
Ja mitenköhän tuohon käytännössä laitetaan virtaa tasaavat kondensaattorit mukaan? Saamani kondensaattorinappulat on noin 2mm kanttiinsa joten juottamisesta johtojen väliin kuulostaa hankalalta..
Olisiko silloin kyseessä tämmöinen virtapiiri (puoliaaltotasasuuntaaja)?
Tämmöistä tasaista sähjöä (kokoaaltosuuntaus) olisi haaveissa.
Lisäksi kiinnostaisi miten koneen latausvirran saisi selville? Eli kone käyntiin ja ampeerimittari napojen väliin samoin kun jännitettä mitatessa vai kuinka?
Ja edelleen, onko syytä miettiä latauskytkimen laittamista samaan syssyyn? Saman vermeen taa voisi kehittää sitten paneelinkin kun sopiva laite löytyy.
Hirmuamppeereja tuskin irtoaa mutta jos nyt edes sen verran kehittäis että koneen ollessa käynnissä veneen sähköt irtoavat sieltä eikä akusta (eli hifiviilailun parissa ollaan jos kone on käynnissä normaalisti 5+5min/purjehdus ellei lomien pläkäpäiviä lasketa).