Hei,
Olen ostamassa ensimmäistä H-venettäni, ja peruskunnoltaan sopiva ehdokas on jo löytynyt.
Muutama asia askaruttaa kuitenkin mieltäni (kyseessä vm. 1975 oleva Scanboatin valmistama yksilö):
Skarneeja kiertävän "varvaslistan" ja rungon välillä on molemmin puolin melkein koko matkalta halkeama. Onko kyseinen koroke kiinteä osa runkoa, vai joku laminointivaiheessa lisätty uloke? Ja onko tuollainen halkeaminen tyyppi- vai yksilövika?
Kölipultteja ei näy (tosin keskinostokorvake on näkyvillä), onko normaalia että kölipulttien päälle on laminoitu?
Venemallia paremmin tuntevilta kaipaisin apua
Moderator: Kristian
-
- Posts: 1
- Joined: Wed 16.2.2011 22.10
Re: Venemallia paremmin tuntevilta kaipaisin apua
Rungon ja kannen liitokseen on usein vedetty jotakin joustavaa massaa, siihen varvaslistan ulkoreunaan. Lienee aika normaalia, että ikääntyessään se massa kovettuu ja alkaa halkeilla. Jos tuosta on kyse, niin aika helppohan sellainen massa on uusia. En kuitenkaan tunne scanboatin rakennustapaa, joten kyseessä on arvaus, samaten yksilöä näkemättä on vaikea sanoa mitään varmaa.Noviisi_Hoolainen wrote: Skarneeja kiertävän "varvaslistan" ja rungon välillä on molemmin puolin melkein koko matkalta halkeama. Onko kyseinen koroke kiinteä osa runkoa, vai joku laminointivaiheessa lisätty uloke? Ja onko tuollainen halkeaminen tyyppi- vai yksilövika?
Kyseessä on joidenkin valmistajien käyttämä rakentamistapa, ei sen kummemmin normaalia tai epänormaalia. Eli muistaakseni luokkasääntö ei sanoisi asiasta mitään. Toiset valmistajat (mm.artekno) ovat jättäneet pulttien päät näkyville.Kölipultteja ei näy (tosin keskinostokorvake on näkyvillä), onko normaalia että kölipulttien päälle on laminoitu?
Tällä foorumilla on jo aiempaa keskustelua tuosta kölipulttiasiasta, hakutoiminnolla löytynee.
Re: Venemallia paremmin tuntevilta kaipaisin apua
No niin, oikeilla jäljillä mennään!Noviisi_Hoolainen wrote: Skarneeja kiertävän "varvaslistan" ja rungon välillä on molemmin puolin melkein koko matkalta halkeama. Onko kyseinen koroke kiinteä osa runkoa, vai joku laminointivaiheessa lisätty uloke? Ja onko tuollainen halkeaminen tyyppi- vai yksilövika?
Kölipultteja ei näy (tosin keskinostokorvake on näkyvillä), onko normaalia että kölipulttien päälle on laminoitu?

Kuten Laurikin, osaan puhua vain Arteknon puolesta. Siinä Kansiosa on laminoitu kiinni runko-osaan tuon varvaslistan ulkopuolelta. Siellä kitti saattaa halkeilla ja se olisi hyvä koittaa saada semmoseen kuntoon, ettei ainakaan vesi pääse rakenteisiin. Arteknossa tuo varvaslista on rungon tapaan lujitemuovia ja valettu kansiosaan kiinni.
"Kuva olis kiva", mutta luulisin, että veneestä pystyy päättelemään, onko tuo varvaslista päälleliimattu vai ei. Jos halkeama ei ole paha ja vene on kuiva, voi tuon kitata umpeen keväällä ja sillä siisti. Kannattaa koputella halkeaman ympäriltä, äänen pitäisi olla pinkeä dak-dak (kuten muuallakin rungossa) eikä vettä imeneen lässähtänyt bog-bog.
Kölipultit on yleensä näkyvillä siksi, että niitä voidaan tarvittaessa kiristellä tai löysätä köliä irrotettaessa. Tommosiin hommiin ei juuri joudu ellei vene ole käynyt kivillä (kovaa). Veneen pohjasta näkyy osviittaa, esim. onko itse kölissä kuhmuja tai onko se juuri pinnoitettu uudelleen. Rungossa kölin etupuolella näkyy edelleen ratkema ja kölin takana köli on iskenyt itsensä rungon sisään yläviistoon jättäen hieman kupruisen vekin. Jos tommosia tai muuta epäilyttävää ei näy, luulisi kölin pultteineen olevan kunnossa. Sitten vaan pitää muistaa itse välttää kiviä, koska pulttien ollessa piilossa niistä ei pysty näkemään liikahtiko köli. Hyvähän venettä on näyttää vakuutustarkastajalla joka tapauksessa jos kiville ajaa ja samalla siirtää vastuu maksumiehelle.
Tsemppiä metsästykseen, nyt veneitä tuntuu olevan kaupan ainakin enemmän kun viime talvena!
306