Soufi wrote: Ns. idioottivarma ratkaisu
Heh, muistan kun eilisen päivän miten ekan kerran outoon rantaan ajaessa katsoin lumoutuneena kun kalakaiku alkoi näyttää ensin 1,5m, sitten 1,2m, sitten 0,9m ja mietin että on se hieno mutta tietääkö se nyt sitten mitään oikeasti. Sitten alkoikin kuulua ilkeää rominaa (vaikka vauhtia oli tarkoituksella alle solmun niin se ääni ja mastosta kuuluva helinä jää jotenkin mieleen).
En tiedä onko Oulun rannat yhtä kammottavat kun esim. Vaasassa mutta siinä missä plotteri kertoo kaikki toistaiseksi löydetyt kivet, kertoo kaiku milloin olet löytänyt uuden pohjasi alta.
Mulla oli viime kesänä plotteri ekaa kautta ja heti huomas sen näivettävän vaikutuksen: Kompassi ja kartta oli aina sisällä ja saapumisajat katselin aina diginumeroin laskettuna (jos reitti oli tehty) toisin kun aikaisempina vuosina kun aivojumppa oli laskea saapumisaikoja murtolukuina päässä. Hyvinhän se menikin kunnes eksyttiin valaisemattomalta väylältä pimeällä mahtavassa myötätuulessa. Tuttuun tapaan (kova ja eksymistä jouduttanut) vauhti pois ja ihmettelemään tarkempaa sijaintia. No, Gps on siitä ikävä, että se tietää sijaintinsa sen mukaan missä se oli viimeksi ja aallokkoon pysähtynyt vene oli sitten sekunnin välein vähän siellä täällä ja siten niin ja näin päin näytöllä.
Vasta kun laittoi koneen käyntiin ja ajoi hetken johonkin suuntaan tasaisella vauhdilla alkoi sijainti ja kulkusuunta hahmottua uudelleen. Suunnistusvirhe paljastui semmoseksi mitä ei olisi ikinä tehty kompassilla ajaessa. Oppimääränä nyt minimissään, että kummille reiteille pimeässä lähtiessä kannattaa tehdä plotterilla reitti muistiin etukäteen vaikka sitten matkalla ja kaivella kartta, kompassi ja himmeä taskulamppu ja kunnon lyysari merimerkkien heijastimien löytämiseksi valmiiksi.
Itselläni on semmonen työjärjestys (myös pienestä gepsin näytöstä johtuen), että kartalla ajetaan ja gepsiltä katsotaan vain satojen metrien säteellä olevat paikat varmuuden vuoksi siinä sivussa ja oikoteillä, alle 5m veissä tai rantautuessa sitten vielä kaiku varmistamassa. Pitemmillä lomareissuilla laitan reittisuunnitelman muistiin niin on vähän muistin tukeakin mm. Saaristomeren sokkeloissa mutta on niissäkin näppäilyvirheitä tullut tehtyä..
Mutta ihan fiksun laitteen löysit, virrankulutus näyttäis olevan ampeerin luokkaa joten pahempiakin on ollut tarjolla ja tarvittavat ominaisuudet hienosti on samoissa kuorissa. Nyt vaan joku fiksu asennuspaikka tuolle uutuudelle. Uusimmassa Venemestari-lehdessä esiteltiin hienot varoittavat esimerkkiasennukset, kun näille vuosittain uusia malleja saaville härveleille sahattiin reiät suoraan laipioon! Semmosta ei oikein voi suositella kun nuo laitteet on n. viidessä vuodessa lähinnä leluja tällä kehitysvauhdilla ja voi iso reikä alkaa harmittaa pitemmän päälle jos/kun näppärämmät mallit osoittautuvat pienemmiksi tms. tulevaisuudessa. Muita hyödyllisiä vinkkejä tuossa jutussa saattaa toki ollakin esim. johtojen koteloimiseksi tms.
Jos ei heti keksi jotain loistavaa asennusta niin se kaukalon luukun muotoinen pätkä
luukun aukkoon ja laitteen oma teline siihen kiinni on varmasti helppo alkuun. Siitä sen saa näppärästi mukaankin pitkäkyntisten harmiksi.