L-152 wrote:Kiitos.
Joo, internet on yhtä pieni kuin maailma
Mulla ei oo vinssejä lainkaan vaikka joskus se olis kiva kun on päässyt matkaan ja tuuli nyppää ison pussille vaikka ajatteli nostimen olleen kireällä. Kaukalon laidalla oleviin tavallisiin köysilukkoihin (
"Clam cleat") kiristäminen on puhtaasti tekniikkalaji eikä tarvi vinssejä (ensin normaali nosto niin kireälle kun saa, sitten köysi lenkille käden ympäri, polvi vasten laipiota, yläkropan kallistaminen taakse köyden liukuessa lukon läpi ja viimeiset kaks senttiäkin on kiristetty). Toki jos fallit on venyvää köyttä niin kiristelyä pitää jatkaa pitkin päivää, siihen ei varmaan auta kun vinssi. Nuo lukot on ainoat jotka mun veneessä on ollut sen jälkeen kun nostin siirrettiin mastolta.
Varsinaisesti tarkoitin sitä, että kun maston juuresta tulee nostin suoraan sivulle, se käännetään
kannessa olevalla taittoblokilla kohti kaukaloa vinsseineen ja lukkoineen. Jos kuitenkin haluaa "moniajoisuutta" lukkojen järjestelyihin ja vinssit on kaukalon laidalla, olisi näppärää järjestää tilanne niin, että taittobloki, köysilukko ja vinssi laidalla olisivat samassa linjassa että köyden voisi vetää voimalla suorana.
Näin suurimman osan aikaa jouten olevaa vinssiä voisi käyttää myös nostimen kiristämiseen kiristämällä sen suoraan lukon läpi. Omassa veneessäni köysi mastolta vinssille ei voi kulkea suoraan lukon läpi joten homma ei pelitä noin. Jos olisin lukkoja asentaessa tämän tajunnut (siis jos olisin tiennyt mitä tiedän nyt ja olisin itse asentanut lukot), olisin laittanut ne joitain senttejä eri suuntiin kun nyt ja tuokin järjestely toimisi paremmin samalla hinnalla.

...mutta, tuota ei ole kokeiltu joten sitä on syytä lähinnä harkita ja jos ei toimi niin jättää tekemättä. Sen voin kuitenkin sanoa, että nykyinen järjestelyni toimii rajoitteistaan huolimatta ja kelvannee malliksi noin alkuun.