Fallien kiinnitys

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
L-152
Posts: 24
Joined: Fri 10.6.2011 10.51

Fallien kiinnitys

Post by L-152 »

Päivää.
Uusi H-veneilijä tässä ilmoittautuu. Tuli hommattua Scanboatin 1974 tekemä vene purjenumerolla L-152. Kiitos RemonttiMakelle trailerin vuokrauksesta :-).
Tässä veneessä on vinssit ainoastaan istumalaatikon sivuilla ja ruffilla on sitten useita köysilukkoja.
http://s1100.photobucket.com/albums/g41 ... atikko.jpg

Nykyisin purjeiden nostimet kiinnitetään maston kyljessä oleviin knaapeihin. Ison fallissa ei ole sitä klunssia, jolla falli lukittuisi, joten falli pitäisi saada jonnekin kiinni, kun haluaisin isopurjeen ja fokan fallit istumalaatikkoon. Nyt niille ei ole oikein kunnollista kiinnityspaikkaa. Olisiko ehdotuksia millaisen kiinnityssysteemin tekisin? Knaapi jonnekin? Vinssivapauttaja? Ja minne kiinnityspaikka tulisi? En vielä löytänyt galleriasta hyvää kuvaa, jossa näkyisi ratkaisuja tähän. Miten teillä muilla tämä on ratkaistu?
MissVaan II
FIN-152
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Fallien kiinnitys

Post by 306 »

Terve ja tervetuloa!

Mulla on samantapainen järjestely, joku edellinen omistaja oli kääntänyt mastolta nostimet istumalaatikkoon.

Image

Parempaa kuvaa ei nyt löytynyt mutta maston vieressä (nostimet tulee mastosta suoraan sivuille) on siis kääntöpylpyrät josta nostin jatkaa istumalaatikolle. Ihan hyvä systeemi joskin jos tekisin tuon uudestaan itse, niin saattaisin miettiä miten nostimen saisi jatkettua suorassa viivassa taittopylpyrältä lukon läpi vinssille sillä se voisi olla helposti järjestettävissä (ehh-kä). Silloin tärkeintä taitaisi olla lukon oikea sijoittaminen reunalle.

Mutta, toivotaan että asia hoituu ja pääset nauttimaan keleistä!
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Fallien kiinnitys

Post by remonttimake »

Terve taas! Minähän kohta tunnen kaikki intternetin ihmiset :)

Eräässä H veneessä näin ison nostimen olevan mastolla ja siinä oli mekaaninen kahva, jolla loppukiristys tehtiin. En tainnut ikinä ottaa systeemistä kuvaa ja nyt se vene on jo vaihtanut satamaa. Aikanaan kuulemma ihan yleinen systeemi.

Laurilla on nostimessa se klunssi ja falli tulee istuinlaatikkoon. Ainakin toimiva tapa.

Omassa veneessä tulee ison falli ulos noin puoli metriä maston juuresta ja alapuolella on ihan pelkkä knaapi. Olen laittanut vinssivapauttajan siihen väliin. Knaapin kautta saa enemmän voimaa nostoon. Viime kesänä minulla oli nostin vedettynä istuinlaatikkoon. Se ei lopulta toiminut kun isopurjeessani ei ole ratsastajia; purjetta pitää joka tapauksessa ohjata mastouraan.

Nykyään (purjehduksen aikana) kiristän fokan fallia vinssillä ja ison kiristys tapahtuu cunnighamilla.
L-152
Posts: 24
Joined: Fri 10.6.2011 10.51

Re: Fallien kiinnitys

Post by L-152 »

Kiitos.
Joo, internet on yhtä pieni kuin maailma :wink:

Minulla on juuri sellainen "vinssi" jolla saa isopurjeen loppukiristyksen tehtyä tarvittaessa mastolta
http://s1100.photobucket.com/albums/g41 ... dusjpg.jpg
Se näkyy heikosti kikkitaljan takaa...

Nyt tosiaan tiukkaan fokkaa vinsseillä, joten en voi pitää ison nostinta kummallakaan vinssillä. Mutta ei kai pelkkä köysilukko kestä esim. isopurjeen vetoa pidemmän päälle? Ehkä laitan knaapin sopivaan paikkaan, köysilukon tai vinssinvapauttajan taakse...
Eihän purjeen nostot mastolta mikään ongelma ole, mutta jos onnistuisi istumalaatikosta, aina parempi.
-Juha
MissVaan II
FIN-152
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Fallien kiinnitys

Post by 306 »

L-152 wrote:Kiitos.
Joo, internet on yhtä pieni kuin maailma :wink:
Mulla ei oo vinssejä lainkaan vaikka joskus se olis kiva kun on päässyt matkaan ja tuuli nyppää ison pussille vaikka ajatteli nostimen olleen kireällä. Kaukalon laidalla oleviin tavallisiin köysilukkoihin ("Clam cleat") kiristäminen on puhtaasti tekniikkalaji eikä tarvi vinssejä (ensin normaali nosto niin kireälle kun saa, sitten köysi lenkille käden ympäri, polvi vasten laipiota, yläkropan kallistaminen taakse köyden liukuessa lukon läpi ja viimeiset kaks senttiäkin on kiristetty). Toki jos fallit on venyvää köyttä niin kiristelyä pitää jatkaa pitkin päivää, siihen ei varmaan auta kun vinssi. Nuo lukot on ainoat jotka mun veneessä on ollut sen jälkeen kun nostin siirrettiin mastolta.

Varsinaisesti tarkoitin sitä, että kun maston juuresta tulee nostin suoraan sivulle, se käännetään kannessa olevalla taittoblokilla kohti kaukaloa vinsseineen ja lukkoineen. Jos kuitenkin haluaa "moniajoisuutta" lukkojen järjestelyihin ja vinssit on kaukalon laidalla, olisi näppärää järjestää tilanne niin, että taittobloki, köysilukko ja vinssi laidalla olisivat samassa linjassa että köyden voisi vetää voimalla suorana.

Näin suurimman osan aikaa jouten olevaa vinssiä voisi käyttää myös nostimen kiristämiseen kiristämällä sen suoraan lukon läpi. Omassa veneessäni köysi mastolta vinssille ei voi kulkea suoraan lukon läpi joten homma ei pelitä noin. Jos olisin lukkoja asentaessa tämän tajunnut (siis jos olisin tiennyt mitä tiedän nyt ja olisin itse asentanut lukot), olisin laittanut ne joitain senttejä eri suuntiin kun nyt ja tuokin järjestely toimisi paremmin samalla hinnalla.

ImageImage

...mutta, tuota ei ole kokeiltu joten sitä on syytä lähinnä harkita ja jos ei toimi niin jättää tekemättä. Sen voin kuitenkin sanoa, että nykyinen järjestelyni toimii rajoitteistaan huolimatta ja kelvannee malliksi noin alkuun.
306
L-152
Posts: 24
Joined: Fri 10.6.2011 10.51

Re: Fallien kiinnitys

Post by L-152 »

Kiitos hyvistä kuvista. Niistä on aina helpompi ymmärtää.
Koitan saada homman kuntoon ja palailen asiaan.

-juha
MissVaan II
FIN-152
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Fallien kiinnitys

Post by Lauri »

Nostinten kanssa pitäisi pärjätä ilman vinssiä kaikissa olosuhteissa tällaisissa pikkuveneissä.

Veneissä, joissa on se "klunssi", ison nostinta käytetäänkin vain siihen mitä nimikin sanoo eli purjeen nostamiseen. Siinä systeemissä koko ideahan on, että purje lukkiutuu ylös ja nostin on sen jälkeen löysä. Nostinta ei siis mitenkään voi käyttää säätöihin, sen sijaan ison etuliikin säätö hoidetaan sitten tarvittaessa cunninghamilla kiristämällä alaspäin.

Fokan osalta etuliikin kireyttä voidaan säätää nostimella, mutta siinäkin ns. magix box on parempi kuin vinssi. Minun veneessä fokka vedetään ylös käsin ja sitten nostin kiinnitetään siihen boxiin, jolla saadaan voimaa säätämiseen tarvittaessa.
L-152
Posts: 24
Joined: Fri 10.6.2011 10.51

Re: Fallien kiinnitys

Post by L-152 »

joo, purjeet nousee käsin. Mutta onko normaalia että purjeiden nostimet lukitaan ainoastaan rapulukolla eikä esim. knaapiin? Mulla on knaapi mastolla, mutta istumalaatikossa tai ruffin katolla ei tällä hetkellä.
-juha
MissVaan II
FIN-152
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Fallien kiinnitys

Post by 306 »

L-152 wrote:joo, purjeet nousee käsin. Mutta onko normaalia että purjeiden nostimet lukitaan ainoastaan rapulukolla eikä esim. knaapiin? Mulla on knaapi mastolla, mutta istumalaatikossa tai ruffin katolla ei tällä hetkellä.
-juha
Jaajoo, tarkennetaan vielä että mikäli nostimet haluaa kaukaloon, ei yleensä käytetä vaijerinostimia vaan jämäkkää narua. Ja rapulukoista en tiedä, edellisen viestini lukot ainakin riittää. Itse asiassa kuvan "clam cleat" kannattaa hommata ilman tommosta "yhdyssiltaa", sillä purjetta laskiessa naru tarttuu muuten takaisin lukkoon jatkuvasti. Parempi malli on siis pelkkä vako.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Fallien kiinnitys

Post by Lauri »

Pelkkä rapulukko ehkä kuulostaa vähän epäilyttävältä, mutta onhan niitäkin eri kokoisia. Vertailukohtia jos etsitään, niin minun veneessä fokan skuutit tulevat isoille rapulukoille yhden kääntöpylpyrän kautta, lukot on ennen vinssejä ja veto siis aika kova kovemmalla kelillä. Skuutti on tuo kuvassa veneen poikkisuuntaan kulkeva musta naru, jonka toinen pää on löysänä vinssillä:

Image

Puhdas arvaus on, että skuutissa voisi olla enemmänkin kuormaa kuin nostimessa.
Nuo skuuttilukot ovatkin sitten suurimmat rapulukot mitä veneestä löytyy. Varsinkin uudemmissa H-veneissä on vallalla suuntaus, jossa veneistä ei muita lukkoja näytä löytyvänkään, mutta kuten edellä on todettu, on ison fallille silloin erillinen lukitussysteemi. Uusissa veneissä se on maston sisällä ylhäällä, minulla maston jalassa. Se malli edellyttää käytännössä vaijerinostinta, joten purjeenpuoleinen osa nostimesta on vaijeria, istumalaatikkoon tuleva osa on köyttä. Jonka ei edes tarvitse olla mitään huippukallista venymätöntä narua, koska sitä naruosaa rasitetaan vain purjetta nostettaessa.

Clamcleat on tietysti myös toimiva lukko, sen paras puoli on liikkuvien osien pieni määrä :)
Knaapia nostimen lukitsemiseen pitäisin ratkaisuna, joka kuuluu nykyisin lähinnä vain perinnepurjeveneisiin..
374
Posts: 9
Joined: Fri 10.6.2011 13.08
Location: Tampere / TaPS

Re: Fallien kiinnitys

Post by 374 »

Hei!
Minä vedin myös keväällä fallit mastolta sitloodaan. Minulla fokan ja ison fallit tulevat tällaiselle vinssin vapauttimelle, joka on H:n kokoisessa veneessä vähän liioittelua, mutta kun sellainen sattui ylimääräisenä olemaan.

Image

Minulla vinssit on klassisesti laidoilla, joten lukon läpi voi fallit viedä paaran vinssille, jolla voi tiukata falleja tarvittaessa. Tämä säätö on toki hidas, joten ensi kaudelle on harkinnassa fokkafallin säätöön magic box katolle, jolla fokkafallin hienosäätö on nopeampaa ja tarkempaa.

Masto on Arteknon 1975 mallistoa, joten fallit oli alunperin kiristettiin molemmin puolin mastoa maston alapäässä. Vaihdoin fallit tulemmaan maston jalan perään osoittavista plokeista ja nyt sivuille osoittavista plokeista tulee spinnufalli styyran puolelta ja ylägaija paaran puolelta. Ylägaija ja spinnufalli ovat johdettu molemmat taittoplokien kautta styyranpuolelle, sillä nostamme ja laskemme spinnun aina paaranpuolelta. Kikkitalja ja cunningham tulevat myös styyran puolelle. Spinnufalli, ja kaikki säädöt ovat rapulukoissa styyranpuolen katolla. Ainoastaan spinnufallin lukitukseen en ole tyytyväinen. Ensi kaudeksi siihen vaihtuu kääntyvä spinlockin pxr lukko, sillä se antaa mahdollisuuden nostaa spinnun ilman suoraa vetoa lukolle.

Image

Kaikki fallit on 6mm dyneemaa, joka myös on liioitellun paksu h:lle. Kuitenkin se on mukavampaa käsitellä kuin esim. 5mm. Cunninham ja spinnubarberit on 5mm dynemaa ja kikkitalja 6mm. kevlaria. Kaikki köydet ovat varsin venymättömiä, joten säädön tarve sen venymän vuoksi on olematonta. Erityisesti kevlar on kuin vaijeria, ja lähes yhtä epämiellyttävää käsitellä.

Tällaisin eväin minä olen viritellyt venettä.
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Re: Fallien kiinnitys

Post by rveivo »

Jos veneessä on hyvät vaijerifallit ja koukut vivuilla mastossa, ei välttämättä kannata alkaa siirtelemään falleja kaukaloon. Mastolta nostaminen on aika käytännöllistä varsinkin, jos isossa ei ole ratsastajia (erityisesti yksin tai nuorehkon lapsen kanssa purjehtiessa). Yksi hyvä puoli on myös nostinköysien jääminen vyyhdettynä mastolle, eli kaksi köysinippua vähemmän kaukalossa tai kajuutan katolla. Vivun kanssa voi myös säädellä fokan nostimen kireyttä kelin mukaan, tosin ei yhtä joustavasti purjehduksen aikana kuin magic boxilla tai muulla taljajärjestelyllä. Vaijeri ei edes kovin pahasti veny, vaikka sitä olisi viritettynä koko maston mitalta (vaikka kuula maston huipussa lienee tässä suhteessa paras ratkaisu ja dyneemakin voi olla hivenen parempi). Itse meinasin aiemmassa h-veneessä vaihtaa fallit kaukaloon, mutta luovuin ajatuksesta totuttuani mastolta nostamiseen. Fokan nostossa sekä purjeiden laskussa fallit kaukalossa on tosin varmaan jonkin verran parempi ratkaisu.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Fallien kiinnitys

Post by 306 »

rveivo wrote:...Fokan nostossa sekä purjeiden laskussa fallit kaukalossa on tosin varmaan jonkin verran parempi ratkaisu.
Paljon tietty riippuu myös purjehduspaikoista. Mikäli purjeita voi laskea suojaisassa paikassa ei varmaan pikku pyrähdys mastolle ole ongelma, mutta esim. merellä vene keikkuu jo inhottavammin eikä kaukalosta kaikilla säillä viitsisi poistua.
306
L-152
Posts: 24
Joined: Fri 10.6.2011 10.51

Re: Fallien kiinnitys

Post by L-152 »

Loma alkaa olla lopuillaan :(
rveivon tapaan olen pärjäillyt purjeiden nostossa ja laskussa mastolla. Tosin kerran isossa aallokossa märällä kannella oli hiukan tasapaino-ongelmia :shock: Mutta kannella pysyttiin...

Taidan pidättäytyä muutoksilta tämän kauden, mutta mahdolliset muutokset teen sitten ennen ensi kesää.
-juha
MissVaan II
FIN-152
L96
Posts: 45
Joined: Tue 2.6.2015 10.47

Re: Fallien kiinnitys

Post by L96 »

Kannattaako fokan falli vai ison falli ohjata suorassa linjassa vinssille? Veneessämme nämä kun tulevat mastolta vierekkäin ulos niin jompi kumpi näistä on käytännössä valittava mahdolliseksi vinssillä avustettavaksi.

Oletettavasti fokan fallille enemmän kiristystarvetta, koska ison etuliesmaan kun pystyy cunnarilla vaikuttamaan riittävästi?


Lisäkysymyksenä:

Kannattaako rapulukoissa olla mielestänne köysiohjainta vai ei sitloodaan johdetuissa köysissä? Välillä tuntunut ainakin olevan enemmän vain harmia isoa laskiessa.. mutta hyvä puolihan tässä toki se että ei narujen päät karkaa worst case scenariossa.. hmm.. mietteitä?
Velimies
Posts: 129
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: Fallien kiinnitys

Post by Velimies »

Meillä fokan jaksaa vedellä ylös helposti ilman vinssiäkin, isoa taas oikein ei, joten ison falli menee vinssinvapauttajan kautta vinssille (ja sitten vapautetaan).

Ja kun kerran vinssi vapautetaan, voisi sillä seuraavaksi nostaa fokankin, muttei tarvitse. Fokalle on myös magic box, mutta ei ole viime aikoina käytetty. (Voisi muuten käyttääkin, mutta boxin vaijerissa on pari ikävästi raapivaa säiettä.)
Tommi,
S/y Tiikerhai
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Re: Fallien kiinnitys

Post by L464 »

Eikä jage vaihtaa.
Ale
s/y Tiikerhai
L96
Posts: 45
Joined: Tue 2.6.2015 10.47

Re: Fallien kiinnitys

Post by L96 »

Ajatuksena siis koska kummatkin fallit ohjautuvat rapulukoille niin asettaa toisen näistä lukoista suoralle linjalle vinssin kanssa. Jos ei ole suoralla linjalla niin ei paljoa raaski vinssata - lukot sen verran pieniä että oletettavasti noilla voimilla ja ei-suoralla linjalla kärsivät.

Toki ison ja fokan jaksaa nostaa käsin, eihän se ole ongelma. Lähinnä mietin sitä että kun seilit ovat ylhäällä ison etulismaa pystyy kiristämään cunnarilla mutta fokkaa ei muuten kuin ottamalla paineen pois purjeesta. Tässä mielessä pohdein juuri fokan ajamista suorassa linjassa vinssille että voisi sen etuliesmaa saada kireämmälle kelin kovetessa. Ajattelinkohan ihan hassuja? :)
Post Reply