Turvavaljaat ja lifeline

Matkakertomuksia ja retkikohdevinkkejä sekä muuta keskustelua retkiveneilystä
Post Reply
306
Posts: 1156
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Turvavaljaat ja lifeline

Post by 306 » Mon 1.12.2008 11.27

Nyt kun toisaalla keskustellaan vilkkaasti avomeripurjehduskisailusta on siinä yhteydessä sivuttu myös valjaita ja lifelineja. Nämä turvavälineet kuuluvat 3-luokan katsastusvarustukseen mutta niinkun monen muunkin turvavarusteen kanssa, on varusteen oikeaoppinen asentaminen ja käyttö veneilijän oman tiedonhankinnan takana.

Oma järjestelyni on seuraavanlainen: kaukalossa kulkuluukun alla on vahva hela kaukaloon pultattuna. Siihen sidottu pitkä 8mm köysi kiertää toista reunaa vanttien sisältä ja skuuttien alta keulan knaapiin ja toista puolta takaisin. Naruun on pujotettu metalliklipsut, jotka ovat kiinnitetty helaan kiinni niiden ollessa käyttämättöminä. Käytettäessä klipsut kiinnitetään turvavaljaiden (ts. paukkuliivien joissa on valjaat) lenkkiin. Tämä lifeline on yleensä aina paikallaan pitemmillä matkoilla koskapa sen asentaminen kelissä voisi olla vaikeaa eikä se noinkaan paikalla ollessaan juuri haittaa.

Narut ovat niin kireällä kun on järkevää (niiden kuitenkin tulee makailla kannella eikä olla pingotettuna ilmassa). Ajatuksena olisi, että veneestä pudotessakin turvavaljaan lenkki jäisi n. veneen reunan tasalle tai ainakin pinnan yläpuolelle pitäen siten ylävartalon poissa vedestä.

Pinnamiehen narun järjestäminen onkin vähän hankalampaa. Etenkin, jos halutaan sen riittävän esim. moottorille saakka. Veneessäni on ollut kaukalon takaosassa samankokoinen hela kun etuosassakin, se on arvatenkin palvellut tätä tehtävää n. 1,5m narun kanssa mikä vielä saattaisi auttaa pitämään ukkelin veneessä.

Valjaita en ole vielä tositoimissa kokeillut joten on hyvä tarkastaa vaikuttaako tämmöinen järjestely oikeaoppiselta? Kuinka ja millaisilla köysillä olette muut asian hoitaneet? Ja onko valjaita tositoimissa (siis valvottujen kisaratojen ulkopuolella) tarvittu vai onko tilanteet vältetty hyvällä ennakoinnilla?
306

Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 551
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka » Mon 1.12.2008 15.09

Päällisin puolin kuullostaa ihan kelvolliselta ratkaisulta. Onko se kannella kulkeva köysi niin löysällä, että et tarvitse pelastusliivien lenkin ja köyden väliin enää ylimääräistä hihnaa/köyttä?

Kannella kulkeva köysi kannattaa joka tapauksessa mitoittaa reilusti vahvaksi, koska jos suhteellisen kireälle vedettyyn köyteen tulee kohtisuoraan sivulle vetävä kuorma (se pudonnut ihminen), kohdistuu köyteen moninkertaisesti suurempi voima kuin sen ihmisen paino+nykäys. Tuohon löytyy ehkä jostain katsastusohjeista apua? Vaijereita on usein käytetty, mutta muovipäällysteiset on kiellettyjä, koska ruostumista yms. ei näe.

Meillä on kyllä lähdetty (laiskempi vaihtoehto) siitä, että liiveissä on kiinni sen verran pitkä hihna, että veneessä toimiminen onnistuu ilman köyttä, jota pitkin kiinnitys juoksee. Isommassa veneessä ei tietty onnistu. Ja hommaa helpottaa tietysti se, jos liiveissä kiinni olevassa remmissä on "kaksi päätä", jolloin toisen voi pitää kiinni kun toista siirtää.

Sitloodassa istuttaessa meillä saa valjaat kiinni levankipalkissa oleviin kahvoihin, ja moottoria operoitaessa sivukansilla takana oleviin knaapeihin. Mutta varmasti meidän kiinnityspaikoilla+(liian) pitkillä remmeillä pääsee veteen asti.

Valjaita meillä käytetään kovassa kelissä, ne melkein-putoamiset ovat kyllä sattuneet paremmassa kelissä ilman valjaita (jolloin putoaminen ei toivottavasti ole niin vaarallista).

Se mitä mielestäni kannattaa tosissaan miettiä on se, minkälaisilla kiinteillä tai irrotettavilla tikkailla/köysivirityksillä vedestä pääsee parhaiten takaisin veneeseen. H:ssa tuo on toki kertaluokkaa helpompaa kuin korkeampilaitaisissa veneissä.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net

306
Posts: 1156
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 » Mon 1.12.2008 15.56

Erkka wrote:
Valjaita meillä käytetään kovassa kelissä, ne melkein-putoamiset ovat kyllä sattuneet paremmassa kelissä ilman valjaita (jolloin putoaminen ei toivottavasti ole niin vaarallista).

Se mitä mielestäni kannattaa tosissaan miettiä on se, minkälaisilla kiinteillä tai irrotettavilla tikkailla/köysivirityksillä vedestä pääsee parhaiten takaisin veneeseen. H:ssa tuo on toki kertaluokkaa helpompaa kuin korkeampilaitaisissa veneissä.
Joo, meillä pitkä köysi on sen verran löysä että pääsee matalana (=hyvä tasapainolle muutenkin kunhan polvet mahtuu liikkumaan) liittämällä klipsun suoraan valjaasta naruun. Yleensä 8mm narujen vetolujuus on satoja kiloja joten tuossa taitaa olla enemmän kyse murtolujuudesta kun klipsun teräsosa nykäisee keskeltä narua kapealta osalta. Toisaalta venyvä köysi voi olla vahvempi kun jämäkästi venymätön kun nykäys tulee kuitenkin keskeltä molempiin suuntiin venyvää narua. Jos jostain keksit(te) virallisempia ohjeistuksia tuohon käyttöön, olisi asiasta hyvä saada varmuutta.

10mm köysi tuntuisi äkkiseltään liioittelulta, samoin kun ne venyvät ja paukkuvat veneliikkeiden vaihtoehdot lifelineiksi á n. 100€. Pitkässä köydessä on se hyvä puoli ettei heloja tarvi olla kun muutama eikä köysiä tarvi vaihtaa saman köyden juostessa klipsussa.

Melkein pitäisi kokeilla tuota valjasvirityksen käyttöä "tositilanteessa" siinä missä mies yli laidan-juttuja ukkelilla eikä fendarilla sitten joskus heinäkuussa. Käytössä voi tulla kaikenmoisia yllätyksiä, pitkä köysi venyy enemmän kun olettaisi tai siitä riippuessa pää meneekin pinnan alle vaikka jalkojen piti tms.

Vaijerit kuulostaa aika tappajilta veneen kylkiä ajatellen. Ei siinä hätätilanteessa nyt niinkään mutta ainainen raapiminen voi olla ikävä juttu.

Kerhossamme on hiukka yli-innokas tarkastaja joka vaatii tai ainakin vahvasti suosittelee kiinteitä uimatikkaita veneeseen kun veneeseen. Saas nähdä onko mulla siten enskesänä jo se kiinteä pilssipumppukin.. :P
306

Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 551
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka » Mon 1.12.2008 16.26

306 wrote: Joo, meillä pitkä köysi on sen verran löysä että pääsee matalana (=hyvä tasapainolle muutenkin kunhan polvet mahtuu liikkumaan) liittämällä klipsun suoraan valjaasta naruun. Yleensä 8mm narujen vetolujuus on satoja kiloja joten tuossa taitaa olla enemmän kyse murtolujuudesta kun klipsun teräsosa nykäisee keskeltä narua kapealta osalta. Toisaalta venyvä köysi voi olla vahvempi kun jämäkästi venymätön kun nykäys tulee kuitenkin keskeltä molempiin suuntiin venyvää narua. Jos jostain keksit(te) virallisempia ohjeistuksia tuohon käyttöön, olisi asiasta hyvä saada varmuutta.

10mm köysi tuntuisi äkkiseltään liioittelulta, samoin kun ne venyvät ja paukkuvat veneliikkeiden vaihtoehdot lifelineiksi á n. 100€. Pitkässä köydessä on se hyvä puoli ettei heloja tarvi olla kun muutama eikä köysiä tarvi vaihtaa saman köyden juostessa klipsussa.
Tuolla köyden mitoittamisen ongelmalla tarkoitin tuota:
http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjast ... ty%20koysi (kohta 29)

Ainakin pidemmässä veneessä ja/jos köysi on vielä vedetty oikeasti kireälle asialla lienee oikeastikin merkitystä.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net

306
Posts: 1156
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 » Mon 1.12.2008 16.51

Erkka wrote:
Tuolla köyden mitoittamisen ongelmalla tarkoitin tuota:
http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjast ... ty%20koysi (kohta 29)

Ainakin pidemmässä veneessä ja/jos köysi on vielä vedetty oikeasti kireälle asialla lienee oikeastikin merkitystä.
Ei köyttä varmaan kannata silleen kiristämällä kiristää, ennemminkin löysät-pois kireälle. Sen verran pitäisi kuitenkin tilaa olla, että klipsu kiinni pääsee turvallisesti liikkumaan.

Köyden ominaisuudet kuitenkin olisi hyvä saada selville jostain alan ohjeistuksesta. Venymätön dyneema ei varmaan tässä ole paras vaihtoehto ellei köysi samalla kestä tuollaista klipsun aiheuttamaan leikkaavaa nykäisyä. Joku termi tuontyyppiselle köyden sitkeydelle on, muistaakseni murtolujuus tai leikkauslujuus tms. Ja tietty riittävästi vetolujuutta että köysi kestää kannelta retkahtaneen ukkelin painon tai ainakin joustaa hänet takaisin pintaan jos veteen asti tipahtaa. Matalana kävellessä tietty kyseessä on enemmänkin kierähdys kun suorin vartaloin kaatuminen ja nykäisykin siten vähän helpompi narulle.

Mitä enemmän näitä miettii, sitä enemmän tuntuu että asiaa pitäisi kokeilla käytännössä. Tajuttoman kaverin veteen tipahtamista seuraava köyden napsahdusääni olisi vähän liikaa yhdelle kerralle.
306

Lauri
Posts: 699
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri » Mon 1.12.2008 19.52

Kaikki kannella makaavat köydet on ikäviä kun ne pääsevät pyörimään jalan alla ja siten tekevät pinnasta vaarallisemman. Litteä liina on siinä suhteessa parempi. (kaikista kamalin jalan alla on kuitenkin sähköjohto, pyöreänä ja suht.kokoonpuristumattomana sellaisen päälle astuessa on tasapainon lähtö ollut lähellä). Pelkät spinnuskuutitkin kannella makaamassa aiheuttavat saman riskin.

Kiipeilyä harastavilta kavereilta olen kuullut, että kiipeilyköydet olisivat varsin hyvin jostavaa sorttia. Jousto siinä lifelinessa ei ehkä olisi pahaksi? ainakin teoriassa tuntuu pahalta ajatus siitä miten vauhdissa oleva vene nykäisee turvavaljaista jos kaikki komponentit on vaijeria tai dyneemaa tms. Mutta tämä on puhdasta teoriaa, en ole itse kiipeillyt tai muuten testannut miltä äkkinykäisy valjaissa ollessa tuntuu.

Pete
Posts: 11
Joined: Sun 6.5.2007 13.06
Location: Valkeakoski, Riuttasaari

mob-tilanteista

Post by Pete » Thu 5.2.2009 15.32

Olen kokeillut kaverin nostoa vedestä. Kun testikappale (+100 kg) heittäytyi märkänä veteläksi, ei sitä kannelle saanut muuten kuin kiinnittämällä spinnun nostin liiveihin. Siitä sitten yksi vinssaa ylös ja toinen pitelee, ettei testattava kolhiinnu nostossa. Nosto tietysti veneen sivulta keskikohdasta. Suosittelen kokeilemaan. Tilannehan voi tulla eteen, jos vaikkapa puomi osuu kupoliin. Jos veneessä on vain yksi jäljellä tulee hommasta tosi vaikeaa: milläs saat veneen uhrin viereen passiin siksi aikaa, että saat nostimen kiinni? Jos pudonnut oli lyhyissä valjaissa, niin sitten tilanne helpottuu.

Nostettava on myös aika huonossa kunnossa operaation jälkeen, jos yksi ei ole pitelemässä päätä noston aikana. Henki kuitenkin säilynee.

Tuo elämänlanka tai kiinnityspisteet täytyy siis mielestäni saada veneen keskikohtaan: aika paljon on menetetty jos uhri pääsee veteen asti. Elämänlangaksi suositellaan litteää liinaa, itse en ole asentanut. Sitloorassa on kiinnityspisteitä, samoin pitkin matkaa perästä keulaan. Siis mallia Erkka?

L96
Posts: 42
Joined: Tue 2.6.2015 10.47

Re: Turvavaljaat ja lifeline

Post by L96 » Wed 8.2.2017 22.07

Mietintämyssyn alla turvavaljaiden kiinnityspisteet kaukalossa. Minkälaisia ratkaisuja teillä on? Tuolla aiemmin mainittu kulkuaukon alapuolella on yksi hyvä. Mitä mieltä raati on, raaskiiko levankiin kiinnittää rosterikädensijaa tähän tarkoitukseen ja kestääköhän H:n levanki vetoa myös muualle kuin ylöspäin - yhden miehen painon verran?

rveivo
Posts: 86
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Re: Turvavaljaat ja lifeline

Post by rveivo » Thu 9.2.2017 00.37

Minusta on aika hyvä paikka kaukalon alaseinissä / penkin reunassa ja voi sit käyttää samaa lenkkiä myös hengausremmeille tarvittaessa. Lisäks meillä on yks lenkki kannessa maston edessä.

L96
Posts: 42
Joined: Tue 2.6.2015 10.47

Re: Turvavaljaat ja lifeline

Post by L96 » Thu 30.11.2017 12.41

A5D5BEF6-70EB-4586-B604-D67958AC7E17.jpeg
Meillä elämänlanka asennettu kulkemaan kannella. Tähän riitti hyvin svb:n myymä Wichardin 1kpl adjustable lifeline.

Ongelma on vielä se että tarvisi kehitellä mastolle jokin kiinnityspiste. 1m turvaköysi kun ei riitä mastotyöskemtelyyn. Onko joitain ideoita asian toteutukseen?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest