H-veneiden MM-kisat Hangossa 2-9.8.2008
Moderator: Kristian
MM-kilpailut Hangossa kilpailtu ja veneet takaisin kotisatamissa. Mestaruuden vei odotetusti Tanskalaiset Claus Höj Jensen, Henrik Olsen ja Jacob Guhle. Ei ole sattumaa, että puolet H-venefleetistä purjehtii Höj Jensenin purjeilla. 
Paras suomalaisjoukkue neljäntenä oli lahtelaiset Jari Leinonen, Janne Heikkilä ja Pekka Honkavaara (Team Festivo). Festivon porukka olisi ollut kirkkaasti mitaleilla, jos ensimmäisenä kilpailupäivänä olisivat purjehtineet omalla tasollaan. Ensi vuonna sitten jätkät!
Hyvin meni myös H-veneliiton pj. Jyrki Lindströmin venekunnalla, joka sijoittui lopulta viidenneksi. Ja tietysti Kuopion hieman nuoremman kaartin kovalla kolmikolla Janne Ikosella, Jussi Hämäläisellä ja Ville Hankalinilla Sharp-veneellään, jotka sijoittuivat lopputuloksissa kahdeksanneksi.
Muista suomalaisista erityismaininnan ansaitsee 'bemari'-veneellään purjehtineet Vesa Luhtanen, Markku Karjalainen ja Jukka Karjalainen, jotka neljännessä lähdössä ottivat upeasti lähtövoiton.
Pääkaupunkiseudun sisäisen kilvoittelun voitti odotetusti Juhani Seppä, Veli-Matti Seppä ja Erik Särmäkari 11. sijoituksella. Toiseksi tuli Harri Roschier, Niko Roschier ja Panu Keski-Pukkila 36. sijoituksella. Kolmanneksi PK-kilvoittelussa tuli Anssi Narvala, Jorma Salomaa ja Mikko Eronen 42. sijoituksella. Neljänneksi tuli (virvelit soimaan, tum tum tum) Niclas Svahnström, Vesa Lindqvist ja Frank Sjöblom 46. sijoituksella.
Viidenneksi Majava-veneellään (tai Nordpic nykyään) myös nuorta haastajakaartia edustavat Thomas Weckström, Robert Brandt ja Jan Tiri 48. sijoituksella. Kuudenneksi sijoittui kolme varaslähtöä ottanut Katariina-vene, jota purjehtivat Matti "black flag" Pehkonen, Aapo Heijola ja Juha Eklund. Kuten aikaisemmissa postauksissani kerroin, ei lähdössä ole varaa antaa tippaakaan siimaa. 55 veneen fleetissä on näköjään pakko olla rohkea ja vetää karusti kovaa linjalle. Ei kisaa lähdössä voiteta, mutta kyllä sillä hyvät lähtökohdat korkealle sijoitukselle petaa. Tai sitten homma murenee tyystin käsiin varaslähdöstä johtuen.
Lahden nuoremman kaartin sisäisen hegemoniataistelun vei tällä kertaa Hempukka-veneellään Veli-Matti Lepistö, Mari Lindeman ja Jesper Nilsson. Zalekua-veneellä purjehtinut Joonas Vilkman, Heikki Kiilholma ja Harri Puolanne jäivät tällä kertaa Hempukan taakse. H-venefleetin korkeaa tasoa kuvaa se, että erot viimeisen sijan ja kahdenkympin sakin välillä on todella hiuksen hieno. Kenen tahansa kilpapurjehtijan kannattaa tulla kokeilmaan omia kykyjään H-venefliittiin, niin saa aika realistisen kuvan omista kyvyistään. Voin taata, että tuloslistan loppupäässä ei ole missään nimessä yhtään irtopistettä tarjolla. Ja esimerksi Hangon regatassa ei Valentinalla ollut mitään jakoa Zalekuaan nähden. Weird shit.
Kaiken kaikkiaan MM-kisoista jäi käteen hemmetisti hyviä muistoja, paljon todella tasaväkistä purjehtimista ja tietysti jälleen oppia roppakaupalla. Yksi tärkeimmistä opeista lienee, että yksinkertaisesti harjoittelua pitää olla todella paljon enemmän. Ja erityisesti erityistilanneharjoittelua. Esimerkiksi alamerkin kierrossa on linjavalinnalla yleensä noin 2 sijoituksen ero huonon ja hyvän kierron kanssa.
Lisää fiiliksiä myöhemmin. Pistäkäähän muutkin venekunnat tunnelmia ja näkemyksiä kisoista!

Paras suomalaisjoukkue neljäntenä oli lahtelaiset Jari Leinonen, Janne Heikkilä ja Pekka Honkavaara (Team Festivo). Festivon porukka olisi ollut kirkkaasti mitaleilla, jos ensimmäisenä kilpailupäivänä olisivat purjehtineet omalla tasollaan. Ensi vuonna sitten jätkät!
Hyvin meni myös H-veneliiton pj. Jyrki Lindströmin venekunnalla, joka sijoittui lopulta viidenneksi. Ja tietysti Kuopion hieman nuoremman kaartin kovalla kolmikolla Janne Ikosella, Jussi Hämäläisellä ja Ville Hankalinilla Sharp-veneellään, jotka sijoittuivat lopputuloksissa kahdeksanneksi.
Muista suomalaisista erityismaininnan ansaitsee 'bemari'-veneellään purjehtineet Vesa Luhtanen, Markku Karjalainen ja Jukka Karjalainen, jotka neljännessä lähdössä ottivat upeasti lähtövoiton.
Pääkaupunkiseudun sisäisen kilvoittelun voitti odotetusti Juhani Seppä, Veli-Matti Seppä ja Erik Särmäkari 11. sijoituksella. Toiseksi tuli Harri Roschier, Niko Roschier ja Panu Keski-Pukkila 36. sijoituksella. Kolmanneksi PK-kilvoittelussa tuli Anssi Narvala, Jorma Salomaa ja Mikko Eronen 42. sijoituksella. Neljänneksi tuli (virvelit soimaan, tum tum tum) Niclas Svahnström, Vesa Lindqvist ja Frank Sjöblom 46. sijoituksella.

Lahden nuoremman kaartin sisäisen hegemoniataistelun vei tällä kertaa Hempukka-veneellään Veli-Matti Lepistö, Mari Lindeman ja Jesper Nilsson. Zalekua-veneellä purjehtinut Joonas Vilkman, Heikki Kiilholma ja Harri Puolanne jäivät tällä kertaa Hempukan taakse. H-venefleetin korkeaa tasoa kuvaa se, että erot viimeisen sijan ja kahdenkympin sakin välillä on todella hiuksen hieno. Kenen tahansa kilpapurjehtijan kannattaa tulla kokeilmaan omia kykyjään H-venefliittiin, niin saa aika realistisen kuvan omista kyvyistään. Voin taata, että tuloslistan loppupäässä ei ole missään nimessä yhtään irtopistettä tarjolla. Ja esimerksi Hangon regatassa ei Valentinalla ollut mitään jakoa Zalekuaan nähden. Weird shit.
Kaiken kaikkiaan MM-kisoista jäi käteen hemmetisti hyviä muistoja, paljon todella tasaväkistä purjehtimista ja tietysti jälleen oppia roppakaupalla. Yksi tärkeimmistä opeista lienee, että yksinkertaisesti harjoittelua pitää olla todella paljon enemmän. Ja erityisesti erityistilanneharjoittelua. Esimerkiksi alamerkin kierrossa on linjavalinnalla yleensä noin 2 sijoituksen ero huonon ja hyvän kierron kanssa.
Lisää fiiliksiä myöhemmin. Pistäkäähän muutkin venekunnat tunnelmia ja näkemyksiä kisoista!
Team Bra, Valentina FIN-916
Kiitoksia kommentaattorille paikanpäältä.Vpl wrote:MM-kilpailut Hangossa kilpailtu ja veneet takaisin kotisatamissa. Mestaruuden vei odotetusti Tanskalaiset Claus Höj Jensen, Henrik Olsen ja Jacob Guhle. Ei ole sattumaa, että puolet H-venefleetistä purjehtii Höj Jensenin purjeilla.

Muistin virheellisesti että kisat olisivat olleet ohi jo elokuun ekana viikonloppuna joten yllätys oli iloinen saapuessamme Hankoon paluumatkalla 6. päivä (No, ei varmaankaan molemminpuolinen, me olimme se vene jonka kone savuutti ja kiersi hullun lailla sammumispisteessä kun koitettiin puikata sisään satamaan kisoista saapuvan majesteettisesti lipuvan holkkilaivaston lomasta..).
Ihan komeaa oli seurata touhua aidan toiseltakin puolelta. 50+ lähes identtistä venettä samassa paikassa on aina metka näky ja seurailtiin pursiseuran terassilta alakerran illallistapauksen alkua tuoppejamme hörsäten. Kaikesta päätellen katetta osallistumismaksuille tuli myös muruna rinnan alle, rennon näköistä ja lepposaa tuntui olevan myös kisailijoiden kanssakäynti.
Näinpä siis Helsinkiin palattuamme piti tarkistaa kisatilanteet. Täytyy sanoa että tuo gps-tracker oli metka juttu. Lauantain finaali seurattiin sitä kautta harmitellen että noi saastepilviolympialaiset olivat vieneet tältä kisalta kaiken huomion eikä televisiointeja vissiin ole luvassa edes koosteena(?). No, joka tapauksessa seuraaminen kävi noinkin, mitä nyt tuulensuunta ja radan kiertojärjestys olisi toisinaan ollut hyvä lisä jos joskus systeemiä eteenpäin kehitetään.
Mutta hienoa toimintaa, onnittelut listaa seuraaville osanottajille!
306
MM
Moro!
Katselin MM-kisojen ajolinjoja GPS-seurannasta. Hieno juttu. Kun olisi tallennettu lähtö kerrallaan koko päivän sijasta, olisi vielä parempi.
Sen näki selvästi, että voittaja ajoi yleensä lenssin suoraan leikkaamatta. Me nousimme välillä kryssillä muita huonommin. Vauhtimme oli hyvä, mutta usein jäimme merkkitilanteissa ja lähestymällä ylämerkkiä liian varovasti. Ei pokka riittänyt ajaa hirveään sumaan paaralla.
Hyvä lähtö on tärkeä, mutta ei välttämätön. Taas kerran saimme ihmetellä, kuinka vanhat mestarit kuten Seppä ja Gustafsson lähtivät takaamme ja hilasivat itsensä pikkuhiljaa kärkikymmenikköön. Paljon olisi vielä opittavaa.
20 parhaan joukkoon ei olisi mahdotonta päästä vähän skarppaamalla. Taso on niin kova, että virheisiin ei ole varaa. Kolmannessa startissa olimme ensimmäisellä ylämerkillä 8. Siihen, että olimme maalissa vasta 20., tarvittiin sotku spinnun skuutissa ja lievä pitkäksi ajo maaliin tullessa.
Kaiken kaikkiaan oli hienot kisat, vaikka kovan tuulen takia ei päästykään ajamaan kaikkia lähtöjä. Ajetuissakin lähdöissä oli välillä liikaa tuulta meille, jotka olimme ilmeisesti kisojen kevyin miehistö (222,9 kg).
Sijalla 35. vaatimaton tavoitteemme (ei saa olla viimeinen) täyttyi silti reilusti.
Katselin MM-kisojen ajolinjoja GPS-seurannasta. Hieno juttu. Kun olisi tallennettu lähtö kerrallaan koko päivän sijasta, olisi vielä parempi.
Sen näki selvästi, että voittaja ajoi yleensä lenssin suoraan leikkaamatta. Me nousimme välillä kryssillä muita huonommin. Vauhtimme oli hyvä, mutta usein jäimme merkkitilanteissa ja lähestymällä ylämerkkiä liian varovasti. Ei pokka riittänyt ajaa hirveään sumaan paaralla.
Hyvä lähtö on tärkeä, mutta ei välttämätön. Taas kerran saimme ihmetellä, kuinka vanhat mestarit kuten Seppä ja Gustafsson lähtivät takaamme ja hilasivat itsensä pikkuhiljaa kärkikymmenikköön. Paljon olisi vielä opittavaa.
20 parhaan joukkoon ei olisi mahdotonta päästä vähän skarppaamalla. Taso on niin kova, että virheisiin ei ole varaa. Kolmannessa startissa olimme ensimmäisellä ylämerkillä 8. Siihen, että olimme maalissa vasta 20., tarvittiin sotku spinnun skuutissa ja lievä pitkäksi ajo maaliin tullessa.
Kaiken kaikkiaan oli hienot kisat, vaikka kovan tuulen takia ei päästykään ajamaan kaikkia lähtöjä. Ajetuissakin lähdöissä oli välillä liikaa tuulta meille, jotka olimme ilmeisesti kisojen kevyin miehistö (222,9 kg).
Sijalla 35. vaatimaton tavoitteemme (ei saa olla viimeinen) täyttyi silti reilusti.
Muutama kuva lisää.
55 veneen fleetti näyttää tältä satamassa. Toivottavasti joku kuvaaja on ottanut myös lähtöviivalta koko fleetistä kuvia. Photexin saitilta sellaista ei löytynyt.

MM-kilpailuissa oli (vain) 14 venettä enemmän kuin tämän vuoden SM-kisoissa. Monikaan palstan lukijoista ei todennäköisesti ole koskaan H-veneiden SM-pokaalia nähnyt, joten tässä lähiotos kuuluisasta Artekno Cup -pokaalista.

Maanantaina tuulen yltäessä huikeisiin ~25-27m/s tuulennopeuksiin oli jopa sataman lipputangot kovalla koetuksella.

Kilpailun juryn puheenjohtajana oli britti Tony O'Gorman, joka oikealla mustassa fleecessä opastaa kilpailijoita.

Yleisesti ottaen tunnelma satamassa oli tiivis ja kaikki kilpailuihin osallistuneet veneet oli todella erinomaisessa kunnossa. Varusteiden kuntoon oli panostettu.

55 veneen fleetti näyttää tältä satamassa. Toivottavasti joku kuvaaja on ottanut myös lähtöviivalta koko fleetistä kuvia. Photexin saitilta sellaista ei löytynyt.
MM-kilpailuissa oli (vain) 14 venettä enemmän kuin tämän vuoden SM-kisoissa. Monikaan palstan lukijoista ei todennäköisesti ole koskaan H-veneiden SM-pokaalia nähnyt, joten tässä lähiotos kuuluisasta Artekno Cup -pokaalista.
Maanantaina tuulen yltäessä huikeisiin ~25-27m/s tuulennopeuksiin oli jopa sataman lipputangot kovalla koetuksella.
Kilpailun juryn puheenjohtajana oli britti Tony O'Gorman, joka oikealla mustassa fleecessä opastaa kilpailijoita.
Yleisesti ottaen tunnelma satamassa oli tiivis ja kaikki kilpailuihin osallistuneet veneet oli todella erinomaisessa kunnossa. Varusteiden kuntoon oli panostettu.
Team Bra, Valentina FIN-916
Tanskan H-veneliiton sivuilta löytyi linkki aivan erinomaiseen kuvasarjaan Hangon MM-kisoista. Kiitos valokuvaajalle!
http://www.sailpix.fi/hboat08
http://www.sailpix.fi/hboat08
Team Bra, Valentina FIN-916
No hups heijaa, ohikulkumatkalla Hangossa tarttui muistikortille tuollaisia:
hfoorumi/gallery2.php?g2_itemId=2643
hfoorumi/gallery2.php?g2_itemId=2643
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Tää ei nyt juurikaan liity enää MM-kisoihin, mutta kokemuksena kovan kelin ajosta:harald wrote:Tulitte siis tänään holkilla? Hatunnosto sille!
http://www.fimr.fi/fi/itamerinyt/fi_FI/aallonkorkeus/
Nyt 2,4m korkein 4m. Huomiseksi enustettu merkitsevä vajaa 4,0m
aallokko. Sehän on puolet fokan korkeudesta merenpinnasta, eli
suomalaisittain hiukan över-ekstreme.
Sama aaltokorkeus mobiiliversiona:
http://www.fimr.fi/wave
Jos merkitsevä aallonkorkeus on luokkaa 4m, suurimmat yksittäiset ovat
varmaan 6-7m. Nyt en haluaisi merelle tällä hetkellä
Lähdettiin siis Jussaröstä Hankoa kohden, meidän ennuste sanoi jotain 12 m/s. Lähdettiin pelkällä fokalla, ja ulkoväylää pitkin, että on enemmän tilaa ajaa kovaa (tai setviä jos tulee ongelmia). Tuulen nopeudesta en osaa sanoa, mutta pelkällä fokalla kulki täysmyötäiseen ihan mukavasti. Kun iso ei ollut ylhäällä, meni vene suoraan myötäiseen kuin raiteilla. Jossain vaiheessa kuului kopsahdus kun lokin viisari napsahti rajoitintappiinsa (12kn)

Homma oli ihan mukavaa, kun tiesi että väylä ei myötäisestä paljon käänny, ja hangossa on varmaan varaosia ja purjeitakin tarjolla jos tulee tarvetta. Mutta meno ei tosiaan ollut mitään taistelemista, vaan ihan leppoisaa laskettelua. Tuossa on kuvaa vedestä:
Fokkaa laskiessa satama-altaan lähestyessä toki huomasimme että taitaa tuulla aika reippaasti. Ja tietty jos matkalla olis vaikka hattu tai jotain muuta pudonnut veneestä, niin hakemisessa olisi voinut olla ihan oikeasti työtä (valjaatkin tuli laitettua kiinni jossain vaiheessa).
Saatiinkin oikein hyvä paikka täydestä laiturista (onneksi aina on tilaa vielä yhdelle, joka käyttää h-venettä).
Yöllä nukkumista hieman häiritsi noin sadan metrin päässä meistä auki päässyt genoa, jota myöhemmin laskettiin rullalta puukolla:
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
-
- Posts: 119
- Joined: Mon 20.8.2007 22.21
- Location: Helsinki
- Contact:
Oikein hienoja kuvia! Harmi ettet ollut paikalla joka päivä kuvaamassa.Erkka wrote:No hups heijaa, ohikulkumatkalla Hangossa tarttui muistikortille tuollaisia:
hfoorumi/gallery2.php?g2_itemId=2643

Man-over-board kuvasarja on hieno! (kuva 73).

Team Bra - Fin-916 Valentina
Jaatäävai?Hopeanuoli wrote:Oikein hienoja kuvia! Harmi ettet ollut paikalla joka päivä kuvaamassa.Erkka wrote:No hups heijaa, ohikulkumatkalla Hangossa tarttui muistikortille tuollaisia:
hfoorumi/gallery2.php?g2_itemId=2643![]()
Man-over-board kuvasarja on hieno! (kuva 73).

Aivan pakko myöntää että on Erkalla kyllä silmää tuohon hommaan! Noi tanujen kuvat toisaalla ei mielentäni ihan onnistuneet samalla fiiliksellä.
Kameroihin liittyen, pokkari on menossa vaihtoon. Nämä kuvat on taidettu ottaa ihan alan pelillä joten en tiedä osaatteko auttaa. Joka tapauksessa hät-hätää ostamastani Olympus myy 1010:sta pitää hyviä ominaisuuksia oikein etsiä ja uusi on hakusassa. No, onhan se roisketiivis mutta aivan susi muuten.
306
Samoja kokemuksia mutta en aivan 12m/s:ssä ole (tietääkseni) kokeillut. Pakko suositella, tuosta fokkahommasta on tainnut toisaalla olla keskustelua. Mahtoi olla melkoinen pauke kun laskitte fokan laituriin tullessa vai laskitteko myötäisessä?Erkka wrote:
Lähdettiin siis Jussaröstä Hankoa kohden, meidän ennuste sanoi jotain 12 m/s. Lähdettiin pelkällä fokalla, ja ulkoväylää pitkin, että on enemmän tilaa ajaa kovaa (tai setviä jos tulee ongelmia). Tuulen nopeudesta en osaa sanoa, mutta pelkällä fokalla kulki täysmyötäiseen ihan mukavasti. Kun iso ei ollut ylhäällä, meni vene suoraan myötäiseen kuin raiteilla. Jossain vaiheessa kuului kopsahdus kun lokin viisari napsahti rajoitintappiinsa (12kn)Se nyt toki oli vain yksittäinen surffi, mutta hauskaa oli. Aallot eivät tuntuneet mitenkään omituisen isoilta.
Oma Sumlogimme napsahti kerran maksimeille gps:n ollessa laatikossa. Fokka oli just revennyt ja mentiin sivumyötäiseen reivatulla isolla, vettä suihkusi n. 1,5m korkeina patsaina molemmin puolin keulaa ja kortista ei ihan ehtinyt katsoa onko suunta oikea!
Myöhemmin gps:ssään verratessa paljastui, että 4kn=4kn, 6kn=5kn ja 8kn=6,5-7kn..

No, "virallisina" tuloksina käytämme tietty aina Sumlogia!

306