30-31.8.2008 Lyhytrata-SM NPS, Naantali
Moderator: Kristian
30-31.8.2008 Lyhytrata-SM NPS, Naantali
Seuraavana ja kauden viimeisenä virallisena ranking-kilpailu on lyhytrata-SM -kilpailut Naantalissa. Kilpailukutsu löytyy tästä. Viimeinen ilmoittautumispäivä on perjantai 29.8.2008. Osallistumismaksu on 110€/vene.
Vaikka monella jo kesälomat ovat taakse jäänyttä elämään, niin lomatunnelmaa voi yhä jatkaa. Missäpä se paremmin onnistuisi kuin Naantalissa, missä aurinko paistaa sananlaskun mukaisesti. Tutustu kilpailukaupunkiin tästä.
Pääkaupunkiseudun epäviralliseen ranking-sarjaan osallistuneita venekuntia toivotaan erityisesti osallistuvan kilpailuun. Kauden viimeisessä kansallisessa kisassa on hyvä käydä mittaamassa venevauhdin nykytaso sekä miehistön valppaus. Tietysti myös muiden purjehduspaikkakuntien purjehtijoita toivotaan runsainmitoin paikalle.
Pääkaupunkiseudulta käsin ajateltuna Naantali on yksi tämän vuoden virallisen ranking-sarjan logistisesti helpoimpia osakilpailuita Helsingin ja Hangon regattojen lisäksi.
Logistiikasta puheenollen olemme tehneet hieman kuluseurantaa H-rankingsarjaan osallistumisesta. Esimerkkikilpailuviikonlopun kustannukset ovat:
- viikonlopun autovuokra 160€
- osallistumismaksu 110€
- majoitus miehistölle kahdeksi yöksi 240€
- polttoaine esim. Helsinki-Naantali-Helsinki 80€
- kilpaveneen nosto- ja lasku HSK:lla 25€
---------------------------------------------------------
yhteensä 615€ (ilm. majoitusta 375€)
Tämä laskelma ei ota huomioon mahdollista trailerin vuokrauskustannusta, koska tosiasiassa oman trailerin omistaminen on ainoa järkeenkäypä tapa osallistua kansalliseen H-rankingsarjaan.
Kuitenkin kuten yo. laskelmasta huomaa, niin kilpailuviikonlopun kokonaiskustannukset ovat suhteellisen maltilliset, kun kustannukset jakaa kolmen miehistönjäsenen kesken. Trailerin hankinta on varmaankin kuitenkin suurin kynnys trailerointikilpailemisen aloittamiselle. Joku nikkarointiin erikoistunut voisi aloittaa uuden threadin kustannustehokkaiden trailervaihtoehdoista.
Vaikka monella jo kesälomat ovat taakse jäänyttä elämään, niin lomatunnelmaa voi yhä jatkaa. Missäpä se paremmin onnistuisi kuin Naantalissa, missä aurinko paistaa sananlaskun mukaisesti. Tutustu kilpailukaupunkiin tästä.
Pääkaupunkiseudun epäviralliseen ranking-sarjaan osallistuneita venekuntia toivotaan erityisesti osallistuvan kilpailuun. Kauden viimeisessä kansallisessa kisassa on hyvä käydä mittaamassa venevauhdin nykytaso sekä miehistön valppaus. Tietysti myös muiden purjehduspaikkakuntien purjehtijoita toivotaan runsainmitoin paikalle.
Pääkaupunkiseudulta käsin ajateltuna Naantali on yksi tämän vuoden virallisen ranking-sarjan logistisesti helpoimpia osakilpailuita Helsingin ja Hangon regattojen lisäksi.
Logistiikasta puheenollen olemme tehneet hieman kuluseurantaa H-rankingsarjaan osallistumisesta. Esimerkkikilpailuviikonlopun kustannukset ovat:
- viikonlopun autovuokra 160€
- osallistumismaksu 110€
- majoitus miehistölle kahdeksi yöksi 240€
- polttoaine esim. Helsinki-Naantali-Helsinki 80€
- kilpaveneen nosto- ja lasku HSK:lla 25€
---------------------------------------------------------
yhteensä 615€ (ilm. majoitusta 375€)
Tämä laskelma ei ota huomioon mahdollista trailerin vuokrauskustannusta, koska tosiasiassa oman trailerin omistaminen on ainoa järkeenkäypä tapa osallistua kansalliseen H-rankingsarjaan.
Kuitenkin kuten yo. laskelmasta huomaa, niin kilpailuviikonlopun kokonaiskustannukset ovat suhteellisen maltilliset, kun kustannukset jakaa kolmen miehistönjäsenen kesken. Trailerin hankinta on varmaankin kuitenkin suurin kynnys trailerointikilpailemisen aloittamiselle. Joku nikkarointiin erikoistunut voisi aloittaa uuden threadin kustannustehokkaiden trailervaihtoehdoista.
Team Bra, Valentina FIN-916
-
- Posts: 119
- Joined: Mon 20.8.2007 22.21
- Location: Helsinki
- Contact:
Re: 30-31.8.2008 Lyhytrata-SM NPS, Naantali
Jos tarkoitat tuolla mahdollisuutta tehdä itse tai teettää traileri H:lle, niin sen mahdollisuuden on valitettavasti EU tuhonnut käytännössä kokonaan jo viime vuoden alusta. Selvittelin asiaa viime vuoden keväällä ja lopputulos oli, että uutta traileria ei enää käytännössä voi tehdä. Eikä teettää, yksittäiskappaleina tehdyt lasketaan myös omavalmisteiksi vaikka olisikin ammattilaiset asialla.Vpl wrote:Joku nikkarointiin erikoistunut voisi aloittaa uuden threadin kustannustehokkaiden trailervaihtoehdoista.
Tämä johtuu siitä, että omavalmisteissa edellytetään EU-tyyppihyväksyttyä vetoaisaa ja purjevenetrailereihin sopivia sellaisia ei taida olla olemassa. Jos oikein muistan, niin toinen vaihtoehto oli rakenne jossa vetopäältä akseleille asti kulkee teräspalkit joissa ei ole hitsaussaumoja, eikä sekään oikein ole toimiva vaihtoehto näissä.
Kustannuspuolellakaan ei itse tekeminen oikein kannata, jarrulliset akselit, vetopää ja muut osat, sekä tarvittava metallitavara noustavat kustannukset varsin korkealle (esim. tuollainen riittävän kantava teliakselisto pelkästään oli viime vuonna halvimmillaan 1200-1300e, jne)
Minun nykyinen traileriratkaisu ei ole oikein katukäyttöön sopiva (ei ole oikea purjevenetraileri, vaan tavallinen H:n teräpukki riittävän kantavalla trailerilla ja kokonaisuus mm. painaa selkeästi enemmän kuin H:lle tehty traileri) ja olenkin katsellut viime aikoina uusien trailereiden hintoja. Maksavat halvimmillaankin samaa luokkaa kuin halpa H-vene, mutta siitä huolimatta saattaa mennä sellaisen tilaamiseksi...
H-venekaravaani on kokoontunut jälleen viikonlopuksi kilpailemaan. Tällä kertaa vuorossa on siis Lyhytrata SM-kilpailut ja kilpailupaikkana on upea Naantalin wanhan kaupungin rantaravintoloiden/vierassataman edessä oleva rata-alue. Veneitä on mukana 23kpl, joka on hyvin varsin tiheän tämän kesän kilpailukalenterin huomioonottaen. Kilpailut käydään todella lähellä vierassatamaa ja rannalta/terasseilta näkee kiilpailun etenemisen erittäin hyvin.
Team Bra, Valentina FIN-916
Tällä kertaa allekirjoittanut mobiilikommentaattori kilpailee ja välittää tunnelmia Nordpic Production (ex. Majava) -veneen suorituksista. Veneen kipparina toimii dokumentti-, yritys-, mainos- ja 3D-tuotantoihin erikoistuneen Nordpicin vetäjä T. Weckström. Valitettavasti nettipurjehtijoille/-couchille ei ole tiettävästi tällä kertaa tarjolla GPS-seurantaa, joten yritetään näin journalistisin keinoin välittää kilpailutunnelmia ja raportteja.
Team Bra, Valentina FIN-916
Elokuun viimeisenä viikonloppuna lämpötila on jo auringon laskettua melko alhainen eikä ylimääräistä valoakaan ole paljoa tarjolla. Tämän huomasi eilen illalla klo 22 aikoihin veneitä veteenlaskiessa. Veneiden laskupaikka sijaitsee ehkäpä hieman turhan kaukana kilpailusatamasta. Aamulla odotellaan hinausvenettä. Veneet ja miehistöt tuntuivat olevan koskemattomia MM-kisojen jäljiltä. Jossain veneessä joku oli unohtanut märät köydet Hangossa keulapiikin lluukkuun ja nyt köydet olivatkin jolievästio ummettuneen hajuisia.
Team Bra, Valentina FIN-916
Kilpailusatamassa syke oli perjantai-iltana jo hyvä. Rantaravintolat kuhisivat väkeä ja olipa yksi H-purjehtija myös parkkeerannut muutamaa kaliiberia isomman kelluvan majoitusratkaisunsa ravintolan terassin eteen. Tänään lauantaina kilpaillaan neljä lähtöä, ensiksi kaksi, sitten tunnin juomatauko terasseilla ja sitten kaksi lähtöä lisää. Viikonlopun avainsana tulee olemaan hyvä lähtö.
Team Bra, Valentina FIN-916
-
- Posts: 119
- Joined: Mon 20.8.2007 22.21
- Location: Helsinki
- Contact:
Osa 2. Tulokset varmaan löytyvät jostain myös kokonaisuudessaan, joten keskitytään muun tunnelman raportointiin. Aloitan kertomalla, että Naantali ja nämä kisat ovat jo näin ensimmäisen päivän perusteella kauden paras kokonaisuus! Syitä: rata-alue on n 100m päästä rannasta, katsojia kallioilla ja ravintoloissa, rannassa selostaja, lyhyet todella lyhyet radat, kahden lähdön jälkeen 1,5h terassitauko, kisalaituri Merisalin terassilla, jne.
Team Bra, Valentina FIN-916
Tänään siis purjehdittiin 4 lähtöä, jossa jokaisessa oli kolme kierrosta. Lähtölinja oli todella ahdas. Ylämerkin levittäjä oli todella nopea. Rannan isot kalliot käänsi tuulta paljon ja shiftit oli tosi suuria. Tuuli vaihteli kevyestä keskituuleen. Aallokkoa ei nimeksikään. Ja ratojen pituus oli ylä- ja alamerkin välillä valehtelematta n. 700-900 metriä. Korjatkaa jos olen väärässä. Välillä lähtölinjan ja rannan välissä oli vain n. 50 metriä matkaa. Voitte kuvitella että oli tilanteita.
Team Bra, Valentina FIN-916
Allekirjoittaneen venekunnan Nordpicin kilpailisarja tänään: 12, 15, 16 ja 6. Harjoitusmäärä vieraassa veneessä ja miehistössä oli ennen kisaa pyöreä 0. Hyvällä teoreettisella esivalmistelulla saatiin homma toimimaan lähestulkoon hetimiten. H:t on onneksi niin vakiokamaa. Ensimmäinen lähtö meni yllättävän hyvin vaikka lähtö oli kehno. Rata oli hieman kiero ja siksi sijat eivät paljoa muuttuneet. Olennaista oli vain että pääsi puhtaaseen tuuleen. Jatkuu...
Team Bra, Valentina FIN-916
2 lähtöön pyrittiin parantamaan lähtöä, vaan ei onnistunut. Tultiin yksinkertaisesti liian hitaasti viivalle. Toisen lähdön lopuksi syntyi tilanne, jossa kohteliaasti/pehmeästi päästettiin Lassu 2:n meitä ennen maaliin kun olisivat ahneuksissaan ajaneet lautakuntaveneen perälaidasta sisään. Sitten rantaan katsomaan tulokset ja nauttimaan ravintoloiden tarjoilusta. Loistava konsepti. 1,5h tauon jälkeen uusi startti.
Team Bra, Valentina FIN-916
Kolmosstarttia vaivasi sama vaiva kuin kakkosta. Lähtö ei toiminut nappiin. Sijamenetyksiä tuli liikaa alussa. Myöskään ei oltu saatu WB:n purjeista parasta irti. Kolmannen lähdön tilanne syntyi toisella alamerkillä. 3 venettä sisäpuolella, tultiin isolla leikkauksella muita kovempaa sisään. Liian kovaa. Ajauduttiin merkin ja sisäpuolen neneiden väliin. Huuto raikasi. Ei auttanut muuta kuin kääntyä kerran ympäri ja jatkaa matkaa.
Team Bra, Valentina FIN-916
Puhelin kaatui. Jesh. Uudelleen sama neljännen startin tarina. Noh lyhyesti virsi kaunis. Tuuli nousi. Muutettiin fokan skuuttipiste naksun verran. Lähtöön 2 rivistä veneen luota täydellä höyryllä. Voila. Ylämerkillä neljänsiä. Hekistä loppui potku, riki trimmattu kevyelle kelille. Semivirheetöntä seilausta loppuun asti. Alamerkin kierrot parantui huomattavasti. Maalissa kuudensia. Kuten sanottu ero häntäpään ja kärkikahinoiden välillä ei ole suuri. Hyvä startti petaa paljon. Aamulla jatketaan.
Team Bra, Valentina FIN-916
Kaksi lähtöä takana. 1. Lähdön voitti Paletti. 2. Lähdön voitti Amarillo. Yksi protesti GoGo:ta vastaaan ilmeisesti merkkikosketuksesta. Hyvää ja kovatasoista purjehdusta kaikkiaan. Nordpicin sijoitukset 7. (mahdollisesti 6.) ja 4. Ou jeah.
Aurinko paistaa ja tuulee 5-6m/s. Naantali on pop.
Aurinko paistaa ja tuulee 5-6m/s. Naantali on pop.
Team Bra, Valentina FIN-916
-
- Posts: 119
- Joined: Mon 20.8.2007 22.21
- Location: Helsinki
- Contact:
Kilpailut käyty ja viimeisetkin veneet saatu maailman hitaimmalla nosturilla nostettua kohti kotimatkaa.
Erinomaiset kisat kaiken kaikkiaan. Uskon pystyväni puhumaan kaikkien osallistujien puolesta, että kisat olivat kaikin puolin onnistuneet. Jopa rantaravintolassa kilpailua selostajan avulla seuranneet mummo ja vaari tuntuivat pitävän kisoista.
Kilpailutulokset ilmeisesti odottavat yhä nettijulkaisua. Tässä lyhyt update.
1. (yllätys yllätys) Finnpilot.fi
2. Eagle Marine
3. Festivo
4. Kotkan kuormaus
5. Paletti
6. Aurakorro
7. Amarillo
8. Huismann
9. FIN-888 (nimetön)
10. (tum tum tum) Nordpic
11. Älsbyhus
12. Katariina
13. GoGo
14. Sebago
15. Who, Me?
16. goSaimaa.fi
17. Itella Logistics
18. Lassu
19. Solaia
20. Lassu 2
21. Zalekua
22. ElMeri
Nyt on turhan väsynyt pitkään sotaselostukseen, mutta korjataan kuitenkin aikaisemman postauksen (ylettömästä leijunnasta johtunut) virhe. Nordpicin sarja tänään: 8, 5 ja 3. Ou jeah. Huomenna lisää tunnelmia.
Erinomaiset kisat kaiken kaikkiaan. Uskon pystyväni puhumaan kaikkien osallistujien puolesta, että kisat olivat kaikin puolin onnistuneet. Jopa rantaravintolassa kilpailua selostajan avulla seuranneet mummo ja vaari tuntuivat pitävän kisoista.
Kilpailutulokset ilmeisesti odottavat yhä nettijulkaisua. Tässä lyhyt update.
1. (yllätys yllätys) Finnpilot.fi
2. Eagle Marine
3. Festivo
4. Kotkan kuormaus
5. Paletti
6. Aurakorro
7. Amarillo
8. Huismann
9. FIN-888 (nimetön)
10. (tum tum tum) Nordpic
11. Älsbyhus
12. Katariina
13. GoGo
14. Sebago
15. Who, Me?
16. goSaimaa.fi
17. Itella Logistics
18. Lassu
19. Solaia
20. Lassu 2
21. Zalekua
22. ElMeri
Nyt on turhan väsynyt pitkään sotaselostukseen, mutta korjataan kuitenkin aikaisemman postauksen (ylettömästä leijunnasta johtunut) virhe. Nordpicin sarja tänään: 8, 5 ja 3. Ou jeah. Huomenna lisää tunnelmia.
Team Bra, Valentina FIN-916
Jaahas. Koska uni tulee pykälään yllättävän heikosti, niin käytetään aika hyödyllisesti. Ohessa perheen kotidigipokkarilla otettuja otoksia pääosin lauantailta ja pääosin Nordpicistä. Toivottavasti myös järkkärikuvia kisoista julkaistaan, koska joku valokuvaava veikka gustafsson olisi saanut kallioilta mahtavia otoksia. Lauantaina ei ollut todellakaan noin synkkä ilma kuin mitä kuvat vaikuttavat (oli jäänyt asetukset kamerassa ihan päin peetä).

Kuvan keskellä fleetin punainen paholainen eli -74 vuoden ferrari, jossa oli miehistössä kisojen nuorin kilpailija 11v tyttö.

Nordpic ja fleetin ainot WB:n purjeet. Purjeista myöhemmin lisää.

Kuten kuvasta näkyy, radat olivat todella lähellä rantaa. Vasemmalta alkaa korkea kallio (30m?) mistä pystyi katsomaan lähdöt ja alamerkin kierrot yläviistosta.

Vaikka startti määrää lyhytratapurjehduksessa paljon, niin vain kaksi kertaa tuli yleinen palautus ja musta lippu.

Lauantaina Nordpic fleetin keskikastin häntäpäässä.

Tämä kuva taitaa olla lykkäyksen ajalta. Marianne oli ylhäällä melko useasti johtuen haastavasta rata-alueesta kilpailutoimikunnalle.

Etualalla Kokkolan ihmemiehet, jotka veivät sunnuntaina lähdön ylivoimaisesti.

Venda satama-altaassa. Rata oli todella lähellä rantaa. Sunnuntain kisassa yhden ylämerkin lähestymiseen moni valitsi reitin laiturin ja kiinnityspoijujen välistä. Hyvää viihdettä katsojille ja mielenkiintoista purjehdusta kilpailijoille.

Nordpic ja Lolo Ferrari.

Paletti tulossa ylämäkeen, kun muut laskevat alamäkeen.

Alamerkki kierretty. Petri oli laskenut plaanaa.com:ssa, että Espoo GP:ssä 15 vesilläolotunnin aikana he kiersivät alamerkin 10 kertaa. Laskujeni mukaan Naantalissa 5h 45 minuutin vesilläolo sisälsi 21 alamerkin kiertoa.

Läskiä laidalla Nordpicissä.

Tässä yksi kuva sunnuntailta. Tämä kuva on otettu Merisalin terassilta. Ylämerkin kierto oli jälleen lähellä katsojia ja helposti selostajan nähtävissä.
Kuvan keskellä fleetin punainen paholainen eli -74 vuoden ferrari, jossa oli miehistössä kisojen nuorin kilpailija 11v tyttö.
Nordpic ja fleetin ainot WB:n purjeet. Purjeista myöhemmin lisää.
Kuten kuvasta näkyy, radat olivat todella lähellä rantaa. Vasemmalta alkaa korkea kallio (30m?) mistä pystyi katsomaan lähdöt ja alamerkin kierrot yläviistosta.
Vaikka startti määrää lyhytratapurjehduksessa paljon, niin vain kaksi kertaa tuli yleinen palautus ja musta lippu.
Lauantaina Nordpic fleetin keskikastin häntäpäässä.
Tämä kuva taitaa olla lykkäyksen ajalta. Marianne oli ylhäällä melko useasti johtuen haastavasta rata-alueesta kilpailutoimikunnalle.
Etualalla Kokkolan ihmemiehet, jotka veivät sunnuntaina lähdön ylivoimaisesti.
Venda satama-altaassa. Rata oli todella lähellä rantaa. Sunnuntain kisassa yhden ylämerkin lähestymiseen moni valitsi reitin laiturin ja kiinnityspoijujen välistä. Hyvää viihdettä katsojille ja mielenkiintoista purjehdusta kilpailijoille.
Nordpic ja Lolo Ferrari.
Paletti tulossa ylämäkeen, kun muut laskevat alamäkeen.
Alamerkki kierretty. Petri oli laskenut plaanaa.com:ssa, että Espoo GP:ssä 15 vesilläolotunnin aikana he kiersivät alamerkin 10 kertaa. Laskujeni mukaan Naantalissa 5h 45 minuutin vesilläolo sisälsi 21 alamerkin kiertoa.

Läskiä laidalla Nordpicissä.
Tässä yksi kuva sunnuntailta. Tämä kuva on otettu Merisalin terassilta. Ylämerkin kierto oli jälleen lähellä katsojia ja helposti selostajan nähtävissä.
Team Bra, Valentina FIN-916
Onko tuo "ferrari" joku kutsumanimi vai puuttuuko se tuloslistalta? Kiinnostaisi tietää miten tuollaisella vanhemmalla H:lla pärjättiin siellä. Oliko siihen veneeseen tehty jotakin modernisointeja vai oliko alkuperäisessä varustuksessa? Oliko muita vanhempia veneitä mukana?Vpl wrote: Kuvan keskellä fleetin punainen paholainen eli -74 vuoden ferrari, jossa oli miehistössä kisojen nuorin kilpailija 11v tyttö.
Luvattua lisätietoa. Lassu 2:n on siis -74 vene. Sijoitukset lähdöittäin: 13, 14, 20, 21, 21, 22, 20 ja loppusijoitus siis 20/22. Vene oli ainoa 70-luvun vene kilpailussa. Venettä purjehti osaavat, mutta ei h-venekilpailukokemusta ainakaan suuremmilti omaavat seilorit. Veneessä ei ilmeisesti ollut ollenkaan roikkumaremmejä. Käsittääkseni veneeseen ei ollut tehty mitään muuta modernisointia kuin että alkuperäiset sitloodan keskellä sijaitsevat vinssit oli muutettu kajuutan katolle. Takalaidassa näytti olevan uimatikkaat sekä perämoottoriteline.Lauri wrote:Onko tuo "ferrari" joku kutsumanimi vai puuttuuko se tuloslistalta? Kiinnostaisi tietää miten tuollaisella vanhemmalla H:lla pärjättiin siellä. Oliko siihen veneeseen tehty jotakin modernisointeja vai oliko alkuperäisessä varustuksessa? Oliko muita vanhempia veneitä mukana?
Tietäen omakohtaisesti miten hankala H-fleetissä on saavuttaa mitään sijoituksia sanoisin, että kaverit veti tosi hyvin heille suht tuntemattomalla veneellä. Voiko 70-luvun veneellä pärjätä 80-, 90-, 00-luvun veneille. Voi vallan hyvin, mutta ilman roikkumaremmejä antaa liikaa tasoitusta. Ja vanhalla kansilayoutilla varustetussa veneessä roikkuminen vaatii keulagastilta enemmän jalkalihaksia korkean sitloodan reunuksen huomioiden.
Team Bra, Valentina FIN-916