Emäsalon Lenkki 2009 - 60 v. juhlakilpailu 23.-24.5.

Keskustelua H-veneelle soveltuvista kilpailuista ja kilpailemisesta

Moderator: Kristian

Lauri
Posts: 712
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri » Sun 1.3.2009 21.38

Vpl wrote: Lauri, tämä sun seikkailu vaikuttaa aika vahvasti Tähtirekimäiseltä 'to boldly go where no man has gone before' konseptilta. 40 muun veneen seurassa on mukavampi purjehtia; voi sitten kilpailun jälkeen vaihtaa kokemuksia muiden saman matkan purjehtineiden kanssa.
Kiitos vertauksesta. Kukakohan meistä on kukin tuossa kuvassa? :D

..ja mukavuus on kovin suhteellinen käsite. Minusta ajatus 40:stä matkalla samaan aikaan kohti samaa määränpäätä kuulostaa hyvin ikävältä ja epämukavalta. Paljon vapaampaa on mennä omaan tahtiin oman porukan kanssa. Ja tämä koskee myös matkaveneilyä, en ole muistaakseni koskaan tehnyt matkaa sovitusti porukassa. Esim. joidenkin matkaveneilijöiden harrastamat eskaaderipurjehdukset ei nekään innosta ollenkaan.

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl » Wed 4.3.2009 20.48

No niin ja sitten takaisin itse aiheen pariin. Kittiwake ensimmäinen ilmoittautunut H. Propsit Davidille toiminnasta! Hyvät tapahtumat rakentuu osallistujien mukaan.

Kuka on seuraava?

Fe83 vs. H ilmoittautumistilanne 0 - 1.

Lauri
Posts: 712
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri » Wed 4.3.2009 23.00

Vpl wrote:No niin ja sitten takaisin itse aiheen pariin.
Jep. Käyty keskustelu oli toivottavasti avartavaa, mutta kyllähän se lähti aikamoisella poimunopeudella pois emäsalon kierroksesta jonnekin kohti kiertorataa. Ne enemmänkin kilpa- ja matkapurjehduksen syvimpiä olemuksia luotaavat viestit voisi ehkä siirtää omaksi ketjukseen?

239
Posts: 297
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 » Thu 5.3.2009 15.34

Ida Maria on välivuoden jälkeen taas mukana kivenetsinnässä.

306
Posts: 1156
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 » Thu 5.3.2009 15.43

239 wrote:Ida Maria on välivuoden jälkeen taas mukana kivenetsinnässä.
Mistäs ne edelliset löytyi? :)

h-vene/gpsar2/load_applet.php?id=7

(Jos vaikka joku innostuisi tuon näkemisestä. Samalla Mojito näyttää ettei peli ole ohi ennenkun se "läski leidi laulaa" ;) )
Last edited by 306 on Thu 5.3.2009 16.09, edited 1 time in total.
306

239
Posts: 297
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 » Thu 5.3.2009 15.55

306 wrote:Mistäs ne edelliset löytyi? :)
Heh... sieltähän se löytyi tarkalleen karttaan merkityltä paikalta. Suoritimme laadunvarmistustyötä alihankintana Merenkulkulaitokselle. :)

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl » Fri 6.3.2009 21.52

Johanneksen kivivuoden kilpailu oli kyllä erityisen muistorikas. 7 H-veneen rintama Emäsalon itäpuolella sumussa jäi mieleen. Kukaan ei oikein ollut tietoinen missä toiset olivat ennen kuin sumu hälveni ja huomattiin lilluvamme aivan vieri vieressä. Muistaakseni Davidin kanssa vaihdettiin myös sumussa arvioita mukaan otettujen single maltien mausta. David, mikä on tämän vuoden ylimääräisen miehistönjäsenen alkuperä?

David
Posts: 79
Joined: Sun 11.3.2007 00.11
Location: Helsinki / Merihaka
Contact:

Post by David » Sat 7.3.2009 13.20

Miehistöni on vielä täysin avoin; ainoa varma juttu on, että vaimoni Eve ei tule :) . On monta kavereita jotka haluaisivat tulla, mutta ajankohta on huono sillä on 'pitka viikonloppu' ja kavereiden parhaat puoliskot tekevät jo muita suunnitelmia (pitäisi itse olla kuulema juhlimassa Tukholmassa). Olisi kiva myös jos ainakin toinen niistä osaisi purjehtia...

Jos joudun purjehtia yksin, onko sallittu käyttää pinnapiilotti?

Kristian
Ylläpitäjä
Posts: 169
Joined: Sat 10.3.2007 18.53
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Kristian » Tue 24.3.2009 18.09

Jaahas haarukat tasoitti ilmoittautumistilanteen. Yrittäkääpäs nyt ihmeessä päästä kärkeen, että voi aloittaa todellisen hehkutuksen siellä puolella...
Team Bra, F18 Hobie Tiger

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl » Sun 10.5.2009 16.21

H 3 kpl, F18 3 kpl ja FE83 1 kpl

sanja100
Posts: 1
Joined: Tue 26.2.2008 12.56
Location: Kirkkonummi/Kantvik

Post by sanja100 » Tue 12.5.2009 10.00

Fin-732 Saníta ilmestyy ilmoittautuneiden listalle jossain vaiheessa...

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl » Tue 12.5.2009 12.59

H 4kpl

Jusa
Posts: 6
Joined: Wed 7.5.2008 12.13
Location: Helsinki

emäsalon lenkki

Post by Jusa » Tue 12.5.2009 14.31

Carmen FIN-171 ilmottautuu kisaan jahka saa veneen kuntoon,varmistetua miehistön ja katsastettua veneen, aikaahan taisi olla 20.5 saakka...
Jussi E

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl » Fri 15.5.2009 16.58

Ovathan Emäsaloa kiertämään lähtijät lukeneet tämän

Juhlavuoden uutuuksina esim. GPS tracking, satamakilpailu ja seuranta myös kaapelitelevisiokanava Dinalla. Ja kaikille osallistujille 48-sivuinen kirja mukaan.

Kristian
Ylläpitäjä
Posts: 169
Joined: Sat 10.3.2007 18.53
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Kristian » Wed 20.5.2009 16.07

Noniin taas on viisi hoota ilmoittautunut mukaan kisaan.
Mielenkiintoista on, että jos en ihan väärin katsonut, on ainoastaan yksi sama vene mukana kun viimevuonna. Suurempiinkin lähtöihin olisi siis hyvät mahdollisuudet kun saataisiin kaikkien aikataulut sopimaan samalle vuodelle....

Tänään vielä viimeinen ilmoittautumispäivä, joten miettijät nyt ilmoittautumaan.

Rantapuheiden perusteella pieniä haarukoita olisi liikenteessä ainakin neljä, joten ohittelijoitakin riittää radalla...
Team Bra, F18 Hobie Tiger

239
Posts: 297
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 » Mon 25.5.2009 12.58

Nyt on kisaväsymyksestä toivuttu. Tavoitteeksi oli asetettu vaatimattomasti voitto, mutta tavoite jäi saavuttamatta. Neljäntoista tunnin purjehduksen jälkeen Queen of Hearts (H) ylitti maalilinjan edessämme minuutin erolla. Tasoitetussa ajassa meni molempien ohi tuntia myöhemmin maaliin tullut Catharina (Vindö 32).

Lähdön aikaan ilma seisoi lähes paikoillaan. Lähtöä lykättiin pariin kertaan. Vähän harmitti kun kelluttiin "hyvää vauhtia" ihan linjan tuntumassa ja minuutin merkin sijasta tulikin lykkäysviesti. Kun lykkäysviesti viimeisen kerran poistettiin, tuli kiire - olimme väärällä puolella linjaa eikä tuulesta juuri tietoakaan. Onneksi oli vielä minuutti aikaa meloa. Näytti siellä joku vielä varoitusviestin jälkeenkin melovan.

Lähtö onnistui joten kuten, mutta sittenhän ne vaikeudet alkoivat. Tuuli kääntyi sen verran, että jo lähtösuoralla voisi ajaa spinnulla. Tokihan meillä oli spinnu väärällä puolella, joten purje keulagastin syliin ja nostoyritys keulasta ilman puomia. Tuloksena oli sellainen spinnusolmu, että selvittelyssä meni melkein satamakilpailun maaliviivalle asti. Queen of Hearts otti satamakilpailun voiton ja samalla hyvän etumatkan. Muitakin veneitä oli edellä.

Krunikkaa ylittäessä ohitimme joitain veneitä ja taisimme saavuttaa myös QH:ta. Kustaan miekassa iski pläkä, joten siihen kaikki veneet sitten kasaantuivat. Tilanteesta teki oikein mukavan mereltä lähestyvä punavalkoinen teräsvuori. Samalla kun Viking Line tuli Harmajan takaa Kustaan miekkaan, pääsimme hurjalla vauhdillamme noin kymmenen metriä kohti rantakalliota. Siinä sitten kelluimme ihan kallion vieressä ilman ohjailuvauhtia keula kohti rantaa Viikkarin pyyhkiessä salmen läpi. Kippari ei turhia himmaillut, joten laivan ja kallion väliin muodostui melkoiset virtaukset. Jokseenkin ikävä olo, kun vene lennähtää vuoron perään styyran ja paaran suuntaan ainakin viisi metriä kerrallaan ja kallio vilistää keulan edessä muutamien metrien päässä...

Salmen toiselle puolelle meloneet tai ajelleet veneet pääsivät kiinni tuulenvireeseen ja pääsivät ulos salmesta. Meidän piti ottaa vauhtia tulosuunnan kautta ennen kuin paatti oli taas ohjattavissa. Salmesta poistuessa tuulenpuolella oleva Nereida (FE83) työnsi takakulmaansa kylkeemme, mutta jätimme ennen lähtöä takastaagiimme teipatun protestilipun avaamatta. Siinähän heillä olisi mennyt seuraavat puoli tuntia mukavasti rangaistuskäännöksiä tehdessä. :)

Vallisaaren eteläkärkeä saavutettaessa taisimme mennä QH:sta vähän ohikin. Itäänpäin kääntyessä tuuli heräili ja spinnut nousivat. Samalla veneet levisivät laajalle rintamalle. Ilmeisesti rannan puoli olisi ollut vähän parempi, tai ainakin QH ja Nereida pääsivät tässä edelle.

Kerran tuuli vielä temppuili lyömällä spinnun silmille ja pakottaen kryssiin vähäksi aikaa, mutta muuten matka Onakselle asti oli enimmäkseen lenssiä. QH ja Nereida karkasivat jonnekin pimeyteen. Ehkäpä ottivat siftit paremmin tai olivat muuten vaan nopeampia. Vähän ennen Onasta meni ohi myös yksi oranssinkirjavaspinnuinen vene, jonka tunnistin kisaavan samassa luokassa.

Onakselta Hakasalon kulmaan tuuli tuli jo melkolailla sivusta. Nyt jo sen verran voimakkaasti, että spinnun kanssa sai olla tarkkana, jotta vene pysyi lapasessa. Merelli (FE83) hiillosti rinnalla, mutta vähän alempana.

Hakasalon 0,7 metrin merkillä alkoi vihdoinkin kryssi. Merelli pysyi hyvin perässä, ehkä jopa saavutti vähän. Vauhdoimme halssia, jotta styyran puolen vinssi vapautuisi ison nostimen kiristämiseen. Iso ylös asti, ja johan alkoi toimia! Vene tuntui hyvältä ja lähestyimme nopeasti edellä olevia veneitä. Seuraavan kerran samalla linjalla ollessamme Merelli oli jo kaukana takana. Ohitimme useita isomman luokan veneitä ja siinä samalla ilmeisesti myös Nereidan ja sen toisen luokassamme kilpailleen. Queen of Hearts pysyi selvästi edellä, vaikka taisimme vähän saavuttaa sitäkin.

Emäsalon pohjoispuolelta alkoi sitten sivutuuliosuus. QH pääsi edelläolevana luonnollisestikin ensin sillan jälkeiselle selälle ja sai kerättyä taas melkoisen etumatkan. Tästä sitten ajeltiin hyvässä sivutuulessa aina Vallisaaren kärkeen asti. Kilpailullisesti äärimmäisen tylsää, mutta oli ihan kiva kruisailla kovaa vauhtia lähes aallottomissa olosuhteissa nousevan auringon paistaessa. Sivutuulivauhtimme taisi olla karvan verran parempi kuin QH:lla, sillä Vallisaaren eteläkärkeen tultaessa olimme jo selvästi lähempänä.

QH kiersi Vallisaaren kauempaa ilmeisesti peläten sen peittävän tuulta. Me ajoimme rohkeasti lähempää rantaa, ja se näytti olevan hyvä ratkaisu. Alkoi kryssi kohti Kustaan miekkaa ja edelleen Pyysaarta. Kustaan miekan läpi pääsimme yhdellä halssilla QH:n joutuessa vendaamaan. Tässä vaiheessa oltiin jo niin lähellä, että taidettiin toisessakin veneessä jo katsella taaksepäin. Taistelutahtoa löytyi, mutta Kruunuvuoren selkä loppui kesken ja Queen of Hearts nappasi maalipauk.. eiku siis töräyksen nenämme edestä.

Aika rankkahan kisa taas oli, mutta varsin mukava verrattuna edellisen kerran sumupalelulillutteluun. Ensi vuodeksi toivon vähän vähemmän sivutuulta ja enemmän vastatuulta. Kiitos järjestäjille ja kilpakumppaneille, etenkin Queen of Hearts:n miehistölle, joka tarjosi mielenkiintoa loppuun asti.

-Johannes
FIN-239 Ida Maria

Nocturne
Posts: 1
Joined: Mon 25.5.2009 17.42
Location: Espoo/ESF

Ida Marialle

Post by Nocturne » Mon 25.5.2009 18.25

239 wrote:Nyt on kisaväsymyksestä toivuttu. Tavoitteeksi oli asetettu vaatimattomasti voitto, mutta tavoite jäi saavuttamatta. Neljäntoista tunnin purjehduksen jälkeen Queen of Hearts (H) ylitti maalilinjan edessämme minuutin erolla. Tasoitetussa ajassa meni molempien ohi tuntia myöhemmin maaliin tullut Catharina (Vindö 32).

Lähdön aikaan ilma seisoi lähes paikoillaan. Lähtöä lykättiin pariin kertaan. Vähän harmitti kun kelluttiin "hyvää vauhtia" ihan linjan tuntumassa ja minuutin merkin sijasta tulikin lykkäysviesti. Kun lykkäysviesti viimeisen kerran poistettiin, tuli kiire - olimme väärällä puolella linjaa eikä tuulesta juuri tietoakaan. Onneksi oli vielä minuutti aikaa meloa. Näytti siellä joku vielä varoitusviestin jälkeenkin melovan.

Lähtö onnistui joten kuten, mutta sittenhän ne vaikeudet alkoivat. Tuuli kääntyi sen verran, että jo lähtösuoralla voisi ajaa spinnulla. Tokihan meillä oli spinnu väärällä puolella, joten purje keulagastin syliin ja nostoyritys keulasta ilman puomia. Tuloksena oli sellainen spinnusolmu, että selvittelyssä meni melkein satamakilpailun maaliviivalle asti. Queen of Hearts otti satamakilpailun voiton ja samalla hyvän etumatkan. Muitakin veneitä oli edellä.

Krunikkaa ylittäessä ohitimme joitain veneitä ja taisimme saavuttaa myös QH:ta. Kustaan miekassa iski pläkä, joten siihen kaikki veneet sitten kasaantuivat. Tilanteesta teki oikein mukavan mereltä lähestyvä punavalkoinen teräsvuori. Samalla kun Viking Line tuli Harmajan takaa Kustaan miekkaan, pääsimme hurjalla vauhdillamme noin kymmenen metriä kohti rantakalliota. Siinä sitten kelluimme ihan kallion vieressä ilman ohjailuvauhtia keula kohti rantaa Viikkarin pyyhkiessä salmen läpi. Kippari ei turhia himmaillut, joten laivan ja kallion väliin muodostui melkoiset virtaukset. Jokseenkin ikävä olo, kun vene lennähtää vuoron perään styyran ja paaran suuntaan ainakin viisi metriä kerrallaan ja kallio vilistää keulan edessä muutamien metrien päässä...

Salmen toiselle puolelle meloneet tai ajelleet veneet pääsivät kiinni tuulenvireeseen ja pääsivät ulos salmesta. Meidän piti ottaa vauhtia tulosuunnan kautta ennen kuin paatti oli taas ohjattavissa. Salmesta poistuessa tuulenpuolella oleva Nereida (FE83) työnsi takakulmaansa kylkeemme, mutta jätimme ennen lähtöä takastaagiimme teipatun protestilipun avaamatta. Siinähän heillä olisi mennyt seuraavat puoli tuntia mukavasti rangaistuskäännöksiä tehdessä. :)

Vallisaaren eteläkärkeä saavutettaessa taisimme mennä QH:sta vähän ohikin. Itäänpäin kääntyessä tuuli heräili ja spinnut nousivat. Samalla veneet levisivät laajalle rintamalle. Ilmeisesti rannan puoli olisi ollut vähän parempi, tai ainakin QH ja Nereida pääsivät tässä edelle.

Kerran tuuli vielä temppuili lyömällä spinnun silmille ja pakottaen kryssiin vähäksi aikaa, mutta muuten matka Onakselle asti oli enimmäkseen lenssiä. QH ja Nereida karkasivat jonnekin pimeyteen. Ehkäpä ottivat siftit paremmin tai olivat muuten vaan nopeampia. Vähän ennen Onasta meni ohi myös yksi oranssinkirjavaspinnuinen vene, jonka tunnistin kisaavan samassa luokassa.

Onakselta Hakasalon kulmaan tuuli tuli jo melkolailla sivusta. Nyt jo sen verran voimakkaasti, että spinnun kanssa sai olla tarkkana, jotta vene pysyi lapasessa. Merelli (FE83) hiillosti rinnalla, mutta vähän alempana.

Hakasalon 0,7 metrin merkillä alkoi vihdoinkin kryssi. Merelli pysyi hyvin perässä, ehkä jopa saavutti vähän. Vauhdoimme halssia, jotta styyran puolen vinssi vapautuisi ison nostimen kiristämiseen. Iso ylös asti, ja johan alkoi toimia! Vene tuntui hyvältä ja lähestyimme nopeasti edellä olevia veneitä. Seuraavan kerran samalla linjalla ollessamme Merelli oli jo kaukana takana. Ohitimme useita isomman luokan veneitä ja siinä samalla ilmeisesti myös Nereidan ja sen toisen luokassamme kilpailleen. Queen of Hearts pysyi selvästi edellä, vaikka taisimme vähän saavuttaa sitäkin.

Emäsalon pohjoispuolelta alkoi sitten sivutuuliosuus. QH pääsi edelläolevana luonnollisestikin ensin sillan jälkeiselle selälle ja sai kerättyä taas melkoisen etumatkan. Tästä sitten ajeltiin hyvässä sivutuulessa aina Vallisaaren kärkeen asti. Kilpailullisesti äärimmäisen tylsää, mutta oli ihan kiva kruisailla kovaa vauhtia lähes aallottomissa olosuhteissa nousevan auringon paistaessa. Sivutuulivauhtimme taisi olla karvan verran parempi kuin QH:lla, sillä Vallisaaren eteläkärkeen tultaessa olimme jo selvästi lähempänä.

QH kiersi Vallisaaren kauempaa ilmeisesti peläten sen peittävän tuulta. Me ajoimme rohkeasti lähempää rantaa, ja se näytti olevan hyvä ratkaisu. Alkoi kryssi kohti Kustaan miekkaa ja edelleen Pyysaarta. Kustaan miekan läpi pääsimme yhdellä halssilla QH:n joutuessa vendaamaan. Tässä vaiheessa oltiin jo niin lähellä, että taidettiin toisessakin veneessä jo katsella taaksepäin. Taistelutahtoa löytyi, mutta Kruunuvuoren selkä loppui kesken ja Queen of Hearts nappasi maalipauk.. eiku siis töräyksen nenämme edestä.

Aika rankkahan kisa taas oli, mutta varsin mukava verrattuna edellisen kerran sumupalelulillutteluun. Ensi vuodeksi toivon vähän vähemmän sivutuulta ja enemmän vastatuulta. Kiitos järjestäjille ja kilpakumppaneille, etenkin Queen of Hearts:n miehistölle, joka tarjosi mielenkiintoa loppuun asti.

-Johannes
FIN-239 Ida Maria

Arvioidessamme kilpakumppaneitamme ennen lähtöä, kiinnitti huomiomme Ida Marian purjeet ja levanki. Ajattelimme, että tuossa taitaa olla tämän kerran päävastustajamme, koska varusteet usein kertovat myös miehistön taidoista. Tällä kertaa emme erehtyneet. Pääsimme lähdössä peippamaan Ida Marian edestä, ja spinnuvarustuksemme oli paikoillaan, joten saimme spinnun nopeasti ylös. Täydellisyyteen pyrkivä perämiehemme kuitenkin totesi noston jälkeen että, "olisi se paremminkin voinut mennä".

Saimme lähdöstä hyvän etumatkan, mutta Kustaan miekan jälkeen kiitos loistavan kevyen kelin purjehduksen Ida Maria pääsi ohitsemme. Erityisesti miehistömme huomio kiinnittyi Ida Marian keulagastin toimintaan - ehkä myös tämän johdosta hetkeksi herpaannuimme.

Olisitte vaan avanneet sen protestilippunne! Tämä Nereida protestoi meitä älyttömästä syystä - onneksi protesti ei mennyt läpi ja se kyllä oli purjehdusurheilun voitto!

Kustaan miekan jälkeen valitsimme rannan puolen, tuuli oli siellä ehkä parempi, mutta mielestämme se reitti myös oikaisi jonkin verran seuraavalle kiertomerkille.

Emäsalon itäpuolelle tullessamme olimme saaneet eroa aikaan Ida Mariaan - itäpuolen kryssillä Ida Maria taisi saavuttaa meitä hieman. FE:t tippuivat tässä krysissä kuin enot veneestä.

Emäsalon länsipuolella hetken ajettuamme nostimme spinnun joksikin aikaa, tarkkailimme myös mitä takana tapahtuu ja mielestämme Ida Maria ei spinnua nostanut ja saimme eroa aikaan.

Taas tuli opittua, että kilpailu päättyy vasta maalissa - ajellessamme jo varmona voitosta (H-veneiden) kohti maalia, yhtäkkiä Ida Maria oli salakavalasti lähestynyt ja saavutti meitä tuulispäänä. Tuli siinä todellakin taaksepäin katseltua ja Ida Marian nousukulmaa ihmetyltyä.

Kiitokset järjestäjille ja Ida Marian miehistölle kovasta vastuksesta.

Petri
FIN-653 Queen of Hearts

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest