Emäsalon Lenkki 2009 - 60 v. juhlakilpailu 23.-24.5.

Keskustelua H-veneelle soveltuvista kilpailuista ja kilpailemisesta

Moderator: Kristian

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Emäsalon Lenkki 2009 - 60 v. juhlakilpailu 23.-24.5.

Post by Vpl »

Kristian
Ylläpitäjä
Posts: 169
Joined: Sat 10.3.2007 18.53
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Kristian »

Mitä mitä mitä, viime vuonna suurinpana luokkana h-veneet ja tällä hetkellä ilmoittautumistilanteessa ihan 100-0 tappiolla haarukoille :wink:. Nyt äkkiä joku korjaamaan tilanne.
Lisämotivaationa tarjottakoon jokaiselle ennen meikäläistä maalissa olevalle hoopoilijalla olutta pyysaaressa.
(ehto: Allekirjoittaneen pitää myös saada veneensä pyysaareen...)

Eikä todellakaan tarvitse olla kokenut kisakettu tuonne lähtiäkseen. Mahtava tapahtuma myös kisaamisen aloittamista miettivälle tai hyvässä seurassa purjehtimisesta pitävälle.

Nm. Ensimmäinen purjehduskilpailuni Emäsalonlenkki H-veneellä...
Team Bra, F18 Hobie Tiger
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Juuri näin. Ennakkotietona H-veneilijöille voin vihjata, että aikainen ilmoittautuminen juhlavuoden kilpailuun todella kannattaa.
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Emäsalon Lenkin ensikertalaista etsitään

Oletko osallistumassa ensimmäistä kertaa Emäsalon Lenkille? Kilpailun järjestäjät haluaisivat haastatella sinua juhlakilpailusta tehtävään julkaisuun.

Jos haluat tulla haastatelluksi, niin ota yhteyttä mahdollisimman pian sähköpostitse: kilpailut (at) htps.info
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

d'oh
Last edited by Vpl on Thu 26.2.2009 22.48, edited 1 time in total.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Noh, lähteekö 306 ja Lauri puhkaisemaan kilpailukirsikkansa Emäsaloon? Ainakin 306:n viime aikaisista teksteistä on ollut rivien välistä luettavissa orastavaa kilpailuintoa... Lauri lienee edelleen jyrkän no no:n kannattaja. Entä muut?
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Vpl wrote:Noh, lähteekö 306 ja Lauri puhkaisemaan kilpailukirsikkansa Emäsaloon? Ainakin 306:n viime aikaisista teksteistä on ollut rivien välistä luettavissa orastavaa kilpailuintoa... Lauri lienee edelleen jyrkän no no:n kannattaja. Entä muut?
Kiitoksia vain, kiva kun muistetaan. Tänäkin vuonna lupaan olla osallistumatta. Ei minulla mitään ehdotonta kilpapurjehdusta vastaan ole (tai yleistä no-no-asennetta), en vain ole kokenut koskaan saavani itse siitä mitään varsinaista nautintoa. Saman ajan voi käyttää johonkin mukavampaankin, vaikkapa veneen rakenteluun :)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:
Vpl wrote:Noh, lähteekö 306 ja Lauri puhkaisemaan kilpailukirsikkansa Emäsaloon? Ainakin 306:n viime aikaisista teksteistä on ollut rivien välistä luettavissa orastavaa kilpailuintoa... Lauri lienee edelleen jyrkän no no:n kannattaja. Entä muut?
Kiitoksia vain, kiva kun muistetaan. Tänäkin vuonna lupaan olla osallistumatta. Ei minulla mitään ehdotonta kilpapurjehdusta vastaan ole (tai yleistä no-no-asennetta), en vain ole kokenut koskaan saavani itse siitä mitään varsinaista nautintoa. Saman ajan voi käyttää johonkin mukavampaankin, vaikkapa veneen rakenteluun :)
Heh, kuten Laurinkin, ilmoittaudun kisoissa etupäässä kannustusjoukkoihin tai muuten voi vahingossa mennä mutka pitkäksi ja löydämmekin itsemme vaikka Haminasta.. ;)

Epäilemättä hieno tapaus valokuvista päätellen! Rohkeasti vaan uudet mukaan oppimaan, 40€ per 3-4 seiloria on selvästi normiperjantaita halvempaa hupia eikä kukaan tule haukkumaan laman ruokkimisesta..! :D
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Vpl wrote:Juuri näin. Ennakkotietona H-veneilijöille voin vihjata, että aikainen ilmoittautuminen juhlavuoden kilpailuun todella kannattaa.
Heh, näytähän mallia!

...ja kerro toki aikaisen ilmoittautujan lisäeduista henkisen yliotteen lisäksi. :D
306
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

allekirjoittanut kisaa ko. viikonloppuna lahden h-ranking-osakilpailussa.

Aikaisen ilmon hyöty julkaistaan lähiaikoina.

Lauri ja 306, kyllähän te pelkästä seikkailunhalusta voitte osallistua. Oletteko koskaan kokeilleet seilata Emäsalon itäpuolen kapeikkoja yön pimeydessä n. 40 muun veneen kanssa yhtä aikaa? Jos ei ole tarkkana, niin saattaa Laurille tulla veneeseensä lisää rakennettavaa.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Vpl wrote:allekirjoittanut kisaa ko. viikonloppuna lahden h-ranking-osakilpailussa.

Aikaisen ilmon hyöty julkaistaan lähiaikoina.

Lauri ja 306, kyllähän te pelkästä seikkailunhalusta voitte osallistua. Oletteko koskaan kokeilleet seilata Emäsalon itäpuolen kapeikkoja yön pimeydessä n. 40 muun veneen kanssa yhtä aikaa? Jos ei ole tarkkana, niin saattaa Laurille tulla veneeseensä lisää rakennettavaa.
Myyntimiehiä selvästi..! :D

Olishan tuo satsaus pursihistoriaan kun pääsisi vielä haastatelluksi ekakertalaisena:

-"Mitä mieltä olet Emäsalon lenkistä?"
-"Jaamäävai..? Emmäävaantiä.."

...ja sitte kilpailun jälkeen voi antaa konsonanttivoittoisia lisäkommentteja kun on onnistunu telomaan vielä sen Laurinkin veneen.. :)

Mutta älkää muut meidän ukkojen touhuista piitatko, tommoset lepposat kisat on hyvä oppimäärä oman veneen hallinnasta kun näkee miten muut tilanteen handlaa.
306
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

306 wrote:Olishan tuo satsaus pursihistoriaan kun pääsisi vielä haastatelluksi ekakertalaisena:

-"Mitä mieltä olet Emäsalon lenkistä?"
-"Jaamäävai..? Emmäävaantiä.."
Takaan, että sulla on enemmän kuin 'jaamäävai' kerrottavana 118 km saaristossa seilatun yöpurjehduskilometrin jälkeen. Noista edellisten vuosien kilpailukertomuksista voi lukea, että tapahtumaa kyllä riittää. Yöllä hiljentyvä tuuli on kilpailumielessä sama kuin VOR:ssa doldrumien ylittäminen. Jos satut ottamaan oikeanlaidan tai muuten vaan olet onnekas tuuli-ikkunan kanssa, niin saat etumatkaa todella vallattomasti. Erona doldrumeihin tietystikin on, että plägä ei kestä kuin muutaman tunnin. Hitaampien lähteminen ennen nopeampia takaa kunnon säpinän saariston kapeikoissa. Seikkailumielessä Emäsalo tarjoaa aina yllätyksiä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Vpl wrote:
Takaan, että sulla on enemmän kuin 'jaamäävai' kerrottavana 118 km saaristossa seilatun yöpurjehduskilometrin jälkeen.
Olennaistahan tässä hymöörinkukassa tietty on, että ensipurjehtijan haastattelu tulee kisan -jälkeen-.. :)
306
David
Posts: 79
Joined: Sun 11.3.2007 00.11
Location: Helsinki / Merihaka
Contact:

Post by David »

OK, ilmoittaudiun. Kuka on seuraava?

Viime vuonna ilmoittauduin, mutta veneen pohjaremontti venyi ja vene ei ollut vielä vesillä kun kisä tuli. Tänä vuonna veneen pitäisi olla valmis ajoissa, ja sileämmällä pohjalla meillä on kai lisää vauhtia :D
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

David wrote:OK, ilmoittaudiun. Kuka on seuraava?

Viime vuonna ilmoittauduin, mutta veneen pohjaremontti venyi ja vene ei ollut vielä vesillä kun kisä tuli. Tänä vuonna veneen pitäisi olla valmis ajoissa, ja sileämmällä pohjalla meillä on kai lisää vauhtia :D
Ei hätää, vauhtiahan on tullut lisää jo ruotsalaisten kautta, LYS-lukuhan nousi juuri 1,08:aan! Ei tosin auta kisamenestystä välttämättä.. ;)

hfoorumi/viewtopic.php?t=528
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Vpl wrote: Lauri ja 306, kyllähän te pelkästä seikkailunhalusta voitte osallistua. Oletteko koskaan kokeilleet seilata Emäsalon itäpuolen kapeikkoja yön pimeydessä n. 40 muun veneen kanssa yhtä aikaa? Jos ei ole tarkkana, niin saattaa Laurille tulla veneeseensä lisää rakennettavaa.
Kuulostaa todella ikävältä. Nyt talvellakin on jo saatu olla ihan riittävästi ruuhkissa pimeässä (tieliikenteessä), ei yhtään tee mieli lähteä sellaiseen kesäkaudella.

Ei mulla ole paljoa tuollaista seikkailuntarvettakaan jäljellä. Joskus takavuosina tuli purjehdittua paljonkin pimeässä. Ensiksi L-306:lla, kun perjantaina lähdettiin töiden jälkeen niin yleensä oltiin perillä seuran saaressa vasta puoliltaöin. Sitten myöhemmin isomilla veneillä tuli havaittua, että pienten lasten kanssa on käytännössä kaksi hyvää lähtöaikaa: Kun lapset käyvät päiväunille tai silloin kun he käyvät yöunille.

Tästä muistuikin mieleen miksi ostin ensimmäisen GPS:n. Oltiin kesälomalla lähdetty em. systeemillä yötä vasten liikkeelle Gullkronasta, kohti lounasta. Se väylä on valaisematon ja yö alkoikin muuttua sysipimeäksi ja tuuli yltyä. Puikkelehdittiin sitten saarten välistä väylien ulkopuolella keskellä saaristomerta kohti sitä ainoaa valoa, joka näkyi missään (oli yksinäinen loisto). Päästiin vihdoin valaistulle väylälle. Silloin päätin, että joku muukin paikanmäärityslaite kuin kaiku olisi kiva, koska yöllä kyllä kiinnostaa muutkin akselit kuin se paljonko pystysuuntaan on tilaa kölin alla :shock: Tämä tapahtui -98, vene oli FE.

Nyt en taida edes uskaltaa kysyä, että olisiko Vpl:llä seikkailunhalua lähteä ilman niitä n.40 muuta seurana olevaa venettä keskelle pimeää kivikkoista merta etsimään reittiä kun väylää ei ole, sinne missä on korkeintaan yksi merimerkki näkyvissä ja sekin kaukana. Epäilyttää nimittäin, että jos kysyisin, niin Vpl voisi vaikka innostuakin :wink:
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

306 wrote: Ei hätää, vauhtiahan on tullut lisää jo ruotsalaisten kautta, LYS-lukuhan nousi juuri 1,08:aan! Ei tosin auta kisamenestystä välttämättä.. ;)

hfoorumi/viewtopic.php?t=528
Asiahan on juuri päinvastoin, tuo LYS-kerroin toimii samoin kuin lyijypainot kilpa-autoissa. Eli se muutti juuri H-veneet hitaammiksi kisoissa. Tai toisinpäin sanottuna, jos veneesi vauhti ei olekaan kehittynyt talvella vaan on täysin sama kuin viime vuonna, niin sittenhän olet varmaankin aikaisempaa huonompi purjehtija ensi kaudella...
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:
306 wrote: Ei hätää, vauhtiahan on tullut lisää jo ruotsalaisten kautta, LYS-lukuhan nousi juuri 1,08:aan! Ei tosin auta kisamenestystä välttämättä.. ;)

hfoorumi/viewtopic.php?t=528
Asiahan on juuri päinvastoin, tuo LYS-kerroin toimii samoin kuin lyijypainot kilpa-autoissa. Eli se muutti juuri H-veneet hitaammiksi kisoissa. Tai toisinpäin sanottuna, jos veneesi vauhti ei olekaan kehittynyt talvella vaan on täysin sama kuin viime vuonna, niin sittenhän olet varmaankin aikaisempaa huonompi purjehtija ensi kaudella...
Eijjeij, yksityyppiveneissä on se vika että ne kaikki on nopeutuneet talven aikana ja me purjehtijaraasut ollaan rapauduttu sohvillamme (olis vissiin pitänyt reenata sillä taktixilla vai mikä se nettipeli oli) jos ei pysytä veneiden vauhdissa. Tässähän on kyse vähän samasta kun liian nopeissa urheiluautoissa joita kuski ei handlaa. ;)

Mutta kuten tuolla toisaalla ilmoille heitin, mitäs sitten tapahtuu jos kaikki folkkarikuskit onnistuu mokaamaan yhden kauden kunnolla? LYS 1,00 ja koko asteikko kun siirtyy sen mukana.. :)
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

306 wrote: Mutta kuten tuolla toisaalla ilmoille heitin, mitäs sitten tapahtuu jos kaikki folkkarikuskit onnistuu mokaamaan yhden kauden kunnolla? LYS 1,00 ja koko asteikko kun siirtyy sen mukana.. :)
Hyvä idea. Tästä syntyikin siis välittömästi hyvä bisnesidea. Eikös noihin kilpailuihin liity aina joku osallistumismaksukin, eli niissä piireissä on totuttu liikuttelemaan rahaakin? Mitäs jos me kaksi ruvettaisiinkin ammattikilpapurjehtijoisi. Voitaisiin tienata tosi hyvin. Osallistuttaisiin siis maksua vastaan kisoihin, tavoitteena saada tuo LYS-luku alemmaksi (uskoisin, ettei tuottaisi edes vaikeuksia, enkä nyt viittaa purjehdustaitoihin vaan matkapurjehduksen karaisemaan kykyyn istua hiljaa paikallaan ja suunnitelmallisesti tulla perille silloin kun huvittaa) jotta nuo kisaamisen tosissaan ottavat saisivat sitten paremmat mahdollisuudet LYS-kisojen voittaimiseen seuraavalla kaudella :D :D :D
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:
Vpl wrote: Lauri ja 306, kyllähän te pelkästä seikkailunhalusta voitte osallistua. Oletteko koskaan kokeilleet seilata Emäsalon itäpuolen kapeikkoja yön pimeydessä n. 40 muun veneen kanssa yhtä aikaa? Jos ei ole tarkkana, niin saattaa Laurille tulla veneeseensä lisää rakennettavaa.
Ei mulla ole paljoa tuollaista seikkailuntarvettakaan jäljellä. Joskus takavuosina tuli purjehdittua paljonkin pimeässä. Ensiksi L-306:lla, kun perjantaina lähdettiin töiden jälkeen niin yleensä oltiin perillä seuran saaressa vasta puoliltaöin. Sitten myöhemmin isomilla veneillä tuli havaittua, että pienten lasten kanssa on käytännössä kaksi hyvää lähtöaikaa: Kun lapset käyvät päiväunille tai silloin kun he käyvät yöunille.
Katos vaan, tuotapa en perhepurjehtimisesta (vielä) tiennytkään.

No, L-306:n kunniaa ylläpitäekseni pakko kertoa hieno yökokemus viime kesältä. Moottori oli paskana (niinkun näitä foorumeita seuranneet ovat kuuleet) ja vieraat satamat eivät houkutelleet. Niinpä kun lähtö oli Rosalasta ja suunta oli Uusikaupunki päätettiin tähtäillä mahdollisimman perille. Aluksen komentaja/kokilla kun on siellä sukujuuria, oli varamoottori tilattu noin Kustavin tienoille.

Heinäkuun illan vaihtuessa yöksi oli Nauvo-Korppoo-salmi juuri jäänyt taakse. Ilta oli melko tyyni ja neljän päivän vastatuuli oli viimein kääntynyt suotuisaksi läntiseksi. Rymättylän länspuolelta kulkeva väylä oli hyvin valaistu ja suotuisa tuuli edesautti purjehtimista linjoilla joten eipä siinä kun valoja kohti pienin korjauksin. Tuuli oli noin 5m/s eli likipitäen täydellinen, taivaalla loisti lähes täysikuu tähtineen yön ollessa tarpeeksi pimeä ettei läntisestä Iniöstä erottunut kun valoja ja ääriviivoja.

Kulkuvalot heijastuivat laineilta ja varvaslistoilta ja pursilippu läpsyi pimeyden ja perävalon väliä. Pienellä maglitella tarkistin aika ajoin kortista ja kompassista suuntaa. Vene lensi aalloilla eikä vesillä näkynyt kuin muutamia etäisten veneiden valoja. Auringon noustessa koillisesta lähestyimme Kustavin rantaa jonka vierassatamaan pääsimme pienen melomisen jälkeen. Valot veneen kajuutassa sammuivat klo 05 ja loki kellotti noin 80nm kaikkine krysseineen.

Aamulla saimme "päivän ensimmäisten asiakkaiden" alennuksen laiturimaksusta ja uuden moottorin. Samasta päivstä alkoi Heinäkuun helleaalto ja seilasimme tyylillä määränpäämme mökin laituriin Uudenkaupungin saaristoon huilimaan.

No, näitä juttuja vartenhan on kyllä tuo matkaveneilyn foorumikin ja pettymykseksenne täytyy todeta ettei valoisampi toukokuun lopun yö tarjoa ihan samaa mystiikkaa kun loppukesä, mutta mahtava elämys varmasti kaikille osallistujille!
Last edited by 306 on Fri 27.2.2009 23.16, edited 2 times in total.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:
306 wrote: Mutta kuten tuolla toisaalla ilmoille heitin, mitäs sitten tapahtuu jos kaikki folkkarikuskit onnistuu mokaamaan yhden kauden kunnolla? LYS 1,00 ja koko asteikko kun siirtyy sen mukana.. :)
Hyvä idea. Tästä syntyikin siis välittömästi hyvä bisnesidea. Eikös noihin kilpailuihin liity aina joku osallistumismaksukin, eli niissä piireissä on totuttu liikuttelemaan rahaakin? Mitäs jos me kaksi ruvettaisiinkin ammattikilpapurjehtijoisi. Voitaisiin tienata tosi hyvin. :D :D :D
Jaahas, voitaisiin aloittaa keräämällä ensin tuo ilmoittautumismaksun kolehti.. Lisämaksusta voitaisiin antaa kommenttimme siihen ensipurjehtijoiden haastatteluun (toisin sanoen, ellei liksaa tule niin emme vastaa sanomisistamme, näihän siellä Etelä-Italiassakin bisnikset hoidetaan).

Ranking-sarja onkin sitten rajumpi juttu kun rahnaa pitäis kaivella trailereihin, hotelleihin ym. mutta mitäpä sitä ei veneilijä tekisi speedinsä eteen..

Heh, pandoran laatikko on virallisesti avattu! Ei saisi häiritä matkaveneilijää talviunillaan.. :D :D
306
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Niin, purjehdus on siitä hieno laji, että sitä voi lähestyä kovin eri tavoilla Mun tavoitteena on aina ollut tulla mahdollisimman taitavaksi purjehtijaksi ja veneen käsittelijäksi. Ja paras tapa oppia mainitut taidot ja mitata omaa kehittymistä on kilpapurjehdus. Ymmärrän senkin, että toiset nauttivat siitä, että istuvat veneeseen ja menevät sillä johonkin tiettyyn kohteeseen.

Mielestäni jälkimmäinen tosin muistuttaa aikalailla moottoriveneilijän asennetta, josta siinäkään ei oo mitään paheksuttavaa. En vain ymmärrä sitä. Näin kun näitä pandorran lippaita availlaan..
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

FIN931 wrote: Mielestäni jälkimmäinen tosin muistuttaa aikalailla moottoriveneilijän asennetta, josta siinäkään ei oo mitään paheksuttavaa. En vain ymmärrä sitä. Näin kun näitä pandorran lippaita availlaan..
No ei sitä nyt tuota lipasta ollut tarkoitusta availla.. :)

Minusta Emäsalon lenkki on hieno lisä kilpailutarjontaan. Vpl kaipaili avomerikisaa ja oli noista muistakin suunnistuskisoista juttua. Tämä taitaa olla pääkaupunkiseudun tarjonnasta lähimpänä H:lle sopivaa "matkakisaa" eikä kuulosta että siellä verissäpäin seilataan niinkun mestaruussarjassa. Kristiankin tuossa kehaisi sen olleen ensimmäinen kilpailunsa ja hyvän kipinän Mojito saikin ja hyvällä asenteella myös.

Ennenkun tässä menee köydenvedoksi rata- ja matkapurjehdusten välillä niin sanottakoot, että kilpapurjehduksessa sosiaalinen puoli purjehduksessa tulee varmasti hienoiten esiin, onhan matkapurjehdus enempi semmoista kesämökkeilyyn verrattavaa rentoutumista. Kisat ovat keskitetympää ajankäyttöä ja sopii varmasti esim. perheellisille kavereille joilla ei ole liikaa aikaa harrastukselleen. Matkaveneily vaatiikin siten aikalailla yhtäjaksoista aikaa kauden aikana eikä sekään välttämättä aina helppoa ole järjestää.

Luin tuossa, että englannin H-veneliitto kaatui näihin kissanhännänvetoihin matka- ja kilpaveneilijöiden välillä, siellä kun tuli erimielisyyttä kai varustuksesta mikä valtamerellä seilatessa tarkoittaa kaiteita ym. Sanottakoot että todella hölmö tapa tyriä hieno tilaisuus yhteistyöhön mikä meillä täällä Suomessa on näiden eri "koulukuntien" välillä. Tällä tarkoitan sitä edullisten vähänkäytettyjen varusteiden virtaa matkaveneilijöille joita kisavenekunnan sponsoreidensa tuella ovat hankkineet. Toivottavasti saavat siellä Englannissakin liiton taas pystyyn piakkoin.

Mutta jos sitä LYSsiä tarvii rukata niin olkaa yhteyksissä muhun tai Lauriin kun ollaan vaan tämmösiä joutomiehiä muuten.. ;)
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

FIN931 wrote:Niin, purjehdus on siitä hieno laji, että sitä voi lähestyä kovin eri tavoilla Mun tavoitteena on aina ollut tulla mahdollisimman taitavaksi purjehtijaksi ja veneen käsittelijäksi. Ja paras tapa oppia mainitut taidot ja mitata omaa kehittymistä on kilpapurjehdus. Ymmärrän senkin, että toiset nauttivat siitä, että istuvat veneeseen ja menevät sillä johonkin tiettyyn kohteeseen.

Mielestäni jälkimmäinen tosin muistuttaa aikalailla moottoriveneilijän asennetta, josta siinäkään ei oo mitään paheksuttavaa. En vain ymmärrä sitä. Näin kun näitä pandorran lippaita availlaan..
"jonnekin menemisen" lisäksi on olemassa vielä "ollaan jossakin"-motiivi. Se on se kuuluisa "ollaan perillä, kun köydet on irroitettu". Luulen, että minun purjehtimiset on jotakin näiden kahden väliltä. Osalla matkapurjehtijoistakin on varmasti tuo "jonnekin meneminen" tai "suorittaminen" päälimmäisenä tavoitteena. Tuntuu siltä, että esim. suurella osalla pallonkiertäjistä on tarkoituksena tuollainen suorittaminen, johon tarkoitukseen moottorivene voisi tosiaan olla kätevin.

Mielenkiintoisia juttuja myös nuo mainitsemasi kehittyminen mahdollisimman taitavaksi ja taitojen mittaaminen vertaamalla toisiin. Se mitä olen kutsunut kilpaluvietin puutteeksi voikin ehkä olla "toiselta nimeltään" sellaista, ettei minulla ole kiinnostusta verrata omia taitoja toisten taitoihin. Em. ollaan jossain/mennään jonnekin -jutuissa tavoitetaso on minulla ollut ennemmin se, että taidot on riittävän hyvällä mallilla jotta puuhasta voisi nauttia. Ja riittävät siihen, että homma on turvallista.

Saatiinpas mukavan filosofinen keskustelu aikaiseksi, kiitokset Vpl:lle keskustelun käynnistyksestä. Joskin epäilen, ettei hän ihan arvanut seurauksia kun alkoi kysellä meitä mukaan kisoihin täällä :)
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Erilainen kiinnostus kilpapurjehdukseen juontunee osittain erillaisista purjehdustaustoista. Purjehdusseuratoimintaan jo junnuikäisinä mukaan menneet ovat kaikki jossain vaiheessa kokeilleet kilpapurjehdusta; kilpapurjehdus on oleellinen osa seurojen optimisti- ja kevytvenetoimintaa. Jotkut jatkavat kilpapurjehdusharrastusta, osa matkapurjehdusta (ja valtaosa lopettaa). Kilpaurjehdusharrastusta jatkaneista moni purjehtii H:ta, koska H:ssa on Suomessa ja muissa Pohjoismaissa - ei siis mitenkään kaukana- hyviä ja tasokkaita kisoja. Luokassa on myös hyvä henki.

Aikuisemmalla iällä purjehduksen aloittaneelle kilpailuihin osallistumisen kynnys on, aivan ymmärrettävästi, korkeampi. Silti olisin sitä mieltä, että kaikkien kannattaisi kokeilla. Kilpapurjehdus on ylivoimaisesti nopein tapa oppia purjehdusta ja veneen käsittelyä. regatoiden yhteydessä voi myös kysellä kokeneimmilta vinkkejä veneen trimmauksesta, ajamisesta jne.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

FIN931 wrote:Erilainen kiinnostus kilpapurjehdukseen juontunee osittain erillaisista purjehdustaustoista. Purjehdusseuratoimintaan jo junnuikäisinä mukaan menneet ovat kaikki jossain vaiheessa kokeilleet kilpapurjehdusta; kilpapurjehdus on oleellinen osa seurojen optimisti- ja kevytvenetoimintaa. Jotkut jatkavat kilpapurjehdusharrastusta, osa matkapurjehdusta (ja valtaosa lopettaa). Kilpaurjehdusharrastusta jatkaneista moni purjehtii H:ta, koska H:ssa on Suomessa ja muissa Pohjoismaissa - ei siis mitenkään kaukana- hyviä ja tasokkaita kisoja. Luokassa on myös hyvä henki.

Aikuisemmalla iällä purjehduksen aloittaneelle kilpailuihin osallistumisen kynnys on, aivan ymmärrettävästi, korkeampi. Silti olisin sitä mieltä, että kaikkien kannattaisi kokeilla. Kilpapurjehdus on ylivoimaisesti nopein tapa oppia purjehdusta ja veneen käsittelyä. regatoiden yhteydessä voi myös kysellä kokeneimmilta vinkkejä veneen trimmauksesta, ajamisesta jne.
Jos karkeasti pitää yleistää tai keskiarvoistaa, niin noin se varmaankin yleensä menee ns. aikuisemmalla iällä aloittaneiden suhteen.

Tässä yhteysessä tuo yleistys toimii ehkä jonkin verran huonosti, sillä 306 on kertonut aloittaneensa harrastuksen E-jollalla ja minun ensimmäinen vene oli optimisti, jota seurasi usean vuoden tauon jälkeen vanha 470. Sillä osallistutiin mm. 470-liiton organisoimiin harjoituksiin, oli kiva harjoitusmielessä verrata menoa kilpailemisen tosissaan ottavien taitoihin. Se, ettei me vauhdissa pärjätty heille ei mitenkään sammuttanut kiinnostusta kilpailemiseen - koska niin kauan kuin muistan ei minulla ole ollut minkäänlaista kiinnostusta kilpailemiseen toisia vastaan. Ei purjehduskilpailuihin, muihin urheilukilpailuihin tai edes vaikkapa korttipeliturnajaisiin.

470-porukoissakin vallitsi silloin oikein hyvä henki. Mahduttiin hyvin mukaan porukoihin, vaikka meillä oli vähän erilainen asenne... ja sama tuntuu toistuvan myös näissä H-venepiireissä. Mukava kun kaikesta huolimatta mahdutaan samalle foorumille, enkä ole "luonnossakaan" koskaan tavannut sellaista H-luokassa kilpailevaa purjehtijaa, joka ei olisi matkaveneilijää auttanut.

Väittäisin, että 470-ajoilta minulla on tiedossa paljon parempikin tapa oppia purjehdusta kuin kilpailuihin osallistuminen: Järjestetty harjoittelu, jossa valmentaja ajaa kumiveneellä vieressä ja megafonilla antaa ohjeita miten veneen saa kulkemaan nopeammin toimii paljon paremmin kuin se, että istutaan veneessä ja itsekseen mietitään että onko säädöissä jotakin parantamista vai onko tuuli tässä kohtaa vain erilainen kuin kavereilla kauempana.. vielä parempi olisi tietysti se jos veneessä olisi mukana henkilökohtainen valmentaja. Uskon kyllä, että kilpailutkin ovat antoisia jos ne ottaa opiskelun kannalta, mutta organisoitu valmennus olisi varmasti vielä parempi juttu.
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Tässä yhteysessä tuo yleistys toimii ehkä jonkin verran huonosti, sillä 306 on kertonut aloittaneensa harrastuksen E-jollalla ja minun ensimmäinen vene oli optimisti, jota seurasi usean vuoden tauon jälkeen vanha 470.
Eli olette siirtyneet kevytveneilystä matkapurjehdukseen... Mikä sekin on ihan kunnioitettava valinta. Tosin kevytvenetaustalla voisi tulla kokeilemaan H:lla kilpailemista, sitä ei tiedä, vaikka vielä innostuisi :D

On totta, että organisoidut harjoitukset, joita valmentaja valvoo ja jotka vielä jälkeenpäin käydään läpi, ovat se kaikkein paras tapa oppia purjehtimaan. Systeemi on vain harvojen luokkien herkkua. Kuitenkin kilpapurjehdus on selkeästi nopeampi tapa oppia purjehtimaan kuin pelkkä matkapurjehdus.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Emäsalon Lenkki opettaa minusta parhaiten miten ylläpidetään täysi keskittymiskyky usein yli 18 tunnin yöpurjehduksen ajan. Hyvällä keskittymiskyvyllä on monen ammatinkin osalta positiivinen vaikutus. Ratakisat ja muut sprintit sopivat paremminkin ketjupolttajan keskittymiskyvyn omaaville.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

FIN931 wrote:
On totta, että organisoidut harjoitukset, joita valmentaja valvoo ja jotka vielä jälkeenpäin käydään läpi, ovat se kaikkein paras tapa oppia purjehtimaan. Systeemi on vain harvojen luokkien herkkua. Kuitenkin kilpapurjehdus on selkeästi nopeampi tapa oppia purjehtimaan kuin pelkkä matkapurjehdus.
Myönnetään että tuossa on vinha perä. Tosin tuommoinen muiden veneiden seurailu vaatii hoksottimia varsinkin kun aluksi on vaikeuksia hahmottaa mitä tekemällä yhden veneen iso on lattea ja oma ei tms. Haraldin syysgaalassa esittämä yhteistapahtuma feneilijöiden kanssa kuulosti korviini leppoisana "kisana" semmoiselta, että siinä regatassa suht samaa vauhtia mennessä voisi veneestä toiseen huikkailla neuvoja ja arvioita toinen toisiaan valmentaen. Jos samassa hengessä järjestetään myös ratakisaharjoitus uskoisin sen innostavan osallistuvia uusia venekuntia madaltamaan kynnystä kisailuun.

Venelehden artikkeleissa on yksi esimerkki "Vauhtia H-veneelle" 01/1976, missä kerrotaan alkuvuosina järjestetystä H-veneiden vauhtiseminaarista jossa alan Suomen kärki piti viikonlopun mittaan kurssiin veneen trimmaamiseksi kädestä pitäen.

Vene-lehden historiikit kisaluokasta on muutenkin mielenkiintoisia, sillä jo alkuaikoina heräsi uusimmassa H-Newsissäkin heijasteltua huolta tiukan kisaluokan vaikutuksesta kilpailuinnostukseen. ISAF-luokan perustuksen yhteydessä kun touhuun liittyi paljon "ammattimaisia" vahvasti sponssattuja kisaveneilijöitä muista luokista viemään mestaruudet vannoutuneemman osa-aikakisaavan H-porukan edestä. Samaa menoahan oli nyt Hangossa kun MM-pysti meni muihin maihin joissa jos ei purjehtijat ole ammattimaisempia niin ainakin treenaussesonki (ja varmaan jonkinmoista kisaamista) on pitkälti läpi vuoden.

Aloittelijan kannalta tuollainen tilanne on yhtä pelottava, eihän ole missään muodossa kannustavaa katsella kun muut veneet katoavat hiljalleen horisonttiin etenkin jos lopputulos on DNF eikä homma kiinnosta enää jatkossakaan. Tältä pohjalta näkisin kynnyksen madaltamisen kaikissa muodoissaan olevan olennaista kisailun lisäämiseksi mm. retkeilevien H-veneilijöiden joukossa. Kaikesta varmaan voi päätellä ettemme ole parhaita tahoja Laurin kanssa noita tapahtumia järjestämään mutta kun ensin saataisiin lisää "nukkuvaa" H-veneporukkaa tälle foorumille ja sitten kisalu/valmennusmielistä porukkaa järjestämään joku riittävän rento tapahtuma kesän mittaan niin varmasti uutta porukkaa alkaisi ilmestymään. Varmasi mukana saataisiin myös lisää matkaveneilyyn keskittyvää jengiä mutta miksei sitä kannustusjoukkojakin tarvita semmoisessa ihannetilanteessa ettei tiukkaa jakoa kisa- ja matkaveneilijöihin synny.

Rummutusta H-netistä voisi järjestää parin vuoden takaisen venesäilytysaluekampanjan muodossa. Laskin omalta alueeltani 30 H-venettä joita en ole täällä nähnyt ja kun kaikissa viipottaa joku huoltofirman mainos talven jäljiltä, voisi niihin laittaa myös H-netin lapun jossa olisi ytimekkäästi toiminnan ilmaisuus, varustamisen ja huoltovinkkien mahdollisuuden ja aktiivisen kilpa- ja matkaveneilyn foorumit niin kenellekään ei tulisi väärää käsitystä mainonnan syistä. Lapun voisi laittaa tänne H-nettiin ladattavaksi ja kukin voisi niitä kevään mittaan alueelleen levittää. No, näistä on ollut juttua toisaallakin foorumissa mutta uskoisin, että tämmöisellä vaivannäöllä olisi enemmän hedelmää kun koittaa käännyttää meitä paatuneita raasuja trimmatuiksi kisamiehiksi.. ;)

No, asian vierestä meni taas mutta täältä tähän. "Rekrytointitoimintaa" käsittelevää keskustelua voisi jatkaa myös täällä:

hfoorumi/viewtopic.php?t=25

Itse voisin avuksi puuhastella moisessa touhussa.
306
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Lauri wrote:Nyt en taida edes uskaltaa kysyä, että olisiko Vpl:llä seikkailunhalua lähteä ilman niitä n.40 muuta seurana olevaa venettä keskelle pimeää kivikkoista merta etsimään reittiä kun väylää ei ole, sinne missä on korkeintaan yksi merimerkki näkyvissä ja sekin kaukana. Epäilyttää nimittäin, että jos kysyisin, niin Vpl voisi vaikka innostuakin :wink:
Lauri, tämä sun seikkailu vaikuttaa aika vahvasti Tähtirekimäiseltä 'to boldly go where no man has gone before' konseptilta. 40 muun veneen seurassa on mukavampi purjehtia; voi sitten kilpailun jälkeen vaihtaa kokemuksia muiden saman matkan purjehtineiden kanssa.

Image
Post Reply