H-veneen LYS 1.08 vuonna 2009

Keskustelua H-veneelle soveltuvista kilpailuista ja kilpailemisesta

Moderator: Kristian

Post Reply
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

H-veneen LYS 1.08 vuonna 2009

Post by harald »

Täällä ollaan oltu ihme hiljaisia siitä että ruotsissa on LYS lopetettu ja
tilalle on tullut SRS. Nyt on SSF kertonut että mm H-vene 1.08 (1.07 2008)
ja Albin Express 1.12 (1.11).

Ei se kai johdu toisen kotimaisen osaamattomuudesta? :)

Lisää luettavaa aiheesta blur.se-blogissa. Tai kotoisemmin voitte lukea omia
yksinpuheluitani aiheesta FE83.org-foorumissa.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-veneen LYS 1.08 vuonna 2009

Post by 306 »

harald wrote:Täällä ollaan oltu ihme hiljaisia siitä että ruotsissa on LYS lopetettu ja
tilalle on tullut SRS. Nyt on SSF kertonut että mm H-vene 1.08 (1.07 2008)
ja Albin Express 1.12 (1.11).
Voiko tässä muuta todeta kun suuren suomalaisen sanoin, "kehitys kehittyy"..

Olisko joku käänteinen juttu sille kun pörssibarometrit menee alas niin sitä kompensoidaan hoopareiden LYS-luvulla..? ;)
306
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Vaikea innostua kommentoimaan ruotsalaisten säätöä vapaa-ajallakin...

- Tuttu nimi LYS vaihdetaan joksikin kryptiseksi SRS:ksi... benefit?
- Mittakirjat useammille LYS-veneille... ööö.. Ei oikein aukea pointti. Taulukkoveneellä osallistumiskynnys on aina matalampi.
- H-veneen nouseva LYS-luku... jep fakta on, että H:lla purjehtii osaavat kaverit. Onko tuo luku nyt sitten oikeampi kuin 1,07 on vaikea sanoa.

Noi venekohtaiset tasoitusjärjestelmät on aika leimii shittii muutenkin, normipurjehtijan ja kisailijan välistä nopeuseroa mieluummin pitäisi tasoittaa jollain heuristiikalla kuten Fe83:n Pokeri-LYS keskustelussa puhuttiin.
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Piti oikein tutustua tähän aiheeseen Haraldin nostettua asia esille.

Eri foorumeilla näköjään paljon keskustelua aiheesta, mutta sisällöltään merkityksellistä kommentointia on mielestäni hyvin harvassa. Keskusteluissa keskitytään pääsääntöisesti vain LYS:n teknisiin ominaisuuksiin. Henkilökohtaisesti vertailisin eri tasoitussääntöjen teknisistä ominaisuuksista keskustelun vastaavaksi kuin mopon virityksestä puhumisen pensseliviiksien kanssa Esson baarissa.

Olennaisempi keskustelu LYS-säännön asiakkaasta, asiakkaan tarpeista, säännön tehtävästä ja sen toimivuudesta tarkoitettua tehtävää koskien on sivuutettu lähes kokonaan. Petriltä ja Joakimilta löytyy hyviä kommentteja LYS-säännön maksuttomuuden ja helppouden merkityksestä osallistumiskynnyksen alentaja. Plaanaassa hyvää markkinoinnillista näkemystä tasoitusjärjestelmän kehittämiseksi sekä normaalia pensseliviiksien tunetuskeskustelua. Blurrin keskustelut pääsääntöisesti pensseliviiksitasoa. Avomeripurjehtijoiden sivuilla hämmentävää keskustelua maksullisuuden merkityksestä arvostuksen lisääjänä höystettynä Joakimin LYS:siin liittyvän suuren työmäärän arviomisella.

Ruotsalaiset ovat päättäneet lähteä muutoksen tielle, mihin muutostarve perustuu? Asiakkaiden vaatimuksiin? Kuka on LYS:n asiakas? Onko LYS:n asiakas sama Ruotsissa ja Suomessa? Mitä suomalainen asiakas LYS:ltä odottaa? Mitkä ovat LYS:n vahvuudet, mitkä sen heikkoudet, uhkat ja mahdollisuudet? Esitettyihin kysymyksiin ei voi etsiä vastausta keskustelupalstojen 'kuka knoppaa eniten' väittelyn kautta, vaan tekemällä asiasta tilastollisesti kattava asiakastutkimus. Jos ja kun LYS:n asiakastarpeesta päästään yksimielisyyteen on sen jälkeen säännön tekninen tunetus helppoa asiakastarvetta vastaavaksi. Harald, onko tiedossasi, että LYS:stä olisi tehty Ruotsissa asiakastutkimusta? Vai tehdäänkö muutoksia perinteisellä 'kyllä minä tiedän mitä asiakkaat haluavat' periaatteella?

Oma olettamukseni/mielipide/yksi ääni asiakastutkimuksessa sanoo, että LYS:n tulisi vastata paremmin harrastelijakilpailijan omaan kehittymiseen liittyvään tehtävään. LYS-tasoituskertoimen tulisi heijastaa sitä miten hyväksi sinä olet purjehtijana kehittynyt; ei ainoastaan sitä millaisen veneen satut omistamaan. Olen antanut itseni ymmärtää, että veneiden suorituskyvyn vertailutehtävään on olemassa teknisesti tarkempiakin järjestelmiä kuin LYS. Tämän vuoksi olen rekisteröinyt mielipiteekseni henkilökohtaisen tasoituslisän lisäämisen venekohtaiseen LYS-lukuun. Olettaen että WB:n esityksessä syksyllä kuultu lause '90% of boat speed is due to helmsman' pitää paikkaansa, niin on perin oudoksuttavaa (Mauri Pekkarisen äänellä), että LYS-sääntö ei ota tätä asiaa tasoituskertoimissa huomioon. Täten LYS-sääntö nykyisellään vastaa asiakkaiden tarpeisiin vain veneen, ei purjehtijan suorituskykypotentiaalin indikaattorina.

bää!!!...ja takaisin vauvavahtiin.
Team Bra, Valentina FIN-916
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Vpl wrote: Oma olettamukseni/mielipide/yksi ääni asiakastutkimuksessa sanoo, että LYS:n tulisi vastata paremmin harrastelijakilpailijan omaan kehittymiseen liittyvään tehtävään. LYS-tasoituskertoimen tulisi heijastaa sitä miten hyväksi sinä olet purjehtijana kehittynyt; ei ainoastaan sitä millaisen veneen satut omistamaan.
Melko vähän kisailua harrastaneena myönnettäkööt että golffauksen tapainen henkilökohtainen tasoitusjärjestelmä olisi varmasti innostusta ja varmasti myös konkareiden ja aloittelijoiden välistä kannustusta lisäävä systeemi. Toki silloin on huomattava, että tasoitus toimisi myös luokkaveneiden sisällä ja jopa miehistöjen sisällä. Siten järjestelmä olisi hyvä kehittää korkeintaan venekohtaiseksi. Tapahtuisiko tämä ranking-kisojen kautta, mene ja tiedä. Lähtötaso kuitenkin tarvitaan uusille veneille ja se voisi olla LYSin kaltainen.

LYS kuulostaa ihan kelvolliselta ja pohjoismaisen tasa-arvoajattelun (siis ettei purjehdukseen liittyviä kuluja tarvitse kohottaa enempää tarpeettomasti) mukaiselta. Naurettavaa kuvitella, että maksulliset todistukset sen syrjäyttäisivät. Voihan LYS-järjestelmää pitää voimissaan vielä anarkistimielessä epävirallisena jos se paremmaksi tunnetaan.

Mahtaako tämä järjestelmävaihdos vaikuttaa myös Gotland Runtiin? Avomeripurjehtijat varmasti keskustelevat siitä parhaillaan ja ymmärrän kyllä miksi kismittää jos näin on.

Haraldin pohdintoihin H:n ja Albin Expressien kohoamisesta LYSeissä tulin ajatelleeksi myös semmoista pointtia että mitäs sitten tapahtuu jos Folkkaripurjehtijat onnistuu ryssimään joku vuosi kunnolla? Siinä alkaa pyyhekumit sauhuamaan koko taulukossa.. ;)

kts. http://fi.wikipedia.org/wiki/LYS
306
Post Reply