Sopiva yksityyppiveneiden rataskaba Kruunuvuorenselällä. 5 H:ta tarvitaan, jotta luokka ajetaan! Kuka lähtee mukaan?
Kaksi venettä on varmoja.
HTPS Vuosipäiväkilpailu 16.–17.6.
Moderator: Kristian
Mikä on H-veneiden osallistumisstatus Vuosipäiväkilpailun suhteen? Toivottavasti saadaan ainakin vähimmäismäärä eli 5 kpl veneitä radalle. Kyllähän me se saadaan täyteen. Eikös? Flipper lähtee mukaan. Ketä muita?
Albin Expressejä on jo 8 kpl ilmoittautuneita. Louhella mukana myös eräs entinen maailmanympäripurjehtija.
Tarkista täältä ilmoittautumistilanne.
Albin Expressejä on jo 8 kpl ilmoittautuneita. Louhella mukana myös eräs entinen maailmanympäripurjehtija.

Tarkista täältä ilmoittautumistilanne.
Tällä kertaa kävi sitten näin, että ei saatu H-veneitä radalle. Ensi vuotta silmälläpitäen muistiin kaikille H-omistajille, että Vuosipäiväskabaan mukaan.
Noh, nyt ei muuta kuin Albinilla rataa kiertämään. 19 kpl ruotsalaisia saippuakoteloita viivalla ja yhdessä niistä koko joukko enemmän tai vähemmän albiinoobeja.
Noh, nyt ei muuta kuin Albinilla rataa kiertämään. 19 kpl ruotsalaisia saippuakoteloita viivalla ja yhdessä niistä koko joukko enemmän tai vähemmän albiinoobeja.

Viikonloppu meni Ruotsista keväällä kärrätyn Albin Expressin kanssa Vuosipäiväkisassa. Veneitä radalla luokassa oli yhteensä 19 kpl ja täytyypä myöntää, että oli todella hauskaa!
AE on ratakisakäytössä H:hon verrattuna hieman enemmän "avomeripurjehdusmainen", kun miehistö joutuu lyhyellä radalla sykkimään laidalta laidalle jalat ulos istumaan tuon tuostakin. 93kg jalkojen pujottaminen kaiteiden välistä nopeassa tahdissa on aika taiteilua.
Viikonlopun n. 3-7 m/s itätuulessa Albinissa oli voimat välillä merkittävästi suuremmat kuin H:ssa. Stuuraa sai kiristää välillä ihan hampaat irvessä (tosin johtu enemmänkin riittämättömästä ison välityksestä). Keulan trimmaamisessa kokemattomuus useamman törnin kanssa vinssaamisesta aiheutti useita engelsmanneja. Onneksi ei tarvittu puukkoa. Kunnon vauhdin löytäminen oli kokemattomuudesta (ja omasta yleisestä lahjattomuudesta) johtuen hieman hakusessa. H:n verrattuna AE:ssa on hieman kummallinen keulan skuuttausmenetelmä. Skuuttikiskossa oli vain poikittainen säätömahdollisuus ja siihenkin Northin ohjeet antoi sentilleen yhden säädön. Northin ohjeiden mukaan fokan muotoa olisi pitänyt pelata fokan korkeudella kannesta, mutta sellaista säätömahdollisuutta ei ko. veneen trimmauksesta löytynyt. Meni siis fokan trimmaus hiukan hakemiseksi. Maston asento oli veneessämme mallia 'tehdasasetus' ja se näkyi selvästi kryssivauhdissa. Kaikissa muissa kilpailun veneissä oli maston rakea huomattavan paljon meihin verrattuna.
Itse kisasta jäi päällimmäisenä mieleen kolmannen lähdön unelmastartti (n. 50 m johto), joka pystyttiin k*semaan heti ensimmäiseen vendaan.
Ja toiseksi viimeisen lähdön onnistunut yhden vendan kryssitaktiikka. Koko kilpailun tulokset löytyvät täältä.
Ja loppukaneetiksi. Ette arvaakkaan kuinka harmitti, että ei saatu stadin H-veneitä tänä vuonna radalle. H-veneiden kanssa saman LYS-luvun Louhet ja FE83:t sopivat hienosti radalle eikä merkeille tullut minkäänlaisia sumia. Ehkäpä ensi vuonna korjataan tilanne? Seuraavana vuorossa H-veneiden PK-rankinginssa on Helsingin Regatta. Sinne ehdottomasti uusia veneitä mukaan!
AE on ratakisakäytössä H:hon verrattuna hieman enemmän "avomeripurjehdusmainen", kun miehistö joutuu lyhyellä radalla sykkimään laidalta laidalle jalat ulos istumaan tuon tuostakin. 93kg jalkojen pujottaminen kaiteiden välistä nopeassa tahdissa on aika taiteilua.

Viikonlopun n. 3-7 m/s itätuulessa Albinissa oli voimat välillä merkittävästi suuremmat kuin H:ssa. Stuuraa sai kiristää välillä ihan hampaat irvessä (tosin johtu enemmänkin riittämättömästä ison välityksestä). Keulan trimmaamisessa kokemattomuus useamman törnin kanssa vinssaamisesta aiheutti useita engelsmanneja. Onneksi ei tarvittu puukkoa. Kunnon vauhdin löytäminen oli kokemattomuudesta (ja omasta yleisestä lahjattomuudesta) johtuen hieman hakusessa. H:n verrattuna AE:ssa on hieman kummallinen keulan skuuttausmenetelmä. Skuuttikiskossa oli vain poikittainen säätömahdollisuus ja siihenkin Northin ohjeet antoi sentilleen yhden säädön. Northin ohjeiden mukaan fokan muotoa olisi pitänyt pelata fokan korkeudella kannesta, mutta sellaista säätömahdollisuutta ei ko. veneen trimmauksesta löytynyt. Meni siis fokan trimmaus hiukan hakemiseksi. Maston asento oli veneessämme mallia 'tehdasasetus' ja se näkyi selvästi kryssivauhdissa. Kaikissa muissa kilpailun veneissä oli maston rakea huomattavan paljon meihin verrattuna.
Itse kisasta jäi päällimmäisenä mieleen kolmannen lähdön unelmastartti (n. 50 m johto), joka pystyttiin k*semaan heti ensimmäiseen vendaan.

Ja loppukaneetiksi. Ette arvaakkaan kuinka harmitti, että ei saatu stadin H-veneitä tänä vuonna radalle. H-veneiden kanssa saman LYS-luvun Louhet ja FE83:t sopivat hienosti radalle eikä merkeille tullut minkäänlaisia sumia. Ehkäpä ensi vuonna korjataan tilanne? Seuraavana vuorossa H-veneiden PK-rankinginssa on Helsingin Regatta. Sinne ehdottomasti uusia veneitä mukaan!
