SM-kisat 8-10.6 Turussa
Moderator: Kristian
SM-kisat 8-10.6 Turussa
SM/PM-kisojen viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä lähestyy. Virallisen ilmoittatumisen jälkeen jälki-ilmoittautumisesta peritään 30€ lisämaksu. Tähän aamuun mennessä ilmoittautunut 18 venekuntaa, joista 4 pääkaupunkiseudulta. Osallistujien määrä tulee vielä nousemaan, jengi ilmoittautuu - perinteisesti - vasta viime tingassa. Kaikki mukaan, tulossa on todella hyvät ja opettavat kisat. Ilmoittautumisen voi hoitaa kätevimmin Turun Pursiseuran nettisivujen kautta.
FIN931 wrote:Tämän kesän SM-kisat on nyt takanapäin. Meillä kisat meni penkin alle. Suurimpana syynä oli kryssivauhti (tai sen puute) Emme pysyneet kärkiveneiden kyydissä. Startit olivat hyvä ja taktiikkakin pääosin toimi, eli ajelimme pääsääntöisesti oikeaan suuntaan.
Katariinassa on aina ollut hyvä kovan tuulen vauhti, mutta heikossa tuulen vauhti on ollut vaihteleva; välillä on kulkenut ja sitten taas ei. Tämän vuoden SM-kisoissa oli päällä ei-vaihe. Teollisuusvakoilimme (luvalla) launtaina Pihvin trimmejä. Pihvin skuuttauspisteen olivat n.5cm edempänä kuin meillä ja masto oli - etuvantista mitattuna- 7cm enemmän taaksepäin kuin meillä. Tais löytyä syy siihen, miksi me mentiin muihin nähden korkealle, mutta hitaasti. Skuuttipisteet muutettiin sunnuntaiksi, fokka säilyi ihan järkevän näköisenä, mutta sitten ei tuullut, joten ei päästy vertaamaan vauhtia. Seuraavaksi mennään helakauppaan ja ostetaan etuvanttiin jatkokappale ja ohuempi spinnufalli (6mm) ja sitten taas katotaan, löytyykö heikon tuulen kryssivauhti ja saadanko alamerkin kierrot teknisesti onnistuneemmiksi
Team Bra, F18 Hobie Tiger
Onkohan kisoista tulossa kuvia nähtäville?
Raken lisäämisen ymmärrän, mutta ohuemman spinnufallin tarkoitusta en. Pienempi ilmanvastus vai?
Luokan taso lienee kova. Lähimuistissa on Anssi N.n vauhti meihin nähden ja SM-tuloslistalla hänen sijoitus on loppupäässä... saas nähdä mihin meidän vauhti riittää, kun päästään vertaamaan muihin huippuveneisiin.
Tanskalaiset ottivat sitten voiton. Ehditkö heidän trimmejä vakoilla?
Raken lisäämisen ymmärrän, mutta ohuemman spinnufallin tarkoitusta en. Pienempi ilmanvastus vai?
Luokan taso lienee kova. Lähimuistissa on Anssi N.n vauhti meihin nähden ja SM-tuloslistalla hänen sijoitus on loppupäässä... saas nähdä mihin meidän vauhti riittää, kun päästään vertaamaan muihin huippuveneisiin.

Tanskalaiset ottivat sitten voiton. Ehditkö heidän trimmejä vakoilla?
Nykyinen spinnufalli on 10mm ja lisäksi karkeaa köyttä. Spinnua joutuu jonkin verran vetämään sitä alasotettaessa. Hyvien lähtöjen myötä me pari kertaa päästiin alamerkillä seuraamaan tanskalaisten spinnun alasottoa aivan lähi etäisyydeltä ja heillä spinnu tuli lippuna alas heidän löysättyään falli. Juteltiin heidän kanssaan ja tultiin siihen tulemaan, että ero on spinnufalliköydessä. Päästään jatkossa kenties ajamaan spinnulla merkille asti.
SM
Jeps, oli kyllä todella hieno ja opettavainen reissu. Ei kaduta todellakaan, että lähdettiin mukaan. Eikä edes oltu viimeisiä. Yritän ehtiä kirjoittelmaan sivuille raporttia kisoista ja kokemuksista. Kuvia tuli otettua jonkin verran, niitäkin varmaan pitäisi laittaa esille...
Päälimmäisenä jäi mieleen perjantaina toisessa lähdössä otettu 12.sija, joka ylitti villeimmätkin ennakko-odotukset.
Tästä hyvä jatkaa reenaamista kohti Tampereen ja Lahden ranking-kisoja.(mikäli kyyti saadaan järjestymään Lahteen...)
Päälimmäisenä jäi mieleen perjantaina toisessa lähdössä otettu 12.sija, joka ylitti villeimmätkin ennakko-odotukset.
Tästä hyvä jatkaa reenaamista kohti Tampereen ja Lahden ranking-kisoja.(mikäli kyyti saadaan järjestymään Lahteen...)
SM
Kyllähän siellä oli paljonkin mieleenpainuneita tilanteita.
Ehkäpä mielenkiintoisinta oli tulla ylämerkille kärjen seassa. Siinä ihmetellessä levittimen välissä viuhahti alapuolelta monta ohi, vaikka periaatteessa tilan olisi voinut sulkea pois. Tilanne oli vain uusi minulle ja jäädyin aivan totaalisesti.
Toinen mielenkiintoinen tilanne tuli Katariinan kanssa alamerkillä. Luulin heidän lähteneen kiertämään portin oikean puoleisen merkin ja siinä sitten kun spinnu oltiin saatu alas olikin Katariina poikittain suoraan meidän edessä kiertämässä merkkiä. Nopea väistö taakse seuraavaan väliin. En tiedä kuinka korrektia oli sinällään "etuilla" jonossa, mutta jos merkin seuraavan veneen välissä on selvästi tilaa, niin miksi sitä ei käyttäisi. Siitä asiasta käytiin hieman keskustelua Katariinan perässä tulleen venekunnan kanssa. (olivat ilmeisesti ajaneet aavistuksen pitkäksi spinnun laskussa ja eivät ehtineet sulkemaan meiltä tilaa pois). Muutenkin tilanteet merkeillä olivat suht tiiviitä kun keulagasti oli saada päähänsä toisen veneen puomin.
Hieman ihmettetystä herätti saatu H-classic palkinto. Semmoinen lyötiin käteen palkintojenjaossa ilman senkummallisempia perusteluja. Emme olleet edes vanhin osallistunut h-vene. Jokatapauksessa olohuoneen seinää koristaa nyt vuoden ajan noin metrin pituinen hieno h-veneen rungon pienoismalli.
Ehkäpä mielenkiintoisinta oli tulla ylämerkille kärjen seassa. Siinä ihmetellessä levittimen välissä viuhahti alapuolelta monta ohi, vaikka periaatteessa tilan olisi voinut sulkea pois. Tilanne oli vain uusi minulle ja jäädyin aivan totaalisesti.
Toinen mielenkiintoinen tilanne tuli Katariinan kanssa alamerkillä. Luulin heidän lähteneen kiertämään portin oikean puoleisen merkin ja siinä sitten kun spinnu oltiin saatu alas olikin Katariina poikittain suoraan meidän edessä kiertämässä merkkiä. Nopea väistö taakse seuraavaan väliin. En tiedä kuinka korrektia oli sinällään "etuilla" jonossa, mutta jos merkin seuraavan veneen välissä on selvästi tilaa, niin miksi sitä ei käyttäisi. Siitä asiasta käytiin hieman keskustelua Katariinan perässä tulleen venekunnan kanssa. (olivat ilmeisesti ajaneet aavistuksen pitkäksi spinnun laskussa ja eivät ehtineet sulkemaan meiltä tilaa pois). Muutenkin tilanteet merkeillä olivat suht tiiviitä kun keulagasti oli saada päähänsä toisen veneen puomin.
Hieman ihmettetystä herätti saatu H-classic palkinto. Semmoinen lyötiin käteen palkintojenjaossa ilman senkummallisempia perusteluja. Emme olleet edes vanhin osallistunut h-vene. Jokatapauksessa olohuoneen seinää koristaa nyt vuoden ajan noin metrin pituinen hieno h-veneen rungon pienoismalli.
Alamerkillä H-vene köliveneenä vaatii oman tilansa onnistuneeseen kiertoon. Onnistuntu käännös edellyttää ennen käännnöstä merkkiin jätettävää väliä, muutoin vene käännöksen jälkeen olisi vastaavan määrän merkin alla. H kääntyy kuitenkin merkillä nopeasti. Salaciakin (FIN-666) oletettavasti katsoi mahtuvansa meidän ja merkin väliin, koska olimme jättäneet onnistuneen kierron edellyttämän välin veneen ja merkin väliin, käännöksen jälkeen Katariina oli näin aivan merkin vieressä. Tilanne helposti hämää kokemattomamman.
Jos kääntyvän veneen ja merkin väliin jää riittävästi tilaa niin, että perässä tuleva vene mahtuu tästä välistä ilman, että edellä merkkiä kiertävä vene joutuu väistämään väliin tulevaa venettä (kts. väistämisen määritelmä) väliin voi mennä. Väliin työntyvän veneen täytyy kuitenkin muistaa. että sillä ei ole minkaanlaisia oikeuksia merkkiä aiemmin kiertävää venettä kohtaan.
Jos kääntyvän veneen ja merkin väliin jää riittävästi tilaa niin, että perässä tuleva vene mahtuu tästä välistä ilman, että edellä merkkiä kiertävä vene joutuu väistämään väliin tulevaa venettä (kts. väistämisen määritelmä) väliin voi mennä. Väliin työntyvän veneen täytyy kuitenkin muistaa. että sillä ei ole minkaanlaisia oikeuksia merkkiä aiemmin kiertävää venettä kohtaan.